Nu skal det være!

Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Nu skal det være!

Indlægaf Tricolette » 11. jan 2018, 10:10

Tak for jeres gode råd. :gogo:

Nu er jeg bare ikke den eneste her i huset, og jeg mener ikke, at sønnen skal lide under mit forhold til mad. Derfor er der også andre ting i huset, som feks pålægschokolade, Nutella osv.

Og den med at smide skidtet ud, går jo desværre ikke i spænd med at undgå madspild, så må bare håbe at søn snart har udryddet lageret ;)

Set i bakspejlet så skulle jeg i aftes have spist en halv grovbolle med skrabet smør og en lille smule pålægschokolade.
Men desværre faldt jeg jo lidt tilbage i mit gamle mønster, som altid har været at overspise.
Dette blev så til 2 grovboller - dog med begrænset som og pålægschokolade. Hvor jeg normalt ville have dobblet op på smør og stakken af pålægschokolade.
Så i bund og grund havde jeg lidt selvkontrol inde over.

Og dagens samlede kalc.forbrug overskred dog ikke 1500 kalc - det er jeg trods alt godt tilfreds med.

Og al begyndelse er svær - siger de kloge.
2
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40528

Re: Nu skal det være!

Indlægaf Akehurst2 » 11. jan 2018, 10:40

Tricolette skrev:Tak for jeres gode råd. :gogo:

Nu er jeg bare ikke den eneste her i huset, og jeg mener ikke, at sønnen skal lide under mit forhold til mad. Derfor er der også andre ting i huset, som feks pålægschokolade, Nutella osv.

Og den med at smide skidtet ud, går jo desværre ikke i spænd med at undgå madspild, så må bare håbe at søn snart har udryddet lageret ;)

Set i bakspejlet så skulle jeg i aftes have spist en halv grovbolle med skrabet smør og en lille smule pålægschokolade.
Men desværre faldt jeg jo lidt tilbage i mit gamle mønster, som altid har været at overspise.
Dette blev så til 2 grovboller - dog med begrænset som og pålægschokolade. Hvor jeg normalt ville have dobblet op på smør og stakken af pålægschokolade.
Så i bund og grund havde jeg lidt selvkontrol inde over.

Og dagens samlede kalc.forbrug overskred dog ikke 1500 kalc - det er jeg trods alt godt tilfreds med.

Og al begyndelse er svær - siger de kloge.


Al begyndelse er svær, og det er helt sikkert bedre at spise mindre. Ja, selvfølgelig havde det været bedst slet ikke at spise boller med pålægschokolade, men mindre er bedre end mere.

Jeg har selv en tendens til at tænke at 'så kan det også være ligemeget' hvis jeg afviger det mindste fra det perfekte, men det kan ikke være ligemeget. Det er stadig bedre ikke at spise hele pakken med chokolade, selvom det havde været bedst slet ikke at spise noget.
2
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5378
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10391

Re: Nu skal det være!

Indlægaf lillebjoern » 11. jan 2018, 12:35

Tricolette skrev:Tak for jeres gode råd. :gogo:

Nu er jeg bare ikke den eneste her i huset, og jeg mener ikke, at sønnen skal lide under mit forhold til mad. Derfor er der også andre ting i huset, som feks pålægschokolade, Nutella osv.

Og den med at smide skidtet ud, går jo desværre ikke i spænd med at undgå madspild, så må bare håbe at søn snart har udryddet lageret ;)

Set i bakspejlet så skulle jeg i aftes have spist en halv grovbolle med skrabet smør og en lille smule pålægschokolade.
Men desværre faldt jeg jo lidt tilbage i mit gamle mønster, som altid har været at overspise.
Dette blev så til 2 grovboller - dog med begrænset som og pålægschokolade. Hvor jeg normalt ville have dobblet op på smør og stakken af pålægschokolade.
Så i bund og grund havde jeg lidt selvkontrol inde over.

Og dagens samlede kalc.forbrug overskred dog ikke 1500 kalc - det er jeg trods alt godt tilfreds med.

