Århus letbane

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Århus letbane

Indlægaf cola » 21. dec 2017, 17:20

Er der nogen af jer herinde der kan fortælle mig hvorfor de valgte ikke at lade toget køre forbi flyvepladsen i Tirstrup når de alligevel skal derud?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Århus letbane

Indlægaf Slettet bruger » 21. dec 2017, 17:27

Bør det ikke hedde lethbanen?
0
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9417

Re: Århus letbane

Indlægaf Modesty Blame » 21. dec 2017, 19:01

Artem skrev:
Modesty Blame skrev:
letbanen.jpg


Ham den seneste er vist kørt over ved pil 1. Ved de to pile må man ikke køre ligeud. Når der alligevel kommer uheld, er det fordi bilister tilsyneladende opfatter det som en vejledende regel. Jeg har i hvert fald prøvet at måtte springe for livet ved pil 1 - når der er grønt for mig, og bilerne ikke må køre lige over.

Derudover var letbanen i dag langsom og overfyldt. Når nyhedens interesse er dalet, bliver det nok bedre, i betragtning af, at dens nuværende ruteforløb er ret unyttigt (der er begrænsede mængder beboelse på ruten, så det er nemmere at hoppe ombord på en direkte bus). Og den har forårsaget, at min busrute til arbejde er lagt om, så jeg skal skifte, og letbanen kommer ikke i nærheden af mig.

Sjovt at se, har en gang boet på hotel der. Men kommer nærmest aldrig inde i Århus centrum mere.

Har du nogen ide om hvilken fart den letbane kører med når den krydser veje som her?

For jeg er helt med på at det er bilisternes fejl når det går galt, på samme måde som på resten af vores jernbanenet, hvorfor man netop er ved at fjerne alle de ubevogtede jernbaneoverskæringer. Har selv 3 af dem lige ved siden af hvor jeg bor, og huske stadig det uheld for 3 år siden da et ældre ægtepar åbenbart havde overset lys og lyd og kørte ud på skinnerne i det samme som toget kom inden fra stationen. Bor tæt på stationen så den kan ikke have været længere oppe i fart end omkring 50 km/t. Men det var nok til at det ældre ægtepar døde på stedet.

Det er også lige kommet frem at S-togene skal laves ubemandede, og i den forbindelse skal hele S-tog nettet hegnes ind.

For det er på den baggrund jeg har svært ved at forstå at de her letbanetog bare skal køre over veje uden at der er bomme osv. For selv om det nok er med rimelig lav fart, så er bremselængden på et tog meget længere end på en bil eller bus. Hvorfor den ikke bare kan bremse for en forhindring som en bil på tværs. Men omvendt hvis de altid er nede på 20-30 km/t når de krydser en vej så bør det kun være materielle skader det fører til, med mindre vi taler om en blød trafikant der har overset det lydløse tog.


Jeg kørte kun fra Dokk1 til Aarhus H, og ved det kryds på billedet, kørte den i hvert fald med sneglefart. Min kollega og jeg blev enige om, at hvis det ikke var fordi vi havde sat os for at prøve letbanen, så havde det uden tvivl været hurtigere at gå fra Dokk1 til Rådhuset.

Jeg er faktisk også stærkt i mod, at der ikke er bomme, men som sagt; i det konkrete tilfælde er problemet en idiot bag rattet.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Århus letbane

Indlægaf Mi55y » 21. dec 2017, 19:15

Modesty Blame skrev:
Artem skrev:
Modesty Blame skrev:
letbanen.jpg


Ham den seneste er vist kørt over ved pil 1. Ved de to pile må man ikke køre ligeud. Når der alligevel kommer uheld, er det fordi bilister tilsyneladende opfatter det som en vejledende regel. Jeg har i hvert fald prøvet at måtte springe for livet ved pil 1 - når der er grønt for mig, og bilerne ikke må køre lige over.

Derudover var letbanen i dag langsom og overfyldt. Når nyhedens interesse er dalet, bliver det nok bedre, i betragtning af, at dens nuværende ruteforløb er ret unyttigt (der er begrænsede mængder beboelse på ruten, så det er nemmere at hoppe ombord på en direkte bus). Og den har forårsaget, at min busrute til arbejde er lagt om, så jeg skal skifte, og letbanen kommer ikke i nærheden af mig.

Sjovt at se, har en gang boet på hotel der. Men kommer nærmest aldrig inde i Århus centrum mere.

Har du nogen ide om hvilken fart den letbane kører med når den krydser veje som her?

