Guldring blev til vintage ur! :-)

Er UGG støvler stadig fede? Og hvad skal man købe til vinter? Del dine modetips her.
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Guldring til omkring 10.000?

Indlægaf Krølle » 16. jan 2019, 18:16

Lumin skrev:
Krølle skrev:Milas’ snirkelring i den brede udgave med diamanter i. Jeg har den og elsker den :lun:

Klassisk men alligevel anderledes. Kunne ikke lige finde den på hjemmesiden, så du får et shitty billede af min - vær dog obs på at jeg har haft min i mange år og aldrig tager den af. Den er med andre ord ikke som en ny efter seks år med heste, havearbejde og lejlighedsistandsættelse :lol:

De nye er noget mere fancy at se på, jeg er og bliver bare en gris med mine smykker :genert:



Helt generelt er Milas bare en dejlig butik der vil kunne hjælpe dig med at få lige den ring du gerne vil have. Vi har vielsesringe derindefra. De har en masse grundmodeller man kan købe, men man kan også sagtens lige ændre hvad man nu ønsker.
Min mor har også en godt brugt snirkelring, og de er så smukke.


Minna, der har butikken, er det skønneste mennesker og elsker (som i: ELSKER) de særlige historier. Hun ville være mit førstevalg, hvis jeg skulle have lavet noget særligt
1
Brugeravatar
Purple
Indlæg: 698
Tilmeldt: 19. jan 2016, 21:44
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1657

Re: Guldring til omkring 10.000?

Indlægaf Purple » 29. jan 2019, 11:43

Lige en update herfra:

Tusind tak for jeres hjælp - jeg endte dog et andet sted, nemlig vintage ur.

Jeg faldt noget så grusomt for et Omega Geneve fra 1968, 14K guld og med et Bofors logo på.

Logoet er faktisk ikke super godt, hvis man er ursamler, men...

Min mormor og jeg havde noget sammen - hun sagde blandt andet altid (mens hun kærligt nev mig i kinderne): "Åh, du er sådan en gæv pige!" - og.. det er noget af det jeg husker hende mest for, hendes kærlige måde at gøre det... det havde faktisk så stor værdi for mig, så da jeg første gang oplevede, at hun ikke kunne genkende mig (demens) - så gik jeg hen til hende, nev hende kærligt i kinderne, og sagde med et stort smil "Du har altid sagt, at jeg er sådan en gæv pige mormor" - også slog hun en stor latter op. Hun genkendte ikke mig, men hun genkendte kærligheden og omsorgen - og hendes latter var præcis som min mormors altid var :lun:


Det ur her, det har en historie - og jeg har brugt mange timer på at læse mig frem til en del ting... jeg er sket ikke i tvivl om, at "jeg får historien til at passe" i mine tanker - men fakta omkring uret er jo som de er :gogo:

Logoet, Bofors, stammer fra svensk industrivirksomhed og våbenproducent. De producerede blandt andet våben til 1. og 2. verdenskrig.
Virksomheden havde Alfred Nobel som hovedejer i 1894–1896, han var hovedejer frem til hans død.

Alfred Nobel er manden der opfandt dynamitten. Sprængstoffet forandrede verden, men revolutionerede også moderne krigsførelse.
Men det nye sprængstof havde også mange andre anvendelser, og det varede ikke længe, før krigsherrer fattede interesse for dynamitten og tog den til sig.

Den blev første gang brugt i en bombe i 1870 under den fransk-preussiske krig, og under den spansk-amerikanske krig i 1898 var det vidt udbredt i kanoner.

Nobel var ikke blind for denne brug af hans opfindelse, men han var selv fortsat med at udvikle våbenteknologi efter den overbevisning, at stærkere våben ville virke afskrækkende for krigsparter og i sidste ende forebygge krig.

I et brev til den berømte fredsforkæmper Bertha von Suttner i 1892 skrev han således:

- Mine fabrikker kan meget vel sætte en stopper for krig før jeres kongresser. For på den dag, hvor to hære er i stand til at udslette hinanden på et sekund, vil alle civiliserede nationer med sikkerhed trække sig fra en krig.

Alfred Nobel værnede om sine patenter, hvilket gjorde dynamitten til en indbringende forretning, men han fik en ubehagelig øjenåbner, da hans bror Ludvig Nobel døde i 1888, og en fransk avis kom ved en fejl til at trykke deres forberedte nekrolog for Alfred Nobel i stedet. Den havde overskriften ”Le marchand de la mort est mort” – ”Dødens købmand er død” – og i den lød blandt andet:

- Dr. Alfred Nobel, som blev rig ved at finde nye måder at slå folk ihjel hurtigere end nogensinde, døde i går.

