Juni 2018 - Fællestråd

Brugeravatar
Phlox9
Indlæg: 191
Tilmeldt: 23. okt 2015, 11:39
Kort karma: 27
Likede indlæg: 537

Re: Juni 2018 - Fællestråd

Indlægaf Phlox9 » 15. jun 2018, 14:09

Det job, jeg ventede på at høre om, blev ikke mit, desværre - bortset fra det, havde jeg en god morgen med en times svømning med en dejlig veninde. Har skrevet lidt mere om det hele i min egen tråd + postet Uge 0 og Uge 4-billeder (lidt skræmmende ting at gøre!)

Jeg er glad for, at det kører godt med træningen - jeg kan mærke, at det også giver mig lidt mere modstandsdygtighed eller robusthed i forhold til ikke at lade mig slå ud af skuffelse over, at jobbet ikke blev mit.
4
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 10533
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 1210
Likede indlæg: 22953

Re: Juni 2018 - Fællestråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. jun 2018, 16:27

Det kører fortsat rigtig godt med mad og drikke, og det stærkt øgede fysiske velvære er meget motiverende.
I går spiste jeg et par snøfler, som helt klart smagte anderledes, end de plejer at gøre. Mere kunstigt og fedtet og knasende af sukker. Det var der ikke rigtig noget hygge eller forkælelse i.
Jeg ser ikke slik, chips og købekager som forkert eller farlig mad, og jeg tror ikke, at det hjælper en snus at gøre ting forbudte eller syndige og have dårlig samvittighed, men den indstilling ændrer bare ikke på, at min fordøjelse bliver forstyrret af de fleste komplekse, forarbejdede produkter, og at jeg derfor i videst muligt omfang prøver at undgå en del ting. Eller rettere lede efter alternativer. Jeg bliver aldrig typen, der kan finde glæde i den håndfuld chips eller de 2-3 stykker vingummi, som jeg kan fordøje uden at blive oppustet, så jeg kan lige så godt vige helt udenom.

Her til aften var jeg tæt på at bestille take away, men fik i stedet bikset laks, risnudler, en rest feldsalat og et par skefulde færdig-sataysovs sammen på panden, mens jeg snackede en minipose majschips (dem kan jeg godt tåle), og nu sidder jeg så her med glade smagsløg OG fortsat ro i maven.
4
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 1841
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 150
Likede indlæg: 2829

Re: Juni 2018 - Fællestråd

Indlægaf Tilly » 16. jun 2018, 08:47

DetSorteCirkus skrev:Det kører fortsat rigtig godt med mad og drikke, og det stærkt øgede fysiske velvære er meget motiverende.
I går spiste jeg et par snøfler, som helt klart smagte anderledes, end de plejer at gøre. Mere kunstigt og fedtet og knasende af sukker. Det var der ikke rigtig noget hygge eller forkælelse i.
Jeg ser ikke slik, chips og købekager som forkert eller farlig mad, og jeg tror ikke, at det hjælper en snus at gøre ting forbudte eller syndige og have dårlig samvittighed, men den indstilling ændrer bare ikke på, at min fordøjelse bliver forstyrret af de fleste komplekse, forarbejdede produkter, og at jeg derfor i videst muligt omfang prøver at undgå en del ting. Eller rettere lede efter alternativer. Jeg bliver aldrig typen, der kan finde glæde i den håndfuld chips eller de 2-3 stykker vingummi, som jeg kan fordøje uden at blive oppustet, så jeg kan lige så godt vige helt udenom.

Her til aften var jeg tæt på at bestille take away, men fik i stedet bikset laks, risnudler, en rest feldsalat og et par skefulde færdig-sataysovs sammen på panden, mens jeg snackede en minipose majschips (dem kan jeg godt tåle), og nu sidder jeg så her med glade smagsløg OG fortsat ro i maven.

Jeg bliver lidt nysgerrig. Hvad er det for en diæt du følger? :) Eller er det nogle bestemte typer madvarer du undgår?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 10533
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 1210
Likede indlæg: 22953

Re: Juni 2018 - Fællestråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. jun 2018, 09:08

Tilly skrev:Jeg bliver lidt nysgerrig. Hvad er det for en diæt du følger? :) Eller er det nogle bestemte typer madvarer du undgår?


