Elbil - ladeløsninger, - hvad koster det??
: 1. dec 2023, 09:02
Jeg synes ærligt talt det er lidt af en jungle, og kan ikke helt gennemskue hvad det kommer til at koste, og hvordan det helt fungerer, - og jeg NÆGTER at spørge min eksmand - for så har jeg startet lavinen. Min søster har elbil, og et køremønster tæt på mit, mén de har solceller der bidrager til, en væsentlig del af opladningen.
Så elbil og ladeløsning for dummies tak...
Jeg har set mig lun på Skoda Enyaq, - da vi har brug for en STOR bil (store børn, stor hund)
Jeg har blik for 60 modellen, - med et 60 kw batteri, rækkevidde på ca. 400 km. 80'eren ville være ideel, men så bliver bilen også lige dyr nok til min økonomiske ramme.
Vi bor i hus, og har mulighed for at få ladestander selv, - dertil kører jeg dagligt forbi en stor clever ladestation.
jeg pendler til og fra job, 90 km pr. arbejdsdag, - så jeg regner med at kunne køre til job 3 x inden det er nødvendigt at lade bilen op.
Årligt kører jeg ca. 30.000 km, både job, fornøjelse og ferie. Ferie er som udgangspunkt indenrigs, ellers sverige og Norge.
Men ud over kørsel til og fra job er det sjældent vi kører ture af mere end 50-100 km.
vi har aktuelt fastpris aftale på el til 70 øre pr. kwh, udløber næste år til august, derefter regner jeg med at variabel pris bliver løsningen for os.
Jeg ved at flere apps har intelligente løsninger, så bilen lader når strømmen er billigst.
Planen er primært at lade hjemme, - og så lade ude hvis nødvendigt, her kan jeg se at flere tankstationer nu får ladestandere, og sammen med benzin og dielsepriser også skriver elprisen pr. kwh, - så det er jo forholdsvis simpelt at regne ud hvad det koster at lade bilen op, men er det f.x. bedre at have et clever abb.
men man får også noget refusion for el-bil opladning, - hvordan fungerer dét?
betaler jeg det fulde forbrug til nuværende elselskab (andel) og så får jeg refusion fra f.x. clever (som vist også er andel) ?
jeg har googlet og læst, - men jeg er kun blevet mere forvirret under vejs
og jeg har muligvis lidt rækkevidde angst
Så elbil og ladeløsning for dummies tak...
Jeg har set mig lun på Skoda Enyaq, - da vi har brug for en STOR bil (store børn, stor hund)
Jeg har blik for 60 modellen, - med et 60 kw batteri, rækkevidde på ca. 400 km. 80'eren ville være ideel, men så bliver bilen også lige dyr nok til min økonomiske ramme.
Vi bor i hus, og har mulighed for at få ladestander selv, - dertil kører jeg dagligt forbi en stor clever ladestation.
jeg pendler til og fra job, 90 km pr. arbejdsdag, - så jeg regner med at kunne køre til job 3 x inden det er nødvendigt at lade bilen op.
Årligt kører jeg ca. 30.000 km, både job, fornøjelse og ferie. Ferie er som udgangspunkt indenrigs, ellers sverige og Norge.
Men ud over kørsel til og fra job er det sjældent vi kører ture af mere end 50-100 km.
vi har aktuelt fastpris aftale på el til 70 øre pr. kwh, udløber næste år til august, derefter regner jeg med at variabel pris bliver løsningen for os.
Jeg ved at flere apps har intelligente løsninger, så bilen lader når strømmen er billigst.
Planen er primært at lade hjemme, - og så lade ude hvis nødvendigt, her kan jeg se at flere tankstationer nu får ladestandere, og sammen med benzin og dielsepriser også skriver elprisen pr. kwh, - så det er jo forholdsvis simpelt at regne ud hvad det koster at lade bilen op, men er det f.x. bedre at have et clever abb.
men man får også noget refusion for el-bil opladning, - hvordan fungerer dét?
betaler jeg det fulde forbrug til nuværende elselskab (andel) og så får jeg refusion fra f.x. clever (som vist også er andel) ?
jeg har googlet og læst, - men jeg er kun blevet mere forvirret under vejs
og jeg har muligvis lidt rækkevidde angst