Fokusemner mht. miljø.

Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 8977
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1010
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21796

Fokusemner mht. miljø.

Indlægaf Purple Haze » 21. okt 2017, 13:24

Synes jeg ser et mønstre i forhold til hvad bliver anset som de største trusler mod miljøet, eller i hvert fald det der bliver fokuseret på. At hvert årti har et fokusområde som så bliver erstattet af noget andet og mere eller mindre glemt igen.

Umiddelbart ser det ud som om at i
1980'erne var det fældningen af skov, kan huske at det blev diskuteret meget at vi skulle spare på papiret og bruge genbrugspapir, fordi vi skulle redde ozonlaget.
1990'erne skulle vi lære at spare på vandet, da vandet var lige ved at slippe op og i nogle områder fx i Afrika var vandmanglen så seriøs at vand var "det nye guld".
2000'erne er det global opvarmning og det at begrænse CO2, for at forhindre polerne i at smelte.
2010'erne hvor vi har et stort fokus på plastic som den store synder - så stor at vi skal bruge en masse vand (som vi jo ellers bør spare på ifølge 1990'erne) på at vaske vores affald så det kan blive genanvendt.

Synes svagt jeg kan huske at 70'erne handlede om kemikalier, syreregn med følgende skovdød, vand der blev forurenet osv.

Er det noget i kan genkende?

Og hvordan kan det være det skifter på den måde?
Er det fordi problemerne bliver løst og vi så kan fokusere på noget nyt.
Der dukker noget nyt og værre op som skubber det andet i baggrunden.
Det måske ikke var så vigtigt alligevel.
En blanding
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fokusemner mht. miljø.

Indlægaf Slettet bruger » 21. okt 2017, 16:12

Det er lidt en kombi tror jeg, nogen problemerne bliver mindre slemme, genbrugspapir har vi jo fået op at køre, andre bliver bare mindre populære at snakke om, fordi folk vel begynder at kede sig over at høre om den samme katastrofe.

Co2 har jo været kæmpeproblem siden 1990erne, men ja man hørte mest om det i 0'er og op til det der COP i København.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fokusemner mht. miljø.

Indlægaf Slettet bruger » 22. okt 2017, 11:36

Jeg så en reklame for Red Regnskoven i S-toget i går, så det kører stadig med det, bare på lavere medieblus.
0

Tilbage til "Videnskab og teknologi"