Og al begyndelse er svær - siger de kloge.


Hov, havde naturligvis glemt at du har en hjemmeboende søn. Så er det selvfølgelig svært at smide det ud. Men under 1500kcal er meget flot. Det skal heller ikke være meget derunder, for så forbrænder din krop ikke ligeså meget - så "holder" den på kalorierne, fordi den går i krisetilstand. Men rigtig flot at holde det under. :banan:
1
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Nu skal det være!

Indlægaf Tricolette » 16. jan 2018, 09:18

Ugens resultat kom på minus 300 gram - det går laaangsomt, men er dog indstillet på at jeg ikke absolut SKAL tabe mig 1 kg om ugen. Så et eller andet sted er jeg godt tilfreds.
Særligt da weekenden bød på rødvin og god mad - og nok knap så mange grøntsager, som jeg brude.

Denne uge fortsætter jeg, hvor jeg slap - det er bare i sadlen igen og ud over stepperne med den gode sunde fornuft.
Morgenmad og frokost kører stort set bare på skinner, aftensmaden har jeg også godt i hanke med.
Største problem er så lige den søde tand, som rammer så godt som hver aften, men bliver bedre og bedre til at modstå den - eller at mætte den med et lille stykke mørk chokolade, som nydes laaaangsomt i små bider.

Lørdag skal jeg ud at spise med en flok veninder - så der sættes jeg lige lidt på prøve. Men må jo bare forberede mig i løbet af dagen, og opspare nogle kalc til aftensmaden.
1
Muspel
Indlæg: 3876
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 766
Likede indlæg: 10729

Re: Nu skal det være!

Indlægaf Muspel » 17. jan 2018, 20:45

Tricolette skrev:Tak for jeres gode råd. :gogo:

Nu er jeg bare ikke den eneste her i huset, og jeg mener ikke, at sønnen skal lide under mit forhold til mad. Derfor er der også andre ting i huset, som feks pålægschokolade, Nutella osv.

Og den med at smide skidtet ud, går jo desværre ikke i spænd med at undgå madspild, så må bare håbe at søn snart har udryddet lageret ;)

Set i bakspejlet så skulle jeg i aftes have spist en halv grovbolle med skrabet smør og en lille smule pålægschokolade.
Men desværre faldt jeg jo lidt tilbage i mit gamle mønster, som altid har været at overspise.
Dette blev så til 2 grovboller - dog med begrænset som og pålægschokolade. Hvor jeg normalt ville have dobblet op på smør og stakken af pålægschokolade.
Så i bund og grund havde jeg lidt selvkontrol inde over.

Og dagens samlede kalc.forbrug overskred dog ikke 1500 kalc - det er jeg trods alt godt tilfreds med.

Og al begyndelse er svær - siger de kloge.


Godt gået med din proces! Jeg kommer til at tænke, at hvis du trods to boller med smør ikke kommer over 1500- så har du jo nok været reelt sulten om aftenen! Det er ikke en langtidsholdbar plan- din krop skal have noget at leve af. Forbered sunde snacks til aftenen.

Fx har jeg nogle meget små skåle- ca æggebægre. Dem bruger jeg til nødder, mørk chokolade, rosiner om aftenen. Så må jeg fylde en op. Og det er stadig meget lidt. Men føles som en ‘hel portion’
1
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Nu skal det være!

Indlægaf Tricolette » 18. jan 2018, 08:18

Muspel skrev:Godt gået med din proces! Jeg kommer til at tænke, at hvis du trods to boller med smør ikke kommer over 1500- så har du jo nok været reelt sulten om aftenen! Det er ikke en langtidsholdbar plan- din krop skal have noget at leve af. Forbered sunde snacks til aftenen.

