Firestarter

Brugeravatar
Snekat
Kort karma: 6
Likede indlæg: 178

Firestarter

Indlægaf Snekat » 26. feb 2018, 15:00

Jeg har brug for noget, der kan tænde et behørigt bål under min efterhånden lidt for undskyldningstunge mås.

Jeg vil tabe mig, og for mig betyder det også at se både dårlige vaner og reelle spiseforstyrrelser i øjnene. Jeg er lidt udfordret på diagnoseområdet, og det får jeg hjælp til at tackle af fagpersoner, så dette bål, jeg prøver at tænde under mig selv, skal være et, der udelukkende fokuserer på kost og bevægelse. Det skal være her, jeg holder styr på et kostregime, der bliver nødt til at være ret strengt og ensformigt og hvor jeg måske endda prøver at få noget bevægelse ind over.

Jeg satser på en diæt, der ligger på 1200-1500 kcal om dagen, og som er nem, snarere end spændende - fordi jeg har snarere min force i ikke at køre træt i simpel mad, end i overskud. Overskud har jeg generelt ikke meget af, men det skal afkobles fra ideen om, at jeg så har lov til at fylde alt i gabet.

Filosofien bag mit projekt er at være god ved mig selv - på den gode måde. Sådan et mindfulness-sammensurium af at genkende og rumme følelser omkring vægt og mad som de er, og så handle efter den fastlagte plan.

Jeg er 38 år efterhånden, kvinde, 164 cm og dd. 92,1 kg.

Yikes!
Senest rettet af Snekat 21. sep 2018, 05:22, rettet i alt 4 gange.
3
This is not even my desk.
Brugeravatar
Snekat

Re: Firestarter

Indlægaf Snekat » 27. feb 2018, 13:33

Ellers er jeg god til sådan noget som timing, jeg har huset fuldt af influenzasyge børn med tilhørende nattesøvnseliminering. Altså, generelt er jeg lidt et sultent menneske, men træthed gør mig som regel frådende og jeg roser lige mig selv for alligevel at have holdt mig nogenlunde på diætens smalle sti.
3
Brugeravatar
Snekat

Indlægaf Snekat » 28. feb 2018, 17:11

Jeg har brugt dagen på at filosofere lidt over madtrang og spisetrang, når halvsløjt og helsløjt barn og helt generel træthed har tilladt det.

Jeg har tre madrelaterede indstillinger udover propmæt og det der mavesæk-ingenmandsland, der ikke føles som hverken sulten eller mæt. De er sulten, madtrang, spisetrang. Sulten er ret ligetil, madtrang er fødevarerelateret craving, spisetrang er...? Spisetrang er trangen til at spise noget, helst usundt, men bare noget, og det er det, der for mig kammer over i kontroltab. Hvor den halve agurk, jeg får kværnet under salattilberedning er ganske fredelig af natur, så er det ikke fredeligt uophørligt at føle trang til at spise. Her bor også undskyldningen; jeg har jo ikke sovet i nat, jeg er så træt, jeg må godt fordi, jeg er ked af det/glad/tyk/syg/whatæver. Undskyldningen kommer i uendelige former, lokker på en måde jeg kender fra nikotintrang fra mit rygestop. Nåmmen, så kom jeg ikke længere, men nu har jeg et navn på noget af det, jeg skal være nysgerrig på, mens jeg følger diæten.

Jeg har hentet en app, Yazio hedder den vist, til at hjælpe mig med at justere mit lige vel optimistiske kalorieøjemål. Totalt smart, og vi har kun skændtes én gang indtil videre.
1
Brugeravatar
Snekat

Indlægaf Snekat » 1. mar 2018, 16:46

I dag viste sig at være en af de dage, hvor en mundfuld vaffel blev til syv stykker chokolade og en hel pizza. Okay, mindful spisning vs. frådning, 0-1.

I morgen har jeg valgt som ugentlig vejedag. Jeg forudser mindfulness en masse, altså væren i det der er, positivt som postpizza.
0
Akehurst2
Kort karma: 589
Likede indlæg: 12740

Indlægaf Akehurst2 » 1. mar 2018, 16:58

Hvor er det interessant (og genkendeligt), det du skriver om forskellen på sult og bare lysten til at spise.

