Lander skrev: AFK skrev:Lander skrev:K.toldam skrev:Uber er velkommen, på samme vilkår som alle andre taxier.
Men hvad er det for nogle vilkår de ikke levede op til i første omgang? Her tænker jeg ikke på de krav som kom i den efterfølgende taxalov, som stillede en masse tekniske krav som en almindelige privatbil naturligvis ikke kan leve op til (hvilket var meningen med loven).
De skal selvfølgelig betale skat, det var tydeligvis et problem første gang. Men det kan løses ved at Uber skal indberette fortjenesten til Skat, ligesom AirBnB også skal ved udlejning.
Der er mange problemstillinger; skatteforhold, ansættelsesforhold, konkurrenceforvridning, kvalifikationer, krav til chauffør, krav til bil, osv.. Uber lever ikke op til noget af det.
Skatteforhold har jeg beskrevet.
Ansættelsesforhold: fordi de er selvstændige og derfor ikke har fast timeløn, ferier mm? For så er der godt nok en del i Danmark, som ikke har ordentlige ansættelsesforhold, feks. de mange selvstændige butiksejere og håndværkere.
Den sammenligning dur ikke. Chaufførerne er IKKE selvstændige. De er reelt at betragte som ansatte i Uber. Det er der dom for i flere lande. Også selvom Uber hårdnakket påstår noget andet.
Som ansatte har de krav på ting som pensionsopsparing, feriepenge, løn under sygdom, overenskomstløn osv., og det har de ikke fået.
Lander skrev:Konkurrenceforvridning: Det er vel normal konkurrence, en almindelige taxi kan også køre som Uber.
Nej. Konkurrenceforvridningen består i at rigtige taxaer er underlagt krav og udgifter i lovgivningen, som Uber ikke lever op til. Det er ikke lige konkurrence at en taxavognmand skal betale alle mulige ting som er obligatorisk, samt leve op til regler for certifikater og uddannelse, som en Uberchauffør ikke skal. Især ikke når det drejer sig om kørsel med børn, syge eller handicappede, som kræver ekstra kurser.
Lander skrev:Der er en pointe med krav til chauffør/kvalifikationer og bilen. Men det er vel bestemt via lovgivningen og gælder derfor alle, både taxi og Ubers chauffører.
Nej, taxalovgivningen gælder chauffører med taxabevilling. Ikke lægfolk. Så når lægfolk alligevel udfører personbefordring mod betaling, så er det pirattaxa. Østre landsret har dømt Uberchauffører for at køre pirattaxa, og de dømte Uber som medvirken til ulovlig taxakørsel.
Lander skrev:Problemet er at få dem til overholde det, men det er ikke anderledes end andre områder og kræver en form for kontrol. F.eks. er der krav om at butikker har et kasseapparat hvor alt salg skal registreres. Men der ryger uden tvivl en del udenom nogle steder.
Synes det er lidt tyndt at forbyde noget bare fordi man ikke lige kan kontrollere det hele. Og i Ubers tilfælde bliver det meste registreret i appen, så kan man stille krav om at få adgang til de oplysninger som en form for regnskab.
Der er SÅ meget mere i det end dét. Det er en grov bagatalisering at reducere det til kun at være et spørgsmål om at forbyde det pga. manglende kontrol.
Den nye taxalov fra 2018 er noget at det bedste, der er sket i branchen nogenside!
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.
Important distinction.