Jeg forsøger at hjælpe min søn som går i 8. Klasse med matematik
Der er en type stykke jeg ikke aner (kan huske) hvordan man løser. Har sagt han skal spørge læreren men jeg vil også gerne vide det.
Omskriv til 0,0005 til potens (10^x)
Hvordan griber man sådan et stykke an?
8. Klasse matematik -potenser - hjælp
Re: 8. Klasse matematik -potenser - hjælp
Æble skrev:Jeg forsøger at hjælpe min søn som går i 8. Klasse med matematik
Der er en type stykke jeg ikke aner (kan huske) hvordan man løser. Har sagt han skal spørge læreren men jeg vil også gerne vide det.
Omskriv til 0,0005 til potens (10^x)
Hvordan griber man sådan et stykke an?
10^-1 er 1 delt med 10^1 altså 1/10 eller 0,1
10^-2 er i delt med 10^2 altså 1/100 eller 0,01
osv.
Så skal man bare have tilstrækkeligt høj potens på til, at det samlede resultat kan skrives som 5 * 10^-x
Edit: Nå ja, 10^x betyder 10 ganget med sig selv x gange. Så 10^2 er 10*10, og 10^5 er 10*10*10*10*10 osv.
0
You can't spell awesome without me.
Re: 8. Klasse matematik -potenser - hjælp
sigge skrev:Æble skrev:Jeg forsøger at hjælpe min søn som går i 8. Klasse med matematik
Der er en type stykke jeg ikke aner (kan huske) hvordan man løser. Har sagt han skal spørge læreren men jeg vil også gerne vide det.
Omskriv til 0,0005 til potens (10^x)
Hvordan griber man sådan et stykke an?
10^-1 er 1 delt med 10^1 altså 1/10 eller 0,1
10^-2 er i delt med 10^2 altså 1/100 eller 0,01
osv.
Så skal man bare have tilstrækkeligt høj potens på til, at det samlede resultat kan skrives som 5 * 10^-x
Edit: Nå ja, 10^x betyder 10 ganget med sig selv x gange. Så 10^2 er 10*10, og 10^5 er 10*10*10*10*10 osv.
Forstår det stadig ikke hvordan kommer man fra 0,0005 og får det omregnet?
0
Re: 8. Klasse matematik -potenser - hjælp
Æble skrev:sigge skrev:Æble skrev:Jeg forsøger at hjælpe min søn som går i 8. Klasse med matematik
Der er en type stykke jeg ikke aner (kan huske) hvordan man løser. Har sagt han skal spørge læreren men jeg vil også gerne vide det.
Omskriv til 0,0005 til potens (10^x)
Hvordan griber man sådan et stykke an?
10^-1 er 1 delt med 10^1 altså 1/10 eller 0,1
10^-2 er i delt med 10^2 altså 1/100 eller 0,01
osv.
Så skal man bare have tilstrækkeligt høj potens på til, at det samlede resultat kan skrives som 5 * 10^-x
Edit: Nå ja, 10^x betyder 10 ganget med sig selv x gange. Så 10^2 er 10*10, og 10^5 er 10*10*10*10*10 osv.
Forstår det stadig ikke hvordan kommer man fra 0,0005 og får det omregnet?
Du skal have fundet, den rigtige potens, der giver 0,0001, og så skal den ganges med 5. Altså 5 * 0,0001 = 0,0005.
Hvis du må bruge lommeregner, så prøv at taste 1/0,0001 = 10.000. Hvor mange gange skal 10 ganges med sig selv, for at det giver 10.000? Her tæller du bare nullerne efter 1-tallet. Så 10.000 = 10^4 altså 10*10*10*10. Nu ved du så, at 0,0001 = 1/10.000 = 1/10^4 = 10^-4.
Så dermed er 0,0005 = 5*10^-4
Edit: i øvrigt kan det sagtens være en heeelt anden måde, din søn lærer det på, der er så mange nye regnemetoder, så måske skal du få ham til at vise dig, hvad læreren har forklaret, så du kan hjælpe ham på "den rigtige måde" i fremtiden. Men det her er i hvert fald en lavpraktisk metode.
1
You can't spell awesome without me.
Re: 8. Klasse matematik -potenser - hjælp
Jeg kan huske jeg lærte det ved at tælle nuller. 10^4 er 10.000 (4 nuller efter 1-tallet) og 10^-4 er 0,0001.(4 nuller før 1-tallet)
Ved ikke om det er den pædagoiske måde at gøre det på, men den hænger fast hos mig.
