Intelligent liv i rummet?

Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf paint » 7. okt 2018, 17:42

Falstria skrev:
paint skrev:
Falstria skrev:
paint skrev:Den, vist nok, mest udbredte teori, er formentlig 'kim-teorien' - altså at byggestenene til liv, er ankommet til jorden via meteorer mv. Dette peger så igen hen på, at der må være liv andre steder i universet. Lidt på samme måde som at et palmetræ på en ellers øde ø, er (kan være) opstået via spredning af frø - enten ved hjælp af fugle eller drivende frø i havet.


Vores kendskab siger os jo lige præcis at det er den ENESTE måde det palmetræ kan nå en ellers øde ø.
Der er et fælles ophav til alle typer af træer.


Spørgsmålet er hvor langt ned i de enkelt bestanddele i DNA man behøver at gå.

Vi har jo gode indikationer for at aminosyrer findes i dybfrosne himmellegemer i vores eget solsystem.
De må jo kunne opstå af sig selv i forbindelse med dannelsen af et nyt solsystem.
Og hvis de så lander et sted som på vores planet med flydende vand, så kan det udvikle sig til lidt af hvert.


Jeg er ikke ekspert i emnet, men jeg har også hørt/set/læst, at nogle forskere mener, at byggestenene til liv, kan skabes i de ekstreme processor, der bl.a finder sted ved dannelsen af planeter/solsystemer. Men igen, så er det formentlig de samme processer, der finder sted andre steder i universet, når der dannes solsystemer mv. Tyder det ikke bare på at liv, generelt, er en iboende egenskab eller en afledt effekt af den måde vores univers fungerer på?


Jo, det er netop min pointe.
Det er en iboende egenskab som følger de fysiske love som jo er ens alle steder.
Det må foregå på nogenlunde samme måde alle steder, liv andre steder må nødvendigvis ligne noget vi kender.


Kan man nu også, uden videre udlede det? Her var dinosaurer i millioner af år, og ville muligvis have været det endnu, hvis ikke månen (iflg. teorien) var stødt ind i jorden og slået hele banden ihjel, samt rykket ved jordens hældningsgrad, så hele klimaet ændrede sig. Dinosaurerne, døde ifølge det jeg har læst, formentlig af sult (grundet klimaændringerne). Dinosaurer, ligner jo umiddelbart ikke os, særligt meget ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf paint » 7. okt 2018, 17:56

Falstria skrev:
paint skrev:
Falstria skrev:
paint skrev:
Falstria skrev:
paint skrev:Den, vist nok, mest udbredte teori, er formentlig 'kim-teorien' - altså at byggestenene til liv, er ankommet til jorden via meteorer mv. Dette peger så igen hen på, at der må være liv andre steder i universet. Lidt på samme måde som at et palmetræ på en ellers øde ø, er (kan være) opstået via spredning af frø - enten ved hjælp af fugle eller drivende frø i havet.


Vores kendskab siger os jo lige præcis at det er den ENESTE måde det palmetræ kan nå en ellers øde ø.
Der er et fælles ophav til alle typer af træer.


Spørgsmålet er hvor langt ned i de enkelt bestanddele i DNA man behøver at gå.

Vi har jo gode indikationer for at aminosyrer findes i dybfrosne himmellegemer i vores eget solsystem.
De må jo kunne opstå af sig selv i forbindelse med dannelsen af et nyt solsystem.
Og hvis de så lander et sted som på vores planet med flydende vand, så kan det udvikle sig til lidt af hvert.


Jeg er ikke ekspert i emnet, men jeg har også hørt/set/læst, at nogle forskere mener, at byggestenene til liv, kan skabes i de ekstreme processor, der bl.a finder sted ved dannelsen af planeter/solsystemer. Men igen, så er det formentlig de samme processer, der finder sted andre steder i universet, når der dannes solsystemer mv. Tyder det ikke bare på at liv, generelt, er en iboende egenskab eller en afledt effekt af den måde vores univers fungerer på?


