Er Den Gode Modeblog en døende race?

Er UGG støvler stadig fede? Og hvad skal man købe til vinter? Del dine modetips her.
Brugeravatar
Coumarin
Indlæg: 17
Tilmeldt: 10. aug 2018, 08:34
Kort karma: 1
Likede indlæg: 46

Er Den Gode Modeblog en døende race?

Indlægaf Coumarin » 14. aug 2018, 17:05

Jeg prøvede at søge lidt herinde, for ikke at tage fat i et allerede uddebatteret emne. Jeg beklager dog hvis jeg har overset noget.

Jeg var aktiv på den gamle debat, dengang MSS havde sin storhedstid og var springbræt for en del af de modebloggere, der har domineret blogverdenen.
Netop modeblogs og den inspiration de pøsede ud, var grunden til at jeg, og umiddelbart mange andre, stille og roligt glemte denne platform.

Det er helt sikkert ikke en række banebrydende observationer jeg gør mig, men jeg synes virkelig at samtlige modeblogs har tabt pusten. Der var selvfølgelig en del der faldt fra, allerede for en del år siden. Så er der alle dem der har fået børn, har lovet ikke at blive mommybloggere (hvorfor overhovedet love det? Men det er en anden snak) men er endt som netop det. Mange er, som jeg ser det, kørt helt og aldeles trætte i den kamp det må være, at forfatte noget der ikke stinker af halvhjertet spons. Nu proklamerer de så deres digitale detox og indrømmer at de reelt ikke går i de outfits de poster på deres blog.

Er det bare mig der læser de forkerte blogs, eller er i andre der savner dengang modebloggerne virkede mere jordnære og reelle?

Altså... Fucking collager, ikk’? :tie:
1
“What a great opportunity for a ton of bad decisions”
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Er Den Gode Modeblog en døende race?

Indlægaf billiebean » 14. aug 2018, 17:47

Jeg kan dårligt nok huske hvordan modeblogs var før sponsorerede indlæg, influencing og kommercielle samarbejder. Men jeg må også indrømme, at modetemaet ikke rigtig interesserer mig længere, og jeg vil til enhver tid foretrække at læse "tekstblogs" som fx Blogsbjerg, Sneglcille, Weemoed og den dur. Jeg læste på et tidspunkt på Marie Jedigs blog og alt var spons. Kunne ligeså godt læse et reklamekatalog. Jeg har fulgt lidt med hos Rockpaperdresses, fordi hun har skrevet om barnløshed, men hendes modeposts og i særdeleshed hendes reklameindlæg springer jeg over. Jeg har intet problem med, at en blog kun bliver opdateret, når skribenten har tid og lyst til det og at det er et fritidsprojekt.
0
Brugeravatar
Coumarin
Indlæg: 17
Tilmeldt: 10. aug 2018, 08:34
Kort karma: 1
Likede indlæg: 46

Re: Er Den Gode Modeblog en døende race?

Indlægaf Coumarin » 14. aug 2018, 19:00

Rosa Espinosa skrev:Læser slet ikke blogs længere. Det er mit indtryk at de fleste er hoppet på Insta og bruger det som deres primære platform. Der er selvfølgelig stadig nogen som opdatere deres blogs en gang imellem, men synes ikke længere det har den samme appeal.


Det er også mit indtryk og jeg synes at det er ærgerligt. Som medie giver Instagram jo fint mening for bloggere, idet det er visuelt båret. Jeg savner blot en mere organisk sammenhæng mellem billeder og længere tekstblokke. Der fungerer Instagram ikke for mig. Men jeg er desværre enig - modeblogs har ikke samme appeal mere.

billiebean skrev:Jeg kan dårligt nok huske hvordan modeblogs var før sponsorerede indlæg, influencing og kommercielle samarbejder. Men jeg må også indrømme, at modetemaet ikke rigtig interesserer mig længere, og jeg vil til enhver tid foretrække at læse "tekstblogs" som fx Blogsbjerg, Sneglcille, Weemoed og den dur. Jeg læste på et tidspunkt på Marie Jedigs blog og alt var spons. Kunne ligeså godt læse et reklamekatalog. Jeg har fulgt lidt med hos Rockpaperdresses, fordi hun har skrevet om barnløshed, men hendes modeposts og i særdeleshed hendes reklameindlæg springer jeg over. Jeg har intet problem med, at en blog kun bliver opdateret, når skribenten har tid og lyst til det og at det er et fritidsprojekt.


Jeg er helt sikkert også ramt af noget nostalgi, fordi jeg har “fundet” debatten igen og kan forbinde den med “dengang der var...”. Min læseliste indeholder netop også de teksttunge blogge som du nævner, samt lignende som Omveje, Hvid Kaffe, I Carried a Watermelon etc.
Men jeg savner stadig den hyggelige hverdagsinspiration det var, at følge helt almindelige kvinder med god stil, som turde have en mening om noget, uden frygt for at skræmme sponsorer væk. Jeg får absolut ingen inspiration ud af at følge en blogger der er blevet et distanceret brand. Marie Jedig, som du nævner, er netop et godt eksempel på en markant distancering.
Din sidste pointe er også meget væsentlig. Jeg ville netop også sætte mere pris på oprigtigt indhold end “hold den kørende” indhold. Min oprindelige kommentar om digital detox var heller ikke en kritik af, at en blogger føler trang til at holde en pause. Det slår mig bare som endnu en omgang indhold for at holde bloggen aktuel, fordi emnet netop er oppe i tiden.
2
“What a great opportunity for a ton of bad decisions”

Tilbage til "Mode"