Bliv 1000 år gannel

Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Bliv 1000 år gannel

Indlægaf Lover-Moses » 7. mar 2017, 09:00

Jeg ville gerne. Jeg er meget fascineret af tanken om rejsen til andre planeter, og ville meget gerne opleve dette.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Bliv 1000 år gannel

Indlægaf Akehurst2 » 7. mar 2017, 09:04

Nicolait skrev:Hvis man kan leve til man bliver 1000 år - kan man så tillade sig at være barn til man er 180 år eller betyder det blot længere tid på arbejdsmarkedet? :gruble:


Man vil vel være nødt til at redefinere det meget linære livsforløb, mange/flertallet lever :gruble: Noget med at man har flere liv i livet, eller forsøger på det - netop så man ikke har laaaange stationære perioder med 100 års barndom og 100 ulidelige teenageår, 100 år på universitetet og så ellers bare arbejdsliv for resten.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Bliv 1000 år gannel

Indlægaf paint » 7. mar 2017, 22:03

Akehurst2 skrev:
Nicolait skrev:Hvis man kan leve til man bliver 1000 år - kan man så tillade sig at være barn til man er 180 år eller betyder det blot længere tid på arbejdsmarkedet? :gruble:


Man vil vel være nødt til at redefinere det meget linære livsforløb, mange/flertallet lever :gruble: Noget med at man har flere liv i livet, eller forsøger på det - netop så man ikke har laaaange stationære perioder med 100 års barndom og 100 ulidelige teenageår, 100 år på universitetet og så ellers bare arbejdsliv for resten.


Føj, en studiegæld man ville rage til sig :nerve:
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7852

Re: Bliv 1000 år gannel

Indlægaf Nicolait » 8. mar 2017, 03:18

paint skrev:
Akehurst2 skrev:
Nicolait skrev:Hvis man kan leve til man bliver 1000 år - kan man så tillade sig at være barn til man er 180 år eller betyder det blot længere tid på arbejdsmarkedet? :gruble:


Man vil vel være nødt til at redefinere det meget linære livsforløb, mange/flertallet lever :gruble: Noget med at man har flere liv i livet, eller forsøger på det - netop så man ikke har laaaange stationære perioder med 100 års barndom og 100 ulidelige teenageår, 100 år på universitetet og så ellers bare arbejdsliv for resten.


Føj, en studiegæld man ville rage til sig :nerve:


Øv ja du siger noget. :panik:
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Money_man
Indlæg: 289
Tilmeldt: 5. maj 2016, 06:52
Kort karma: 14
Geografisk sted: Spentrup
Likede indlæg: 605

Re: Bliv 1000 år gannel

Indlægaf Money_man » 9. mar 2017, 07:52

Hvis det nu kunne lade sig gøre, tror i så ikke bare man ville ønske at man kunne blive 2000år.
Folk vil måske bare blive dovne og tænke at de havde tid nok til at nå det hele, men når de så når en alder på 900år indser de at tiden snart er forbi og nu vil de bare gerne blive ældre igen.
1
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Bliv 1000 år gannel

Indlægaf Lover-Moses » 11. mar 2017, 06:39

Falstria skrev:
Lover-Moses skrev:Jeg ville gerne. Jeg er meget fascineret af tanken om rejsen til andre planeter, og ville meget gerne opleve dette.


Du mener vist solsystemer :)

I så fald kan det først lade sig gøre, når vi kan blive 1000 år gamle :)

Eller... der skal ihvertfald forskes noget i formering ude i rummet først, hvis vi ikke kan blive så gamle..
Dét bliver spændende læsning :-D


Jeg mener faktisk bare rumrejser helt generelt. Altså at tage til månen er lidt meh, det er vel ikke meget anderledes end en tur til Lolland-falster. Men Mars kunne jeg rigtigt godt tænke mig at besøge en dag. Måske det kunne blive en realitet i min tid, hvem ved.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Bliv 1000 år gannel

Indlægaf paint » 11. mar 2017, 16:00

Falstria skrev:
Lover-Moses skrev:Jeg ville gerne. Jeg er meget fascineret af tanken om rejsen til andre planeter, og ville meget gerne opleve dette.


Du mener vist solsystemer :)

I så fald kan det først lade sig gøre, når vi kan blive 1000 år gamle :)

Eller... der skal ihvertfald forskes noget i formering ude i rummet først, hvis vi ikke kan blive så gamle..
Dét bliver spændende læsning :-D


Eller, ny avanceret teknologi:

" But the researchers speculate that the energy being sent out is driving interstellar light sails, where spacecraft ride along on light waves in the same way a boat moves through the ocean. Whatever is generating the FRBs is powerful enough to push around something weighing a million tons, or about 20 times the biggest cruise ships ever built.

