OK, helt normalt, eller tyveri ved højlys dag?

Er UGG støvler stadig fede? Og hvad skal man købe til vinter? Del dine modetips her.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

OK, helt normalt, eller tyveri ved højlys dag?

Indlægaf Wizzze » 18. jun 2019, 19:29

Designer plakater, nu som T-shirts, mvh Salling group

Billede

https://www.bt.dk/forbrug/ung-ivaerksae ... rme-og-ben

Hvad siger I, er det plagiat / tyveri ved højlys dag, eller er nogen bare blevet inspireret og det er helt normalt, og noget man må forvente?







Jeg skal i øvrigt have gaflet mig den Tarteletter plakat, kan jeg se :-D
0
Do as I say! :whip:
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: OK, helt normalt, eller tyveri ved højlys dag?

Indlægaf Sof » 18. jun 2019, 19:47

Well.. det er jo heller ikke ligefrem den unge iværksætter der har fundet på tartelet-joken. Var den ikke med i en reklame for en milliard år siden.

Due-joke eksisterede os da jeg gik i SFO. Det er jeg rimelig sikker på at de andre nok også har gjort.

Derudover er jeg lidt i chok over hvor mange penge man tilsyneladende kan tjene på plakater, særligt af en slags som dem her :blush:
3
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27066

Re: OK, helt normalt, eller tyveri ved højlys dag?

Indlægaf ajnaM » 18. jun 2019, 19:53

Begge dele er så dårlig smag, at jeg næsten har lyst til at sige, at den store forbrydelse ligger i overhovedet at lave den slags til at begynde med... :genert:

Jeg er ret ligeglad med kopi-pointen. Jeg ved ikke, om det overhovedet er muligt at kopiere en kliche. Og det er jo ikke samme produkt, hverken i funktion eller design.
8
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9017
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: OK, helt normalt, eller tyveri ved højlys dag?

Indlægaf Purple Haze » 18. jun 2019, 20:14

Plagiat og ikke OK.
3
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: OK, helt normalt, eller tyveri ved højlys dag?

Indlægaf zembra1986 » 18. jun 2019, 20:22

Er ret sikker på designeren bag de plakater, ikke har patent på den far humor. De ordspil går da laaaaangt tilbage.

Desuden er billederne ikke de samme på de t-shirt, så jeg kan slet ikke se noget tilfælde af plagiat.
3
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: OK, helt normalt, eller tyveri ved højlys dag?

Indlægaf achillaxedprune » 18. jun 2019, 20:29

Det er helt ok. Men virkelig grimme t-shirts. Plakaterne har da i det mindste lidt kant.
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: OK, helt normalt, eller tyveri ved højlys dag?

Indlægaf Misantropen » 18. jun 2019, 23:00

Hverken designet eller plakaternes tekst er jo særlig originale. For at være ærlig synes jeg det lyder som en joke at de synes de har rettighederne :genert:

Jeg bryder mig ikke om de T-shirts og har aldrig brudt mig om plakaterne, men det er ikke derfor jeg synes det er en joke. Jeg synes det er på linje med at være utilfreds over billeder og T-shirts med "Alle børnene", blondine jokes og humoristiske citater man har kunne finde masser af på nettet de sidste 15-20 år.

Havde de selv opfundet citaterne eller lavet plakaterne mere unikke var det noget andet. Der er fx en der hedder Raunen der laver billeder i samme stil, men de skiller sig alligevel ud med små twists.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: OK, helt normalt, eller tyveri ved højlys dag?

Indlægaf Aima » 19. jun 2019, 01:29

Jeg er ikke jurist, så jeg gider ikke forholde mig til gråzonen de unge iværksætteres advokat mener, der er, og som potentielt kan komme dem til gavn. Men rent formidlingsmæssigt synes jeg, det ligner noget, vi har set før. Davids kamp mod Goliat, den ihærdige, knoklende iværksætter der føler sig bollet i røven af den store, kapitalistiske gigant. Personligt tænker jeg måske, man burde have undersøgt patentreglerne, hvis man føler ejerskab over dårlige far-jokes, for det er jo ikke dem isoleret set, der er raketvidenskaben her, men derimod evnen til at få idéen og realisere den så overbevisende at den bliver småborgerlig-funny. Det, tænker jeg, man proportionelt med succesen, kunne have forudset planke-risikoen i...
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: OK, helt normalt, eller tyveri ved højlys dag?

Indlægaf Aima » 19. jun 2019, 01:32

Bortset fra det, gad jeg godt se en kalkyle over, hvad plakatfirmaet gainer, på omtalen de får nu. Jeg gætter lidt ydmygt på, den overstiger, hvad de risikerer at tabe.
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: OK, helt normalt, eller tyveri ved højlys dag?

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. jun 2019, 04:50

Det juridiske kan og vil jeg ikke forholde mig til, men selvom iværksætteren ikke selv har fundet på vendingerne eller har patent på dem, synes jeg, det er fesent, at konkurrenten vælger præcis de samme udtryk.
Det ville være noget andet, hvis der var tale om et grafisk koncept, som 'hele verden' bruger samtidig: 'If life gives you lemons then make lemonade' og den slags.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: OK, helt normalt, eller tyveri ved højlys dag?

Indlægaf Slettet bruger » 19. jun 2019, 05:21

Salling har da i det mindste ulejliget sig med at rette nogen/nogle-fejlen på tarteletter-plakaten. Til gengæld har de introduceret en ny fejl med tar' i stedet for ta'r. Så der er stadig mulighed for at erobre niche-markedet for grammatisk korrekte far-jokes.
6
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: OK, helt normalt, eller tyveri ved højlys dag?

Indlægaf BlueBunny » 19. jun 2019, 05:22

Jeg forstår ikke plakat-drengenes negative advokat modtræk. Hvis de havde humor havde de lavet en plakat der havde spillet på Bilkas eller Føtex payoff.
Glæder sig over at den humor genre fik opmærksomhed.

Lavet en plakat med en boksehandske der slår, hvor der står “pas på føtæsk” eller noget i den dur

Vind med smil, genrene og stilarterne er helt forskellige
4
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: OK, helt normalt, eller tyveri ved højlys dag?

Indlægaf Spjaerten » 19. jun 2019, 05:25

Synes det er ok.
Det er gamle ord / vendinger.

Designet er ikke noget nær lignende.

Plakater og tees ikke i nærheden af det samme. Så at kalde det konkurrent forstår jeg ikke.
1
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: OK, helt normalt, eller tyveri ved højlys dag?

Indlægaf hotlips » 19. jun 2019, 06:49

Jeg synes det er skamløst, og jeg tror ikke på det ud af de utallige farjokes helt tilfældigt har ramt de samme på den måde og helt tilfældigt sat de samme i en serie med grafik der ligner i det omfang.

Jeg håber de går løs på dem, det er ikke okay at det ses oftere og oftere og konsekvenserne på sigt bliver jo at vi får amerikanske tilstande hvor alt er så beskyttet i forhold til ophavsret at man så får nogen med som rent faktisk ikke har haft til hensigt at stjæle andres arbejde og det ville jeg synes var trist.
2
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: OK, helt normalt, eller tyveri ved højlys dag?

Indlægaf Sof » 19. jun 2019, 07:03

Jeg holdt op med at tælle da jeg nåede til 200 plakater hos firmaet. Rigtig, rigtig, rigtig mange af dem er nærmest direkte kopieret af nogle man har kunne købe andre steder flere år før de stiftede deres firma.

Synes de skal feje for egen dør først, men tænker at de måske tror at de kan få vind i sejlene efter Anne Black sagen.
3

Tilbage til "Mode"