Det er Low FODMAP-diæten, hvor man spiser efter lister over fødevarer, der i universitetsregi har fået målt deres kulhydrater til at være uproblematiske eller moderat komplicerede (så kan de spises i mindre mængder) for en irritabel tyktarm. Du kan ikke umiddelbart selv regne noget ud, så der er en del at sætte sig ind i til at starte med, men det virker!
Løg, æble og soja er eksempler på helt normale ting, der skal undgås, og som gør det ret svært at spise forarbejdede produkter med mange ingredienser. Kål, samtlige almindelige former for brød (og kage) og alle mælkeprodukter, medmindre de er lactosefri, er også blacklistet på nær faste oste. Linser og bønner duer heller ikke, og det er fx. ja tak til honningmelon, men nej tak til vandmelon.

Det er en diæt med et særligt formål, og den fremmer i sig selv ikke en sund livsstil kalorie- og næringsmæssigt. Sukker er fx. helt ok for tarmen.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 10533
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 1210
Likede indlæg: 22953

Re: Juni 2018 - Fællestråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. jun 2018, 09:16

Oveni det har jeg så pt. fokus på mit blodsukker, på at spise mere grønt og på at overholde mine måltider uden en masse snacks indimellem.
Og så har jeg af nysgerrighed købt nogle såkaldte superfoods (acai, goji, spirulina og matcha), som om ikke andet giver mine smoothies og desserter nogle pæne farver :D
1
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 1841
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 150
Likede indlæg: 2829

Re: Juni 2018 - Fællestråd

Indlægaf Tilly » 16. jun 2018, 09:21

DetSorteCirkus skrev:
Tilly skrev:Jeg bliver lidt nysgerrig. Hvad er det for en diæt du følger? :) Eller er det nogle bestemte typer madvarer du undgår?


Det er Low FODMAP-diæten, hvor man spiser efter lister over fødevarer, der i universitetsregi har fået målt deres kulhydrater til at være uproblematiske eller moderat komplicerede (så kan de spises i mindre mængder) for en irritabel tyktarm. Du kan ikke umiddelbart selv regne noget ud, så der er en del at sætte sig ind i til at starte med, men det virker!
Løg, æble og soja er eksempler på helt normale ting, der skal undgås, og som gør det ret svært at spise forarbejdede produkter med mange ingredienser. Kål, samtlige almindelige former for brød (og kage) og alle mælkeprodukter, medmindre de er lactosefri, er også blacklistet på nær faste oste. Linser og bønner duer heller ikke, og det er fx. ja tak til honningmelon, men nej tak til vandmelon.

Det er en diæt med et særligt formål, og den fremmer i sig selv ikke en sund livsstil kalorie- og næringsmæssigt. Sukker er fx. helt ok for tarmen.

Ah ok, det har jeg faktisk overvejet engang, da jeg ikke synes min fordøjelse fungerer helt optimalt. Jeg lånte endda en bog på biblioteket, men endte med at synes at det var for uoverskueligt med alle de ting man skulle undgå :genert:

Men du kunne mærke det ret hurtigt ikke? Måske jeg alligevel skulle prøve at “comitte” mig til det et par uger. Og hvis jeg så kan mærke forskel, så vil jeg jo nok have en anden motivation til at fortsætte :)

Tror det værste for mig er at skulle undvære den yoghurt jeg spiser hver dag. Og løg. Jeg elsker løg i min mad :genert: :lol2:
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 10533
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 1210
Likede indlæg: 22953

Re: Juni 2018 - Fællestråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. jun 2018, 09:35

Tilly skrev:Ah ok, det har jeg faktisk overvejet engang, da jeg ikke synes min fordøjelse fungerer helt optimalt. Jeg lånte endda en bog på biblioteket, men endte med at synes at det var for uoverskueligt med alle de ting man skulle undgå :genert:

Men du kunne mærke det ret hurtigt ikke? Måske jeg alligevel skulle prøve at “comitte” mig til det et par uger. Og hvis jeg så kan mærke forskel, så vil jeg jo nok have en anden motivation til at fortsætte :)

Tror det værste for mig er at skulle undvære den yoghurt jeg spiser hver dag. Og løg. Jeg elsker løg i min mad :genert: :lol2:


Du køber bare lactosefri youghurt eller snupper en lactasepille til, og maven kan godt klare forårsløg. Nogle tåler kun den grønne top, men jeg har ikke problemer med den hvide del. Det er jo også et spørgsmål om, hvor stresset ens tarm er, når man starter.
Jeg opdagede sent, at jeg var lactoseontolerant og har altid væltet mig i mælkeprodukter, så jeg håber også at kunne pleje min tarm lidt ved at følge diæten. Den har fx. også formodentlig fået alt for mange fibre fra rugbrød og kål over årene. Det er jo ernæringsmæssigt rigtig god mad, men ikke et plus for min fordøjelse. Forhåbentlig kan jeg en dag spise flere af de ting, som jeg lige nu undgår.

