Vil du betale mere for ordentlige arbejdsforhold?

Er UGG støvler stadig fede? Og hvad skal man købe til vinter? Del dine modetips her.
HerErJeg
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5044

Vil du betale mere for ordentlige arbejdsforhold?

Indlægaf HerErJeg » 24. maj 2019, 12:11

https://www.dr.dk/nyheder/udland/etiopi ... -kroner-om

Det nye land hedder Etiopien, og der forgyldes arbejderne med 173 kr om måneden. Om måneden!!
Realistisk set udgør arbejdslønnen på et stykke tøj nok 50 øre, maksimalt 1 hel krone.
Jeg vil ikke have noget som helst imod om der gik 10 kr til arbejdsløn pr stump tøj, men jeg vil have noget imod at firmaet bagved ganger udgiften med en faktor 20, for at score profitten til sig selv.
Når jeg læser sådan noget, så bliver jeg faktisk lidt flov over, at vi ukritisk køber i blinde, for jeg ska' squ da ha'...
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Vil du betale mere for ordentlige arbejdsforhold?

Indlægaf DenBruneMunk » 24. maj 2019, 12:13

De rige bliver rigere, og de fattige? Jo, de bliver ikke rigere i hvert fald.

Så kan man selv regne resten ud, og det ser vel ikke godt ud. Da dem med penge sidder på magten, så kan vi synge og skråle nok så meget men der sker intet.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Vil du betale mere for ordentlige arbejdsforhold?

Indlægaf kidkomb » 24. maj 2019, 12:27

Ja. Ja, det vil jeg gerne, hvis og såfremt nogen bygger et firma op der er troværdige og kan bevise deres påstande.
8
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14724
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19077

Re: Vil du betale mere for ordentlige arbejdsforhold?

Indlægaf Flora » 24. maj 2019, 12:31

Ja, det vil jeg gerne.
0
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2950
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8320

Re: Vil du betale mere for ordentlige arbejdsforhold?

Indlægaf Fru Himmelblå » 24. maj 2019, 12:55

Ja. Og derfor køber jeg udelukkende tøj produceret indenfor EU - når jeg altså ikke køber genbrug. Selvom der også findes underbetalt arbejde her, er det dog i et helt andet omfang. Prisen er dog bare derefter.

edit.: eller nej, det passer faktisk ikke. Et af mærkerne får deres varer produceret i Tunesien. Jeg gør dog mit for at at være sikker på, at de ansatte behandles ordentligt.
Senest rettet af Fru Himmelblå 24. maj 2019, 13:11, rettet i alt 1 gang.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Vil du betale mere for ordentlige arbejdsforhold?

Indlægaf JoyNips » 24. maj 2019, 12:57

Ja. Jeg forsøger at være lidt selektiv med hvad jeg køber, både i forhold til produktionssted og -måde.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
HerErJeg
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5044

Re: Vil du betale mere for ordentlige arbejdsforhold?

Indlægaf HerErJeg » 24. maj 2019, 13:08

Det er egentlig sjovt at vi vælter os rundt i dyrevelfærdsmærker, bæredygtighed, CO2 neutral og alt muligt.
Men når det handler om mennesker der arbejder for mennesker, så er der intet som rettesnor for bare nogenlunde anstændighed.
5
D.itsen
Indlæg: 3330
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8998

Re: Vil du betale mere for ordentlige arbejdsforhold?

Indlægaf D.itsen » 24. maj 2019, 13:22

Frøken Himmelblå skrev:Ja. Og derfor køber jeg udelukkende tøj produceret indenfor EU - når jeg altså ikke køber genbrug. Selvom der også findes underbetalt arbejde her, er det dog i et helt andet omfang. Prisen er dog bare derefter.

edit.: eller nej, det passer faktisk ikke. Et af mærkerne får deres varer produceret i Tunesien. Jeg gør dog mit for at at være sikker på, at de ansatte behandles ordentligt.

Hvordan holder du overblik over det?
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2950
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8320

Re: Vil du betale mere for ordentlige arbejdsforhold?

