Elbil - ladeløsninger, - hvad koster det??

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 449
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 19
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 498

Re: Elbil - ladeløsninger, - hvad koster det??

Indlægaf Lover-Moses » 3. dec 2023, 14:45

Madam Pomfrey skrev:
MrMister skrev:Jeg vil blot indsparke, at personligt ville jeg til enhver tid lease en bil indtil markedet har stabiliseret sig yderligere. Elbiler har raslet ned i pris, hybridmarkedet er ødelagt og diesel er død. For 5 år siden var der få, der troede, at hybrider var en dødssejler eller at Tesla ville starte en sindsyg (god, for os forbrugere) priskrig på elbilsmarkedet - eller at Putin fik en hjerneblødning og energipriserne gik amok.

Clever advarer folk om pga dyrt abb og konstante forandringer. Hvis du har elvarme i dag, er det billigste nok at lade om natten hjemme uden abb og sætte dig ind i, hvor du lader billigst pr kWh uden abb ude i byen. Natlanding / ladning hjemme skulle så kobles med energipriser (så du lader, når det er billig og omvendt). Det er nettarif der er den store skurk i elregnskabet.

Og så lader heeelt vildt om sommeren, når solen skinner, og du kan tjene penge på at bruge strøm.

Hvis du virkelig vil have 1000000 svar, så meld dig ind i solceller Danmark FB gruppen og spørg der. Men spørg MEGET konkret, for folk er nærmest religiøse fanatikere omkring mærker og lignende.

“Hvad er den billigste ladeløsning med intelligent styring hjemme, hvis/hvis ikke man har elvarme/afgiftsfritagelse?” eks


Ingen el-varme, og derfor ingen reduceret afgift på el ud over de 4000 kwh, - jeg har overvejet luft til vand, men vi får tilbud om fjernvarme inden for de næste 3 år, og det virker som en bedre løsning på den lange bane.
Net tariffer har jeg helt styr på, resten af familien synes jeg er lidt nazi fordi jeg har nedlagt forbud mod at vaske- og opvaksemaskine kører imellem 17-21 :fløjt:

Jeg gider ikke 1.000.000 svar fra entusiaster og selvudnævnte eksperter, - lige præcis derfor jeg undgår eksmand, for så stopper det ALDRIG.
og han er aktiv på alle de der fora, - så det ville være at fodre bæstet, så debatten it is ;)
Leasing ER ikke en mulighed, det bliver med mit årlige kørselsbehov alt for dyrt, - ditto har jeg en stor familie-diesel at smide som udbetaling, med en værdi af ca. 160.000 i en handel.


Hvis ellers dit hus er fornuftigt isoleret, så vil jeg klart anbefale varmepumpe. Man har bare langt mere kontrol over sin egen varme, og man betaler kun for det man forbruger, og der kommer ikke lige pludselig en kæmpe regning, fordi en eller anden i en bestyrelse har lavet en svipser, eller hvis gas/halm/hvad-de-nu-fyrer-med stiger helt sindssygt. Oven i det, så slipper du for at rode med refusion af den strøm du bruger til elbilen.

Angående Clever, så har de nu to abonnementer: Clever box hvor man får refusion som hos så mange andre, og så er der Clever One. Clever One gør at du kan lade på alle Clevers offentlige ladestandere uden ekstra omkostninger. Når du lader hjemme, får du noget tilbagebetaling for den strøm du bruger. Det er en dyr løsning, og anbefales som regel kun hvis man har solceller/elvarme og/eller kører rigtig meget.

Et almindeligt refusionsabonnement vil nok være den bedste løsning. Man skal ikke fokusere så meget på hvad opladning koster når man er på farten, hvis man kun har behov et par gange om året. Og der er Teslas netværk ganske fint, men ja der begynder at komme flere og flere tankstationer med lynladere til nogenlunde fornuftige priser.
0
MrMister
Indlæg: 2407
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6978

Re: Elbil - ladeløsninger, - hvad koster det??

Indlægaf MrMister » 3. dec 2023, 19:43

Lover-Moses skrev:
Madam Pomfrey skrev:
MrMister skrev:Jeg vil blot indsparke, at personligt ville jeg til enhver tid lease en bil indtil markedet har stabiliseret sig yderligere. Elbiler har raslet ned i pris, hybridmarkedet er ødelagt og diesel er død. For 5 år siden var der få, der troede, at hybrider var en dødssejler eller at Tesla ville starte en sindsyg (god, for os forbrugere) priskrig på elbilsmarkedet - eller at Putin fik en hjerneblødning og energipriserne gik amok.

Clever advarer folk om pga dyrt abb og konstante forandringer. Hvis du har elvarme i dag, er det billigste nok at lade om natten hjemme uden abb og sætte dig ind i, hvor du lader billigst pr kWh uden abb ude i byen. Natlanding / ladning hjemme skulle så kobles med energipriser (så du lader, når det er billig og omvendt). Det er nettarif der er den store skurk i elregnskabet.