Fx har jeg nogle meget små skåle- ca æggebægre. Dem bruger jeg til nødder, mørk chokolade, rosiner om aftenen. Så må jeg fylde en op. Og det er stadig meget lidt. Men føles som en ‘hel portion’


Tak for rådet - det vil jeg huske. :gogo:

Det med de 2 boller er desværre ikke så meget sulten, men nærmere dårlig/gammel vane som jeg ikke helt kan komme af med :( - plus jeg altid har spist på følelserne - især trøstespist, når jeg har været trist og ked.
0
Muspel
Indlæg: 3876
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 766
Likede indlæg: 10729

Re: Nu skal det være!

Indlægaf Muspel » 18. jan 2018, 17:11

Tricolette skrev:
Muspel skrev:Godt gået med din proces! Jeg kommer til at tænke, at hvis du trods to boller med smør ikke kommer over 1500- så har du jo nok været reelt sulten om aftenen! Det er ikke en langtidsholdbar plan- din krop skal have noget at leve af. Forbered sunde snacks til aftenen.

Fx har jeg nogle meget små skåle- ca æggebægre. Dem bruger jeg til nødder, mørk chokolade, rosiner om aftenen. Så må jeg fylde en op. Og det er stadig meget lidt. Men føles som en ‘hel portion’


Tak for rådet - det vil jeg huske. :gogo:

Det med de 2 boller er desværre ikke så meget sulten, men nærmere dårlig/gammel vane som jeg ikke helt kan komme af med :( - plus jeg altid har spist på følelserne - især trøstespist, når jeg har været trist og ked.


Det jeg mente var- at når kalorie-indtaget var SÅ lavt (som det må have været før bollerne) så er det nemmere at falde i- fordi du ikke kan have været mæt.
0
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Nu skal det være!

Indlægaf Tricolette » 29. jan 2018, 11:26

De sidste par uger gik lige lidt i kaos, blandt andet med 3 x kursus, diverse familiebesøg osv. Så både kost og træning har ikke været så nemt at nå.

Men har da trods alt klaret at smide 400 gram - det er da også værd at tage med.

Men nu må jeg så bare sætte bedre ind igen i den kommende tid. :gogo:
5
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Nu skal det være!

Indlægaf Tricolette » 6. feb 2018, 09:12

Ovenpå en uge med lidt usikkerhed, og et brud med en kæreste samt et spaophold med en veninde, så har der ikke lige været den vilde fokus på vægten. (undskyldninger har jeg nok af.... :gruble: )

Nu er sønne så også smuttet hjemmefra for at aftjene værnepligten, så de næste 4 måneder er jeg helt alene på borgen, så nu skal det altså være fokus på MIG og kun MIG! :)

Ugens fokus:
Sense-principperne skal holdes hele dagen. Ikke kun indtil sidst på eftermiddagen.
Motion - 3 gange om ugen i Loop plus et par raske gåture i skoven efter arbejde og måske en tur i svømmehal.

Så er det op på hesten, Tricolette!
3
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Nu skal det være!

Indlægaf Tricolette » 7. feb 2018, 09:14

Var ude at gå 5 km i går efter arbejde - FUCK det var koldt!
2
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Nu skal det være!

Indlægaf Tricolette » 12. feb 2018, 07:25

Har skiftet vejedag til lørdag i stedet for mandag, da jeg har bestemt mig for at tage tabte cm med en gang hver 4. uge, og det har jeg bedst tid til at klare lørdag morgen.

I lørdags sagde vægten så minus 1,9 kg ialt. Det går langsomt i øjeblikket. Men trods alt nedad. :gogo: Tror snart jeg har tabt de 2 kg mindst 10 gange de sidste par år..... :genert:

Ugens fokus bliver stort set en gentagelse af sidste uges:
Sense-principperne skal holdes hele dagen. Ikke kun indtil sidst på eftermiddagen.
Motion - 3 gange om ugen i Loop plus et par raske gåture i skoven.
1
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40528

Re: Nu skal det være!

Indlægaf Akehurst2 » 12. feb 2018, 08:26

Nej, hvor kan jeg genkende det med at tabe de samme kilo igen og igen og igen! Jeg ved simpelthen ikke, hvad der gør det så svært. MEn jo klart et plus at du faktisk taber dig - så gør du det jo rigtigt.