Ved ikke om det er den pædagoiske måde at gøre det på, men den hænger fast hos mig.
0
-
- Likede indlæg: 20787
Re: 8. Klasse matematik -potenser - hjælp
10^1 er 10. 10 ^-1 er 0,1.
10^2 er 100. 10^-2 er 0,01.
10^3 er 1000. 10^-3 er 0,001.
Så du opløfter bare til potensen vender tallet om, og indsætter et komma efter det første nul.
10^2 er 100. 10^-2 er 0,01.
10^3 er 1000. 10^-3 er 0,001.
Så du opløfter bare til potensen vender tallet om, og indsætter et komma efter det første nul.
0
- Bimmerdyret
- Indlæg: 1982
- Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
- Kort karma: 116
- Likede indlæg: 1615
- Ubiquitous
- Indlæg: 363
- Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
- Kort karma: 12
- Likede indlæg: 462
Re: 8. Klasse matematik -potenser - hjælp
Strengt taget (og i matematik skal ting tages bogstaveligt) bliver man i opgaven bedt om at omskrive 0,0005 til 10^x. Derfor er
5 * 10^-4
ikke et korrekt svar, selvom det nok er det, der menes. Det korrekte svar ville være
10^-3.30103 (afrundet)
Jeg HADER matematiklærere der ikke kan formulere sig ordentligt.
5 * 10^-4
ikke et korrekt svar, selvom det nok er det, der menes. Det korrekte svar ville være
10^-3.30103 (afrundet)
Jeg HADER matematiklærere der ikke kan formulere sig ordentligt.
2
Re: 8. Klasse matematik -potenser - hjælp
Ubiquitous skrev:Strengt taget (og i matematik skal ting tages bogstaveligt) bliver man i opgaven bedt om at omskrive 0,0005 til 10^x. Derfor er
5 * 10^-4
ikke et korrekt svar, selvom det nok er det, der menes. Det korrekte svar ville være
10^-3.30103 (afrundet)
Jeg HADER matematiklærere der ikke kan formulere sig ordentligt.
Ja jeg opfattede det også som at svaret skulle være 10^x og ikke y*10^x. Men er stadig i tvivl. Hvordan finder du frem til 10^-3.30103?
0
-
- Likede indlæg: 20787
Re: 8. Klasse matematik -potenser - hjælp
Æble skrev:Ubiquitous skrev:Strengt taget (og i matematik skal ting tages bogstaveligt) bliver man i opgaven bedt om at omskrive 0,0005 til 10^x. Derfor er
5 * 10^-4
ikke et korrekt svar, selvom det nok er det, der menes. Det korrekte svar ville være
10^-3.30103 (afrundet)
Jeg HADER matematiklærere der ikke kan formulere sig ordentligt.
Ja jeg opfattede det også som at svaret skulle være 10^x og ikke y*10^x. Men er stadig i tvivl. Hvordan finder du frem til 10^-3.30103?
10-tals-logaritmen af 0,0005. 10^x = 0,0005 => log10(10) * x = log10(0,0005) => 1 * x = log10(0,0005). log10(0,0005) kan du skrive ind på google, og det giver -3,30103. Men 8-klasses elever har vel ikke noget om logaritmer?
0
Re: 8. Klasse matematik -potenser - hjælp
abcd skrev:Æble skrev:Ubiquitous skrev:Strengt taget (og i matematik skal ting tages bogstaveligt) bliver man i opgaven bedt om at omskrive 0,0005 til 10^x. Derfor er
5 * 10^-4
ikke et korrekt svar, selvom det nok er det, der menes. Det korrekte svar ville være
10^-3.30103 (afrundet)
Jeg HADER matematiklærere der ikke kan formulere sig ordentligt.
Ja jeg opfattede det også som at svaret skulle være 10^x og ikke y*10^x. Men er stadig i tvivl. Hvordan finder du frem til 10^-3.30103?
10-tals-logaritmen af 0,0005. 10^x = 0,0005 => log10(10) * x = log10(0,0005) => 1 * x = log10(0,0005). log10(0,0005) kan du skrive ind på google, og det giver -3,30103. Men 8-klasses elever har vel ikke noget om logaritmer?
Tak. Nej det tror jeg ikke. Spørger lige knægten.
0