# Milgram Eksperimentet #

Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

# Milgram Eksperimentet #

Indlægaf Jørn » 30. jul 2016, 09:38

Er der nogen her, som har hørt om "Milgram Eksperimentet" ?
* Udført af Stanley Milgram, psykolog, i USA 1961 - Og offentliggjort 1963. Det foregik på mange universiteter i USA.
* Først i 70'erne blev det udført i Danmark af Poul Martinsen. På Danmarks Lærerhøjskole.

* Jeg skal lige ud og cykle. Fortæller nærmere om hvad det går ud på, senere, hvis der er behov for det.

* Er nysgerrig efter at vide, hvor mange, der har set det på film / TV eller læst om det i bøger.

* Selv var jeg MEGET overrasket ! De første gange jeg så det. Men forskellige forsøgspersoner. Og er det stadig !!! (Mener, faktisk, at man gør lignende forsøg, stadig væk). Med samme resultat.
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3479

Re: # Milgram Eksperimentet #

Indlægaf Torn » 30. jul 2016, 09:45

Ja, vi blev undervist i det på gymnasiet, psykologi C-niveau. Jeg fandt det vildt interessant dengang, men har ikke beskæftiget mig med psykologi sidenhen.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: # Milgram Eksperimentet #

Indlægaf Slettet bruger » 30. jul 2016, 10:55

Læste bogen og jeg er slet ikke overbevist af det. Synes der er langt fra forsøget selv og til konklusionen.

Tænkte mere det viste at når folk ender i meget mærkelige situationer handler de underligt. Den måde de havde bedt både forsøgspersonen og forsøgslederen om at handle på virkede på mig meget kunstig og underlig. Så folk bliver "WTF is going on here" og studiet mere viser at når folk er forvirrede og ikke kan orientere sig i en situation, så har de tendens til at "go with the flow".

Ja og så er der så mange ukendte faktorer i det der ikke blev undersøgt.

F.eks. vil jeg tro at nogen af dem der påfører smerte er i tvivl om hvordan apparatet virker, og ikke er sikker på om det faktisk gør ondt eller ej på "forsøgspersonen" og måske tror han ikke er i smerte men skriger af en anden grund.

Hvis man byttede elektrotingen ud med f.eks. at man skulle sparke en i hovedet, ja det tror jeg ikke folk ville gå med til, også selv om der var en autoritet der ville have at man gjorde det. Fordi man så selv ville vide klokkeklart hvor meget smerte man tildelte.

Hvis man kunne reducere det "underlige" ved situationen samt fjernede maskinen så de skulle påføre smerten direkte, f.eks. ved at stikke med nåle eller måske slå med en slags fake hammer, så ville det veje mere for mig.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: # Milgram Eksperimentet #

Indlægaf HappyPaww » 30. jul 2016, 11:02

^ I mine øjne er det netop tvivlsspørgsmålet der er med til at gøre det interessant. I starten er deltagerne meget tvivlende om hvad de faktisk gør, men undervejs i eksperimentet hører de personen skrige, og lederen opfordrer dem til at fortsætte. Det siger netop noget om vores autoritetstro og villighed til at følge dem, selvom vi er i tvivl OM det nu er rigtigt det hele osv. Skulle man selv fysisk påføre smerte ville de fleste nok stå af ja - men det gør ikke forsøget mindre interessant.
1
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4561

Re: # Milgram Eksperimentet #

Indlægaf PerXX » 30. jul 2016, 11:07

Milgram eksperimentet, og afarter herfra, er blevet prøvet et utal at gange, alle med samme resultat.
Endda udgaver hvor man, for at sikre at testpersonerne var overbeviste om at det ikke var snyd, rent faktisk fik dem til at give stød til en hundehvalp, så de kunne se resultatet af hvad der skete når de trykkede på knappen.

Jeg tror ikke der er nogen grund til at slå tvivl om resultatet af eksperimentet.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: # Milgram Eksperimentet #

Indlægaf Slettet bruger » 30. jul 2016, 11:16

HappyPaww skrev:^ I mine øjne er det netop tvivlsspørgsmålet der er med til at gøre det interessant. I starten er deltagerne meget tvivlende om hvad de faktisk gør, men undervejs i eksperimentet hører de personen skrige, og lederen opfordrer dem til at fortsætte. Det siger netop noget om vores autoritetstro og villighed til at følge dem, selvom vi er i tvivl OM det nu er rigtigt det hele osv. Skulle man selv fysisk påføre smerte ville de fleste nok stå af ja - men det gør ikke forsøget mindre interessant.