Indlægaf Fru Himmelblå » 24. maj 2019, 13:28

D.itsen skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Ja. Og derfor køber jeg udelukkende tøj produceret indenfor EU - når jeg altså ikke køber genbrug. Selvom der også findes underbetalt arbejde her, er det dog i et helt andet omfang. Prisen er dog bare derefter.

edit.: eller nej, det passer faktisk ikke. Et af mærkerne får deres varer produceret i Tunesien. Jeg gør dog mit for at at være sikker på, at de ansatte behandles ordentligt.

Hvordan holder du overblik over det?


Jeg går ind og læser i deres årsrapporter, læser om deres visioner, tjekker op på deres leverandører om der er noget at komme efter. Kigger på hvilke organisationer de samarbejder med og hvordan de samarbejder. Tjekker om de har fået nogen anerkendelser for deres arbejde.

Altså den overordnede sortering er jo nem. Alle producenter der udbyder fast-fashion, har nogle helt andre værdier end mine. Fast-fashion hænger kun sammen med nogle priser der er uforenelige med gode arbejdsforhold og fokus på miljø og klima. Så de ryger ud. Finkæmningen derfra er mere omfattende og tager tid. I dag har jeg mine go-to mærker. Jeg forsøger for det første at nedbringe mine indkøb. Men når jeg en gang imellem mangler tøj, fokuserer jeg først og fremmest på genbrug og kan det ikke lade sig gøre, så bliver det et af de mærker jeg stoler på.
3
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5924
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 833
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14743

Re: Vil du betale mere for ordentlige arbejdsforhold?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 24. maj 2019, 13:32

Frøken Himmelblå skrev:
D.itsen skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Ja. Og derfor køber jeg udelukkende tøj produceret indenfor EU - når jeg altså ikke køber genbrug. Selvom der også findes underbetalt arbejde her, er det dog i et helt andet omfang. Prisen er dog bare derefter.

edit.: eller nej, det passer faktisk ikke. Et af mærkerne får deres varer produceret i Tunesien. Jeg gør dog mit for at at være sikker på, at de ansatte behandles ordentligt.

Hvordan holder du overblik over det?


Jeg går ind og læser i deres årsrapporter, læser om deres visioner, tjekker op på deres leverandører om der er noget at komme efter. Kigger på hvilke organisationer de samarbejder med og hvordan de samarbejder. Tjekker om de har fået nogen anerkendelser for deres arbejde.

Altså den overordnede sortering er jo nem. Alle producenter der udbyder fast-fashion, har nogle helt andre værdier end mine. Fast-fashion hænger kun sammen med nogle priser der er uforenelige med gode arbejdsforhold og fokus på miljø og klima. Så de ryger ud. Finkæmningen derfra er mere omfattende og tager tid. I dag har jeg mine go-to mærker. Jeg forsøger for det første at nedbringe mine indkøb. Men når jeg en gang imellem mangler tøj, fokuserer jeg først og fremmest på genbrug og kan det ikke lade sig gøre, så bliver det et af de mærker jeg stoler på.


Kunne du overtales til at smide en “godkendt” liste op? Det er noget jeg i hvert fald gerne (så vidt muligt) vil støtte op om.
4
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14724
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19077

Re: Vil du betale mere for ordentlige arbejdsforhold?

Indlægaf Flora » 24. maj 2019, 13:34

HerErJeg skrev:Det er egentlig sjovt at vi vælter os rundt i dyrevelfærdsmærker, bæredygtighed, CO2 neutral og alt muligt.
Men når det handler om mennesker der arbejder for mennesker, så er der intet som rettesnor for bare nogenlunde anstændighed.


Fairtrade-mærket handler da om arbejdernes vilkår :)
1
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2950
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8320

Re: Vil du betale mere for ordentlige arbejdsforhold?

Indlægaf Fru Himmelblå » 24. maj 2019, 13:42

Flora skrev:
HerErJeg skrev:Det er egentlig sjovt at vi vælter os rundt i dyrevelfærdsmærker, bæredygtighed, CO2 neutral og alt muligt.
Men når det handler om mennesker der arbejder for mennesker, så er der intet som rettesnor for bare nogenlunde anstændighed.


