Kørsel efter forholdene.

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
HerErJeg
Indlæg: 4263
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5074

Kørsel efter forholdene.

Indlægaf HerErJeg » 3. dec 2023, 09:07

En ting er stensikker når vinteren kommer.
Sommerdæk eller vinterdæk, tvang eller frivillig.
Kørsel efter forholdene, det er vi nok enige om, men vi har det med at se forskelligt på den slags.

Og det er nok sikkert, at vi møder en masse som kører hjernedød hurtigt, eller røvirriterende langsomt. Begge typer burde blive hjemme, eller slet ikke have kørekort. Ironi kan forekomme, så der ikke startes en krig i den retning.

Vedlagt er 2 billeder af veje med sne. Hvad er jeres fornuftige hastighed? Hvornår kører man hjernedød hurtigt eller røvirriterende langsomt?
Og jeg har holdt stille uden at genere nogen, da de blev taget.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
abcd
Indlæg: 6341
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10349

Re: Kørsel efter forholdene.

Indlægaf abcd » 3. dec 2023, 09:09

Jeg kører nok imellem 50 og 70 begge steder, lidt afhængigt af hvordan vejen føles i rattet og på bremserne. Hjernedødt langsomt er under 50. Hjernedødt hurtigt er over 80.
6
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5112
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9911

Re: Kørsel efter forholdene.

Indlægaf Tilly » 3. dec 2023, 09:13

Jeg er måske typen andre synes kører for langsomt, jeg tager i hvert fald ikke nogen chancer. Men ofte prøver jeg nok bare at følge trafikken, hvis der er andre billister på vejene.
1
HerErJeg
Indlæg: 4263
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5074

Re: Kørsel efter forholdene.

Indlægaf HerErJeg » 3. dec 2023, 10:17

Min fartpilot springer i trin af 5 km/t.
Jeg vil nok vælge 70 på det øverste billede og 60 på det nederste.
Sving kan sænke hastigheden til 30-40 alt efter krumning.

Jeg tror der er mange som ikke kender deres bil, aldrig har prøvet at mærke ABS træde i kraft, eller har prøvet at presse lidt ekstra på tomme parkeringspladser.
Så bliver resultatet dem som kører 30, og bremser så svagt at bilen nærmest bare ruller farten af.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8769
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7222

Re: Kørsel efter forholdene.

Indlægaf Artem » 3. dec 2023, 11:37

Tænker 70 på det første foto og 50 på det andet, hvor der også er gadelamper som tyder på at vi er tæt på en by.

Som en anden skriver langsomt er under 50 og hurtigt er over 80 på begge strækninger.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3121
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5365

Re: Kørsel efter forholdene.

Indlægaf AFK » 3. dec 2023, 12:39

HerErJeg skrev:Vedlagt er 2 billeder af veje med sne. Hvad er jeres fornuftige hastighed? Hvornår kører man hjernedød hurtigt eller røvirriterende langsomt?


Det kan man jo netop ikke sige uden at kende forholdene;

Hvad har bilen af udstyr, såsom ABS, ESP, osv.?
Er det en gammel polo fra 1997 eller en volvo fra 2022?
Hvad har bilisten af erfaring, talent og evner for at køre bil?
Hvor længe har chaufføren kørt på den køretur, 10 minutter eller 7 timer?
Hvad er temperaturen i tiden op til og på det tidspunkt?
Har sneen ligget der i 3-4 timer eller 3-4 dage?
Er der kun sne på vejen, og er det sjappet?
Er der også is under sneen?
Hvor varm er motoren og dækkene?
Hvad er der af ting i bilen at tage hensyn til (fx gamle og svagelige mennesker, ting som er meget skrøbelige og ikke tåler at blive udsat for særligt hårde bevægelser?
Hvad er der af bagfrakommende trafik?
Hvad er hastighedsgrænsen normalt?
Hvordan er vejens forløb og udstyr normalt på stedet?
Er man kendt på stedet eller kører man et sted, man normalt ikke/aldrig har kørt før?
Er der distraktioner inde i bilen i form af høj musik eller mange mennesker, der snakker eller børn der skaber sig?

Det er ting, jeg ville vide på stedet, hvis jeg selv kørte der IRL. Men ikke ud fra et billede. Og det er bare nogle af de ting, der ville indgå i min vurdering af hvor hurtigt, der skulle køres.
7
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Sofakartoflen
Indlæg: 3884
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 436
Likede indlæg: 9222

Re: Kørsel efter forholdene.

Indlægaf Sofakartoflen » 3. dec 2023, 13:46

Jeg er enig i, at det betyder virkelig meget, hvor kendt man er i området. Nu er der lyst på billederne; jeg synes også, det har stor betydning, om det er mørkt.

Jeg synes, det er ubehageligt, når abs "griber ind".

Hvis jeg var kendt i området, ville jeg nok køre mellem 50 og 70, alt efter hvordan vejen "føltes".

Jeg har lige været ude at køre i dag på noget mindre veje, hvor det var begyndt at sne, så der lå gammelt sjap midt på vejen, og der også var våde områder og nyt sne, der lige var faldet. Forbi ejendomme, bakker, skove og vejsving. Der lå jeg omkring 50. (Jeg var heldig, at der slet ikke kom nogen bag mig på den strækning, som kunne blive irriteret over min forsigtighed)

Når jeg kører imellem mit hjem og min søns, skal jeg køre på en kommunevej, som forbinder to områder/ to større færdselsårer. Den er ret trafikeret, og folk har egentlig lyst til at køre stærkere på den, end den "passer til", fordi den snor sig, og der er hverken cykelsti eller plads til cyklister, hvis to bilister skal passere hinanden, - men bilisterne kommer nok ofte fra en motorvej eller motortrafikvej, så de er oppe i fart.... Der oplever jeg stor utålmodighed. Hvis der er sne og mørkt, kører jeg 60-70, men så bliver jeg som regel overhalet af en bilist eller to. Hvis der er fygning på tværs af vejen og driver, så sætter jeg farten yderligere ned, og så overhaler mange.