“That’s big enough to carry living passengers across interstellar or even intergalactic distances,” said Lingam."

http://www.independent.co.uk/news/scien ... 22056.html
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Bliv 1000 år gannel

Indlægaf Slettet bruger » 11. mar 2017, 16:29

Jeg tror jeg ville blive træt af det. Jeg tror ikke verden og andre mennesker kunne være interessante for mig så længe. Følelsen af meningsløshed kan allerede nu være ret overvældende - hvordan ville den ikke være efter 500 år?
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Bliv 1000 år gannel

Indlægaf paint » 11. mar 2017, 16:36

Falstria skrev:
paint skrev:
Falstria skrev:
Lover-Moses skrev:Jeg ville gerne. Jeg er meget fascineret af tanken om rejsen til andre planeter, og ville meget gerne opleve dette.


Du mener vist solsystemer :)

I så fald kan det først lade sig gøre, når vi kan blive 1000 år gamle :)

Eller... der skal ihvertfald forskes noget i formering ude i rummet først, hvis vi ikke kan blive så gamle..
Dét bliver spændende læsning :-D


Eller, ny avanceret teknologi:

" But the researchers speculate that the energy being sent out is driving interstellar light sails, where spacecraft ride along on light waves in the same way a boat moves through the ocean. Whatever is generating the FRBs is powerful enough to push around something weighing a million tons, or about 20 times the biggest cruise ships ever built.

“That’s big enough to carry living passengers across interstellar or even intergalactic distances,” said Lingam."

http://www.independent.co.uk/news/scien ... 22056.html


Det er et spørgsmål om overhovedet at kunne nå frem, for man kan jo ikke have meget brændstof med (set i forhold til rejsens længde).
Så det skal vi også have løst :)

Selve rejsetiden vil stadig kræve det andet jeg nævnte :-D
Den nærmeste stjerne (Alpha Centauri) er 32.000 års rejsetid væk, hvis man rejser med det hurtigste objekt mennesket har skabt til dato (JUNO rumskibet anno 2013).


Brændstof? " the energy being sent out is driving interstellar light sails,". Der behøves ingen brændstof eller anden energi ombord. På 'traditionel' vis, vil det kunne accelere til ca. 620km/s. Men ved en meget kraftig (og på nuværende 'umulig' laserkanon) ville hastigheden, kunne blive langt hurtigere. ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Bliv 1000 år gannel

Indlægaf paint » 11. mar 2017, 21:38

Falstria skrev:
paint skrev:
Brændstof? " the energy being sent out is driving interstellar light sails,". Der behøves ingen brændstof eller anden energi ombord. På 'traditionel' vis, vil det kunne accelere til ca. 620km/s. Men ved en meget kraftig (og på nuværende 'umulig' laserkanon) ville hastigheden, kunne blive langt hurtigere. ;)


Det er jo netop det jeg siger, det er en mulig løsning på problemet omkring brændstof.

Hastigheden, ja den må vi så afvente og se ved at eksperimentere :) 40 km/s er vores nuværende rekord i praksis (teorier har siden 70'erne snakket om 13-14.000 km/s).


Ved de 620 km/s kommer rejsetiden til den nærmeste stjerne så ned på ca. 2.100 år hver vej.

Hvis vi når de 13-14.000 km/s kommer rejsetiden ned på ca. 100 år hver vej.


Ja. Det er er lidt af en halvlang rejsetid (2000 år til Alpha Centauri). Men som der også nævnes i artiklen, kan man måske forestille sig (det er ikke umuligt, iflg. vores egen opfattelse af fysikkens love) at den slags 'drivkraft' også kunne bruges til intergalaktiske rejser.
Den udgangshastighed et fartøj forlader et solsystem med, vil konstant accelereres på den videre færd - så man kunne forestille sig at det kunne bruges som en booster til at smide fartøjer ud af et givet solsystem, hvorefter hastigheden vil accelerere op på hastigheder, som er utroligt høje.