Du må endelig sige til, hvis du vil have ideer til alternative råvarer og produkter. Der er faktisk ikke noget, jeg har måtte sige rigtig farvel til. Hvis jeg selv gad bage, kunne jeg spise lige så meget brød som tidligere, men jeg er på det punkt en doven rad og må derfor nøjes med svinedyre produkter fra Grova og Semper, så jeg sparer lidt på brødet.

Generelt synes jeg, at det sjovt at opsøge og udtænke kreative løsninger. Jeg skal snart i gang med at lave pindeis af kokosmælk og banan og med små stykker ananas i. Jeg forestiller mig en lækker pina colada-agtig smag.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 10533
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 1210
Likede indlæg: 22953

Re: Juni 2018 - Fællestråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. jun 2018, 09:38

Og jo, du kan mærke forskel temmelig hurtigt, hvis problemet er en sart tyktarm.
1
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 1841
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 150
Likede indlæg: 2829

Re: Juni 2018 - Fællestråd

Indlægaf Tilly » 16. jun 2018, 09:53

DetSorteCirkus skrev:
Tilly skrev:Ah ok, det har jeg faktisk overvejet engang, da jeg ikke synes min fordøjelse fungerer helt optimalt. Jeg lånte endda en bog på biblioteket, men endte med at synes at det var for uoverskueligt med alle de ting man skulle undgå :genert:

Men du kunne mærke det ret hurtigt ikke? Måske jeg alligevel skulle prøve at “comitte” mig til det et par uger. Og hvis jeg så kan mærke forskel, så vil jeg jo nok have en anden motivation til at fortsætte :)

Tror det værste for mig er at skulle undvære den yoghurt jeg spiser hver dag. Og løg. Jeg elsker løg i min mad :genert: :lol2:


Du køber bare lactosefri youghurt eller snupper en lactasepille til, og maven kan godt klare forårsløg. Nogle tåler kun den grønne top, men jeg har ikke problemer med den hvide del. Det er jo også et spørgsmål om, hvor stresset ens tarm er, når man starter.
Jeg opdagede sent, at jeg var lactoseontolerant og har altid væltet mig i mælkeprodukter, så jeg håber også at kunne pleje min tarm lidt ved at følge diæten. Den har fx. også formodentlig fået alt for mange fibre fra rugbrød og kål over årene. Det er jo ernæringsmæssigt rigtig god mad, men ikke et plus for min fordøjelse. Forhåbentlig kan jeg en dag spise flere af de ting, som jeg lige nu undgår.

Du må endelig sige til, hvis du vil have ideer til alternative råvarer og produkter. Der er faktisk ikke noget, jeg har måtte sige rigtig farvel til. Hvis jeg selv gad bage, kunne jeg spise lige så meget brød som tidligere, men jeg er på det punkt en doven rad og må derfor nøjes med svinedyre produkter fra Grova og Semper, så jeg sparer lidt på brødet.

Generelt synes jeg, at det sjovt at opsøge og udtænke kreative løsninger. Jeg skal snart i gang med at lave pindeis af kokosmælk og banan og med små stykker ananas i. Jeg forestiller mig en lækker pina colada-agtig smag.

Tak :) Måske jeg vender tilbage med nogle spørgsmål på et tidspunkt :)

Og det lyder da som nogle totalt lækre is :savl:
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 10533
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 1210
Likede indlæg: 22953

Re: Juni 2018 - Fællestråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. jun 2018, 12:27

Snacks var jo et emne herinde for lidt tid siden, så jeg vil lige dele en form for varm kakao, som jeg lavede i dag til morgenmad.
Jeg blendede et krus skummetmælk med en god skefuld bagekakao, kanel, en tsk. peanutbutter (kan sagtens udelades) og lidt ahornsirup og varmede det derefter i mikroen.

