Hvordan vasker du dine jeans?
- PaleSeptember
- Kort karma: 967
- Likede indlæg: 19969
Re: Hvordan vasker du dine jeans?
Vaskemaskine 30 grader.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Vaskemaskine, 40 eller 30 grader.
De bruges selvfølgelig mere end en gang.
De bruges selvfølgelig mere end en gang.
1
- Skorstenen
- Kort karma: 569
- Likede indlæg: 9041
Myresluger skrev:Moe skrev:Myresluger skrev:Mine vaskes i maskine på 60 grader - ligesom stort set alt andet tøj her i huset. Måske er jeg hysterisk men bakterier holder fest ved 30 grader, det eneste det kan er at fjerne pletter og sprede bakterier - gys!!
Det er nu ikke rigtigt. Ja, bakterier dræbes ikke, men over 95% fjernes fra tøjet og skylles ud i vandet, så tøjet bliver rent. Det er kun, hvis der er tale om blod, afføring, opkast eller smitsomme sygdomme, at man skal kogevaske tøj.
Hertil kommer, at bakterier dræbes i vask over tid, så jo lavere temperatur, jo længere tøjvask for at opnå samme resultater. Det er derfor EU har en ECO 40-60 på din maskine. Den vasker tøjet så længe ved 40 grader eller under, at den dræber bakterier på samme niveau som en almindelig vask på 60 grader.
Min erfaring er at mit tøj kommer til at lugte over tid hvis det kun vaskes på 30 eller 40 grader - og det er ikke kun undertøj. Måske har jeg en særlig ildelugtende bakterieflora eller måske er det mit sved, men 2-3-4 vaske i træk 30-40 så begynder mit tøj at lugte. Det sker aldrig når det vaskes ved 60. Ellers er jeg nødt til at have det i blød i Rodalon jævnligt - det gider jeg ikke..
Det er fordi vi vasker ved så lave temperaturer. Vaskemaskinen bliver ikke ordentligt ren. Du skal huske at køre en 90 graders ind imellem. Simpelthen for at gøre maskinen ren for de bakterier der over tid samler sig og lugter. Så næste gang gulvkludene skal vaskes og strømmen er billig, så giv din maskine en rens.
2
-
- Midlertidigt udelukket efter eget ønske
- Kort karma: 266
- Likede indlæg: 6960
Ata skrev:Skorstenen skrev:Myresluger skrev:Moe skrev:Myresluger skrev:Mine vaskes i maskine på 60 grader - ligesom stort set alt andet tøj her i huset. Måske er jeg hysterisk men bakterier holder fest ved 30 grader, det eneste det kan er at fjerne pletter og sprede bakterier - gys!!
Det er nu ikke rigtigt. Ja, bakterier dræbes ikke, men over 95% fjernes fra tøjet og skylles ud i vandet, så tøjet bliver rent. Det er kun, hvis der er tale om blod, afføring, opkast eller smitsomme sygdomme, at man skal kogevaske tøj.
Hertil kommer, at bakterier dræbes i vask over tid, så jo lavere temperatur, jo længere tøjvask for at opnå samme resultater. Det er derfor EU har en ECO 40-60 på din maskine. Den vasker tøjet så længe ved 40 grader eller under, at den dræber bakterier på samme niveau som en almindelig vask på 60 grader.
Min erfaring er at mit tøj kommer til at lugte over tid hvis det kun vaskes på 30 eller 40 grader - og det er ikke kun undertøj. Måske har jeg en særlig ildelugtende bakterieflora eller måske er det mit sved, men 2-3-4 vaske i træk 30-40 så begynder mit tøj at lugte. Det sker aldrig når det vaskes ved 60. Ellers er jeg nødt til at have det i blød i Rodalon jævnligt - det gider jeg ikke..
Det er fordi vi vasker ved så lave temperaturer. Vaskemaskinen bliver ikke ordentligt ren. Du skal huske at køre en 90 graders ind imellem. Simpelthen for at gøre maskinen ren for de bakterier der over tid samler sig og lugter. Så næste gang gulvkludene skal vaskes og strømmen er billig, så giv din maskine en rens.