Njo, det kan også sige at vi gør mærkelige ting når vi ikke ved hvad konsekvensen af vores handlinger er. At folk skriger er ikke nødvendigvis slemt, det kan jo være det bare er en meget sensitiv person der kommer sig straks, a la en der brokker sig en masse over en splint i fingeren. Der er jo også folk der skriger hos tandlægen osv. Så måske en masse ville stå af hvis de kunne udelukke alle mulighederne for at skrigsignalet er et "falsk" signal.

F.eks. kunne man sikkert nemt lave et eksperiment hvor folk skulle give en falsk forsøgsperson et mindre kendt giftigt stof, i.e. "giv forsøgspersonen natriumniazid", hvor den falske forsøgsperson evt. protesterede over at få pillen. Man kunne så vise at folk er villige til at slå folk ihjel med giftstoffer hvis en autoritet bad dem om det, hvad de uden tvivl også er, men IMO ville man bare vise at folk ikke ved om natriumniazid er farligt eller ej. Vi giver jo også uden videre vores børn de piller de gir os på apoteket uden at vide hvad tingene gør pga autoritetstro til apoteket.

Det er mere et debatoplæg end et eksperiment hvor de vitterligt isolerer og leger med alle faktorerne der er i spil.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: # Milgram Eksperimentet #

Indlægaf Slettet bruger » 30. jul 2016, 11:25

PerXX skrev:Milgram eksperimentet, og afarter herfra, er blevet prøvet et utal at gange, alle med samme resultat.
Endda udgaver hvor man, for at sikre at testpersonerne var overbeviste om at det ikke var snyd, rent faktisk fik dem til at give stød til en hundehvalp, så de kunne se resultatet af hvad der skete når de trykkede på knappen.

Jeg tror ikke der er nogen grund til at slå tvivl om resultatet af eksperimentet.


Det dur slet slet slet ikke bare at bygge mennesket ud med en hundehvalp. Det er ikke noget eksperiment hvis man gør den slags ting. Du ved ikke om folk behandler hundehvalpe og mennesker ens, og du introducerer endnu flere usikkerhedsmomenter, hvor det omvendt handler om at reducere dem.

Personligt ved jeg heller ingenting om hvordan hundehvalpe reagerer på ting, så du har endnu en usikkerhedsfaktor i at man ikke ved hvor kompetente folk er i at vurdere hundehvalpe. Samt yderligere en usikkerhedsfaktor i at nogle folk måske ikke mener det er uetisk i det hele taget at lave dyreforsøg.

Mht snyd så ville jeg helt fjerne at smerten skete ved et apparat for at teste den vinkel, og gå over til helt direkte smertepåførsel uden at det sker via en maskine man evt. er i tvivl om hvordan virker. Det skal være sådan at de er 110% overbeviste om at smerten vitterligt er til stede uden nogen som helst mulighed for at de er i tvivl.

Evt kunne man også lade folk prøve det værste stød først så de var 100% klar over hvor ondt det gør.
0
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Re: # Milgram Eksperimentet #

Indlægaf Jørn » 30. jul 2016, 12:18

Jeg har lige set en spillefilm om det på Filmstriben (gratis). Film fra 2015.

Man gjorde meget ud af, at følge op. Alle deltagerne var med i møder. (I virkeligheden) Fik mulighed, for at fortælle hvad de følte, samt at beabejde deres følelser.

Der blev, så sent, som 2010 lavet et fransk forsøg. 80% "gik hele vejen". 470 Volt. (Dødbringende). Vist et TV-show (Omtalt i filmen "Experimenter")

I USA i 60'erne og 70'erne var tallet 65 %, der "gik hele vejen". Filmen hedder "Experimenter", og beskriver en del andre eksperimenter.
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: # Milgram Eksperimentet #

Indlægaf Bimmerdyret » 30. jul 2016, 17:06

Folk der deltager i disse "Forsøg" kender forsøgets oprindelse.
Selv samme med blå-brune-øjne.

De forsøg går på krykker...
0

Tilbage til "Videnskab og teknologi"