Og så i forlængelse af mit indlæg i pendlertråden: Jeg tror, det kunne være en god ide, at du gjorde det til en vane at gå hvor du kan. Hvis du tager bilen til meget korte distancer snyder du dig selv for en masse nyttig og ikke spor besværlig bevægelse i hverdagen.
0
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5378
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10391

Re: Nu skal det være!

Indlægaf lillebjoern » 20. feb 2018, 08:43

DenSyngendeLussing skrev:
lillebjoern skrev:
Tricolette skrev:Tak for jeres gode råd. :gogo:

Nu er jeg bare ikke den eneste her i huset, og jeg mener ikke, at sønnen skal lide under mit forhold til mad. Derfor er der også andre ting i huset, som feks pålægschokolade, Nutella osv.

Og den med at smide skidtet ud, går jo desværre ikke i spænd med at undgå madspild, så må bare håbe at søn snart har udryddet lageret ;)

Set i bakspejlet så skulle jeg i aftes have spist en halv grovbolle med skrabet smør og en lille smule pålægschokolade.
Men desværre faldt jeg jo lidt tilbage i mit gamle mønster, som altid har været at overspise.
Dette blev så til 2 grovboller - dog med begrænset som og pålægschokolade. Hvor jeg normalt ville have dobblet op på smør og stakken af pålægschokolade.
Så i bund og grund havde jeg lidt selvkontrol inde over.

Og dagens samlede kalc.forbrug overskred dog ikke 1500 kalc - det er jeg trods alt godt tilfreds med.

Og al begyndelse er svær - siger de kloge.


Hov, havde naturligvis glemt at du har en hjemmeboende søn. Så er det selvfølgelig svært at smide det ud. Men under 1500kcal er meget flot. Det skal heller ikke være meget derunder, for så forbrænder din krop ikke ligeså meget - så "holder" den på kalorierne, fordi den går i krisetilstand. Men rigtig flot at holde det under. :banan:


Kald det en kæphest, men jeg bliver simpelthen lige nødt til at indskyde, at det altså ikke passer. Kroppen går ikke i “kristetilstand” af en moderat lavkaloriediæt, det er desværre en meget udbredt myte. Kroppen lagrer netop overskydende energi som fedt, så den har noget at forbrænde, når der ikke bliver tilført nok energi udefra til at matche kroppens daglige forbrug. Hvorfor søren skulle den så “holde” på fedtet, når det netop er lagret som brændstof til magre tider? Det er rigtigt, at dit stofskifte kan blive påvirket en smule over tid, hvis du lever længe på en lavkaloriediæt, men slet ikke i en grad, der helt kan stoppe et vægttab. Det vil allerhøjst gå en lille smule langsommere.

Kun i ekstreme tilfælde, hvor man allerede er nede på en meget lav kropsvægt og lever på en stram lavkaloriediæt kan man tale om noget, der minder om en kristetilstand, hvor kroppen forsøger at holde sig kørende på så lidt energi som muligt. Men ellers har den gængse opfattelse af “starvation mode” meget lidt hold i virkeligheden.

Når et vægtab begynder at gå langsomt eller i stå, er der i stedet tale om, at folk a) sjusker med deres kalorietælling og derfor undervurderer, hvor meget de egentlig spiser eller b) har tabt sig så tilstrækkeligt meget, at deres TDEE (total daily energy expenditure) nu er tættere på det kalorieantal, de hidtil har tabt sig ved. Det er ren logik at en større krop kræver mere energi at vedligholde. Derfor vil den naturlige følgeårsag af et signifikant vægttab også være, at man ikke bliver ved med at tabe sig med samme hastighed, fordi jo mindre man bliver, jo mindre energi forbrænder man. :)

Man kan evt. læse mere om det her: https://www.aworkoutroutine.com/starvation-mode/ eller her: https://www.cheatsheet.com/health-fitne ... ?a=viewall eller her, hvis man har lyst: http://www.nowloss.com/starvation-mode-myth.htm