Jo, det er netop min pointe.
Det er en iboende egenskab som følger de fysiske love som jo er ens alle steder.
Det må foregå på nogenlunde samme måde alle steder, liv andre steder må nødvendigvis ligne noget vi kender.


Kan man nu også, uden videre udlede det? Her var dinosaurer i millioner af år, og ville muligvis have været det endnu, hvis ikke månen (iflg. teorien) var stødt ind i jorden og slået hele banden ihjel, samt rykket ved jordens hældningsgrad, så hele klimaet ændrede sig. Dinosaurerne, døde ifølge det jeg har læst, formentlig af sult (grundet klimaændringerne). Dinosaurer, ligner jo umiddelbart ikke os, særligt meget ;)


De er ikke uddøde, det er kun de største af dem som er. Her bor og lever væsener der er ældre end dinosaurer ;-)
Vores fjerne forfædre var samtidige med dinosaurer, de fik ikke plads til at udvikle sig før de store dinoer forsvandt og klimaet begunstigede deres udvikling.

Månen har vi nu aldrig stødt sammen med, dens oprindelse er en helt anden og tidligere historie som du vist får blandet sammen.


Det er rigtigt. Jeg blandede ting sammen. Dét jeg havde i tankerne var den såkaldte 'The giant-impact hypothesis'. Dvs månen, blev (ifølge hypotesen) dannet af rester fra en sammenstød mellem jorden og et ret stort himmellegeme :blush:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf DenBruneMunk » 7. okt 2018, 19:25

Falstria skrev:Telekinese eksistere ikke.
Skrevet i en tråd som faktum omkring liv på andre planeter, hmmmm.

Falstria skrev:Hørelsen (ekkolodning) kan ikke benyttes til at se stjerner på himlen og få lyst til at drage ud i rummet.

Det handler om fortolkning og hvorfor tror du ikke blinde ønsker at komme ud i rummet, det lyder for snævertsynet og menneskeskabt som noget kan være.
0
Brugeravatar
differentdaydifferentperson
Indlæg: 881
Tilmeldt: 27. sep 2016, 19:04
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1124

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf differentdaydifferentperson » 21. okt 2018, 13:25

Jeg tror der er intelligent liv derude, muligvis også at de/det er klar over vores eksistens og opererer her på jorden

Jeg afviser i hvert fald ikke muligheden

Mht hvordan de ser ud og hvilke værdier de har, så er det svært at svare på, men er sikker på at vi kan se os selv i dem og de kan se dem selv i os.
0
Brugeravatar
Selina
Indlæg: 235
Tilmeldt: 27. aug 2018, 14:01
Kort karma: 13
Likede indlæg: 370

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf Selina » 21. okt 2018, 14:29

Det er ikke nødvendigt at en "virkelig fremmede livsform" ville være baseret på DNA. Der ville måske være et behov for et selvreplikerende molekyle, men der synes ikke at være nogen grund til, at det er DNA, da det relaterede molekyle RNA kan udføre lignende funktioner - og chancen for, at nøjagtigt den samme struktur, som udvikler sig fra basiske kemikalier på en anden planet, synes at være lille. Det er ikke engang klart, at selve livsformen nødvendigvis ville være kulstofbaseret. Carbon har den store fordel, når det kommer til at skabe komplekse strukturer, at kunne danne fire separate bindinger fra hvert atom. Andre elementer, såsom silicium, har også denne evne og kunne danne basis for et separat udviklet selvreplikerende molekyle på en anden planet med et meget andet miljø.
1
Venflon lægger man da mens man kører. :)
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf A 7 » 22. okt 2018, 19:08

Med det kæmpe univers og alle de planeter, så virker det helt usandsynligt, at jorden skulle være det eneste sted, hvor der er opstået liv.
Det virker også helt usandsynligt, at vi nogen sinde får kontakt med de andre levende væsener, med de afstande, der er.
0
Brugeravatar
Guru
Indlæg: 546
Tilmeldt: 5. jun 2016, 10:09
Kort karma: 19
Likede indlæg: 449

