Køber du din telefon på afbetaling?

Brugeravatar
Posedamen
Indlæg: 398
Tilmeldt: 22. mar 2022, 19:24
Kort karma: 48
Likede indlæg: 979

Re: Køber du din telefon på afbetaling?

Indlægaf Posedamen » 3. nov 2023, 10:41

Jeg har gjort begge dele, men kun på afbetaling hvis der ikke var vilde gebyrer og renter oveni.
Købte en ny iphone sidste år, den betalte jeg kontant.
1
I just shit my pants, can I get in yours?
Sofakartoflen
Indlæg: 3880
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 436
Likede indlæg: 9220

Re: Køber du din telefon på afbetaling?

Indlægaf Sofakartoflen » 3. nov 2023, 11:06

Nej. Det eneste, jeg har haft på afbetaling de sidste 20 år, er vist vores hus.

Jeg har et abonnement hos Alka, der koster 59 kr. Min telefon er vel et par år og fungerer fint.

Det er ikke et område, jeg går op i.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7510
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23710

Re: Køber du din telefon på afbetaling?

Indlægaf Aragorn » 3. nov 2023, 11:27

didaa skrev:Jeg har altid købt mine telefoner kontant, men alle jeg kender kigger stort set underligt på mig når jeg fortæller det. De køber den på afbetaling, og oftest sammen med abonnementet.

Jeg har sådan en følelse af at det så ikke er min telefon - hvilket er idiotisk I know -, men udover det kan jeg ikke rigtig komme med gode forklaringer på at jeg bare helst vil betale den fra starten. Hvilket så også afholder mig noget fra en ny Iphone; det er mange penge på en gang.

Hvad gør du?


Jeg køber dem på afbetaling.

Lige nu bruger jeg godt nok min firmatelefon. Men jeg har aldrig kunnet set at de er meget dyrere ved afbetaling.

Du ejer ikke din telefon uanset om den er betalt eller ej. Man aner ikke hvad der foregår inde i den.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Lander
Indlæg: 169
Tilmeldt: 17. mar 2021, 08:42
Kort karma: 2
Likede indlæg: 250

Re: Køber du din telefon på afbetaling?

Indlægaf Lander » 3. nov 2023, 12:42

Altid kontant. Men giver heller aldrig mere end ca. 1000 kr. for en ny, har aldrig helt forstået hvorfor man skulle give mere når man der får en telefon med godt kamera og alt det jeg skal bruge. Ved simpelthen ikke hvad jeg ville få mere eller bedre i en dyrere telefon.

Der går 3-4 år mellem jeg skifter telefon, typisk fordi den gamle er gået i stykker.
0
ajnaM
Indlæg: 10089
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27606

Re: Køber du din telefon på afbetaling?

Indlægaf ajnaM » 3. nov 2023, 13:25

Jeg bruger kun min arbejdstelefon, men har købt til mit ældste barn, og det er på afbetaling.

Som 18-årig købte jeg en (hundedyr) telefon kontant, fordi jeg er opdraget med, at man ikke skal købe på afbetaling. Men det gik så op for mig, at det var markant dyrere at købe telefonen og så købe et abonnement oveni - fordi der var en indbygget besparelse i at købe et abonnement + telefon. Siden da har jeg altid købt på afbetaling - og det har altid været billigere.

Jeg har aldrig kunnet nøjes med et billigt abonnement, og det er klart det, der gør forskellen. Skal du bare bruge en billig telefon og/eller kan du nøjes med et abonnement til 50 kroner om måneden, tror jeg godt, det kan betale sig at købe kontakt. Men min erfaring er, at køber du en dyr telefon + dyrt abonnement, giver det mening at købe dem på afbetaling.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
didaa
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2378

Re: Køber du din telefon på afbetaling?

Indlægaf didaa » 3. nov 2023, 14:03

Raenil skrev:Jeg køber ikke noget på afbetalingsordninger fordi det låser min økonomiske fleksibilitet i fremtiden. Også selvom det er rente og afdragsfrit.


Vil du uddybe ifht den økonomiske fleksibilitet? Er det fordi du så skal afsætte nogle hundrede kroner hver måned, og det kunne blive et problem?
0
didaa
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2378

Re: Køber du din telefon på afbetaling?

Indlægaf didaa » 3. nov 2023, 14:24

ajnaM skrev:Jeg bruger kun min arbejdstelefon, men har købt til mit ældste barn, og det er på afbetaling.

Som 18-årig købte jeg en (hundedyr) telefon kontant, fordi jeg er opdraget med, at man ikke skal købe på afbetaling. Men det gik så op for mig, at det var markant dyrere at købe telefonen og så købe et abonnement oveni - fordi der var en indbygget besparelse i at købe et abonnement + telefon. Siden da har jeg altid købt på afbetaling - og det har altid været billigere.

Jeg har aldrig kunnet nøjes med et billigt abonnement, og det er klart det, der gør forskellen. Skal du bare bruge en billig telefon og/eller kan du nøjes med et abonnement til 50 kroner om måneden, tror jeg godt, det kan betale sig at købe kontakt. Men min erfaring er, at køber du en dyr telefon + dyrt abonnement, giver det mening at købe dem på afbetaling.


Det giver mening. Jeg leder efter kombien dyr telefon (skal være IPhone) og billigt abonnement :D
0
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7635

Re: Køber du din telefon på afbetaling?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 3. nov 2023, 14:42

Jeg køber ingenting på afbetaling, så heller ikke min mobil.
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 943
Likede indlæg: 4733

Re: Køber du din telefon på afbetaling?