Jeg tror ikke, at vaskemaskinen er hele forklaringen - hos os i hvert fald. Min mands tøj kommer til at lugte over tid, hvis det vaskes ved for lave temperaturer. Mit tøj og børnenes gør ikke. Så det kan ikke være bakterier i vaskemaskinen, der er forklaringen, men snarere noget med hans bakterieflora eller at han sveder mere.
Jeg tror også bare at nogen sveder mere. MIn mands t-shirts skal også med mellemrum vaskes ved mere end 30 grader, mens mit tøj aldrig lugter.
0
- Myresluger
- Kort karma: 114
- Likede indlæg: 3825
Ata skrev:Skorstenen skrev:Myresluger skrev:Moe skrev:Myresluger skrev:Mine vaskes i maskine på 60 grader - ligesom stort set alt andet tøj her i huset. Måske er jeg hysterisk men bakterier holder fest ved 30 grader, det eneste det kan er at fjerne pletter og sprede bakterier - gys!!
Jeg tror ikke, at vaskemaskinen er hele forklaringen - hos os i hvert fald. Min mands tøj kommer til at lugte over tid, hvis det vaskes ved for lave temperaturer. Mit tøj og børnenes gør ikke. Så det kan ikke være bakterier i vaskemaskinen, der er forklaringen, men snarere noget med hans bakterieflora eller at han sveder mere.
Min mands tøj kommer heller ikke til at lugte - mit gør..
0
Myresluger skrev:Moe skrev:Myresluger skrev:Mine vaskes i maskine på 60 grader - ligesom stort set alt andet tøj her i huset. Måske er jeg hysterisk men bakterier holder fest ved 30 grader, det eneste det kan er at fjerne pletter og sprede bakterier - gys!!
Undertøj og sokker skal have 60 grader eller ECO 40-60. Det er anbefalingen fra de vise. Jeg taler om jens og tøj i almindelighed. Sengetøj skal også have 60 grader eller ECO 40-60.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Ata skrev:Jeg vasker jeans med elastik ved 30 og alm. jeans ved 40 grader. Oplever ikke at det primært er vask der slider mine jeans. Snarere mine lidt for store lår.
Det er som centrifugeringen som slider på tøjet i almindelig. Vil man undgå slide, så lufttør uden at centrifugere eller med så lidt som muligt.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Vrangen på 40 grader. Ofte også en gang tørretumbler.
Hurtigt og nemt og de holder fint
Hurtigt og nemt og de holder fint
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
- landsbytossen
- Kort karma: 207
- Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
- Likede indlæg: 5792
Vaskemaskine - på det svenske program
0
Min mening står ikke til diskussion.
"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
- Delfin
- Kort karma: 1266
- Geografisk sted: ..... Casa del Fino
- Likede indlæg: 26785
Jeg bruger ikke længere jeans, men jeg vaskede dem på ganske almindelig 40 graders vask sammen med andet tøj i mørke farver.
Slid? Måske med tiden, men jeans må jo gerne se lidt slidte ud. På et tidspunkt købte man dem endda slidt (stonewash)
Slid? Måske med tiden, men jeans må jo gerne se lidt slidte ud. På et tidspunkt købte man dem endda slidt (stonewash)
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
01 10 24
02 05 22
30 08 23
01 10 24
Vaskemaskine 40-60 grader.
At tørre sådan et par efter et bad - nej, tak.
At tørre sådan et par efter et bad - nej, tak.
0
Med vrangen ud og i vaskemaskine på 30-40 grader.
Jeg studsede også over den vaskemetode med at vaske dem, mens man er i bad. Jeg ville ikke gøre det pga. alle de kemikalier osv. der kan være i tøj. Man anbefaler jo at vaske tøj inden ibrugtagning af den grund.
Jeg studsede også over den vaskemetode med at vaske dem, mens man er i bad. Jeg ville ikke gøre det pga. alle de kemikalier osv. der kan være i tøj. Man anbefaler jo at vaske tøj inden ibrugtagning af den grund.
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn
A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn
A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Vlad Kalashnikov skrev:Jeg vasker mine jeans ved at give dem til min kone. Det er superlet og bekvemt. Det skulle i prøve.
Det kræver jo at man har en kone og hvis man som jeg ikke har det, så virker det noget omstændigt først at skulle ud at finde sådan én, hver gang man skal have vasket sine jeans.
1