Klæder skaber folk

Er UGG støvler stadig fede? Og hvad skal man købe til vinter? Del dine modetips her.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Klæder skaber folk

Indlægaf Wizzze » 16. dec 2018, 06:00

Hvordan man er klædt betyder stadig en masse for hvordan vi opfatter andre, og det gælder især for kvinder

http://zulu.tv2.dk/2018-12-15-eksperime ... ftede-toej

Har du oplevet at blive opfattet anderledes pga. et tøj/stilskifte, eller at du har opfattet andre anderledes efter du så dem i andet tøj?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24635
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36814

Re: Klæder skaber folk

Indlægaf Daine » 16. dec 2018, 06:14

... Men ikke Jytte Hilden!

(Sorry :ninja: Linie 3 humor)


Men til emnet, så ja. Der er forskel på hvordan jeg bliver behandlet i visse butikker afhængigt af om jeg er “dullet op’ og har pænt tøj på, eller jeg bare kommer i joggingbukser, fleecejakke og uden makeup. Men jeg synes ikke jeg har oplevet det i privatlivet, heller ikke overfor andre :gruble: Det er ihf ikke noget jeg sådan tænker over jf artiklen.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Klæder skaber folk

Indlægaf Wizzze » 16. dec 2018, 06:29

Daine skrev:... Men ikke Jytte Hilden!

(Sorry :ninja: Linie 3 humor)


Men til emnet, så ja. Der er forskel på hvordan jeg bliver behandlet i visse butikker afhængigt af om jeg er “dullet op’ og har pænt tøj på, eller jeg bare kommer i joggingbukser, fleecejakke og uden makeup. Men jeg synes ikke jeg har oplevet det i privatlivet, heller ikke overfor andre :gruble: Det er ihf ikke noget jeg sådan tænker over jf artiklen.


Det er faktisk en interessant observation, det har jeg også oplevet når vi har været ude og rejse, og jeg så er med frk W i de "fine butikker". Når vi kommer i vores "turist mundering" typisk noget med jeans og sneakers (som autocorrect hele tiden vil ændre til Snickers :lol: ) så bliver man behandlet anderledes end når hun er i fuld "krigsmaling" og dullet ud. Der er også forskel på at ankomme i turistlooket, og så komme i turistlooket, med en masse logoposer fra andre "fine" butikker, så kan de nærmest ikke vente med at hælde Champagne mm. på en :skeptisk:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Klæder skaber folk

Indlægaf dgd2007 » 16. dec 2018, 07:08

Hmm ... alt mit tøj er vist nogenlunde samme stil ... (ret neutralt), så jeg har ikke så mange oplevelser af at blive behandlet forskellet.

Men omvendt er der da forskel på hvad jeg forventer mig af en med skjorten uden på bukserne og hængerøv, og så en der er lidt mere tjekket. Og så komme det jo an på hvad man skal med vedkommende, hvad der vil være bedst :D
0
Brugeravatar
Suzan
Indlæg: 442
Tilmeldt: 3. sep 2015, 12:29
Kort karma: 31
Likede indlæg: 556

Re: Klæder skaber folk

Indlægaf Suzan » 16. dec 2018, 07:57

Selvfølgelig betyder tøjet da noget for hvordan man bliver opfattet.

Nogle gange er det bare nærmest lidt komisk.

For en hel del år siden kom jeg ofte på et træværksted i et beboerhus og brugte maskinerne til at snedkerere forskellige nemme møbler.
Nogle gange havde jeg arbejdstøj på (blå Kansas) og enkelte gange nederdel og nylonstrømper osv.
De andre brugere på stedet var mænd, og de kunne rigtig godt li at kloge sig når der stod en kvinde og brugte værktøj.
Liiige blande sig og rette lidt på een og vise hvordan det skulle gøres.
Det sjove var så at de kun gjorde det når jeg havde arbejdstøj på.
De meget få gange jeg kom i dulle-outfittet turde de næsten ikke tale til mig fordi det måske kunne misforstås :lol:
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20485
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43972

Re: Klæder skaber folk

Indlægaf paint » 16. dec 2018, 09:03

Hvilket tøj man har på, har uden tvivl en betydning for hvordan andre opfatter én. Men efter min mening, er der også andre parametre i spil. F.eks personens adfærd eller 'udstråling' samt vedkommendes måde at tale på.
Tøjet og udseendet, er det første vi ser/lægger mærke til. Det næste er, hvordan folk taler og agerer. En person i stilet tøj, kan sagtens score højere end en person i hverdagstøj. Men førstehåndsindtrykket er en indledende hypotese. Hvordan folk taler/fører sig frem, bekræfter eller afkræfter så vores hypotese om personen.