Faktisk, har man planer om at sende nano-rumskibe (chips) afsted, med denne teknologi (Stephen Hawking har været med i planlægningen).
På længere sigt tales der om laserkanoner, som driver fartøjer afsted (med lys) og her tales der om hastigheder på 20% af lysets hastighed (67000 km/s)

Men det ligger nok en del ude i fremtiden. ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Bliv 1000 år gannel

Indlægaf paint » 11. mar 2017, 22:09

Falstria skrev:
paint skrev:
Falstria skrev:
paint skrev:
Brændstof? " the energy being sent out is driving interstellar light sails,". Der behøves ingen brændstof eller anden energi ombord. På 'traditionel' vis, vil det kunne accelere til ca. 620km/s. Men ved en meget kraftig (og på nuværende 'umulig' laserkanon) ville hastigheden, kunne blive langt hurtigere. ;)


Det er jo netop det jeg siger, det er en mulig løsning på problemet omkring brændstof.

Hastigheden, ja den må vi så afvente og se ved at eksperimentere :) 40 km/s er vores nuværende rekord i praksis (teorier har siden 70'erne snakket om 13-14.000 km/s).


Ved de 620 km/s kommer rejsetiden til den nærmeste stjerne så ned på ca. 2.100 år hver vej.

Hvis vi når de 13-14.000 km/s kommer rejsetiden ned på ca. 100 år hver vej.


Ja. Det er er lidt af en halvlang rejsetid (2000 år til Alpha Centauri). Men som der også nævnes i artiklen, kan man måske forestille sig (det er ikke umuligt, iflg. vores egen opfattelse af fysikkens love) at den slags 'drivkraft' også kunne bruges til intergalaktiske rejser.
Den udgangshastighed et fartøj forlader et solsystem med, vil konstant accelereres på den videre færd - så man kunne forestille sig at det kunne bruges som en booster til at smide fartøjer ud af et givet solsystem, hvorefter hastigheden vil accelerere op på hastigheder, som er utroligt høje.

Faktisk, har man planer om at sende nano-rumskibe (chips) afsted, med denne teknologi (Stephen Hawking har været med i planlægningen).
På længere sigt tales der om laserkanoner, som driver fartøjer afsted (med lys) og her tales der om hastigheder på 20% af lysets hastighed (67000 km/s)

Men det ligger nok en del ude i fremtiden. ;)


Teoretiske hastigheder, med teknologi vi ikke engang er i nærheden af at have :)

Og når du så begynder at snakke intergalaktisk... Er du så klar over HVOR langt dét så er?
Her snakkede vi ellers kun om den stjerne vi bor tættest på, men tag bare afstanden indtil midten af vores egen galakse istedet og se hvad det så giver.

Intergalaktiske rejser, er jo uhyrlige afstande, selv vores nærmeste nabo galakse er 2,5 millioner lysår væk, den nærmeste stjerne var kun 4,5 lysår væk... så gang lige alt op med nogle millioner år, når du snakker intergalaktisk.



Det vil tage os 1 milliard år at nå ud og hjem, til vores nærmeste nabo galakse, med den teknologi vi har.


Nu fremgik det måske ikke så tydeligt, men min tale om 'intergalaktiske rejser', knyttede an til de spekulationer man har gjort sig om de radiosignaler man har opfanget (som nævnt i mit link)
Et par amerikanske videnskabsmænd, har fremsat teorier om, hvad kilden til disse signaler er (ingen kan nemlig forklare dem) og hér nævnes muligheden for avancerede civilisationer evt. kunne bruge enorme energiudladninger, som drivkraft til f.eks intergalaktiske rejser.
Det er ikke på nogen måde bevist, at dette er tilfældet, men ikke desto mindre nævner de det. Dette koblede jeg så sammen med vores egne, ret spæde forsøg med den slags drivkraft (solar sails)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Bliv 1000 år gannel

Indlægaf paint » 11. mar 2017, 22:38

Falstria skrev:
paint skrev:
Falstria skrev:
paint skrev:
Falstria skrev:
paint skrev:
Brændstof? " the energy being sent out is driving interstellar light sails,". Der behøves ingen brændstof eller anden energi ombord. På 'traditionel' vis, vil det kunne accelere til ca. 620km/s. Men ved en meget kraftig (og på nuværende 'umulig' laserkanon) ville hastigheden, kunne blive langt hurtigere. ;)


Det er jo netop det jeg siger, det er en mulig løsning på problemet omkring brændstof.

Hastigheden, ja den må vi så afvente og se ved at eksperimentere :) 40 km/s er vores nuværende rekord i praksis (teorier har siden 70'erne snakket om 13-14.000 km/s).


Ved de 620 km/s kommer rejsetiden til den nærmeste stjerne så ned på ca. 2.100 år hver vej.