For jeg er helt med på at det er bilisternes fejl når det går galt, på samme måde som på resten af vores jernbanenet, hvorfor man netop er ved at fjerne alle de ubevogtede jernbaneoverskæringer. Har selv 3 af dem lige ved siden af hvor jeg bor, og huske stadig det uheld for 3 år siden da et ældre ægtepar åbenbart havde overset lys og lyd og kørte ud på skinnerne i det samme som toget kom inden fra stationen. Bor tæt på stationen så den kan ikke have været længere oppe i fart end omkring 50 km/t. Men det var nok til at det ældre ægtepar døde på stedet.

Det er også lige kommet frem at S-togene skal laves ubemandede, og i den forbindelse skal hele S-tog nettet hegnes ind.

For det er på den baggrund jeg har svært ved at forstå at de her letbanetog bare skal køre over veje uden at der er bomme osv. For selv om det nok er med rimelig lav fart, så er bremselængden på et tog meget længere end på en bil eller bus. Hvorfor den ikke bare kan bremse for en forhindring som en bil på tværs. Men omvendt hvis de altid er nede på 20-30 km/t når de krydser en vej så bør det kun være materielle skader det fører til, med mindre vi taler om en blød trafikant der har overset det lydløse tog.


Jeg kørte kun fra Dokk1 til Aarhus H, og ved det kryds på billedet, kørte den i hvert fald med sneglefart. Min kollega og jeg blev enige om, at hvis det ikke var fordi vi havde sat os for at prøve letbanen, så havde det uden tvivl været hurtigere at gå fra Dokk1 til Rådhuset.

Jeg er faktisk også stærkt i mod, at der ikke er bomme, men som sagt; i det konkrete tilfælde er problemet en idiot bag rattet.


10 km/t :)
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Århus letbane

Indlægaf lulu-p » 21. dec 2017, 19:43

Den kører bestemt ikke stærkt og slet ikke op til et kryds, den stopper også for rødt lys. Og så har den et kraftigt båt-horn :lol:
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Århus letbane

Indlægaf Artem » 22. dec 2017, 00:19

Mi55y skrev:
Modesty Blame skrev:
Artem skrev:
Modesty Blame skrev:
letbanen.jpg


Ham den seneste er vist kørt over ved pil 1. Ved de to pile må man ikke køre ligeud. Når der alligevel kommer uheld, er det fordi bilister tilsyneladende opfatter det som en vejledende regel. Jeg har i hvert fald prøvet at måtte springe for livet ved pil 1 - når der er grønt for mig, og bilerne ikke må køre lige over.

Derudover var letbanen i dag langsom og overfyldt. Når nyhedens interesse er dalet, bliver det nok bedre, i betragtning af, at dens nuværende ruteforløb er ret unyttigt (der er begrænsede mængder beboelse på ruten, så det er nemmere at hoppe ombord på en direkte bus). Og den har forårsaget, at min busrute til arbejde er lagt om, så jeg skal skifte, og letbanen kommer ikke i nærheden af mig.

Sjovt at se, har en gang boet på hotel der. Men kommer nærmest aldrig inde i Århus centrum mere.

Har du nogen ide om hvilken fart den letbane kører med når den krydser veje som her?

For jeg er helt med på at det er bilisternes fejl når det går galt, på samme måde som på resten af vores jernbanenet, hvorfor man netop er ved at fjerne alle de ubevogtede jernbaneoverskæringer. Har selv 3 af dem lige ved siden af hvor jeg bor, og huske stadig det uheld for 3 år siden da et ældre ægtepar åbenbart havde overset lys og lyd og kørte ud på skinnerne i det samme som toget kom inden fra stationen. Bor tæt på stationen så den kan ikke have været længere oppe i fart end omkring 50 km/t. Men det var nok til at det ældre ægtepar døde på stedet.

Det er også lige kommet frem at S-togene skal laves ubemandede, og i den forbindelse skal hele S-tog nettet hegnes ind.

For det er på den baggrund jeg har svært ved at forstå at de her letbanetog bare skal køre over veje uden at der er bomme osv. For selv om det nok er med rimelig lav fart, så er bremselængden på et tog meget længere end på en bil eller bus. Hvorfor den ikke bare kan bremse for en forhindring som en bil på tværs. Men omvendt hvis de altid er nede på 20-30 km/t når de krydser en vej så bør det kun være materielle skader det fører til, med mindre vi taler om en blød trafikant der har overset det lydløse tog.