Jeg brugte blenderen for at forhindre kakaoen i bare at lægge sig på toppen af mælken, men jeg fik faktisk en sidegevinst med, da drikken også blev dejlig cremet og fik en konsistens henad chokolade med flødeskum.
2
Brugeravatar
Pityt
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 334
Likede indlæg: 2888

Re: Juni 2018 - Fællestråd

Indlægaf Pityt » 19. jun 2018, 17:44

Jeg startede ugen i går med god træning.
I dag har jeg så siddet i min sofa hele dagen :genert: Det er ikke sundt for mig ikke at arbejde,- min ryg brokker sig over al den sofasidning, så jeg overvejer om jeg skal blive bedre til at få rørt mig de dage jeg ikke træner :gruble:
Min appetit på mad er stadig ikke-eksisterende, men til gengæld har jeg (for) meget lyst til alt det usunde og har lige kværnet 2 Magnum-is. Ffs :tie:
0
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 1162
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 45
Likede indlæg: 790

Re: Juni 2018 - Fællestråd

Indlægaf Alphilia » 19. jun 2018, 18:40

Min læg driller stadig, det er såå irriterende.
Jeg er dog stadig ret god til at hoppe på cyklen til stationen og synes det er træls de dage jeg sidder i en fuld bus om eftermiddagen istf. at cykle.
Jeg har arbejdet meget den sidste uge, men har været så god til at lave lækre sunde madpakker, der snilt kan hamle op med måltidssalater (som jeg også er fan af).
eftermiddage/aftener er min helt store udfordringer- jeg får simpelthen smånsacket for meget og for forkert dér kl. 16-17 hvor jeg er træt og småsulten. Never ending story... eller jeg håber jo det får en ende
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 1841
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 150
Likede indlæg: 2829

Re: Juni 2018 - Fællestråd

Indlægaf Tilly » 19. jun 2018, 19:02

Pityt skrev:Jeg startede ugen i går med god træning.
I dag har jeg så siddet i min sofa hele dagen :genert: Det er ikke sundt for mig ikke at arbejde,- min ryg brokker sig over al den sofasidning, så jeg overvejer om jeg skal blive bedre til at få rørt mig de dage jeg ikke træner :gruble:
Min appetit på mad er stadig ikke-eksisterende, men til gengæld har jeg (for) meget lyst til alt det usunde og har lige kværnet 2 Magnum-is. Ffs :tie:

Men gør det noget at du spiser to Magnum is, hvis du har en udfordring ift at tabe dig mod din vilje? Tænker da bare at det ikke er noget du skal slå dig selv i hovedet med :kram: Nu kan jeg ikke lige huske alt hvad du har skrevet, men som jeg husker det, så har du det svært med mad, og at spise nok? Så er det vel bedre at du spiser to magnum, end at du slet ikke spiser noget.
2
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 1841
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 150
Likede indlæg: 2829

Re: Juni 2018 - Fællestråd

Indlægaf Tilly » 19. jun 2018, 19:07

Jeg fik ikke trænet i går, jeg havde kvalme det meste af dagen, men mest af alt kunne jeg vist bare ikke tage mig sammen, og så blev kvalmen en undskyldning.

I dag har jeg fået gået en god lang tur, og i morgen er planen at jeg træner lige efter morgenmaden, så håber motivationen er bedre i morgen :D
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 10533
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 1210
Likede indlæg: 22953

Re: Juni 2018 - Fællestråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. jun 2018, 19:19

Jeg har ikke spist lige efter bogen de sidste tre dage, men - min mave har taget det helt ok, og jeg har ikke fået spiseflip.
Her til aften fik jeg lyst til nogle Marabou-cookies, som jeg havde liggende. Jeg tog to og gik ud med resten i køkkenet. Det er sådan noget, jeg har haft meget svært ved tidligere.

Forleden kom jeg i tanke om, at man normalt bruger seks uger med Low FODMAP som en tommelfingerregel for, hvornår man kan begynde at afvige lidt fra madlisterne, og at det derfor giver god mening, at min mave ikke straks går banjo af lidt "forkerte" snacks og måltider. Her hjælper det selvfølgelig også på det, at der ikke er tale om store mængder, og at jeg fortsat primært spiser efter diæten.
Jeg føler ikke, at jeg undvære i det daglige og har ingen planer om at gå amok i løgsuppe, klapsammenmadder og æblemost; det er bare meget rart at mærke en positiv udvikling.
1

Tilbage til "Sund og/eller slank"