Elbil - ladeløsninger, - hvad koster det??

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8994
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1524
Likede indlæg: 25728

Elbil - ladeløsninger, - hvad koster det??

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. dec 2023, 09:02

Jeg synes ærligt talt det er lidt af en jungle, og kan ikke helt gennemskue hvad det kommer til at koste, og hvordan det helt fungerer, - og jeg NÆGTER at spørge min eksmand - for så har jeg startet lavinen. Min søster har elbil, og et køremønster tæt på mit, mén de har solceller der bidrager til, en væsentlig del af opladningen.


Så elbil og ladeløsning for dummies tak...

Jeg har set mig lun på Skoda Enyaq, - da vi har brug for en STOR bil (store børn, stor hund)
Jeg har blik for 60 modellen, - med et 60 kw batteri, rækkevidde på ca. 400 km. 80'eren ville være ideel, men så bliver bilen også lige dyr nok til min økonomiske ramme.
Vi bor i hus, og har mulighed for at få ladestander selv, - dertil kører jeg dagligt forbi en stor clever ladestation.

jeg pendler til og fra job, 90 km pr. arbejdsdag, - så jeg regner med at kunne køre til job 3 x inden det er nødvendigt at lade bilen op.
Årligt kører jeg ca. 30.000 km, både job, fornøjelse og ferie. Ferie er som udgangspunkt indenrigs, ellers sverige og Norge.
Men ud over kørsel til og fra job er det sjældent vi kører ture af mere end 50-100 km.

vi har aktuelt fastpris aftale på el til 70 øre pr. kwh, udløber næste år til august, derefter regner jeg med at variabel pris bliver løsningen for os.
Jeg ved at flere apps har intelligente løsninger, så bilen lader når strømmen er billigst.
Planen er primært at lade hjemme, - og så lade ude hvis nødvendigt, her kan jeg se at flere tankstationer nu får ladestandere, og sammen med benzin og dielsepriser også skriver elprisen pr. kwh, - så det er jo forholdsvis simpelt at regne ud hvad det koster at lade bilen op, men er det f.x. bedre at have et clever abb.

men man får også noget refusion for el-bil opladning, - hvordan fungerer dét?
betaler jeg det fulde forbrug til nuværende elselskab (andel) og så får jeg refusion fra f.x. clever (som vist også er andel) ?


jeg har googlet og læst, - men jeg er kun blevet mere forvirret under vejs :genert:
og jeg har muligvis lidt rækkevidde angst :fløjt:
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
MrMister
Indlæg: 2407
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6978

Re: Elbil - ladeløsninger, - hvad koster det??

Indlægaf MrMister » 1. dec 2023, 09:24

Jeg vil blot indsparke, at personligt ville jeg til enhver tid lease en bil indtil markedet har stabiliseret sig yderligere. Elbiler har raslet ned i pris, hybridmarkedet er ødelagt og diesel er død. For 5 år siden var der få, der troede, at hybrider var en dødssejler eller at Tesla ville starte en sindsyg (god, for os forbrugere) priskrig på elbilsmarkedet - eller at Putin fik en hjerneblødning og energipriserne gik amok.

Clever advarer folk om pga dyrt abb og konstante forandringer. Hvis du har elvarme i dag, er det billigste nok at lade om natten hjemme uden abb og sætte dig ind i, hvor du lader billigst pr kWh uden abb ude i byen. Natlanding / ladning hjemme skulle så kobles med energipriser (så du lader, når det er billig og omvendt). Det er nettarif der er den store skurk i elregnskabet.

Og så lader heeelt vildt om sommeren, når solen skinner, og du kan tjene penge på at bruge strøm.

Hvis du virkelig vil have 1000000 svar, så meld dig ind i solceller Danmark FB gruppen og spørg der. Men spørg MEGET konkret, for folk er nærmest religiøse fanatikere omkring mærker og lignende.

“Hvad er den billigste ladeløsning med intelligent styring hjemme, hvis/hvis ikke man har elvarme/afgiftsfritagelse?” eks
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11703
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 921
Likede indlæg: 18873

Re: Elbil - ladeløsninger, - hvad koster det??

