Kalibrering af TV

Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43766

Kalibrering af TV

Indlægaf paint » 6. dec 2017, 22:58

Jeg har lige købt en nyt TV, men har lidt problemer med indstilling af farver, kontrast, skarphed, farvetemperatur osv.osv. Jeg ved at man kan bestille nogen til at komme hjem og gøre det - for 1495 kr. Det har jeg absolut ikke i sinde at betale for det. Men jeg har set at man kan købe en såkaldt 'kalibrerings-dvd'.
Er der nogen der har prøvet en sådan dvd?
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43766

Re: Kalibrering af TV

Indlægaf paint » 6. dec 2017, 23:15

Falstria skrev:
paint skrev:Jeg har lige købt en nyt TV, men har lidt problemer med indstilling af farver, kontrast, skarphed, farvetemperatur osv.osv. Jeg ved at man kan bestille nogen til at komme hjem og gøre det - for 1495 kr. Det har jeg absolut ikke i sinde at betale for det. Men jeg har set at man kan købe en såkaldt 'kalibrerings-dvd'.
Er der nogen der har prøvet en sådan dvd?


Du skal bare indstille det til det du selv foretrækker at kigge på, folk ser jo forskelligt og har forskellig smag.

Jeg foretrækker meget kontrast, andre får hovedpine af det osv.

Kallibreringsudstyr indstiller bare til en standard, det er ikke bedre end den standard indstilling der sikkert allerede findes på dyret.


Det er netop det kalibreringen ikke gør. Ifølge diverse netfora jeg har kigget på, så er TV ofte indstillet helt hen i vejret, når de ankommer til forretningerne - simpelthen for at være blikfang. Og denne indstilling er meget langt fra optimal. Og hér skulle en kalibrerings dvd, være vejen frem, hvis man ikke gider betale enten 14-1500 kr eller 750 i Elgiganten.

Problemet med mit nye tv er at få kombineret de forskellige indstillinger, kontrast, skarphed, farvetemperatur. Det kan man sidde og rode med i timevis, og når man så synes det er nogenlunde, så ligner studieværten pludselig en strandvasker.

Disse 4K UHD-tv, er så skarpe i det, at man kan se om folk har en lille hudorm på næsen.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7273
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1552
Likede indlæg: 22963

Re: Kalibrering af TV

Indlægaf Aragorn » 6. dec 2017, 23:54

Jeg er absolut enig med Falstria her. Indstil det, til det, som du synes er behageligt at se på. Der er ikke noget rigtigt og forkert. Det er det samme med musikudstyr - mine monitors er også indstillet efter min hørelse, ikke efter avancerede formler, som der er rigeligt tilgængeligt af.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7273
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1552
Likede indlæg: 22963

Re: Kalibrering af TV

Indlægaf Aragorn » 6. dec 2017, 23:57

Aragorn skrev:Jeg er absolut enig med Falstria her. Indstil det, til det, som du synes er behageligt at se på. Der er ikke noget rigtigt og forkert. Det er det samme med musikudstyr - mine monitors er også indstillet efter min hørelse, ikke efter avancerede formler, som der er rigeligt tilgængeligt af.


EDIT: Du kan jo starte med at sætte alting i 0, så du arbejder fra et blankt udgangspunkt.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4873
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 287
Likede indlæg: 7832

Re: Kalibrering af TV

Indlægaf Nicolait » 7. dec 2017, 03:28

Hifiklubben sælger sådan en dvd for 7 kr, som dog er gratis, hvis man er medlem.

https://www.hifiklubben.dk/tilbehor/mis ... -klubbens/

Men ellers ville jeg gøre som de andre også foreslår, at vælge de indstillinger, som man selv synes bedst om.
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43766

Re: Kalibrering af TV

Indlægaf paint » 7. dec 2017, 11:06

Nicolait skrev:Hifiklubben sælger sådan en dvd for 7 kr, som dog er gratis, hvis man er medlem.

https://www.hifiklubben.dk/tilbehor/mis ... -klubbens/

Men ellers ville jeg gøre som de andre også foreslår, at vælge de indstillinger, som man selv synes bedst om.


Sådan en dvd, må jeg hen og hente :gogo:

Men det er i øvrigt ikke så nemt som bare at indstille som man nu synes. I hvert fald ikke hvis man vil have det fulde udbytte af en Ultra HD-skærm. Der er en helt stribe af parametre, som skal stå præcist rigtigt. Det er langt mere følsomt mht indstillinger end andre TV, som jeg har prøvet at indstille.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4873
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 287
Likede indlæg: 7832

Re: Kalibrering af TV

Indlægaf Nicolait » 7. dec 2017, 13:55

paint skrev:
Nicolait skrev:Hifiklubben sælger sådan en dvd for 7 kr, som dog er gratis, hvis man er medlem.

https://www.hifiklubben.dk/tilbehor/mis ... -klubbens/

Men ellers ville jeg gøre som de andre også foreslår, at vælge de indstillinger, som man selv synes bedst om.


Sådan en dvd, må jeg hen og hente :gogo:

Men det er i øvrigt ikke så nemt som bare at indstille som man nu synes. I hvert fald ikke hvis man vil have det fulde udbytte af en Ultra HD-skærm. Der er en helt stribe af parametre, som skal stå præcist rigtigt. Det er langt mere følsomt mht indstillinger end andre TV, som jeg har prøvet at indstille.


Det tror jeg gerne. Jeg har dog ikke prøvet det selv, men held og lykke med det.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1012
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Kalibrering af TV

Indlægaf Tobywan » 7. dec 2017, 14:14

Ideen med kalibrering er at farver mv. vises korrekt og ,som tænkt da filmen blev produceret, og i forhold til kendte standarder - og ikke mindst at det vises ens uanset hvor kildematerialet bliver vist. Korrekt i den sammenhæng er ikke en subjektiv vurdering. Man kan selvfølgelig vælge at afvige fra korrekte farver, hvis man mener det er en god ide.

Generelt skal man holde sig fra de såkaldte butikskalibreringer som sælges i elgiganten og power. En rigtig kalibrering skal fortages der hvor skærmen skal stå, men spar pengene medmindre du har købt en virkelig dyr skærm hvor det kan svare sig. Det kan næppe svare sig på en billig 4k skærm osv. For folk der køber skærme til over 20.000,- kan en kalibrering været godt givet ud. Køber man en billig skærm er pengene ofte bedre brugt på... en bedre skærm.

Man komme rigtig rigtig langt med "isf profilen", hvis skærmen har sådan en. Alternativt film eller biograf profilet. Standardindstillingerne er blevet meget bedre de senere år.

På de bedre skærme kan man ofte finde indstillingerne fra en prof. kalibrering på forums som flatpanels.dk og bruge dem på egen skærm. Jeg har gjort dette på min egen OLED og fik en lidt bedre resultat end standardindstillingerne.
0

Tilbage til "Videnskab og teknologi"