Man kan med andre ord sagtens møde en person, som på afstand ser stilet og tjekket ud. Men hvor det er helt tydeligt, når/hvis man taler med vedkommende, at personen er en hel del anderledes end udseendet indikerer.

Jeg synes ikke rigtig man kan bruge TV2s statistik til ret meget. Den smule folks opfattelser flytter sig, kan lige så godt skyldes, at de få folk man spørger, tilfældigvis vurderer folk forskelligt og ud fra andre parametre. Der skal en større gruppe respondenter til, før man kan drage konklusioner ud over dem der er tilfældige.

Kvinden i eksperimentet, nøjes tilsyneladende ikke kun med at skifte tøj. Hun skifter også kropsholdning. I hverdagstøjet, har hun i hvert fald en noget 'slasket' kropsholdning (det har hun ikke i det 'stilede tøj'). Den slags små tricks (sikkert fra TV2s side) påvirker også folks opfattelse. Og det dur ikke, hvis man skal have objektive resultater. Ser man kvinden lidt fra siden i spejlet, har hun en holdning som en flitsbue eller en 'slaskedukke')

Billede
6
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Klæder skaber folk

Indlægaf ajnaM » 16. dec 2018, 22:00

Ja, selvfølgelig har det en betydning.

I øvrigt tror jeg, 'fordommene' er forskellige fra mænd til kvinder. Og jeg er ret bevidst om, at jeg ikke klæder mig efter mændenes tanker, men andre kvinders. ;)
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Klæder skaber folk

Indlægaf dgd2007 » 17. dec 2018, 00:04

ajnaM skrev:Ja, selvfølgelig har det en betydning.

I øvrigt tror jeg, 'fordommene' er forskellige fra mænd til kvinder. Og jeg er ret bevidst om, at jeg ikke klæder mig efter mændenes tanker, men andre kvinders. ;)

Fair nok - det er jo mest dem der lægger mærke til det. :)

Vi lægger kun mærke til det når det ikke harmonerer.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Klæder skaber folk

Indlægaf Fru Sunshine » 17. dec 2018, 07:20

Det der med at vurdere, er jo noget, der sker i en brøkdel af et sekund, når man ser på nogen, så det kan vel ikke komme bag på nogen, at tøjet også er en del af den samlede vurdering.

Jeg ved da godt, at jeg bliver betragtet som en småfed, midaldrende kone med hang til frisk, farvet tot i håret, spraglede briller og farverige kjoler, og at det er sådan en, man ser ned på, fordi "hun prøver at være frisk og det er bare SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ kikset".
Men det må folk så selv om. Jeg kan godt lide at se sådan ud.
Senest rettet af Fru Sunshine 17. dec 2018, 08:33, rettet i alt 1 gang.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Klæder skaber folk

Indlægaf JoyNips » 17. dec 2018, 08:23

paint skrev:Hvilket tøj man har på, har uden tvivl en betydning for hvordan andre opfatter én. Men efter min mening, er der også andre parametre i spil. F.eks personens adfærd eller 'udstråling' samt vedkommendes måde at tale på.
Tøjet og udseendet, er det første vi ser/lægger mærke til. Det næste er, hvordan folk taler og agerer. En person i stilet tøj, kan sagtens score højere end en person i hverdagstøj. Men førstehåndsindtrykket er en indledende hypotese. Hvordan folk taler/fører sig frem, bekræfter eller afkræfter så vores hypotese om personen.

Man kan med andre ord sagtens møde en person, som på afstand ser stilet og tjekket ud. Men hvor det er helt tydeligt, når/hvis man taler med vedkommende, at personen er en hel del anderledes end udseendet indikerer.

Jeg synes ikke rigtig man kan bruge TV2s statistik til ret meget. Den smule folks opfattelser flytter sig, kan lige så godt skyldes, at de få folk man spørger, tilfældigvis vurderer folk forskelligt og ud fra andre parametre. Der skal en større gruppe respondenter til, før man kan drage konklusioner ud over dem der er tilfældige.

Kvinden i eksperimentet, nøjes tilsyneladende ikke kun med at skifte tøj. Hun skifter også kropsholdning. I hverdagstøjet, har hun i hvert fald en noget 'slasket' kropsholdning (det har hun ikke i det 'stilede tøj'). Den slags små tricks (sikkert fra TV2s side) påvirker også folks opfattelse. Og det dur ikke, hvis man skal have objektive resultater. Ser man kvinden lidt fra siden i spejlet, har hun en holdning som en flitsbue eller en 'slaskedukke')

Billede


Arh, hun står da også temmelig slasket i det andet outfit.

Billede
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Mode"