Fairtrade-mærket handler da om arbejdernes vilkår :)


Primært i forhold til produktion af materialerne. En fabrik der syer tøjet kan således ikke blive fairtrade-mærket. Til gengæld kan producenten af f.eks. bomulden i tøjet blive fairtrade-mærket.
1
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Vil du betale mere for ordentlige arbejdsforhold?

Indlægaf landsbytossen » 24. maj 2019, 13:48

Alternativet til ikke at købe varer produceret af lavtlønnede vil være, at nogle af dem slet ikke har noget arbejde. Problemet skal løses politisk med bedre arbejdsforhold og løn.
2
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2950
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8320

Re: Vil du betale mere for ordentlige arbejdsforhold?

Indlægaf Fru Himmelblå » 24. maj 2019, 13:49

TakeAChanceOnMe skrev:
Frøken Himmelblå skrev:
D.itsen skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Ja. Og derfor køber jeg udelukkende tøj produceret indenfor EU - når jeg altså ikke køber genbrug. Selvom der også findes underbetalt arbejde her, er det dog i et helt andet omfang. Prisen er dog bare derefter.

edit.: eller nej, det passer faktisk ikke. Et af mærkerne får deres varer produceret i Tunesien. Jeg gør dog mit for at at være sikker på, at de ansatte behandles ordentligt.

Hvordan holder du overblik over det?


Jeg går ind og læser i deres årsrapporter, læser om deres visioner, tjekker op på deres leverandører om der er noget at komme efter. Kigger på hvilke organisationer de samarbejder med og hvordan de samarbejder. Tjekker om de har fået nogen anerkendelser for deres arbejde.

Altså den overordnede sortering er jo nem. Alle producenter der udbyder fast-fashion, har nogle helt andre værdier end mine. Fast-fashion hænger kun sammen med nogle priser der er uforenelige med gode arbejdsforhold og fokus på miljø og klima. Så de ryger ud. Finkæmningen derfra er mere omfattende og tager tid. I dag har jeg mine go-to mærker. Jeg forsøger for det første at nedbringe mine indkøb. Men når jeg en gang imellem mangler tøj, fokuserer jeg først og fremmest på genbrug og kan det ikke lade sig gøre, så bliver det et af de mærker jeg stoler på.


Kunne du overtales til at smide en “godkendt” liste op? Det er noget jeg i hvert fald gerne (så vidt muligt) vil støtte op om.


Altså ja. Jeg kan godt smide en liste over dem jeg personligt kan stå inde for. Man bør dog selv tjekke op på dem for at være sikker på, at man er enig.

https://mudjeans.eu/
https://www.aikyou.de/
https://www.woronstore.com/
https://swedishstockings.com/
https://oenling.com/
https://www.theknottyones.com/
https://pelechecoco.com/

Og nogen som har de rigtige ambitioner, men som, i min optik, ikke er nået helt ligeså langt. De kører f.eks. med lidt for mange kollektioner til min smag.

https://grobund.com/
https://www.noblethreads.dk/
5
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2950
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8320

Re: Vil du betale mere for ordentlige arbejdsforhold?

Indlægaf Fru Himmelblå » 24. maj 2019, 13:51

landsbytossen skrev:Alternativet til ikke at købe varer produceret af lavtlønnede vil være, at nogle af dem slet ikke har noget arbejde. Problemet skal løses politisk med bedre arbejdsforhold og løn.


Men det sker ikke. For mange af de lande der er præget af dårlige arbejdsforhold, er også præget af korruption. Så man kan betale sig fra, at arbejdsforholdende ikke ændres. Desuden har de i øjeblikket ikke incitament til at der skal ske noget. For bedre arbejdsforhold koster flere penge. De risikerer dermed, at produktionen flytter sig til et nyt land uden reguleringer. Hvilket man f.eks. oplever i Kina i øjeblikket. Ændringer går gennem forbrugerne. Kan de se, at efterspørgslen ændrer sig, vil de tilpasse sig den nye efterspørgsel.
1
Vir prudens non contra ventum mingit

Tilbage til "Mode"