Nobel blev angiveligt forfærdet over artiklen, og flere fortællinger går på, at han derefter besluttede sig for at gøre noget for at forbedre sit eftermæle. Nobel blev derefter kendt som pacifist på sine sidste år.

Et år før sin død i 1896 underskrev den barnløse Alfred Nobel sit testamente og efterlod et beløb på 31 millioner svenske kroner (svarende til knap 1,6 milliard i dag) til at etablere Nobel-priserne.

Blandt dem var en pris, der skulle gives til den person, der ”havde gjort mest eller det bedste arbejde for nationernes forbrødring og reduktion af militærstyrker samt for gennemførelse af fredskongresser".
Prisen kendes i dag som Nobels Fredspris.

Alfred Nobel nåede således før sin død i et vist omfang at komme til at fortryde sin opfindelse – eller i hvert fald brugen af den.


Alfred Nobel er således i eftertiden bedst kendt for bestemmelserne i sit testamente angående anvendelsen af sin enorme formue til oprettelsen af Nobelpriserne:

Nobelprisen er en international hæderspris, der uddeles årligt indenfor seks områder som anerkendelse for en væsentlig videnskabelig eller kulturel indsats. Prisen er opkaldt efter dynamittens svenske opfinder Alfred Nobel, der indstiftede de fem oprindelige Nobelpriser (i fysik, kemi, medicin, litteratur samt fredsprisen) i sit testamente. Beløbene til de oprindelige fem priser tages af Nobelstiftelsens midler.

I 1968 indstiftede Sveriges Riksbank en pris i økonomisk videnskab til Alfred Nobels minde, der normalt opfattes som en Nobelpris på linje med de oprindelige fem. Den administreres også af Nobelstiftelsen og behandles og uddeles efter samme principper som de øvrige Nobelpriser. Nobelstiftelsens bestyrelse har siden besluttet, at den ikke vil tillade flere nye priser.

Tidslinje for mine tanker om uret:

- 1968 - uret er lavet og et logo for Bofors er indskrevet i urskiven (svensk industrivirksomhed og våbenproducent)

- Virksomheden havde Alfred Nobel som hovedejer i 1894–1896, han var hovedejer frem til hans død.

- Alfred Nobel var dynamittens opfinder.

- 1888 - Alfred Nobel læser ved en fejl sin nekrolog i en fransk avis. Hans overbevisning om dynamitten var, at stærkere våben ville virke afskrækkende for krigsparter og i sidste ende forebygge krig - men nekrologen har en helt anden vinkel på dét:
Den havde overskriften ”Le marchand de la mort est mort” – ”Dødens købmand er død” – og i den lød blandt andet:

" - Dr. Alfred Nobel, som blev rig ved at finde nye måder at slå folk ihjel hurtigere end nogensinde, døde i går"

Nobel blev angiveligt forfærdet over artiklen, og blev derefter kendt som pacifist på sine sidste år. Et år før sin død i 1896 underskrev den barnløse Alfred Nobel sit testamente og efterlod et beløb på 31 millioner svenske kroner (svarende til knap 1,6 milliard i dag) til at etablere Nobel-priserne. Blandt dem var en pris, der skulle gives til den person, der ”havde gjort mest eller det bedste arbejde for nationernes forbrødring og reduktion af militærstyrker samt for gennemførelse af fredskongresser".
Prisen kendes i dag som Nobels Fredspris.

I 1968 kom den sidste Nobelpris: "Nobelpris i økonomi" til Alfred Nobels minde, samme år som mit ur er lavet
- og der kommer ikke flere priser til.

Når jeg kigger på uret og logoet for det firma, som Alfred Nobel var hovedejer af frem til hans død, så mindes jeg om:

"Jeg behøver ikke være perfekt - for at kunne gøre noget godt!" :blush2:

- og det er helt i min mormors ånd og hendes ord til mig: "Du er altid sådan en gæv pige" :love2:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
21
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9481
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7799

Re: Guldring blev til vintage ur! :-)

Indlægaf Sophies-mor » 1. feb 2019, 08:57

Som tidl urmager er jeg super glad for, at du valgte kvalitet som Omega og ikke brand som Rolex.
Omega er :lun:

Og smukt ur :lun:
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Guldring blev til vintage ur! :-)

Indlægaf Aima » 1. feb 2019, 12:39

Ej, hvor er det lækkert! :love:
1
I'll stick with hell no's and headphones...

Tilbage til "Mode"