Jeg kender det alt for godt, det med at have lyst til at spise og nærmest synes jeg fortjener at spise noget fordi et eller andet. Kan altid finde på en grund.

Det der har hjulpet mig mest er at forsøge kun at spise tre måltider om dagen, og så spise nogen fornuftige måltider, og så prøve at huske mig selv på, at jeg er er IKKE sulten, og jeg mangler ikke noget. Jeg har bare lyst til chokolade eller lyst til at spise. Jeg er ikke altid lige god til at huske det - men det kommer vel en dag.
3
Brugeravatar
Snekat

Indlægaf Snekat » 1. mar 2018, 17:38

^Tusind tak for input :)

Jeg skal virkelig også træne mig selv i, at tre måltider faktisk er ganske rimeligt, og ingen grund til at min hjerne straks melder om sultlignende tilstande. For det er det jo lige præcis ikke, sult. Ikke den rigtige slags.
0
Brugeravatar
Snekat

Indlægaf Snekat » 3. mar 2018, 07:52

En noget forsinket fredagsvægtmåling viste 91,7 kg. Altså 400 g tabt siden... mandag? Medtænkt mine madmæssige svinkeærinder, så har jeg bare at være tilfreds, tror jeg. Men jeg ved jo godt, at jeg er sådan en, der helst vil tabe i hele kg fra vejning til vejning, uanset hvor urealistisk det er. Måske skulle jeg lægge vejedagene lidt længere fra hinanden? Og hvad så med min mangel på tålmodighed :nerve: ?
0
Brugeravatar
Snekat

Indlægaf Snekat » 17. sep 2018, 18:01

...månederne gik, kiloene kom, og Snekatten vendte det blinde øje til, den åbne mund, begyndte endda at ryge igen. Hvorfor? Undskyldninger, nogle gode, nogle knapt så gode.

Nu vejer jeg 97,8 kg. Og det efter at have tabt to kg i løbet af ugen, trecifrede tal gør mig tilsyneladende handlekraftigt bange. Så her er jeg igen, på en rygestopsbølge af positivitet og med Yazio som tro følgesvend.
3
SurSødSovs
Kort karma: 120
Likede indlæg: 830

Indlægaf SurSødSovs » 17. sep 2018, 20:18

Snekat skrev:...månederne gik, kiloene kom, og Snekatten vendte det blinde øje til, den åbne mund, begyndte endda at ryge igen. Hvorfor? Undskyldninger, nogle gode, nogle knapt så gode.

Nu vejer jeg 97,8 kg. Og det efter at have tabt to kg i løbet af ugen, trecifrede tal gør mig tilsyneladende handlekraftigt bange. Så her er jeg igen, på en rygestopsbølge af positivitet og med Yazio som tro følgesvend.

Jeg har det ligesom dig, tror jeg. Jeg er ked af mun vægt, men til daglig... Forsvinder fokus fra det.

Helt ærligt: Hvor svært kan det være?
1
Brugeravatar
Snekat

Indlægaf Snekat » 18. sep 2018, 08:06

SurSødSovs skrev:
Jeg har det ligesom dig, tror jeg. Jeg er ked af mun vægt, men til daglig... Forsvinder fokus fra det.

Helt ærligt: Hvor svært kan det være?

Arhmen, lige præcis - hvor svært kan det være? Det er ikke raketvidenskab, jo mindre man stopper i gabet, jo mindre bliver man. Det, der er svært, synes jeg, er hele tiden at huske på. at det er DET, jeg vil. Ikke være mæt, ikke svømme hen i lækre sager, ikke impulsæde, ikke nyde, men være mindre. Det er det jeg vil allerhelst. Så kommer de andre tilstande og banker på og kræver også at blive set, og så skal jeg bruge kræfter på at holde fokus, og det er tit der, den ramler for mig. Jeg mister fokus, fordi... liv.

Lige nu er jeg i en tilstand af hyperfokus, så at sige, fordi jeg i onsdags stoppede med at ryge, og rygestop kræver for mig det samme fokus som vægttab. Det er supernemt, men det kræver at øjnene konstant er på målet, og den konstanthed æder kræfter. Jeg er spændt på hvor længe, jeg kan ride på denne bølge, og hvordan jeg reagerer, når liv lige pludselig vil være med igen.
2
Brugeravatar
Snekat

Indlægaf Snekat » 18. sep 2018, 08:26

Og så, i et anfald af overmod og fordi jeg altid selv har været en sucker for forandringstråde, hvor man også får lov at se forandringen, så kommer her det, der med tiden gerne skulle blive før-billederne...