Nu kører jeg også i en Citroën c3, så jeg føler mig knap så sikker, som dem der overhaler i deres kæmpe suv´er.
0
MrMister
Indlæg: 2407
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6978

Re: Kørsel efter forholdene.

Indlægaf MrMister » 3. dec 2023, 19:53

Det, man må, hvis det føles okay i rattet og bremselængden ikke er voldsomt forøget.

Medmindre der er mere sne, mennesketomt og det er i en bil med manuel håndbremse. Så kører jeg… “anderledes” :lol:

Med anderledes: har lavet den perfekte vinter-drift-parkering med håndbremse osv. På vej til kundemøde. På deres p-plads. De havde store vinduer den vej. Oh well, boys will be boys - og mødet startede da med højt humør
2
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
HerErJeg
Indlæg: 4263
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5074

Re: Kørsel efter forholdene.

Indlægaf HerErJeg » 7. dec 2023, 07:13

MrMister skrev:Det, man må, hvis det føles okay i rattet og bremselængden ikke er voldsomt forøget.

Medmindre der er mere sne, mennesketomt og det er i en bil med manuel håndbremse. Så kører jeg… “anderledes” :lol:

Med anderledes: har lavet den perfekte vinter-drift-parkering med håndbremse osv. På vej til kundemøde. På deres p-plads. De havde store vinduer den vej. Oh well, boys will be boys - og mødet startede da med højt humør

Nutidens elektroniske håndbremser er røvsyge. Jeg boede i sin tid for enden af en blind vej, og det var helt standard ved parkering, lige at hive håndankeret og dreje 90 grader, så snuden passede med indkørslen.
1
Goozilla
Indlæg: 576
Tilmeldt: 30. apr 2016, 13:46
Kort karma: 28
Likede indlæg: 1628

Re: Kørsel efter forholdene.

Indlægaf Goozilla » 15. jan 2024, 15:10

I nat faldt der omkring 5 cm sne i mit område og det var som om nogen havde ramt reset-knappen i forhold til for 10 dage siden. Jeg kan simpelthen ikke fatte, at folk kan glemme så hurtigt. Både i forhold til de tosser, der tonser afsted og skaber to havarier på motorvejen i morges og i forhold til de knoldsparkere, der igen igen tror, at de lige kan snige sig på arbejde på sommerdæk i et føre, hvor der ikke er ryddet sne endnu. Vinterdæk til vinterforhold - gerne ved lov. Man lovgiver i hoved og røv og lover bål og brand til vanvidsbilister, men den usikre bilist, der aldrig har skænket vinterdæk en tanke, kan bare køre derudaf.

Nå, men i forhold til billederne vil jeg vurdere, at der lige nu og her er gode oversigtsforhold og ingen nævneværdig trafik at tage i betragtning. Jeg var nok kommet med en 70-80 stykker i begge tilfælde, men pga. underlag, vejens forløb og udsigtsforholdene på billede nr. 2, så var foden nok fjernet eller ved at blive fjernet fra speederen. Billede nr 2 måske lidt langsommere allerede, hvis traktorsporene er frosne og det rumler meget i bilen. Forudsat, at jeg kører på vinterdæk - ellers havde jeg slet ikke bevæget mig ud i det der.
1
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9138
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1023
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22067

Re: Kørsel efter forholdene.

Indlægaf Purple Haze » 15. jan 2024, 15:35

abcd skrev:Jeg kører nok imellem 50 og 70 begge steder, lidt afhængigt af hvordan vejen føles i rattet og på bremserne. Hjernedødt langsomt er under 50. Hjernedødt hurtigt er over 80.


Samme.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11703
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 921
Likede indlæg: 18873

Re: Kørsel efter forholdene.

Indlægaf PaleSeptember » 15. jan 2024, 17:39

Ca. samme forhold her i morges. Jeg kørte omkring 60 det meste af vejen (10 km til arbejde).
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
ajnaM
Indlæg: 10090
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27611

Re: Kørsel efter forholdene.

Indlægaf ajnaM » 16. jan 2024, 12:17

Jeg tænker umiddelbart omkring 50-70 - langsommere på det nederste. Men i sidste ende ville det handle om, hvordan vejen føltes.

Jeg kører hellere for langsomt end for hurtigt (i snevejr, ikke generelt :genert:). Så må folk blive irriterede eller overhale.



Forleden måtte jeg køre 11 km på en fuldkommen til-iset/-sneet landsbyvej uden for Roskilde. Har aldrig haft så dårlige køreforhold. Tror jeg kørte max 30 kmt hele vejen - meget af tiden var jeg i 2. gear. Men hellere det end at køre fast eller i grøften, som klart føltes som alternativet.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11703
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 921
Likede indlæg: 18873

Re: Kørsel efter forholdene.

Indlægaf PaleSeptember » 16. jan 2024, 12:31

PaleSeptember skrev:Ca. samme forhold her i morges. Jeg kørte omkring 60 det meste af vejen (10 km til arbejde).


I morges kørte jeg samme vej, og den store vej, hvor man må køre 80 var der rimeligt ren vej i dag, men der lå alligevel en foran og kørte mellem 50 og 60 hele vejen.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"