Intelligent liv i rummet?

Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7398
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23339

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf Aragorn » 27. sep 2018, 13:38

Selina skrev:Det ser ikke ud som om galaksen vrimler med liv Ala Star Trek, og indtil vi finder andre civilisationer (hvis de eksisterer), er det umuligt at gætte på livets eksistens i universet. Så svaret på dit spørgsmål er ”vi ved det ikke, og får det måske aldrig at vide”.


Det er fuldstændig korrekt.

Når det så er sagt, så er det en sjov samtale at have.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf DenBruneMunk » 27. sep 2018, 13:46

Aragorn skrev:
DenBruneMunk skrev:
Aragorn skrev:Noget jeg personligt finder interessant er spørgsmålet om hvorvidt fremmed liv i det hele taget dør.

Vi hører nok ikke om dem, så vi aner det ikke? Og så er vi måske ved de folk som er medium og andet, og ser livet bare en smule anderledes end de milliarder som stadig ikke kan se disse personer eller tale med dem.

Fremmed liv er måske lige ved siden af, eller meget langt væk og flyver aldrig forbi hvis de kan, for vi er simpelthen for langt bagud i evolutionen af mennesket endnu.

Det tager generelt nok ikke meget for at overbevise nogle, om liv på andre planeter, der er folk som tror på profeter og tilslutter sig en sekt, der er fladjords folk som tror jorden er flad, og der er konspirations teoretikere som tror JFK var alien og skudt af en fra rummet :)
Alt dette gør vi kan udforske og måske en dag, opleve noget andet, for en af dem, kalder vi mærkelige idag men er fremtidens vidunder "børn" imorgen.

Misforstod jeg "hvorvidt fremmed liv i det hele taget dør"? :træt:


Jeg er i hvert fald ikke sikker på at jeg forstår dit indlæg.

Hvad jeg mente var, at hvis vi fandt fremmed liv, som ikke var DNA baseret, eller i det mindste blot baseret på DNA der drejer den anden vej, om døden så er noget der sker for den slags liv. Altså, vi tager her på jorden døden som en selvfølge fordi vores cellefornyelse standser og går til grunde, men dette behøver ikke nødvendigvis at være sådan for liv baseret på andre biologiske funktioner.

Hvad angår den menneskelige evolution: Vi har ingen målestok. Vi ved ikke om mennesket er meget avanceret eller ej. Vi må dog konstatere at i forhold til alt andet (af os kendt) liv behersker vi ekstremt kompliceret teknologi.

Jeg abonnerer ikke på ideen om at mennesket er en flok dumme aber i hele universet. Det har jeg ikke grund til.

Det er stadig mest indlysende for mig at vi ikke hører fra andre teknologisk udviklede arter i universet, fordi de ikke findes.

Jeg aner ikke , og vil ikke vide lige nu, hvad som er kloge hoveder og ved alt, eller hvem er dum og tror på en flad jord. Som jeg oprindeligt skrev, så er mange afhængig af videnskaben og hvad de lærer os derigennem, så der er ingen grund til at rende rundt og tro vi er dumme aber.
Derimod er der kun videnskaben vi har at begrunde noget med, så du kalder det DNA, hvem ved, det er jo stadig videnskaben som er kommet frem til det, og så kan vi jo ikke vide hvad andre liv efterlader, hvis vi kun ser efter DNA. Og her kommer et billede på, hvor man ikke ved om andre har en anden opfattelse af ting, det er jo hvad vi lever for, at være nysgerrige , udover at spise.

Personligt er jeg ikke glad for at høre om folk tror på en flad jord, en levende profet, eller andet som ikke er særligt realistisk. Og vil gerne skyde disse udsagn ned hvor muligt, for der har du helt ret, vi er ikke dumme aber men derfor behøver man ikke opføre sig sådan, måske tager vi fejl og de har ret.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf dgd2007 » 27. sep 2018, 13:49

differentdaydifferentperson skrev:[...]
Tror du der findes liv derude, der er lige så intelligent som os?
[...]

Nej, ikke rigtig. Hvis der er, er det sikkert bare en bakterie eller sådan noget. :)
Men det skal siges det er ikke noget jeg har spekuleret meget over.
Der er jo mysterier nok her på Jorden foreløbig ...
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4378
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf BlueBunny » 27. sep 2018, 14:33

Ja jeg tænker der er liv. I andre solsystemer er der sikkert liv ala vores. Ikke som vores, men som vi ville kunne opfatte.

