Forskel på benzin og diesel - lejebil?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Forskel på benzin og diesel - lejebil?

Indlægaf Mi55y » 28. apr 2017, 08:08

Vi står overfor at skulle bestille lejebil til vores road trip i Irland til Juni. Er der noget i vejen for at vælge diesel? Den vil nemlig kun koste os omkring 100 kr. mere at leje, og kan se, at priserne på diesel er ca. 75 øre lavere end på benzin i Irland. Jeg har aldrig kørt en dieselbil, og er lidt i tvivl om, om der er noget at være opmærksom på?

Vi skal primært køre kortere strækninger og en del på små snørklede veje på landet/ved kysten...
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Forskel på benzin og diesel - lejebil?

Indlægaf Jasmin » 28. apr 2017, 08:53

Ikke udover at man ikke skal køre en dieselbil tør da pumpen kan tage skade.
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9843
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9578

Re: Forskel på benzin og diesel - lejebil?

Indlægaf Spjaerten » 28. apr 2017, 09:32

I gamle dage hed det sig man ikke skulle vælge diesel til korte strækninger, ved ikke om det har ændret sig.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Forskel på benzin og diesel - lejebil?

Indlægaf Sophies-mor » 28. apr 2017, 09:37

Diesel har helt generelt bedre bundtræk end benzin.
Hvis I skal have en tung bil op ad bakke, vil den have et bedre træk til at klare det end benzin fx. Dvs. også hvis I evt. har trailer på.

Den må ikke køres tør, og man må absolut ikke starte motoren, hvis man er kommet til at komme benzin på og tænker, "jeg kan lige køre den på værksted" - nope. Stop, ring efter vejhjælp og få den transporteret.
Min mand har forklaret mig alle de gode grunde, han arbejder inden for maskineri, men jeg kan ikke huske andet end facitlisten = ødelagt motor.

Økonomisk, hvis man har en bil til hverdagsbrug, skal man helst op omkring de 20 km hver vej for at det kan svare sig, og ikke medføre ekstra køreture pga. tilstoppet partikelfilter, der skal brændes rent.

Jeg foretrækker klart diesel kontra benzin, alene pga bundtrækket. Jeg er kørt fra en praleR*v af en Porsche chauffør, der lige ville ræse om kap i et lyskryds. Han kunne ikke følge med :-D (han kom så udenom ret hurtigt, men.... ja)
Men benzinbiler kan være kvikkere i accelerationen, det er noget med motorkonfiguration med effekt kontra et eller andet andet.
0
Hæklerier på hjernen :cool:

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"