Comeback til Uber

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Lander
Indlæg: 169
Tilmeldt: 17. mar 2021, 08:42
Kort karma: 2
Likede indlæg: 250

Re: Comeback til Uber

Indlægaf Lander » 6. feb 2024, 13:11

Jasmin skrev:
K.toldam skrev:
Jasmin skrev:Hvis man bosætter sig uden for lands lov og ret, kan man ikke forvente at have alle bekvemmelighederne lige om hjørnet. Man må tage det sure med det søde. Velkommen til den virkelige verden.


hvor står de forventer alle bekvemmelighederne ?
de vil bare gerne undgå forringelser.
Hvis du vælger at bosætte dig i Nørre Pissebølle eller Søndre Kønsløse, kan du ikke forvente at kommunen skal opretholde en ordning der ikke er kundegrundlag til.


Du er godt klar over at alt offentlig transport kun løber rundt pga offentligt tilskud? Heller ikke i storbyerne, så der er kundegrundlaget åbenbart heller ikke højt nok (eller billetpriserne er for lave)
2
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Comeback til Uber

Indlægaf Jasmin » 6. feb 2024, 13:11

Akehurst2 skrev:
K.toldam skrev:
Mani skrev:
EmoJanice skrev:
K.toldam skrev:taxa loven var en dårlig ting, da den tillod biler fra landdistrikter og køre i byen og derved reducerer / fjerne taxier på landet

taxier i lufthavnen bliver pænt sure hvis turen tage under 30 min.


Ja. Det er rigtig trist for dem ude på landet. Jeg kender nogle stykker som ikke har bil, men flyttede derud af økonomiske grunde. Flere er blevet førtidspensionister fordi kommunen ikke kan tilbyde fleksjob af den simple grund at der ikke er offentlig transport og kommunen heller ikke vil betale for en taxa imens de job-prøves til fleksjob.

Børn på landet kan også være en udfordring, hvis de skal i skole

Populær kørselsordning afskaffet: Nu koster det Jakob 120 kroner om dagen at køre til og fra skole (Danmarks Radio)

I forhold til kontorhotellet, så ser vi at der er en del tomme kontorer i Ørestaden. Udenlandske gæster aner ikke at taxaerne ikke vil køre dem til Ørestaden og Metro-tillæg og dyre parkeringsforhold jager kunderne væk. Bydelen er på vej i graven.

Ej, hold op - der er 5 km til en togstation og knægten er 17. Tag cyklen eller køb en knallert.


hvad med den 14 årige datter ?

og togstation, det er da fint, men hvorfor tror du han kan bruge toget til noget, når Morgenbussen i Bjerrede kører for sent til, at han kan nå i skole til tiden


Toget fra Tureby til Køge tager 10 minutter og kører hver halve time fra tidligt om morgenen.

14-årige kan også godt cykle 5 km. Evt. kan der indkøbes elcykler og så kan de holde op med at pive.
Så laaaangt kan børn slet ikke køre på cykel. :)
Det kan jeg da se på antallet af børn, der hver morgen køres i skole.
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
K.toldam
Indlæg: 4151
Tilmeldt: 15. dec 2021, 16:53
Kort karma: 18
Likede indlæg: 1787

Re: Comeback til Uber

Indlægaf K.toldam » 6. feb 2024, 15:58

Akehurst2 skrev:
K.toldam skrev:
Akehurst2 skrev:
EmoJanice skrev:
Mani skrev:Ej, hold op - der er 5 km til en togstation og knægten er 17. Tag cyklen eller køb en knallert.


Hvilken togstation? Google Maps finder ingen togstation indenfor 5 km's radius. En knallert er dårlig for miljøet grundet fartbegrænsningen på danske knallerter.


Tureby Station ligger 5 km. væk.

Alternativt så køb en elcykel og cykel hele vejen - der er 20 km. og det skulle vist være overkommeligt for rask ung mand.


er der cykelsti hele vejen ?


Hvis man vil have cyklesti hele vejen og rigelig med offentlig transport kan jeg anbefale at bosætte sig i en by. Så sparer man på transporten, til gengæld er huset dyrere og der er mindre natur. Men man kan jo ikke få alting.