Og så lader heeelt vildt om sommeren, når solen skinner, og du kan tjene penge på at bruge strøm.

Hvis du virkelig vil have 1000000 svar, så meld dig ind i solceller Danmark FB gruppen og spørg der. Men spørg MEGET konkret, for folk er nærmest religiøse fanatikere omkring mærker og lignende.

“Hvad er den billigste ladeløsning med intelligent styring hjemme, hvis/hvis ikke man har elvarme/afgiftsfritagelse?” eks


Ingen el-varme, og derfor ingen reduceret afgift på el ud over de 4000 kwh, - jeg har overvejet luft til vand, men vi får tilbud om fjernvarme inden for de næste 3 år, og det virker som en bedre løsning på den lange bane.
Net tariffer har jeg helt styr på, resten af familien synes jeg er lidt nazi fordi jeg har nedlagt forbud mod at vaske- og opvaksemaskine kører imellem 17-21 :fløjt:

Jeg gider ikke 1.000.000 svar fra entusiaster og selvudnævnte eksperter, - lige præcis derfor jeg undgår eksmand, for så stopper det ALDRIG.
og han er aktiv på alle de der fora, - så det ville være at fodre bæstet, så debatten it is ;)
Leasing ER ikke en mulighed, det bliver med mit årlige kørselsbehov alt for dyrt, - ditto har jeg en stor familie-diesel at smide som udbetaling, med en værdi af ca. 160.000 i en handel.


Hvis ellers dit hus er fornuftigt isoleret, så vil jeg klart anbefale varmepumpe. Man har bare langt mere kontrol over sin egen varme, og man betaler kun for det man forbruger, og der kommer ikke lige pludselig en kæmpe regning, fordi en eller anden i en bestyrelse har lavet en svipser, eller hvis gas/halm/hvad-de-nu-fyrer-med stiger helt sindssygt. Oven i det, så slipper du for at rode med refusion af den strøm du bruger til elbilen.

Angående Clever, så har de nu to abonnementer: Clever box hvor man får refusion som hos så mange andre, og så er der Clever One. Clever One gør at du kan lade på alle Clevers offentlige ladestandere uden ekstra omkostninger. Når du lader hjemme, får du noget tilbagebetaling for den strøm du bruger. Det er en dyr løsning, og anbefales som regel kun hvis man har solceller/elvarme og/eller kører rigtig meget.

Et almindeligt refusionsabonnement vil nok være den bedste løsning. Man skal ikke fokusere så meget på hvad opladning koster når man er på farten, hvis man kun har behov et par gange om året. Og der er Teslas netværk ganske fint, men ja der begynder at komme flere og flere tankstationer med lynladere til nogenlunde fornuftige priser.


Så snart alle er på el, bortfalder afgiftsfritagelsen. Sådan plejer statens logik at fungere…

Det sagt, så kan fjernvarme have tilslutningspligt, men også - stadigt - være noget billigere i drift. En varmepumpe koster hurtigt 5-10.000kr i afskrivning pr år henover de forventede 20 års levetid. Det skal også tages med i beregningen. Dertil kommer om varmesystemet kan håndtere de lavere fremløbstemperaturer osv.

Mao: varmepumpe kan være en god ide, men det kræver en realistisk beregning og cost / benefit. Rent teknisk er en fjernvameløsning imo det simpleste, hvis blot det ikke er et af de helt små, dyre værker.
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8992
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1524
Likede indlæg: 25726

Re: Elbil - ladeløsninger, - hvad koster det??

Indlægaf Madam Pomfrey » 3. dec 2023, 21:16

MrMister skrev:
Lover-Moses skrev:
Madam Pomfrey skrev:
MrMister skrev:Jeg vil blot indsparke, at personligt ville jeg til enhver tid lease en bil indtil markedet har stabiliseret sig yderligere. Elbiler har raslet ned i pris, hybridmarkedet er ødelagt og diesel er død. For 5 år siden var der få, der troede, at hybrider var en dødssejler eller at Tesla ville starte en sindsyg (god, for os forbrugere) priskrig på elbilsmarkedet - eller at Putin fik en hjerneblødning og energipriserne gik amok.

Clever advarer folk om pga dyrt abb og konstante forandringer. Hvis du har elvarme i dag, er det billigste nok at lade om natten hjemme uden abb og sætte dig ind i, hvor du lader billigst pr kWh uden abb ude i byen. Natlanding / ladning hjemme skulle så kobles med energipriser (så du lader, når det er billig og omvendt). Det er nettarif der er den store skurk i elregnskabet.