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf Guru » 21. jun 2019, 23:47

Hvad er intelligent liv? Skal det nødvendigvis antages at intelligent liv vil udvikle redskaber som kan sammenlignes med dem vi selv bruger? Vil intelligent liv altid opføre sig på lige præcis den måde vi finder mest intelligent? dvs. have evnen til at udvikle hvad vi kalder avancerede maskiner og redskaber, og bruge dem til dets egen fordel? Kan liv være intelligent uden at benytte sig af vores definition på videnskab?

Spørgsmålet om der findes intelligent liv er ligeså meningsløst at diskutere, som det at prøve at svare på hvad der var før universet blev skabt.
0
“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way” – Alan Watts.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf dgd2007 » 22. jun 2019, 00:07

Guru skrev:[...]
Spørgsmålet om der findes intelligent liv er ligeså meningsløst at diskutere, som det at prøve at svare på hvad der var før universet blev skabt.

På den anden side, hvis der ikke var den slags spørgsmål, ville der vel heller ikke være brug for guruer? :P
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf LaScrooge » 22. jun 2019, 04:18

Dime skrev:
DenBruneMunk skrev:
Aragorn skrev:Men derudover ville en fremmed højteknologisk race med evnen til at krydse interstallart rum også være i stand til at sprænge Jorden til atomer uden problemer, så det er næppe deres sikkerhed, eller som du beskriver, et særdeles menneskeligt moralsæt, der holder dem tilbage.
Nu går du vist hen og tænker lidt for meget Star Wars her? Hvordan ved du hvad en fremmed ht race kan??? Er der en skjult alien i dig. :blomst:


Udsagnet er jo nok ikke helt ved siden af.
Praktisk talt samtlige teorier og idéer om rumrejser indebærer behov for voldsomt kraftige energikilder, og det falder åbenbart mennesket fuldstændig naturligt at lyn-konkludere at hvis man er i besiddelse af den slags energi, så har man sgu nok weaponized lortet.


Go'e gamle menneskehed. Hvis der er noget, vi *næsten* ikke kan lade være med, så er det at antropomorficere.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf LaScrooge » 22. jun 2019, 04:49

Aragorn skrev:
PerXX skrev:
Aragorn skrev:Det er nemlig sagen i en nøddeskal. At vi ikke hører fremmed liv hele tiden er en af de store årsager til at jeg er begyndt at tro, det bare ikke er der.


Men, universets størrelse, afstandene og hvor lidt vi kender til universet, gør bare at den udtalelse svarer til at undersøge et enkelt sandkorn fra en strand på Læsø og dermed konkluderer at der ikke findes elefanter.


En fremmed civilisation der opstod for 5 - 6 milliarder år siden kunne på den anden side have haft automatiske sonder sendt ud til samtlige stjernesystemer i løbet af nogle hundrede millioner år, så ja, du har ganske ret i at det er et meget stort univers og at vi har undersøgt meget lidt. Det er bare ikke nødvendigt at det er os der finder dem - de kunne sagtens finde os, og det lader det ikke til at de har.

Ligesom at Stephen Hawking holdt en fest for tidsrejsende og annocerede det efter festen var holdt, og der var et larmende fravær af tidsrejsende hos ham, så er der også et larmende fravær af fremmede racer med avanceret teknologi den del af universet vi observerer. Det lader i hvert fald ikke til at vi lever i et Star Trek univers, hvor det myldrer med alverdens civilisationer.

Jeg skal ikke påstå at jeg kender svaret, overhovedet ikke, det er naturligvis rent gætteri, men jeg finder bare at den mest enkle forklaring på dette problem er, at der ikke er nogen.

Men jeg skal understrege igen at jeg inderligt håber jeg tager fejl.