Der er ikke nogen der siger noget om alting
Der er nogen der siger noget om at undgå forringelser.
0
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR
K.toldam
Indlæg: 4151
Tilmeldt: 15. dec 2021, 16:53
Kort karma: 18
Likede indlæg: 1787

Re: Comeback til Uber

Indlægaf K.toldam » 6. feb 2024, 16:00

Jasmin skrev:
K.toldam skrev:
Jasmin skrev:Hvis man bosætter sig uden for lands lov og ret, kan man ikke forvente at have alle bekvemmelighederne lige om hjørnet. Man må tage det sure med det søde. Velkommen til den virkelige verden.


hvor står de forventer alle bekvemmelighederne ?
de vil bare gerne undgå forringelser.
Hvis du vælger at bosætte dig i Nørre Pissebølle eller Søndre Kønsløse, kan du ikke forvente at kommunen skal opretholde en ordning der ikke er kundegrundlag til.


hvem siger der mangler kundegrundlag ?
det eneste jeg her læst er at kommunen mangler penge.
0
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3075
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 197
Likede indlæg: 5536

Re: Comeback til Uber

Indlægaf Pølsemix » 6. feb 2024, 16:01

Jeg kan godt forstå at Uber ikke var velset i DK, men hvor er det dog dejligt let at bruge en app man kender, når man skal rundt i udlandet og en kende dobbeltmoralsk…
Men selv hvis Uber kom tilbage ville det vel primært være et storbysfænomen :gruble:
0
K.toldam
Indlæg: 4151
Tilmeldt: 15. dec 2021, 16:53
Kort karma: 18
Likede indlæg: 1787

Re: Comeback til Uber

Indlægaf K.toldam » 6. feb 2024, 16:43

Pølsemix skrev:Jeg kan godt forstå at Uber ikke var velset i DK, men hvor er det dog dejligt let at bruge en app man kender, når man skal rundt i udlandet og en kende dobbeltmoralsk…
Men selv hvis Uber kom tilbage ville det vel primært være et storbysfænomen :gruble:

Uber er velkommen, på samme vilkår som alle andre taxier.
0
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 331
Kontakt:

Re: Comeback til Uber

Indlægaf EmoJanice » 6. feb 2024, 19:09

Akehurst2 skrev:14-årige kan også godt cykle 5 km. Evt. kan der indkøbes elcykler og så kan de holde op med at pive.


Rådet for sikker trafik anbefaler at unge skal være 15 år for at køre på el-cykel.

Hvad siger loven? (Rådet for sikker trafik)
0
Lander
Indlæg: 169
Tilmeldt: 17. mar 2021, 08:42
Kort karma: 2
Likede indlæg: 250

Re: Comeback til Uber

Indlægaf Lander » 7. feb 2024, 06:08

K.toldam skrev:
Pølsemix skrev:Jeg kan godt forstå at Uber ikke var velset i DK, men hvor er det dog dejligt let at bruge en app man kender, når man skal rundt i udlandet og en kende dobbeltmoralsk…
Men selv hvis Uber kom tilbage ville det vel primært være et storbysfænomen :gruble:

Uber er velkommen, på samme vilkår som alle andre taxier.


Men hvad er det for nogle vilkår de ikke levede op til i første omgang? Her tænker jeg ikke på de krav som kom i den efterfølgende taxalov, som stillede en masse tekniske krav som en almindelige privatbil naturligvis ikke kan leve op til (hvilket var meningen med loven).

De skal selvfølgelig betale skat, det var tydeligvis et problem første gang. Men det kan løses ved at Uber skal indberette fortjenesten til Skat, ligesom AirBnB også skal ved udlejning.
0
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3121
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5365

Re: Comeback til Uber

Indlægaf AFK » 7. feb 2024, 07:15

EmoJanice skrev:
Akehurst2 skrev:14-årige kan også godt cykle 5 km. Evt. kan der indkøbes elcykler og så kan de holde op med at pive.


Rådet for sikker trafik anbefaler at unge skal være 15 år for at køre på el-cykel.

Hvad siger loven? (Rådet for sikker trafik)


Ej, men så brug dog en almindelig cykel. Hvorfor skal tingene skæres ud i pap?
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3121
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5365

Re: Comeback til Uber

Indlægaf AFK » 7. feb 2024, 07:22

Lander skrev:
K.toldam skrev:
Pølsemix skrev:Jeg kan godt forstå at Uber ikke var velset i DK, men hvor er det dog dejligt let at bruge en app man kender, når man skal rundt i udlandet og en kende dobbeltmoralsk…
Men selv hvis Uber kom tilbage ville det vel primært være et storbysfænomen :gruble:

Uber er velkommen, på samme vilkår som alle andre taxier.