Hvis vi når de 13-14.000 km/s kommer rejsetiden ned på ca. 100 år hver vej.


Ja. Det er er lidt af en halvlang rejsetid (2000 år til Alpha Centauri). Men som der også nævnes i artiklen, kan man måske forestille sig (det er ikke umuligt, iflg. vores egen opfattelse af fysikkens love) at den slags 'drivkraft' også kunne bruges til intergalaktiske rejser.
Den udgangshastighed et fartøj forlader et solsystem med, vil konstant accelereres på den videre færd - så man kunne forestille sig at det kunne bruges som en booster til at smide fartøjer ud af et givet solsystem, hvorefter hastigheden vil accelerere op på hastigheder, som er utroligt høje.

Faktisk, har man planer om at sende nano-rumskibe (chips) afsted, med denne teknologi (Stephen Hawking har været med i planlægningen).
På længere sigt tales der om laserkanoner, som driver fartøjer afsted (med lys) og her tales der om hastigheder på 20% af lysets hastighed (67000 km/s)

Men det ligger nok en del ude i fremtiden. ;)


Teoretiske hastigheder, med teknologi vi ikke engang er i nærheden af at have :)

Og når du så begynder at snakke intergalaktisk... Er du så klar over HVOR langt dét så er?
Her snakkede vi ellers kun om den stjerne vi bor tættest på, men tag bare afstanden indtil midten af vores egen galakse istedet og se hvad det så giver.

Intergalaktiske rejser, er jo uhyrlige afstande, selv vores nærmeste nabo galakse er 2,5 millioner lysår væk, den nærmeste stjerne var kun 4,5 lysår væk... så gang lige alt op med nogle millioner år, når du snakker intergalaktisk.



Det vil tage os 1 milliard år at nå ud og hjem, til vores nærmeste nabo galakse, med den teknologi vi har.


Nu fremgik det måske ikke så tydeligt, men min tale om 'intergalaktiske rejser', knyttede an til de spekulationer man har gjort sig om de radiosignaler man har opfanget (som nævnt i mit link)
Et par amerikanske videnskabsmænd, har fremsat teorier om, hvad kilden til disse signaler er (ingen kan nemlig forklare dem) og hér nævnes muligheden for avancerede civilisationer evt. kunne bruge enorme energiudladninger, som drivkraft til f.eks intergalaktiske rejser.
Det er ikke på nogen måde bevist, at dette er tilfældet, men ikke desto mindre nævner de det. Dette koblede jeg så sammen med vores egne, ret spæde forsøg med den slags drivkraft (solar sails)



Vi er ikke istand til at detektere et radiosignal fra en anden galakse og sortere det fra den baggrunds radiostøj som kommer fra hele universet.

Vi kan kun se signaler der udsendes ret tæt på os og kun hvis de sendes direkte i vores retning, resten drukner i støj.


Selv den kraftigste laser lider under det omvendte kvadrats lov, med de afstande her er tale om, så er der ikke meget energi fra laseren tilbage et lysår væk.


Det må du tage over og forelæse om, for de to Harvard Professorer, som har luftet tanken.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Bliv 1000 år gannel

Indlægaf paint » 11. mar 2017, 23:13

Falstria skrev:
paint skrev:
Det må du tage over og forelæse om, for de to Harvard Professorer, som har luftet tanken.


Ikke nødvendigt, de ved det godt, men de skal jo sige noget spændende af og til for at få midler til at fortsætte deres virke.
Sådan fungere offentligt finansieret forskning ;)


At udkomme med publikationer, som er det rene sludder og fantasi, ville næppe frembringe ret mange forskningsmidler.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Bliv 1000 år gannel

Indlægaf paint » 11. mar 2017, 23:26

Falstria skrev:
paint skrev:
Falstria skrev:
paint skrev:
Det må du tage over og forelæse om, for de to Harvard Professorer, som har luftet tanken.


Ikke nødvendigt, de ved det godt, men de skal jo sige noget spændende af og til for at få midler til at fortsætte deres virke.
Sådan fungere offentligt finansieret forskning ;)


At udkomme med publikationer, som er det rene sludder og fantasi, ville næppe frembringe ret mange forskningsmidler.


Ikke det....


Nej. Men bare glemt det (for guds skyld, glem det)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Bliv 1000 år gannel

Indlægaf thomassneum » 3. maj 2017, 06:43

"Gannel" er det sårn en enhed fra karakterer så som Gargamel?


:)
0
Med bov skal man mad lave, men...

Tilbage til "Videnskab og teknologi"