Men selvom der er intelligent liv på jorden, er det jo kun indenfor de seneste 60-70 år, at det liv også er blevet interessant. Acrecibo-signalet er, kunne jeg se, kun nået 39 lysår. Det er intet, absolut intet. Vi har en bette probe sendt ud, den er heller ikke nået nævneværdigt langt. Vi har vores spacejunk i kredsløb, men aktiviteten i rummet er så ny, at det ikke er mærkeligt, hvis det ikke er blevet bemærket endnu. Når man regner i tid, har vores civilisation udviklet sig meget hurtigt på meget kort tid; for ganske få årtusinde siden var vi intet og kunne intet; vi var bare en livsform der kæmpede for overlevelse og lige så vel kunne være gået til grunde. Hvis ingen har haft blikket rettet herhen, eller akkurat har misset de millisekunder vores civilisation har været bemærkelsesværdig, er det ikke underligt at vi ikke har hørt eller set noget, og at intet har givet sig til kende. Når vi selv kigger ud, ser vi ikke engang et billede af hvordan noget er nu, men hvordan det var for måske millioner af år siden.

Stilhed/tavshed lægger jeg derfor ikke noget i. Selvom vores teknologi er avanceret for os, er den stadig begrænset. Vi kan ikke engang lave et estimat på vores egen videns omfang eller dybde, fordi vi kun har vores egen kapacitet som referenceramme. Vores forestillingsevne er begrænset og samtidig er den altafgørende. Vi kan ikke undersøge noget, vi ikke kan tænke frem. Vi kan ikke stille spørgsmål, vi ikke ved kan formuleres. Det er en så basal erkendelse, at jeg har svært ved at forstå, at vi overhovedet tror, at vi ved noget som helst - med streg under viden. Bare med udgangspunkt i hastigheden af den udvikling vores egen forståelse, metoder og teknologi har haft inden for de seneste år, forstår jeg ikke, at vi ikke tænker alle teorier som hypoteser, præliminære antagelser at best.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf LaScrooge » 22. jun 2019, 05:14

.... Alt det selvfølgelig tænkt ud fra et meget menneskeligt perspektiv baseret i antagelsen om, at tid er en faktor for eventuelle andre eksistensformer. Det behøver det jo ikke at være. Hvilket understreger min pointe; både den om vores begrænsede forestillingevne og automatiske antagelser, og den om, at vi potentielt set intet har forstået om noget som helst.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf LaScrooge » 22. jun 2019, 05:21

dgd2007 skrev:
Guru skrev:[...]
Spørgsmålet om der findes intelligent liv er ligeså meningsløst at diskutere, som det at prøve at svare på hvad der var før universet blev skabt.

På den anden side, hvis der ikke var den slags spørgsmål, ville der vel heller ikke være brug for guruer? :P


Jo da. For hvad skal jeg gøre med mit kærlighedsliv og hvordan bliver jeg lykkelig og hvordan kommer jeg i harmoni med mig selv? Alt sammen spørgsmål, som kræver en guru at finde svaret på :-p
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf DenBruneMunk » 22. jun 2019, 09:11

Guru skrev:Spørgsmålet om der findes intelligent liv er ligeså meningsløst at diskutere, som det at prøve at svare på hvad der var før universet blev skabt.

Vi skal tro på tiden går fremad, så at du mener vi teoretiserer i fortiden, er fint nok men at kalde det meningsløst at debattere hvad der kan ses i fremtiden ud fra fakta og teorier , som vel bliver til en tese engang, så vil det altid være godt at debattere fremtiden, for dette kan skabe nye ideer og nye visioner om hvordan fremtiden skal se ud, især fordi forskellige kloge hoveder debatterer og argumenter for og imod om det er muligt eller bare teoretisk værd at prøve.

Vi kan intet gøre med fortiden, og det er meningsløst at debattere udover vi tro vi bliver klogere på jorden men intet fornuftigt i det, det er bedre at se fremad.