Men hvad er det for nogle vilkår de ikke levede op til i første omgang? Her tænker jeg ikke på de krav som kom i den efterfølgende taxalov, som stillede en masse tekniske krav som en almindelige privatbil naturligvis ikke kan leve op til (hvilket var meningen med loven).

De skal selvfølgelig betale skat, det var tydeligvis et problem første gang. Men det kan løses ved at Uber skal indberette fortjenesten til Skat, ligesom AirBnB også skal ved udlejning.


Der er mange problemstillinger; skatteforhold, ansættelsesforhold, konkurrenceforvridning, kvalifikationer, krav til chauffør, krav til bil, osv.. Uber lever ikke op til noget af det.
3
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Lander
Indlæg: 169
Tilmeldt: 17. mar 2021, 08:42
Kort karma: 2
Likede indlæg: 250

Re: Comeback til Uber

Indlægaf Lander » 7. feb 2024, 07:51

AFK skrev:
Lander skrev:
K.toldam skrev:Uber er velkommen, på samme vilkår som alle andre taxier.


Men hvad er det for nogle vilkår de ikke levede op til i første omgang? Her tænker jeg ikke på de krav som kom i den efterfølgende taxalov, som stillede en masse tekniske krav som en almindelige privatbil naturligvis ikke kan leve op til (hvilket var meningen med loven).

De skal selvfølgelig betale skat, det var tydeligvis et problem første gang. Men det kan løses ved at Uber skal indberette fortjenesten til Skat, ligesom AirBnB også skal ved udlejning.


Der er mange problemstillinger; skatteforhold, ansættelsesforhold, konkurrenceforvridning, kvalifikationer, krav til chauffør, krav til bil, osv.. Uber lever ikke op til noget af det.


Skatteforhold har jeg beskrevet.
Ansættelsesforhold: fordi de er selvstændige og derfor ikke har fast timeløn, ferier mm? For så er der godt nok en del i Danmark, som ikke har ordentlige ansættelsesforhold, feks. de mange selvstændige butiksejere og håndværkere.
Konkurrenceforvridning: Det er vel normal konkurrence, en almindelige taxi kan også køre som Uber. Tænker der er mange hoteller og sommerhusudlejnings bureauer, som er pænt trætte af AirBnB, men deres politiske forbindelser er ikke gode nok til at få deres egen lov til at beskytte dem

Der er en pointe med krav til chauffør/kvalifikationer og bilen. Men det er vel bestemt via lovgivningen og gælder derfor alle, både taxi og Ubers chauffører. Problemet er at få dem til overholde det, men det er ikke anderledes end andre områder og kræver en form for kontrol. F.eks. er der krav om at butikker har et kasseapparat hvor alt salg skal registreres. Men der ryger uden tvivl en del udenom nogle steder.

Synes det er lidt tyndt at forbyde noget bare fordi man ikke lige kan kontrollere det hele. Og i Ubers tilfælde bliver det meste registreret i appen, så kan man stille krav om at få adgang til de oplysninger som en form for regnskab.
0
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3121
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5365

Re: Comeback til Uber

Indlægaf AFK » 7. feb 2024, 08:27

Lander skrev:
AFK skrev:
Lander skrev:
K.toldam skrev:Uber er velkommen, på samme vilkår som alle andre taxier.


Men hvad er det for nogle vilkår de ikke levede op til i første omgang? Her tænker jeg ikke på de krav som kom i den efterfølgende taxalov, som stillede en masse tekniske krav som en almindelige privatbil naturligvis ikke kan leve op til (hvilket var meningen med loven).

De skal selvfølgelig betale skat, det var tydeligvis et problem første gang. Men det kan løses ved at Uber skal indberette fortjenesten til Skat, ligesom AirBnB også skal ved udlejning.


Der er mange problemstillinger; skatteforhold, ansættelsesforhold, konkurrenceforvridning, kvalifikationer, krav til chauffør, krav til bil, osv.. Uber lever ikke op til noget af det.


Skatteforhold har jeg beskrevet.
Ansættelsesforhold: fordi de er selvstændige og derfor ikke har fast timeløn, ferier mm? For så er der godt nok en del i Danmark, som ikke har ordentlige ansættelsesforhold, feks. de mange selvstændige butiksejere og håndværkere.


Den sammenligning dur ikke. Chaufførerne er IKKE selvstændige. De er reelt at betragte som ansatte i Uber. Det er der dom for i flere lande. Også selvom Uber hårdnakket påstår noget andet.