180918 98 kg.jpg

180918 98 kg 2.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
7
Modesty Blame
Kort karma: 204
Likede indlæg: 2663

Indlægaf Modesty Blame » 18. sep 2018, 15:09

Men du skal ikke gå efter ikke at være mæt. Du skal gå efter at blive mæt på den rigtige måde. Man kan godt spise rigtigt meget mad, uden at spise for mange kalorier. Det kan godt være, at det ikke er det mad, du har mest lyst til - jeg har også lyst til en vammel burger, eller en romkugle (eller 17), men du kan godt blive mæt af gulerødder, kål, kylling, fisk og alle mulige andre sunde ting. Så - go girl.
5
SurSødSovs
Kort karma: 120
Likede indlæg: 830

Indlægaf SurSødSovs » 18. sep 2018, 16:42

Modesty Blame skrev:Men du skal ikke gå efter ikke at være mæt. Du skal gå efter at blive mæt på den rigtige måde. Man kan godt spise rigtigt meget mad, uden at spise for mange kalorier. Det kan godt være, at det ikke er det mad, du har mest lyst til - jeg har også lyst til en vammel burger, eller en romkugle (eller 17), men du kan godt blive mæt af gulerødder, kål, kylling, fisk og alle mulige andre sunde ting. Så - go girl.

Problemet for mig er, jeg skal bruge for lang tid på at spise mig mæt i sunde ting. Objektivt ville det i de perioder være smart at bruge den tid som en pause... Men så klog er jeg ikke.

Vi må være klogere!

Jeg overvejer at følge dit eksempel - også med billeder. Det tror jeg forpligter?
1
Brugeravatar
Snekat

Indlægaf Snekat » 18. sep 2018, 18:56

Modesty Blame skrev:Men du skal ikke gå efter ikke at være mæt. Du skal gå efter at blive mæt på den rigtige måde. Man kan godt spise rigtigt meget mad, uden at spise for mange kalorier. Det kan godt være, at det ikke er det mad, du har mest lyst til - jeg har også lyst til en vammel burger, eller en romkugle (eller 17), men du kan godt blive mæt af gulerødder, kål, kylling, fisk og alle mulige andre sunde ting. Så - go girl.

Tak for at tage fat i det, jeg først troede var en af mig kluntet formulering, men som egentlig stikker dybere end det. For selvfølgelig skal jeg ikke rende rundt og være sulten hele tiden, jeg skal, som du skriver, lære at blive mæt på den rigtige måde.

Der bliver nok tale om en forhandling eller tilvænningsproces. Jeg er bange for, at mæt for mig netop er den følelse af burger-med-fritter-nær-kvalme. I går aftes spiste jeg et halvt kilo lækker blandet salat med dressing. Et halvt kilo synes jeg er meget grønt, men altså - jeg var sulten. Bagefter var jeg sådan træt i kæberne og var ikke sulten mere. Ingen kvalme. Jeg tænker, at det netop er mæt på den rigtige måde, men jeg havde vildt svært ved at genkende følelsen som mæthed. Giver det mening?
1
Brugeravatar
Snekat

Indlægaf Snekat » 18. sep 2018, 19:05

SurSødSovs skrev:
Problemet for mig er, jeg skal bruge for lang tid på at spise mig mæt i sunde ting. Objektivt ville det i de perioder være smart at bruge den tid som en pause... Men så klog er jeg ikke.

Vi må være klogere!

Jeg overvejer at følge dit eksempel - også med billeder. Det tror jeg forpligter?

Jeg blev blandt andet vildt inspireret af Akehursts havregrynstråd og dens grundprincip om mindre fokus på mad og en let løsning (havregryn) til at sætte i stedet for de traditionelt lette (men kalorietunge) løsninger. Jeg elsker havregryn, så det hjælper selvfølgelig på det, men det er også både hurtigt at lave og hurtigt at spise.

Og billeder. Jeg vil sige, at det giver et sjældent perspektiv på egen masse at se sig selv plastret op på skærmen på den måde. Det er svært både se det, og så stadig sige pyt.
1

Tilbage til "Sund og/eller slank"