Hvor elementerne kommer fra!

Slettet bruger
Likede indlæg: 6793

Hvor elementerne kommer fra!

Indlægaf Slettet bruger » 24. okt 2017, 23:08

Billede

Sygt nok at alt det dejlige ilt man indånder kommer fra exploding massive stars
4
Brugeravatar
Seladon
Kort karma: 44
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 742

Re: Hvor elementerne kommer fra!

Indlægaf Seladon » 26. okt 2017, 15:33

Vi er allesammen skabt af stjernestøv. :sol: :rock:
0
Murphy's golden law: whoever has the gold makes the law :slem:
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 512
Likede indlæg: 2557

Indlægaf Falstria » 26. okt 2017, 19:33

Og alt det der, er dannet af under 1/4 af det her:
Up, Down, electron & photon.

Billede
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1604

Indlægaf Bimmerdyret » 27. okt 2017, 11:57

gnostic skrev:Jeg er mere interesseret i at vide hvordan noget kunne opstå ud af ingenting. Altså, hvordan et 0 bliver til større end nul.

Tjek generel astrofysik - der gennemgås det.
Der var også for en uge siden et ganske glimrende 2- dels program om universet på DR-K
Desværre er det udløbet så vidt jeg lige kan søge mig frem til, men det var et britisk program og var supergodt!

Det var en BBC produktion : https://www.dr.dk/tv/se/beginning-and-e ... verset-1-2

Uhhhh.... fandt det :)

https://www.youtube.com/watch?v=wEHBjT0vIfw

og

https://www.youtube.com/watch?v=ZyW4QLEqFpM

ok, måske giver de dig ikke alle de svar du søger, men måske nogle enkelte og til reflektion.
1
Brugeravatar
Nicolait
Kort karma: 58
Likede indlæg: 1707

Indlægaf Nicolait » 27. okt 2017, 12:07

Satans - jeg havde gættet på ikea. :-D
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1604

Indlægaf Bimmerdyret » 27. okt 2017, 12:15

gnostic skrev:
Bimmerdyret skrev:
gnostic skrev:Jeg er mere interesseret i at vide hvordan noget kunne opstå ud af ingenting. Altså, hvordan et 0 bliver til større end nul.

Tjek generel astrofysik - der gennemgås det.
Der var også for en uge siden et ganske glimrende 2- dels program om universet på DR-K
Desværre er det udløbet så vidt jeg lige kan søge mig frem til, men det var et britisk program og var supergodt!

Det var en BBC produktion : https://www.dr.dk/tv/se/beginning-and-e ... verset-1-2

Uhhhh.... fandt det :)

https://www.youtube.com/watch?v=wEHBjT0vIfw

og

https://www.youtube.com/watch?v=ZyW4QLEqFpM

ok, måske giver de dig ikke alle de svar du søger, men måske nogle enkelte og til reflektion.

Jeg har set dokumentaren, men det besvarede ikke mit spørgsmål.

Det giver allerede det første afsnit et ganske godt svar på samt forklaring.
Jeg tjekker lige min søns fagbog i astronomi og vender tilbage - måske er det grundlæggende svar som du leder efter der :)
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 27. okt 2017, 14:06

Kvantefysikken siger at der ikke var 0, der er aldrig 0 noget sted, der er fluktuationer overalt også i det tomme rum (det er altså ikke tomt).

Der var en uhyggelig masse energi koncentreret i et meget lille volumen (dog ikke en singularitet, den slags eksistere ikke i naturen).
Det er de energiniveauer man tilnærmer sig med partikel acceleratorer, hvor den største og kraftigste vi har er LHC.
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 27. okt 2017, 21:40

gnostic skrev:
Falstria skrev:

Kvantefysikken siger at der ikke var 0, der er aldrig 0 noget sted, der er fluktuationer overalt også i det tomme rum (det er altså ikke tomt).

Der var en uhyggelig masse energi koncentreret i et meget lille volumen (dog ikke en singularitet, den slags eksistere ikke i naturen).
Det er de energiniveauer man tilnærmer sig med partikel acceleratorer, hvor den største og kraftigste vi har er LHC.

Det giver meget bedre mening!

Hvis du har set Bimmerens dokumentar #1 til ende, så er det faktisk det samme som de siger i dokumentaren.

Bare mere kort, præcist og tydeligt formuleret.
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 28. okt 2017, 16:24

gnostic skrev:
Det jeg mener er, hvorfor er der mere stof end antistof? Det giver jo meget bedre mening hvis der var lige meget af begge dele og hele universet var supersymmetrisk og vi ikke eksisterede.

Mig bekendt er der ingen dokumentarudsendelser (af dem jeg har set) som besvarer det spørgsmål. De siger bare "der var en lille smule mere stof end antistof". Men hvorfor? Hvad brød symmetrien?

Den der finder svaret på dét spørgsmål, vinder en fancy tur til Sverige ;)

De er ikke færdige med at lede efter asymmetrien, de er kun lige begyndt, men det er ikke sikkert at de kan måle præcist nok til at finde den endnu.
Det er ikke sikkert det er det rigtige de måler på og kigger efter.
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 28. okt 2017, 16:27

gnostic skrev:
Falstria skrev:
gnostic skrev:
Det jeg mener er, hvorfor er der mere stof end antistof? Det giver jo meget bedre mening hvis der var lige meget af begge dele og hele universet var supersymmetrisk og vi ikke eksisterede.

Mig bekendt er der ingen dokumentarudsendelser (af dem jeg har set) som besvarer det spørgsmål. De siger bare "der var en lille smule mere stof end antistof". Men hvorfor? Hvad brød symmetrien?

De er ikke færdige med at lede efter asymmetrien, de er kun lige begyndt, men det er ikke sikkert at de kan måle præcist nok til at finde den endnu.

Hvad er teorien?

Der er lige så mange teorier som der er kendte naturkræfter. Måske endda også nogen om ukendte naturkræfter.
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 28. okt 2017, 16:44

gnostic skrev:
Falstria skrev:
gnostic skrev:
Falstria skrev:
gnostic skrev:

Hvad er teorien?

Der er lige så mange teorier som der er kendte naturkræfter. Måske endda også nogen om ukendte naturkræfter.

Jeg tænker mere på de seriøse teorier. Dem som har nogle konkrete videnskabelige bud, og som man mener er den mest plausible inden for at forklare hvad der skyldes asymmetri.

De skyder med spredehagl og måler på alt de kan, for der er ikke lige én som stikker ud som mere plausibel end visse andre.
Men der er jo nogen som er lettere at måle på end andre, så der starter man.

Jeg mener jeg har skrevet om det før og linket til eksperimenterne ved LHC. Der er flere eksperimenter igang samtidigt.
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 28. okt 2017, 17:19

gnostic skrev:

Du kan læse mere om eksperimenterne og følge med i deres resultater her:

https://home.cern/topics/antimatter
0

Tilbage til "Videnskab og teknologi"