Hvilke videnskabelige og teknologiske landvindinger var de største?

Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3479

Hvilke videnskabelige og teknologiske landvindinger var de største?

Indlægaf Torn » 10. mar 2016, 07:05

Ja, hvad synes du? Det kan både være på et generelt, universelt plan og et mere personligt plan.







Min første tanke af Charles Darwins evolutionsteori fra 1859. Ikke alene ændrede den moderne biologi, men den har også haft betydning for, at det religiøse verdensbillede for alvor kunne afvises i dele af verden.
0
Brugeravatar
Dime
Indlæg: 838
Tilmeldt: 13. aug 2015, 17:17
Kort karma: 394
Likede indlæg: 1727
Kontakt:

Re: Hvilke videnskabelige og teknologiske landvindinger var de største?

Indlægaf Dime » 10. mar 2016, 07:11

Kopernikus og Darwin.

... Og naturligvis opdagelsen af alkohol.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvilke videnskabelige og teknologiske landvindinger var de største?

Indlægaf kidkomb » 10. mar 2016, 07:16

Jeg tænker telefonen. At kommunikere over store afstande uden at gå glip af tonefald og skulle vente på stenografen, i realtid (hvad hedder det? Jeg er helt irriteret over ikke at kunne formulere det!) er da virkelig banebrydende.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvilke videnskabelige og teknologiske landvindinger var de største?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 27. mar 2016, 05:16

Torn skrev: Ja, hvad synes du? Det kan både være på et generelt, universelt plan og et mere personligt plan.

Min første tanke af Charles Darwins evolutionsteori fra 1859. Ikke alene ændrede den moderne biologi, men den har også haft betydning for, at det religiøse verdensbillede for alvor kunne afvises i dele af verden.


Omvendt er den teori over 150 år gammel, og vi har stadig flere milliarder religiøse mennesker i verden i dag, så betydningen ift. religion er i virkeligheden til at overse.
Jeg er enig med Skumfidusen. Jeg synes der er en del ting, der overtrumfer evolutionsteorien;

- Opfindelsen af våben til brug for jagt og magt.
- Opfindelsen af hjulet. Kæmpe betydning lige fra hjulploven til transport.
- At lære at skabe og tæmme ild. Kæmpe landvinding ift. mad, varme, tryghed og ikke at blive begrænset af mørket.
- At lære at skabe og tæmme elektricitet. Tænk over hvor mange nuværende og historiske store opfindelser, der ikke virker uden.
- Opfindelsen af skriftsproget, så det er muligt at gemme og overlevere viden og informationer på tværs af tid.
- Opfindelsen af trykpressen.
- Computere og robotter og samlebånd. Som kan udføre farlige, kedelige eller svære ting langt mere effektivt end mennesker.
- Opfindelsen af bilen, toget, skibe og fly.
- Opfindelsen af telegrafen, telefonen, radioen, fjernsynet og internettet. Nu kunne kommunikation foregå i realtid, selvom man ikke stod ansigt til ansigt.
- Opfindelsen af spejl- og radioteleskoper, så vi kan studere dele af universet, som vi aldrig nogensinde vil kunne nå.
- Opfindelsen og opdyrkelsen af lægevidenskab. Har forlænget menneskets gennemsnitlige levetid med faktor 3-4 stykker og er en af de største grunde til at vi findes i så massivt et antal.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Hvilke videnskabelige og teknologiske landvindinger var de største?

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. mar 2016, 06:50

Pencillin og opdagelsen af bakterier.
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21922

Re: Hvilke videnskabelige og teknologiske landvindinger var de største?

Indlægaf Purple Haze » 28. mar 2016, 14:50

Vaskemaskinen - er i klar over hvor meget tid sådan en fætter frigiver der kan bruges til andet.
Derudover så har folk meget mere tøj pga sådan en - og det har sat godt gang i klæde og mode industrien.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Hvilke videnskabelige og teknologiske landvindinger var de største?

Indlægaf lulu-p » 31. mar 2016, 09:06

Torn skrev:
Min første tanke af Charles Darwins evolutionsteori fra 1859. Ikke alene ændrede den moderne biologi, men den har også haft betydning for, at det religiøse verdensbillede for alvor kunne afvises i dele af verden.


Eske Willerslev skriver i sin nye bog, at hvis religiøse tanker var ligegyldige for menneskeheden, så havde evolutionen nok taget livet af dem for længst :D .

Jeg ved ikke hvad der er den største videnskabelige landvinding. Langt de fleste er jo trin der bygges oven på andre trin. Elektricitet og elektrisk lys synes jeg er ret fantastisk.

Jeg er ret spændt på hvad fremtiden bringer. Har nogen nogle gode bud?
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Yossarian
Indlæg: 481
Tilmeldt: 25. nov 2015, 16:21
Kort karma: 23
Likede indlæg: 922

Re: Hvilke videnskabelige og teknologiske landvindinger var de største?

Indlægaf Yossarian » 3. apr 2016, 08:56

Agerbrug og husdyrhold, måske. Ellers ville vi stadig bruge størstedelen af vores tid og kræfter på at lede efter føde.
0
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Hvilke videnskabelige og teknologiske landvindinger var de største?

Indlægaf kokkenok » 2. maj 2016, 16:29

Som Skum bemærker, de hænger jo alle sammen. Den ene landvinding er baseret på den anden. Vi havde ikke haft calculus uden Tycho Brahe+ Johannes kepler og Kopernikus før det. Altså bortset fra de gamle grækere der spekulerede i det. Newton bemærkede det også i Principia

Men de byggede deres viden på matematik, der bygger oven på noget skriftsprog, der igen skyldes agerbrug, ildens tæmning og hjulet - noget i den retning.

Videnskabeligt er det i "vores æra" Calculus der er den helt store landvinding og Faradays elektricitet/Maxwellske Ligninger - rent teknologisk.
Selv hjulet, ilden, skriftsproget og agerbruget,selvom det er svært sammenligneligt, har ikke medført så massivt store omvæltninger af verden på sammenligneligt kort tid.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 848
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1884

Re: Hvilke videnskabelige og teknologiske landvindinger var de største?

Indlægaf Precaseptica » 25. maj 2016, 11:05

Motordreven teknologi. Internettet. Telefonen. Trykpressen.

Generelt de teknologier der har gjort verden mindre.
0

Tilbage til "Videnskab og teknologi"