Indlægaf PaleSeptember » 1. dec 2023, 09:24

Vi har elbil, men jeg kører ikke så langt på arbejde længere, og vi har også variabel pris og app, der sætter ladning i gang, når det er billigst, så jeg aner faktisk ikke, hvad vi bruger på at lade bilen, men det er billigere end at køre på benzin/diesel.

Du skal ikke regne med, at du kan køre 400 km på et batteri på 60 kw! Vores er på 62, og vi kan måske køre 300 km på et fuldt batteri afhængig af hastighed og vejrforhold. Om vinteren bruger du noget mere batteri end om sommeren.

Jeg vil anbefale dig at finde nogle grupper om elbiler på facebook, de kan svare på langt det meste.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30014

Re: Elbil - ladeløsninger, - hvad koster det??

Indlægaf Wizzze » 1. dec 2023, 09:42

Med 30k om året, så tror jeg din bedste løsning vil være det store abonnemnt til 799 fra Clever https://clever.dk/opladning-med-abonnem ... =1&power=1 for det kan du lade frit hjemme og ude (på clever) og box hjemme følger med, du skal kun betale for installation.

Jeg vil dog gå efter det store batteri, den ekstra pris kommer igen ved senere salg, de små batterier ser ud til at falde mere i værdi end de store. Kig også på brugt markedet, der er mange 2022/2023 Enyaq 80 med få kilometer under hjelmen til gode priser.

Kig evt. også på Hyundai Ioniq 5, den er ca. samme størrelse som Enyaq, er bygget på den nye 800Volt teknologi, Hyundai har lang garanti, og lige nu er prisen ekstra sænket.
0
Do as I say! :whip:
Vendela
Indlæg: 135
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:57
Kort karma: 15
Likede indlæg: 181

Re: Elbil - ladeløsninger, - hvad koster det??

Indlægaf Vendela » 1. dec 2023, 09:47

Vi har en skoda enyaq og egen ladeboks.

I starten (inden vi fik egen ladeboks) havde vi et abonnement ved clever, der havde to standere ved min mands daværende arbejdsplads. Det var dejlig nemt, at han så altid kunne lade på arbejde og vi også frit kunne lade ved clever på længere ture.

Men med vores kørselsmønster giver det klart mest mening at have egen ladeboks. Vi kører begge ca 40 km om dagen med kun få længere ture i løbet af året (maks 1 pr måned), så langt størstedelen af vores opladning foregår hjemme.

Vi opsagde abonnement ved clever, da vi fik egen boks og har nu bare clever go, hvor vi betaler efter forbrug, hvis vi benytter deres standere.

Vi har serviceaftale på vores ladeboks og får refusion. I den forbindelse har vi for nyligt skiftet elselskab, da der er kommet nye regler, så man kun får maksimal refusion, hvis el-abonnement og serviceaftale er ved samme firma.

Vi indstiller selv, hvilket tidsrum vi vil lade i på baggrund af prisen (vi har ikke fast pris på el) og det fungerer uden problemer.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8994
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1524
Likede indlæg: 25728

Re: Elbil - ladeløsninger, - hvad koster det??

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. dec 2023, 10:09

Wizzze skrev:Med 30k om året, så tror jeg din bedste løsning vil være det store abonnemnt til 799 fra Clever https://clever.dk/opladning-med-abonnem ... =1&power=1 for det kan du lade frit hjemme og ude (på clever) og box hjemme følger med, du skal kun betale for installation.

Jeg vil dog gå efter det store batteri, den ekstra pris kommer igen ved senere salg, de små batterier ser ud til at falde mere i værdi end de store. Kig også på brugt markedet, der er mange 2022/2023 Enyaq 80 med få kilometer under hjelmen til gode priser.

Kig evt. også på Hyundai Ioniq 5, den er ca. samme størrelse som Enyaq, er bygget på den nye 800Volt teknologi, Hyundai har lang garanti, og lige nu er prisen ekstra sænket.