Ellers tror jeg der er liv i en anden form. I en anden dimension. Der er lyde vi ikke kan høre uden udstyr. Ting vi ikke kan se. Så ikke DNA i vores forstand, men en anden slags hold på eksistens.

En anden tidsregning.
Sol og måne bestemmer år og dag. En anden afstand ville måske bryde en anden tidsregning.
Vi lever ca 75 år og kan leve måske 3 dage uden føde.
En Bjørn sover flere måneder. Og så er det vanddyr.
Mange forskellige former der tilpasser sig.

Derude et sted er der sikkert “noget” som er uden for vores fatteevne. Måske endda det har været på besøg. Måske det er her nu. :shock: :kaffe:
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7398
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23339

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf Aragorn » 27. sep 2018, 14:43

BlueBunny skrev:Ja jeg tænker der er liv. I andre solsystemer er der sikkert liv ala vores. Ikke som vores, men som vi ville kunne opfatte.

Ellers tror jeg der er liv i en anden form. I en anden dimension. Der er lyde vi ikke kan høre uden udstyr. Ting vi ikke kan se. Så ikke DNA i vores forstand, men en anden slags hold på eksistens.

En anden tidsregning.
Sol og måne bestemmer år og dag. En anden afstand ville måske bryde en anden tidsregning.
Vi lever ca 75 år og kan leve måske 3 dage uden føde.
En Bjørn sover flere måneder. Og så er det vanddyr.
Mange forskellige former der tilpasser sig.

Derude et sted er der sikkert “noget” som er uden for vores fatteevne. Måske endda det har været på besøg. Måske det er her nu. :shock: :kaffe:


Hvis vi fandt liv et andet sted i universet, der var baseret på DNA som liv på Jorden er det, så ville det være noget der fik mig til at tvivle på at det hele er så tilfældigt som jeg lige nu tror det er.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf Myresluger » 27. sep 2018, 16:33

Det tror jeg bestemt der er. Og jeg tilslutter mig forventningen om at det kan være meget anderledes end os. Selv her på jorden lever der bakterier og orme etc under forhold som vi normalt ikke ville finde foreneligt med liv - voldsomt høje temperaturer, høje svovlkoncentrationer, fravær af ilt. Liv fra andre kloder kan være så forskelligt fra os at vi måske ikke vil være i stand til at definere det som liv. Hvorfor skulle mere avancerede livsformer give sig til kende for os - vi har jo ikke en historie med at behandle vores egen og andre racer ordentligt
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7398
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23339

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf Aragorn » 27. sep 2018, 21:04

Myresluger skrev:Det tror jeg bestemt der er. Og jeg tilslutter mig forventningen om at det kan være meget anderledes end os. Selv her på jorden lever der bakterier og orme etc under forhold som vi normalt ikke ville finde foreneligt med liv - voldsomt høje temperaturer, høje svovlkoncentrationer, fravær af ilt. Liv fra andre kloder kan være så forskelligt fra os at vi måske ikke vil være i stand til at definere det som liv. Hvorfor skulle mere avancerede livsformer give sig til kende for os - vi har jo ikke en historie med at behandle vores egen og andre racer ordentligt


Man kan også give sig ufrivilligt til kende ved at have enorme strukturer der dækker lyset fra en stjerne med regelmæssige mellemrum i tid, eller ved at udsende radiosignaler. Det er heller ikke noget vi observerer.

Men derudover ville en fremmed højteknologisk race med evnen til at krydse interstallart rum også være i stand til at sprænge Jorden til atomer uden problemer, så det er næppe deres sikkerhed, eller som du beskriver, et særdeles menneskeligt moralsæt, der holder dem tilbage.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf DenBruneMunk » 27. sep 2018, 21:14

Aragorn skrev:Men derudover ville en fremmed højteknologisk race med evnen til at krydse interstallart rum også være i stand til at sprænge Jorden til atomer uden problemer, så det er næppe deres sikkerhed, eller som du beskriver, et særdeles menneskeligt moralsæt, der holder dem tilbage.
Nu går du vist hen og tænker lidt for meget Star Wars her? Hvordan ved du hvad en fremmed ht race kan??? Er der en skjult alien i dig. :blomst:
0
Brugeravatar
Dime
Indlæg: 838
Tilmeldt: 13. aug 2015, 17:17
Kort karma: 394
Likede indlæg: 1726
Kontakt:

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf Dime » 28. sep 2018, 03:21

DenBruneMunk skrev:
Aragorn skrev:Men derudover ville en fremmed højteknologisk race med evnen til at krydse interstallart rum også være i stand til at sprænge Jorden til atomer uden problemer, så det er næppe deres sikkerhed, eller som du beskriver, et særdeles menneskeligt moralsæt, der holder dem tilbage.
Nu går du vist hen og tænker lidt for meget Star Wars her? Hvordan ved du hvad en fremmed ht race kan??? Er der en skjult alien i dig. :blomst:


Udsagnet er jo nok ikke helt ved siden af.
Praktisk talt samtlige teorier og idéer om rumrejser indebærer behov for voldsomt kraftige energikilder, og det falder åbenbart mennesket fuldstændig naturligt at lyn-konkludere at hvis man er i besiddelse af den slags energi, så har man sgu nok weaponized lortet.
1
Petrix
Indlæg: 3752
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3646

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf Petrix » 28. sep 2018, 03:33

Jeg tror også der findes liv derude. Hvis universet er uendeligt, så må der være uendelige muligheder.
0
27102021
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf DenBruneMunk » 28. sep 2018, 06:05

Dime skrev:
DenBruneMunk skrev:
Aragorn skrev:Men derudover ville en fremmed højteknologisk race med evnen til at krydse interstallart rum også være i stand til at sprænge Jorden til atomer uden problemer, så det er næppe deres sikkerhed, eller som du beskriver, et særdeles menneskeligt moralsæt, der holder dem tilbage.
Nu går du vist hen og tænker lidt for meget Star Wars her? Hvordan ved du hvad en fremmed ht race kan??? Er der en skjult alien i dig. :blomst:


Udsagnet er jo nok ikke helt ved siden af.
Praktisk talt samtlige teorier og idéer om rumrejser indebærer behov for voldsomt kraftige energikilder, og det falder åbenbart mennesket fuldstændig naturligt at lyn-konkludere at hvis man er i besiddelse af den slags energi, så har man sgu nok weaponized lortet.

ikke helt ved siden af? Så spørger vi igen, med henblik på hvilke fakta konkluderer du dette, vi aner 0 om universet og liv på andre planeter, og her, endnu mindre om der findes andre derude. Så lad os teoretisere og gætte men tvivler på noget kan komme tæt på, eller helt ved siden af, for du har ikke noget at sidestille den info med, i hvert fald ikke andet end fiktion.
0
Brugeravatar
Dime
Indlæg: 838
Tilmeldt: 13. aug 2015, 17:17
Kort karma: 394
Likede indlæg: 1726
Kontakt:

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf Dime » 28. sep 2018, 06:48

Jeg siger blot at det er ganske naturligt for mennesket at konkludere at noget der er i stand til interstellart rejseri må være i besiddelse af ganske voldsomt kraftig energikilde, som helt sikkert må kunne bruges som våben... Jeg konkluderer at mennesker konkluderer... ud fra at de eneste fakta vi har om emnet faktisk er ikke-eksisterende, men der foreligger masser af teori omkring energikilders nødvendighed... og menneskets historie taget i betragtning er det ganske naturligt at der bliver tænkt "våben" som noget af det første.
Så jeg konkluderer igen, ud fra de samme manglende fakta som du vælger ikke at konkludere ud fra... at Aragorns udsagn nok ikke er helt ved siden af, hvis vi vælger at kigge på hvordan vores egen race ville opføre sig, hvilket jo sådan set er det eneste vi har at gøre med.
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf DenBruneMunk » 28. sep 2018, 07:29

Dime skrev:Jeg siger blot at det er ganske naturligt for mennesket at konkludere at noget der er i stand til interstellart rejseri må være i besiddelse af ganske voldsomt kraftig energikilde, som helt sikkert må kunne bruges som våben

Hvorfor det? Jeg tror det er små grønne mænd med cocoon æg, og lange hoveder, de har ikke våben og render sikkert mere rundt forvirret over os og ser smarte ud, end det vi tror om dem.
Det hele er sån lidt fyldt med fantasier, for vi ved jo ikke meget, og som tidligere sagt, vi tror på videnskaben, og folk regner med DNA derude afslører det, fordi videnskaben ikke ved mere.