Indlægaf Panton » 3. nov 2023, 16:02

Fruity skrev:Jeg har købt på afbetaling, da det var rente- og gebyrfrit i mit eksisterende abonnement. Så så jeg ingen grund til at andet.

jeg gjorde det samme sidste gang. Jeg købte den uden abb da jeg jo havde et i forvejen, den kostede 7889 og jeg betalte i ti mdr 789 og der kom ingen gebyrer på, og jeg snakkede faktisk slet ikke abb med dem. Det gik super fint.
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5943
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 833
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14793

Re: Køber du din telefon på afbetaling?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 3. nov 2023, 16:26

Jeg har altid købt kontant, men overvejer nu om jeg skal have en ny iPhone på afbetaling. Mit nuværende batteri er efterhånden lidt slattent og jeg er misundelig på min omgangskreds’ fantastiske kamera.

Tror dog jeg ender med at køre den her telefon i graven. Får arbejdstelefon i mit nye job og den her fungerer jo egentlig fint. Kan vel altid vænne mig til at rende rundt med powerbank :lol:
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8991
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1523
Likede indlæg: 25722

Re: Køber du din telefon på afbetaling?

Indlægaf Madam Pomfrey » 3. nov 2023, 17:06

Nope, mobiler købes kontant

Jeg har en regle for mig selv, og opdrager også mine børn til, at det eneste man som udgangspunkt bør havde gæld til er bolig og bil.
Alt andet bør man spare op til, man skal ikke "more sig" for lånte penge.

Jeg plejer selv at købe mobiler i prisklasse 1000-3000, det plejer ikke at være et problem at betale kontant.
Mine unge mennesker har hver især investeret i en nyere iPhone, som de også har betalt kontant

Ud fra de tjek jeg har lavet er der ikke en gevinst ved at købe mobiler på afbetaling fremfor kontant. Men tit kan telefonen købes rentefrit, så det ender i samme beløb, om man betaler her og nu, over 6, 12, 24 mdr.

Min kæreste købte en tlf på afbetaling via mit abb, fordi det var billigst dee og han havde ikke beløbet kontant, og den gamle var i stykker.
Og helt ærligt, det irriterer mig frygteligt at se det "høje" beløb måned for måned :genert: han overfører afdraget til mig, så det er ikke fordi jeg betaler.
Det passer bare ikke mig og min økonomiske mentalitet.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
TomKah
Indlæg: 4210
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4346

Re: Køber du din telefon på afbetaling?

Indlægaf TomKah » 3. nov 2023, 17:59

Mine børn har samsung A52 telefoner. De har hver især smadret en, så jeg synes ikke de er gamle nok til dyre telefoner.
De bliver betalt kontant og de har abonnement hos Oister til 89 kr (tror det er 50 GB)
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8769
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7222

Re: Køber du din telefon på afbetaling?

Indlægaf Artem » 3. nov 2023, 18:12

Både ja og nej, for i starten af dette årtusind omkring år 2004 der kunne man få en ny mobil til 1 kr hvis man tegnede et nyt abonnemt. Hvilket man kunne gøre med 6 måneders mellemrum, hvilket jeg gjorde den gang.

I nyere tid har jeg kun haft firmamobil, så har ikke stået over for at skulle købe en af de nye dyre smartphones. Men ville købe den kontant, med mindre det er muligt med en bruttoskatteordning på job, hvor det trækkes fra ens løn. Da det vil være den billigste løsning.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8611

Re: Køber du din telefon på afbetaling?

Indlægaf Raenil » 3. nov 2023, 19:30

didaa skrev:
Raenil skrev:Jeg køber ikke noget på afbetalingsordninger fordi det låser min økonomiske fleksibilitet i fremtiden. Også selvom det er rente og afdragsfrit.


Vil du uddybe ifht den økonomiske fleksibilitet? Er det fordi du så skal afsætte nogle hundrede kroner hver måned, og det kunne blive et problem?


Det er jo et sælger/facer trick - at få det store beløb til at virke mindre ved at kalde det et lille beløb. Men i virkeligheden koster den stadigvæk mange tusinde kroner. Og jeg tænker at du godt kan regne ud, at for de fleste mennesker handler det ikke om 200 kroner. Hvorfor er den iPhone mere vigtig end en ny sofa, et nyt mågestel, nyt tøj? Er der overhovedet grænser for hvad man ikke bør købe på afbetaling, hvis en iPhone er så vigtig?

Det er selvfølgelig et princip for mig - Jeg kan sagtens få råd til de 200 kroner, men mængden af afbetalingsordninger er så stor, at det er nemmere bare at lade være. Så slipper jeg for at spekulere over hvor pengene skal komme fra, hvis jeg mister mit job.
2
Brugeravatar
Kleo
Indlæg: 46
Tilmeldt: 4. nov 2020, 10:59
Kort karma: 0
Likede indlæg: 46

Re: Køber du din telefon på afbetaling?

Indlægaf Kleo » 3. nov 2023, 20:09

Jeg har altid købt mine mobiler kontant, fordi jeg har et lille telefonforbrug.

Hvis jeg havde et højere forbrug, kunne jeg godt overveje at benytte mig af de tilbud, hvor man får en mobil med et kraftig rabat, mod at binde sig til en større minutpakke i 6 md.
0

Tilbage til "Videnskab og teknologi"