Jeg er med på Ioniq er stor, - men den er mere "sedan" agtig i det, og jeg synes ikke den er pæn :fløjt: - hvor jeg godt kan li' at Eniuq som er langt mere klassisk SUV - jeg kan godt li SUV'er :D Og ja en 80 ville nok være det absolut bedste valg, - men jeg kan godt "nøjes" med rækkevidde på 400 :)
jeg har også kigget på MG (for kort rækkevidde) kia niro (den virker lige lille nok til vores behov), søster kører aiways - den er ganske fin at køre i, men igen jeg er ikke fan af udseendet.

Jeg har kigget på Clever abb til 799, - men jeg gik nok lidt død i forståelsen af hvordan det fungerer, fordi der også er forklaringer om energitillæg osv. - men kort og godt, så betyder det at jeg for 799 kr/mdr kan lade bilen op hjemme, OG på clevers ladestationer, og hvis de har ladestandere ved f.x. indkøbscentre? Og hvordan skilles forbrug til hhv bil og hus ad?? :gruble: :genert:
Senest rettet af Madam Pomfrey 1. dec 2023, 10:15, rettet i alt 1 gang.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8994
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1524
Likede indlæg: 25728

Re: Elbil - ladeløsninger, - hvad koster det??

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. dec 2023, 10:14

MrMister skrev:Jeg vil blot indsparke, at personligt ville jeg til enhver tid lease en bil indtil markedet har stabiliseret sig yderligere. Elbiler har raslet ned i pris, hybridmarkedet er ødelagt og diesel er død. For 5 år siden var der få, der troede, at hybrider var en dødssejler eller at Tesla ville starte en sindsyg (god, for os forbrugere) priskrig på elbilsmarkedet - eller at Putin fik en hjerneblødning og energipriserne gik amok.

Clever advarer folk om pga dyrt abb og konstante forandringer. Hvis du har elvarme i dag, er det billigste nok at lade om natten hjemme uden abb og sætte dig ind i, hvor du lader billigst pr kWh uden abb ude i byen. Natlanding / ladning hjemme skulle så kobles med energipriser (så du lader, når det er billig og omvendt). Det er nettarif der er den store skurk i elregnskabet.

Og så lader heeelt vildt om sommeren, når solen skinner, og du kan tjene penge på at bruge strøm.

Hvis du virkelig vil have 1000000 svar, så meld dig ind i solceller Danmark FB gruppen og spørg der. Men spørg MEGET konkret, for folk er nærmest religiøse fanatikere omkring mærker og lignende.

“Hvad er den billigste ladeløsning med intelligent styring hjemme, hvis/hvis ikke man har elvarme/afgiftsfritagelse?” eks


Ingen el-varme, og derfor ingen reduceret afgift på el ud over de 4000 kwh, - jeg har overvejet luft til vand, men vi får tilbud om fjernvarme inden for de næste 3 år, og det virker som en bedre løsning på den lange bane.
Net tariffer har jeg helt styr på, resten af familien synes jeg er lidt nazi fordi jeg har nedlagt forbud mod at vaske- og opvaksemaskine kører imellem 17-21 :fløjt:

Jeg gider ikke 1.000.000 svar fra entusiaster og selvudnævnte eksperter, - lige præcis derfor jeg undgår eksmand, for så stopper det ALDRIG.
og han er aktiv på alle de der fora, - så det ville være at fodre bæstet, så debatten it is ;)
Leasing ER ikke en mulighed, det bliver med mit årlige kørselsbehov alt for dyrt, - ditto har jeg en stor familie-diesel at smide som udbetaling, med en værdi af ca. 160.000 i en handel.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8994
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1524
Likede indlæg: 25728

Re: Elbil - ladeløsninger, - hvad koster det??

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. dec 2023, 10:20

Vendela skrev:Vi har en skoda enyaq og egen ladeboks.

I starten (inden vi fik egen ladeboks) havde vi et abonnement ved clever, der havde to standere ved min mands daværende arbejdsplads. Det var dejlig nemt, at han så altid kunne lade på arbejde og vi også frit kunne lade ved clever på længere ture.