Hvorfor? det må også være naturligt at tro vi ikke alle er ens, bare fordi vi kun har videnskaben, så må der være mere end det?
Hvorfor skal det derude, være klar til interstellar rejser, hvorfor våben som er større? Det er jo ren scifi :)

En ting er sikkert, vores kreative fantasi sætter ingen grænser, og at spå om liv i rummet, er et område, vi ikke rigtig ved mere om end hvor virkeligheden stopper og fantasi starter. og klart nok, med udgangspunkt i videnskaben for mange.
0
Brugeravatar
Selina
Indlæg: 235
Tilmeldt: 27. aug 2018, 14:01
Kort karma: 13
Likede indlæg: 370

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf Selina » 28. sep 2018, 07:56

Aragorn skrev:
Minionine skrev:Ja jeg tror der er andet liv derude. Hvordan og hvorledes ved jeg ikke, men jeg synes det er naivt at tro vi er de eneste :)


Det kan synes naivt, men hvis man regner baglæns på Drake's ligning, og fjerner planeter uden stabilt klima gennem millioner af år, fjerner planeter der ikke rammes af totalt udslettende katastrofer som eksempelvis sammenstød med andre planeter eller super nova i nabolaget etc,. så begynder sandsynligheden for at finde liv med avanceret teknologi andre steder i universet faktisk at snævre sig noget ind.

Jeg tror vi har størst sandsynlighed for at finde store netværk af robotter. Efterladenskaber fra fortidige civilisatio-ner.
Men Drake's ligning er jo baseret på nogle faktorer som det er meget vanskeligt at fastslå værdierne af. Alt afhængig af hvilke tal man sætter ind i ligningen, kan man komme frem til at der måske lavt sat er 10.000 intelligente civilisationer i vores galakse som har teknologien til at sende signaler ud i rummet. Nu har vi lyttet i mange år og der er kun tavshed. Finder vi liv på Mars, så vil sandsynligheden for, liv er mere udbredt i universet være noget større. Jeg tror vi er forudindtaget, fordi livet her på jorden i løbet af 3,5 milliarder år har udviklet sig til intelligente mennesker som gør at vi kan forstå sandsynligheden for udviklingen af livet. Så længe vi intet fysisk bevis har for liv uden for vores egen jord, så kan livet være helt almindeligt i universet eller også er det ekstremt sjældent.
2
Venflon lægger man da mens man kører. :)
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7398
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23339

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf Aragorn » 28. sep 2018, 09:41

DenBruneMunk skrev:
Dime skrev:Jeg siger blot at det er ganske naturligt for mennesket at konkludere at noget der er i stand til interstellart rejseri må være i besiddelse af ganske voldsomt kraftig energikilde, som helt sikkert må kunne bruges som våben

Hvorfor det? Jeg tror det er små grønne mænd med cocoon æg, og lange hoveder, de har ikke våben og render sikkert mere rundt forvirret over os og ser smarte ud, end det vi tror om dem.
Det hele er sån lidt fyldt med fantasier, for vi ved jo ikke meget, og som tidligere sagt, vi tror på videnskaben, og folk regner med DNA derude afslører det, fordi videnskaben ikke ved mere.

Hvorfor? det må også være naturligt at tro vi ikke alle er ens, bare fordi vi kun har videnskaben, så må der være mere end det?
Hvorfor skal det derude, være klar til interstellar rejser, hvorfor våben som er større? Det er jo ren scifi :)

En ting er sikkert, vores kreative fantasi sætter ingen grænser, og at spå om liv i rummet, er et område, vi ikke rigtig ved mere om end hvor virkeligheden stopper og fantasi starter. og klart nok, med udgangspunkt i videnskaben for mange.


Videnskaben konkluderer at hvis vi finder liv baseret på DNA så har vi strengt taget ikke fundet fremmed liv, så har vi fundet os selv. Så videnskaben ved godt, at man leder efter noget ekstremt anderledes.
Senest rettet af Aragorn 28. sep 2018, 09:46, rettet i alt 1 gang.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.

Tilbage til "Videnskab og teknologi"