Jeg kørte kun fra Dokk1 til Aarhus H, og ved det kryds på billedet, kørte den i hvert fald med sneglefart. Min kollega og jeg blev enige om, at hvis det ikke var fordi vi havde sat os for at prøve letbanen, så havde det uden tvivl været hurtigere at gå fra Dokk1 til Rådhuset.

Jeg er faktisk også stærkt i mod, at der ikke er bomme, men som sagt; i det konkrete tilfælde er problemet en idiot bag rattet.


10 km/t :)

Selv om de ikke bremser særligt godt, så burde der jo ikke kunne ske uheld hvis de kører så langsomt, da de så bør kunne bremse for en bil der holder på skinnerne.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Århus letbane

Indlægaf Mi55y » 22. dec 2017, 06:02

Artem skrev:
Mi55y skrev:
Modesty Blame skrev:
Artem skrev:
Modesty Blame skrev:
letbanen.jpg


Ham den seneste er vist kørt over ved pil 1. Ved de to pile må man ikke køre ligeud. Når der alligevel kommer uheld, er det fordi bilister tilsyneladende opfatter det som en vejledende regel. Jeg har i hvert fald prøvet at måtte springe for livet ved pil 1 - når der er grønt for mig, og bilerne ikke må køre lige over.

Derudover var letbanen i dag langsom og overfyldt. Når nyhedens interesse er dalet, bliver det nok bedre, i betragtning af, at dens nuværende ruteforløb er ret unyttigt (der er begrænsede mængder beboelse på ruten, så det er nemmere at hoppe ombord på en direkte bus). Og den har forårsaget, at min busrute til arbejde er lagt om, så jeg skal skifte, og letbanen kommer ikke i nærheden af mig.

Sjovt at se, har en gang boet på hotel der. Men kommer nærmest aldrig inde i Århus centrum mere.

Har du nogen ide om hvilken fart den letbane kører med når den krydser veje som her?

For jeg er helt med på at det er bilisternes fejl når det går galt, på samme måde som på resten af vores jernbanenet, hvorfor man netop er ved at fjerne alle de ubevogtede jernbaneoverskæringer. Har selv 3 af dem lige ved siden af hvor jeg bor, og huske stadig det uheld for 3 år siden da et ældre ægtepar åbenbart havde overset lys og lyd og kørte ud på skinnerne i det samme som toget kom inden fra stationen. Bor tæt på stationen så den kan ikke have været længere oppe i fart end omkring 50 km/t. Men det var nok til at det ældre ægtepar døde på stedet.

Det er også lige kommet frem at S-togene skal laves ubemandede, og i den forbindelse skal hele S-tog nettet hegnes ind.

For det er på den baggrund jeg har svært ved at forstå at de her letbanetog bare skal køre over veje uden at der er bomme osv. For selv om det nok er med rimelig lav fart, så er bremselængden på et tog meget længere end på en bil eller bus. Hvorfor den ikke bare kan bremse for en forhindring som en bil på tværs. Men omvendt hvis de altid er nede på 20-30 km/t når de krydser en vej så bør det kun være materielle skader det fører til, med mindre vi taler om en blød trafikant der har overset det lydløse tog.


Jeg kørte kun fra Dokk1 til Aarhus H, og ved det kryds på billedet, kørte den i hvert fald med sneglefart. Min kollega og jeg blev enige om, at hvis det ikke var fordi vi havde sat os for at prøve letbanen, så havde det uden tvivl været hurtigere at gå fra Dokk1 til Rådhuset.

Jeg er faktisk også stærkt i mod, at der ikke er bomme, men som sagt; i det konkrete tilfælde er problemet en idiot bag rattet.


10 km/t :)

Selv om de ikke bremser særligt godt, så burde der jo ikke kunne ske uheld hvis de kører så langsomt, da de så bør kunne bremse for en bil der holder på skinnerne.


Der har været tale om biler der er drejet ind foran eller pludselig standset foran letbanen. Men pga farten er der kun sket mindre materiel skade i de tilfælde.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Århus letbane

Indlægaf Thomas31 » 23. dec 2017, 13:08

Jeg er ikke i tvivl om, at jernbanen står foran gigantisk vækst i Danmark. Der er intet alternativ. Biltrafikken vil blive sande stadig mere til. Det vil blive sværere, dyrere og langsommere at komme ind til byerne i bil. Det kræver nogle store engangsinvesteringer i jernbanen, men de er allerede vedtaget. Det vil give hurtigere lyntog mellem Aarhus og københavn med nye strækninger, men de afledte effekter med regionaltog er lang mere væsentlige. Når Aarhus-Horsens går fra 30 minutter til 18 minutter er det noget pendlere kan mærke, især når turen samtidig bliver langsommere i bil.
Hertil kommer, at egentlige lokaltog kan komme tilbage til mange småbyer med nedlagte stationer, når de hurtigere tog flytter til nye strækninger.