Men med vores kørselsmønster giver det klart mest mening at have egen ladeboks. Vi kører begge ca 40 km om dagen med kun få længere ture i løbet af året (maks 1 pr måned), så langt størstedelen af vores opladning foregår hjemme.

Vi opsagde abonnement ved clever, da vi fik egen boks og har nu bare clever go, hvor vi betaler efter forbrug, hvis vi benytter deres standere.

Vi har serviceaftale på vores ladeboks og får refusion. I den forbindelse har vi for nyligt skiftet elselskab, da der er kommet nye regler, så man kun får maksimal refusion, hvis el-abonnement og serviceaftale er ved samme firma.

Vi indstiller selv, hvilket tidsrum vi vil lade i på baggrund af prisen (vi har ikke fast pris på el) og det fungerer uden problemer.



tak :)
så i har bare købt en boks i tænkte var den i ville ha, og så kører el-bil ladning via jeres alm el abb
(fandt en fin forklaring på refusion på andels hjemmeside nu, så brikkerne faldt lidt på plads for mig :D )
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30014

Re: Elbil - ladeløsninger, - hvad koster det??

Indlægaf Wizzze » 1. dec 2023, 10:43

Madam Pomfrey skrev:
Wizzze skrev:Med 30k om året, så tror jeg din bedste løsning vil være det store abonnemnt til 799 fra Clever https://clever.dk/opladning-med-abonnem ... =1&power=1 for det kan du lade frit hjemme og ude (på clever) og box hjemme følger med, du skal kun betale for installation.

Jeg vil dog gå efter det store batteri, den ekstra pris kommer igen ved senere salg, de små batterier ser ud til at falde mere i værdi end de store. Kig også på brugt markedet, der er mange 2022/2023 Enyaq 80 med få kilometer under hjelmen til gode priser.

Kig evt. også på Hyundai Ioniq 5, den er ca. samme størrelse som Enyaq, er bygget på den nye 800Volt teknologi, Hyundai har lang garanti, og lige nu er prisen ekstra sænket.


Jeg er med på Ioniq er stor, - men den er mere "sedan" agtig i det, og jeg synes ikke den er pæn :fløjt: - hvor jeg godt kan li' at Eniuq som er langt mere klassisk SUV - jeg kan godt li SUV'er :D Og ja en 80 ville nok være det absolut bedste valg, - men jeg kan godt "nøjes" med rækkevidde på 400 :)
jeg har også kigget på MG (for kort rækkevidde) kia niro (den virker lige lille nok til vores behov), søster kører aiways - den er ganske fin at køre i, men igen jeg er ikke fan af udseendet.

Jeg har kigget på Clever abb til 799, - men jeg gik nok lidt død i forståelsen af hvordan det fungerer, fordi der også er forklaringer om energitillæg osv. - men kort og godt, så betyder det at jeg for 799 kr/mdr kan lade bilen op hjemme, OG på clevers ladestationer, og hvis de har ladestandere ved f.x. indkøbscentre? Og hvordan skilles forbrug til hhv bil og hus ad?? :gruble: :genert:


Vi har selv valgt Ioniq5 og 6 fra af samme årsag, “den er jo ikke pæn” Men du kunne jo have anden smag end os :-D
Energitillægget på Clever er væk igen, efter el-prisen er faldet tilbage igen, men det kan jo komme tilbage igen, hvis der kommer en ny krise :gruble:

Kig evt med her, de prøver at forklare mere:





1
Do as I say! :whip:
Vendela
Indlæg: 135
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:57
Kort karma: 15
Likede indlæg: 181

Re: Elbil - ladeløsninger, - hvad koster det??

Indlægaf Vendela » 1. dec 2023, 14:30

Madam Pomfrey skrev:
Vendela skrev:Vi har en skoda enyaq og egen ladeboks.

I starten (inden vi fik egen ladeboks) havde vi et abonnement ved clever, der havde to standere ved min mands daværende arbejdsplads. Det var dejlig nemt, at han så altid kunne lade på arbejde og vi også frit kunne lade ved clever på længere ture.