Det er ikke altid små opfindere som skaber fremtiden, der er også teamwork, debatter og beslutningstagere som gør dette kan blive til virkelighed. Dette er vigtigt at debattere og slet ikke meningsløst, inkl. om deres kan være intelligent liv på andre planeter.
0
Brugeravatar
Guru
Indlæg: 546
Tilmeldt: 5. jun 2016, 10:09
Kort karma: 19
Likede indlæg: 449

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf Guru » 23. jun 2019, 10:11

DenBruneMunk skrev:
Guru skrev:Spørgsmålet om der findes intelligent liv er ligeså meningsløst at diskutere, som det at prøve at svare på hvad der var før universet blev skabt.

Vi skal tro på tiden går fremad, så at du mener vi teoretiserer i fortiden, er fint nok men at kalde det meningsløst at debattere hvad der kan ses i fremtiden ud fra fakta og teorier , som vel bliver til en tese engang, så vil det altid være godt at debattere fremtiden, for dette kan skabe nye ideer og nye visioner om hvordan fremtiden skal se ud, især fordi forskellige kloge hoveder debatterer og argumenter for og imod om det er muligt eller bare teoretisk værd at prøve.

Vi kan intet gøre med fortiden, og det er meningsløst at debattere udover vi tro vi bliver klogere på jorden men intet fornuftigt i det, det er bedre at se fremad.

Det er ikke altid små opfindere som skaber fremtiden, der er også teamwork, debatter og beslutningstagere som gør dette kan blive til virkelighed. Dette er vigtigt at debattere og slet ikke meningsløst, inkl. om deres kan være intelligent liv på andre planeter.


Det var ikke det jeg mente. Det har intet med fremtiden eller fortiden at gøre. Selvfølgelig er det relevant at diskutere fremtiden. Men det er jo ikke det som det drejer sig om. Spørgsmålet var om der er andet intelligent liv i rummet. Det er umuligt at finde ud af med mindre de selv opsøger os, og hvorfor skulle de gøre det netop nu her 100 år efter videnskaben blev moden nok til overhovedet at lade os tænke i de baner? Så det vil til enhver tid være et spørgsmål om spekulation og tro, og så kan man jo ligeså godt diskutere om gud findes eller ej.

Der er intet der tyder på at vi inden for den nærmeste fremtid opfinder teknologi der lader os rejse med lyset hastighed eller udnytte teoretiske ormehuller i rumtiden. Så den eneste mulighed er at vi sender et signal ud, som vi allerede har gjort, og håber på at en fremmed civilisation, tilfældigvis også ved hvordan man anvender radio, og har sine antenner rettet i lige præcis vores retning inden for astromisk lille tidsrum af universet historie. Herefter skal vi håbe på at de forstår hvad det er de har opfanget, og gider at melde noget tilbage. Men deres tilbagemelding vil først ankomme om x antal tusinde år pga. de mange tusinde lysår der typisk er til bare de nærmeste stjerner, og der skal vi sidde klar med antennerne i deres retning i lige det øjeblik hvor signalet kommer, og have folk siddende der ved hvordan sådan en besked bør se ud...

Pointen er.... Selvom der muligvis findes andet intelligent liv end os, så er det meget usandsynligt at vi nogensinde finder ud af det.
1
“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way” – Alan Watts.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf DenBruneMunk » 23. jun 2019, 18:08

Guru skrev:Pointen er.... Selvom der muligvis findes andet intelligent liv end os, så er det meget usandsynligt at vi nogensinde finder ud af det.

Lige præcis det er jeg helt enig i, jeg er også af den opfattelse af findes der intelligent liv, så er der kun vores videnskab som kan bekræfte dette, og hvem ved, denne intelligens er langt forud for den videnskab vi forstår, så det er nok usandsynligt at finde den type intelligent liv vi håber, som altså ligner os.
0

Tilbage til "Videnskab og teknologi"