Som ansatte har de krav på ting som pensionsopsparing, feriepenge, løn under sygdom, overenskomstløn osv., og det har de ikke fået.

Lander skrev:Konkurrenceforvridning: Det er vel normal konkurrence, en almindelige taxi kan også køre som Uber.


Nej. Konkurrenceforvridningen består i at rigtige taxaer er underlagt krav og udgifter i lovgivningen, som Uber ikke lever op til. Det er ikke lige konkurrence at en taxavognmand skal betale alle mulige ting som er obligatorisk, samt leve op til regler for certifikater og uddannelse, som en Uberchauffør ikke skal. Især ikke når det drejer sig om kørsel med børn, syge eller handicappede, som kræver ekstra kurser.

Lander skrev:Der er en pointe med krav til chauffør/kvalifikationer og bilen. Men det er vel bestemt via lovgivningen og gælder derfor alle, både taxi og Ubers chauffører.


Nej, taxalovgivningen gælder chauffører med taxabevilling. Ikke lægfolk. Så når lægfolk alligevel udfører personbefordring mod betaling, så er det pirattaxa. Østre landsret har dømt Uberchauffører for at køre pirattaxa, og de dømte Uber som medvirken til ulovlig taxakørsel.

Lander skrev:Problemet er at få dem til overholde det, men det er ikke anderledes end andre områder og kræver en form for kontrol. F.eks. er der krav om at butikker har et kasseapparat hvor alt salg skal registreres. Men der ryger uden tvivl en del udenom nogle steder.

Synes det er lidt tyndt at forbyde noget bare fordi man ikke lige kan kontrollere det hele. Og i Ubers tilfælde bliver det meste registreret i appen, så kan man stille krav om at få adgang til de oplysninger som en form for regnskab.


Der er SÅ meget mere i det end dét. Det er en grov bagatalisering at reducere det til kun at være et spørgsmål om at forbyde det pga. manglende kontrol.

Den nye taxalov fra 2018 er noget at det bedste, der er sket i branchen nogenside!
2
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Akehurst2
Indlæg: 14239
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41082

Re: Comeback til Uber

Indlægaf Akehurst2 » 7. feb 2024, 09:04

EmoJanice skrev:
Akehurst2 skrev:14-årige kan også godt cykle 5 km. Evt. kan der indkøbes elcykler og så kan de holde op med at pive.


Rådet for sikker trafik anbefaler at unge skal være 15 år for at køre på el-cykel.

Hvad siger loven? (Rådet for sikker trafik)


Så er det godt, at en 14-årig sagtens kan cykle 5 km. på en almindelig cykel.
1
K.toldam
Indlæg: 4151
Tilmeldt: 15. dec 2021, 16:53
Kort karma: 18
Likede indlæg: 1787

Re: Comeback til Uber

Indlægaf K.toldam » 7. feb 2024, 10:02

Lander skrev:
K.toldam skrev:
Pølsemix skrev:Jeg kan godt forstå at Uber ikke var velset i DK, men hvor er det dog dejligt let at bruge en app man kender, når man skal rundt i udlandet og en kende dobbeltmoralsk…
Men selv hvis Uber kom tilbage ville det vel primært være et storbysfænomen :gruble:

Uber er velkommen, på samme vilkår som alle andre taxier.


Men hvad er det for nogle vilkår de ikke levede op til i første omgang? Her tænker jeg ikke på de krav som kom i den efterfølgende taxalov, som stillede en masse tekniske krav som en almindelige privatbil naturligvis ikke kan leve op til (hvilket var meningen med loven).

De skal selvfølgelig betale skat, det var tydeligvis et problem første gang. Men det kan løses ved at Uber skal indberette fortjenesten til Skat, ligesom AirBnB også skal ved udlejning.


jeg ville gætte på den første ville være mangel på taxameter

muligvis de også skal have en erhversforsikring og erhverskørekort.

og som du skriver skal Skat ind over, og der tror jeg dræber økonomien.

men jeg her hverken læst den gamle eller den nye taxalov, så kan ikke komme med en detaljeret gennemgang at hvad de manglede at leve optil
0
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 331
Kontakt:

Re: Comeback til Uber

Indlægaf EmoJanice » 7. feb 2024, 10:13

AFK skrev:
Den nye taxalov fra 2018 er noget at det bedste, der er sket i branchen nogenside!


Det gavner bare ikke de udenlandske turister som kommer til København og håber at finde en taxa uden at vide at de skal lægge en time før at chaufføren gider dem.
0

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"