Men med vores kørselsmønster giver det klart mest mening at have egen ladeboks. Vi kører begge ca 40 km om dagen med kun få længere ture i løbet af året (maks 1 pr måned), så langt størstedelen af vores opladning foregår hjemme.

Vi opsagde abonnement ved clever, da vi fik egen boks og har nu bare clever go, hvor vi betaler efter forbrug, hvis vi benytter deres standere.

Vi har serviceaftale på vores ladeboks og får refusion. I den forbindelse har vi for nyligt skiftet elselskab, da der er kommet nye regler, så man kun får maksimal refusion, hvis el-abonnement og serviceaftale er ved samme firma.

Vi indstiller selv, hvilket tidsrum vi vil lade i på baggrund af prisen (vi har ikke fast pris på el) og det fungerer uden problemer.



tak :)
så i har bare købt en boks i tænkte var den i ville ha, og så kører el-bil ladning via jeres alm el abb
(fandt en fin forklaring på refusion på andels hjemmeside nu, så brikkerne faldt lidt på plads for mig :D )


Ja, vi købte en Easee ladeboks med installation, der hvor vi startede med at have serviceaftale. Vi ville gerne selv eje vores boks, så vi ikke er bundet til en udbyder/serviceaftale.

For at få refusion skal ladeboksen have sin egen måler - der findes adskillige mærker og modeller, så her kan man også tage stilling til design udover funktionalitet m.m. ;)

Vores serviceaftale og el-abonnement er som sagt ved samme udbyder nu, så vi får en regning hvert måned, hvor vi betaler for serviceaftale og det samlede elforbrug, hvor refusionen for forbrug på ladeboksen så modregnes.
1
MrMister
Indlæg: 2407
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6978

Re: Elbil - ladeløsninger, - hvad koster det??

Indlægaf MrMister » 1. dec 2023, 18:09

Madam Pomfrey skrev:
MrMister skrev:Jeg vil blot indsparke, at personligt ville jeg til enhver tid lease en bil indtil markedet har stabiliseret sig yderligere. Elbiler har raslet ned i pris, hybridmarkedet er ødelagt og diesel er død. For 5 år siden var der få, der troede, at hybrider var en dødssejler eller at Tesla ville starte en sindsyg (god, for os forbrugere) priskrig på elbilsmarkedet - eller at Putin fik en hjerneblødning og energipriserne gik amok.

Clever advarer folk om pga dyrt abb og konstante forandringer. Hvis du har elvarme i dag, er det billigste nok at lade om natten hjemme uden abb og sætte dig ind i, hvor du lader billigst pr kWh uden abb ude i byen. Natlanding / ladning hjemme skulle så kobles med energipriser (så du lader, når det er billig og omvendt). Det er nettarif der er den store skurk i elregnskabet.

Og så lader heeelt vildt om sommeren, når solen skinner, og du kan tjene penge på at bruge strøm.

Hvis du virkelig vil have 1000000 svar, så meld dig ind i solceller Danmark FB gruppen og spørg der. Men spørg MEGET konkret, for folk er nærmest religiøse fanatikere omkring mærker og lignende.

“Hvad er den billigste ladeløsning med intelligent styring hjemme, hvis/hvis ikke man har elvarme/afgiftsfritagelse?” eks


Ingen el-varme, og derfor ingen reduceret afgift på el ud over de 4000 kwh, - jeg har overvejet luft til vand, men vi får tilbud om fjernvarme inden for de næste 3 år, og det virker som en bedre løsning på den lange bane.
Net tariffer har jeg helt styr på, resten af familien synes jeg er lidt nazi fordi jeg har nedlagt forbud mod at vaske- og opvaksemaskine kører imellem 17-21 :fløjt:

Jeg gider ikke 1.000.000 svar fra entusiaster og selvudnævnte eksperter, - lige præcis derfor jeg undgår eksmand, for så stopper det ALDRIG.
og han er aktiv på alle de der fora, - så det ville være at fodre bæstet, så debatten it is ;)
Leasing ER ikke en mulighed, det bliver med mit årlige kørselsbehov alt for dyrt, - ditto har jeg en stor familie-diesel at smide som udbetaling, med en værdi af ca. 160.000 i en handel.