Men letbane er noget andet. I princippet er det en sporvogn - en bus på skinner - og dermed ikke hurtigere end en bus. Det er højere kvalitet, men der er dyrtkøbt. Jeg er skeptisk. Det, der måske kan retfærdiggøre det er effekten på byplanlægningen som nævnt tidligere i tråden. Man ved, at kommunen vil proritere langs letbanen. Det kan tiltrække investeringer og blive selvforstærkende. Det har dog også begrænsninger. Jo mere letbane, der bygges, jo mindre effekt.

Første etape i Aarhus er dog særlig god, fordi det også er rigtige jernbaner. Forskellen på sporvogn og letbane er, at letbanen også kan køre som tog på s-togsniveau. Og det kommer den til i Aarhus. Især sydfra vil det blive et stort løft. Skal man fra viby eller tranbjerg til universitetet er det på niveau med en metro. Man kører på rigtig bane hurtigt indtil Aarhus H og fortsætter her som langsom letbane, men over en så kort distance, at langsomheden opvejes af, at man slipper for at skulle op fra underjordiske stationer. Det er her letbanen virkelig gør en forskel.

Omvendt ser man begrænsningerne nordfra. Grenåbanen har fravalgt det nye spor. Hvor det for odderbanen er en forlængelse efter man kommer til Aarhus H, er det for Grenåbanen en forsinkelse ind til midtbyen. Og det duer ikke.
0
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Århus letbane

Indlægaf Thomas31 » 23. dec 2017, 13:37

cola skrev:Er der nogen af jer herinde der kan fortælle mig hvorfor de valgte ikke at lade toget køre forbi flyvepladsen i Tirstrup når de alligevel skal derud?


Grenåbanen blev bygget i 1877. Flyvepladsen i tirstrup blev anlagt af tyskerne mere end 60 år senere for at kunne afværge engelske militære angreb.
Det har ikke meget med hinanden at gøre.

Om der i fremtiden skal nybygges eller omlægges bane forbi tirstrup kan diskuteres. Det kræver formentlig, at det tjener andre formål, så som markant hurtigere forbindelse aarhus-grenå, og at lufthavnen samtidig vokser. Det sker sikkert engang.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Århus letbane

Indlægaf Slettet bruger » 23. dec 2017, 14:20

Thomas31 skrev:Jeg er ikke i tvivl om, at jernbanen står foran gigantisk vækst i Danmark. Der er intet alternativ. Biltrafikken vil blive sande stadig mere til. Det vil blive sværere, dyrere og langsommere at komme ind til byerne i bil. Det kræver nogle store engangsinvesteringer i jernbanen, men de er allerede vedtaget. Det vil give hurtigere lyntog mellem Aarhus og københavn med nye strækninger, men de afledte effekter med regionaltog er lang mere væsentlige. Når Aarhus-Horsens går fra 30 minutter til 18 minutter er det noget pendlere kan mærke, især når turen samtidig bliver langsommere i bil.


Problemet med toget til Aarhus er at stationen ligger alt for langt væk fra alt for meget. Det er allerede hurtigt at tage toget til Aarhus fra Horsens eller Skanderborg, og internetforbindelsen på strækningen er den bedste på hele København - Aarhus-strækningen, det er som at sidde med sin computer hjemme. Men når det tager 30 minutter i bus eller med letbanen at komme til Tilst eller Skejby, er det komplet ligegyldigt hvor hurtigt man er på Aarhus station. Uanset hvor hurtigt toget til Aarhus bliver, vil E45 stadig vinde stort hvis man f.eks. bor i Skanderborg og arbejder i Skejby.
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Århus letbane

Indlægaf Spjaerten » 23. dec 2017, 14:23

Kan meddele jeg lige har krydset skinnerne (altså i bil i kryds) uden at blive påkørt :banan:
1
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Århus letbane

Indlægaf Artem » 23. dec 2017, 14:44

Mi55y skrev:Der har været tale om biler der er drejet ind foran eller pludselig standset foran letbanen. Men pga farten er der kun sket mindre materiel skade i de tilfælde.

Kan forstå at de har "løst problemet nu" Ved dog ikke helt hvad jeg skal mene om sådan en løsning efter at toget er sat i drift. Det er sådan noget man skulle have haft styr på inden.
https://www.tv2ostjylland.dk/artikel/fa ... ligt-kryds
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"