Ja, jeg er godt klar over, at jo mere du taber dig, jo mere skal der til for at tabe sig. På en 5km løbedistance vil en person på 150kg forbrænde mere end en person på 60 kg. Det siger jo sig selv, i og med at personen på 150 kg skal transportere en større masse/vægt. Så jo mere du taber dig, jo mindre taber du dig (ved samme motions- og kostindsats). Tricolette har, så vidt jeg ved, ikke tabt sig så meget at hun nu forbrænder så meget mere, at hendes vægt er gået i stå. Jeg er med på at en god årsag til et stop i vægttabet kan være sjusk, men det kan sagtens være fordi hun spiser for lidt. Hvis vi taler helt ned mikroniveau i forbrændning, skal vi jo også have hendes BMR, TEF, NREE og TEE-tal for at kunne påvise eller afvise vores begges hypoteser. Selvfølgelig skal man ikke spise flere kalorier for at forsøge at tabe sig mere, men et underskud i kalorier kan nedsætte metabolismeraten = lavere forbrænding af kalorier.

Jeg vil gerne gå med på at min formulering af en ”krisetilstand” er utroværdig, for det er jo ikke en krisetilstand – det er bare nemmest at beskrive det sådan – men kroppen forbrænder altså typisk mindre, hvis du kommer under et vist antal kalorier.

Følgende forskningsartikler (!) bakker ovenstående hypotese op:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22535969

Müller, M. J., & Bosy-Westphal, a. (2013). Adaptive thermogenesis with weight loss in humans. Obesity (Silver Spring, Md.), 21(2), 218–28. doi:10.1002/oby.20027

Schutz, Y. (2004). Concept of fat balance in human obesity revisited with particular reference to de novo lipogenesis. International Journal of Obesity and Related Metabolic Disorders : Journal of the International Association for the Study of Obesity, 28 Suppl 4, S3–S11. doi:10.1038/sj.ijo.0802852
1
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Nu skal det være!

Indlægaf Tricolette » 26. feb 2018, 22:05

Der blev de 2 foregående indlæg da lige lidt tekniske og nørdede. :gruble:

Men det korte af det lange, så ved jeg godt selv hvad der går galt for mig - og ikke mindst hvorfor. Og det er ganske simpelt min rygrad som er slap som en regnorms..... :genert:

Når det så er sagt, så har jeg haft hamrende travlt i de sidste 14 dage, som i arbejdet 10-12 timer hver dag i hverdagen samt 6-8 timer lørdag og søndag. Glæder mig til nu på fredag, så begynder jeg at kunne trække vejret helt normalt igen i en kort periode.

Jeg har dog - næsten - formået at holde mig på rette kurs. Jeg tænker virkelig meget over min mad, og jeg får også motioneret 2-4 gange pr uge.

Mit største problem er stadigvæk om aftenen, sådan lige før sengetid. Så bliver jeg ALTID så lækkersulten og får lyst til alt mulig. Bare en ostemad kan gøre underværker. Problemet er så at stoppe efter en ostemad. :/
Men jeg har fundet ud af, at jeg SKAL føre en kostdagbog, og den skal føres 100%, så kan jeg nemmere holde mig i skindet.

Jeg tror stadigvæk på, at jeg kan! - og ikke mindst så VIL JEG!!! :gogo:
3
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Nu skal det være!

Indlægaf Tricolette » 5. mar 2018, 08:36

Var på vægte i lørdags, og der var så røget 0,5 kg mere af - så det går da nedad, selvom det er lidt langsomt.

At skrive alt ned, hvad jeg indtager, kan jeg mærke hjælper mig virkelig meget, så det holder jeg lige fast i.

Dog røg det hele lige af sporet i går, først forkost og eftermiddagskaffe hos mine forældre = ingen sense over maden og en stor flødekage til kaffen (men den var god) Da jeg kom hjem, kunne jeg bare ikke komme på sporet igen, så jeg gav mig selv lov til at falde af vognen resten af dagen.

I dag er jeg så på 100% sensekost igen :gogo:
2

Tilbage til "Sund og/eller slank"