Jeg ville personligt foretrække fjernvarme, medmindre det er sådan et lokalt værk med politisk valgt bestyrelse fra en mindre kommune. For varmepumper holder omkring 20 år. Den afskrivning er enorm.

Ift abb ville jeg gå efter det, der enklest tilbød refusion, hvis det ikke er muligt at få en enkel selvejet løsning. Men fordi jeg er afgiftsfritaget selv, og har benzinbil, har jeg ikke sat mig ind i det.

Pt går vi (læs: jeg) og holder øje med solcellemarkedet vs tagets holdbarhed. Vi går efter at sænke energiomkostningerne mest muligt. Men fordi jeg har mulighed for at lade hjemme i dagtid sådan rimeligt fleksibelt, overvejer vi el bil løbende. Men vi var lige ved at købe en Tesla, da de satte prisen helt vildt ned. Alene af den årsag er vi tilbageholdende. Markedet er for uforudsigeligt og egentlig umodent for mig. Så hellere en benzinbil, hvor benzinen virkelig er herlig billig pt :D
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
MrMister
Indlæg: 2407
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6978

Re: Elbil - ladeløsninger, - hvad koster det??

Indlægaf MrMister » 1. dec 2023, 18:10

Iøvrigt, dieselbilen. Har du tjekket prisen? Jeg er virkelig overrasket over vurderingerne pt. Vores bil vurderes til 150.000kr, men sælges hos forhandlere til ~275.000kr. Markedet virker til at være helt blæst pt.
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17406
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3598
Likede indlæg: 42493

Re: Elbil - ladeløsninger, - hvad koster det??

Indlægaf LaMariposa » 2. dec 2023, 11:54

Vi kører mindre i hverdagene end du gør, men vi har også hjemmelader, og lader primært, når strømmen er billig. Vi har en Zaptec ladeboks herhjemme. Derudover bruger vi Monta til at søge refusion. Det fungerer rigtig fint, og refusionen kommer hurtigt. På de gode dage kan vi lade til 80% for under 40 kroner.
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17406
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3598
Likede indlæg: 42493

Re: Elbil - ladeløsninger, - hvad koster det??

Indlægaf LaMariposa » 2. dec 2023, 12:31

Og i forhold til rækkeviddeangst, så forstår jeg det godt, og jeg var også skeptisk, inden vi fik vores bil. Men det er blevet gjort til skamme. Vi har kørt virkelig meget i det år, vi har haft vores, og vi har kun haft en mega træls tur, hvor vi pga kulde, blæst og sne måtte tage en ekstra opladning. Heldigvis er ladenetværket ved at være rigtig godt, også på landevejene. Men ellers er det gået virkelig godt. Hvis vi lader på lynlader, så holder vi en pause på 20-25 minutter, men det ville vi nok gøre uanset hvad, når vi kører mere end tre timer.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16450
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1418
Likede indlæg: 30657

Re: Elbil - ladeløsninger, - hvad koster det??

Indlægaf TinaW » 3. dec 2023, 13:37

Bare husk at med det vejr vi har pt. så er rækkevidden max 75 % af det angivne, som måske kan opnås i ideelt vejr.
Vi kører kun max. 15.000 km om året (vores EQA er 13 måneder gammel og har kørt ca. 12.000 km.
Vi har elvarme, så kan ikke opnå refusion og har derfor bare sat egen lader op.
Vi lader efter behov, men kigger selvfølgelig lige på prisen, hvis ikke vi står og skal bruge bilen dagen efter.
Men vi bruger under halvdelen på at lade bilen op, af hvad min mands gamle bil blev tanket for om måneden.
Men selv om vi ikke havde sparet penge på at skifte, var vi skiftet alligevel.
Elsker vores elbil.
Og når min økonomi er til det, skal min lille benzin bil også skiftes ud med en el bil.
Vi har kun ladet ude få gange. Og det har fungeret fint og de 20-30 min. har vi brugt på at få lidt at spise eller lign.
0

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"