Og så lader heeelt vildt om sommeren, når solen skinner, og du kan tjene penge på at bruge strøm.

Hvis du virkelig vil have 1000000 svar, så meld dig ind i solceller Danmark FB gruppen og spørg der. Men spørg MEGET konkret, for folk er nærmest religiøse fanatikere omkring mærker og lignende.

“Hvad er den billigste ladeløsning med intelligent styring hjemme, hvis/hvis ikke man har elvarme/afgiftsfritagelse?” eks


Ingen el-varme, og derfor ingen reduceret afgift på el ud over de 4000 kwh, - jeg har overvejet luft til vand, men vi får tilbud om fjernvarme inden for de næste 3 år, og det virker som en bedre løsning på den lange bane.
Net tariffer har jeg helt styr på, resten af familien synes jeg er lidt nazi fordi jeg har nedlagt forbud mod at vaske- og opvaksemaskine kører imellem 17-21 :fløjt:

Jeg gider ikke 1.000.000 svar fra entusiaster og selvudnævnte eksperter, - lige præcis derfor jeg undgår eksmand, for så stopper det ALDRIG.
og han er aktiv på alle de der fora, - så det ville være at fodre bæstet, så debatten it is ;)
Leasing ER ikke en mulighed, det bliver med mit årlige kørselsbehov alt for dyrt, - ditto har jeg en stor familie-diesel at smide som udbetaling, med en værdi af ca. 160.000 i en handel.


Hvis ellers dit hus er fornuftigt isoleret, så vil jeg klart anbefale varmepumpe. Man har bare langt mere kontrol over sin egen varme, og man betaler kun for det man forbruger, og der kommer ikke lige pludselig en kæmpe regning, fordi en eller anden i en bestyrelse har lavet en svipser, eller hvis gas/halm/hvad-de-nu-fyrer-med stiger helt sindssygt. Oven i det, så slipper du for at rode med refusion af den strøm du bruger til elbilen.

Angående Clever, så har de nu to abonnementer: Clever box hvor man får refusion som hos så mange andre, og så er der Clever One. Clever One gør at du kan lade på alle Clevers offentlige ladestandere uden ekstra omkostninger. Når du lader hjemme, får du noget tilbagebetaling for den strøm du bruger. Det er en dyr løsning, og anbefales som regel kun hvis man har solceller/elvarme og/eller kører rigtig meget.

Et almindeligt refusionsabonnement vil nok være den bedste løsning. Man skal ikke fokusere så meget på hvad opladning koster når man er på farten, hvis man kun har behov et par gange om året. Og der er Teslas netværk ganske fint, men ja der begynder at komme flere og flere tankstationer med lynladere til nogenlunde fornuftige priser.


Så snart alle er på el, bortfalder afgiftsfritagelsen. Sådan plejer statens logik at fungere…

Det sagt, så kan fjernvarme have tilslutningspligt, men også - stadigt - være noget billigere i drift. En varmepumpe koster hurtigt 5-10.000kr i afskrivning pr år henover de forventede 20 års levetid. Det skal også tages med i beregningen. Dertil kommer om varmesystemet kan håndtere de lavere fremløbstemperaturer osv.

Mao: varmepumpe kan være en god ide, men det kræver en realistisk beregning og cost / benefit. Rent teknisk er en fjernvameløsning imo det simpleste, hvis blot det ikke er et af de helt små, dyre værker.


Jeg er ikke i tvivl om at fjernvarme er den bedste og billigste løsning. Det bliver kommunalt ejet, nonprofit, praktisk drevet af et forsyningsselskab.
Der bliver ikke tilslutningspligt, men det virkede til at der var en okay stor interesse for det (det kræver en vis procentdel for at projektet kan gennemføres) herunder er der skole, plejehjem, SFO, børnehaver, idrætshal og andre kommunale faciliteter der også skal tilsluttes.

Jeg har netop pga. varmepumpers estimerede levetid, og mulig ændringer i afgiftsreglerne, ikke helt fidus til varmepumpe.
Dertil har jeg heller ikke lyst til det store summende apperrat i indkørslen. Fjernvarme projektet lyder lovende, miljørigtigt, og billigt.
Der blev til et informationsmøde fremlagt forventede priser, og det var billigt. Det bliver så vidt jeg husker et luft til vand anlæg, og vist nok forsynet med el fra nærliggende solcellepark.

Men det skal nu ikke have indflydelse på mit valg af bil, - jeg vil meget gerne have elbil.
Og jeg fik læst op på clever abb. muligheder, - og spurgt min søster, og det er helt sikkert clever One der giver mening for mig, med mit kørselsbehov. Og jeg vil ifht aktuelle udgift til diesel spare ca. 600 kr/mdr.

Næste step er at komme ud og prøvekøre Skoda Enyaq'en, og se om den falder i smag :D
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"