Firestarter

Modesty Blame
Kort karma: 203
Likede indlæg: 2653

Re: Firestarter

Indlægaf Modesty Blame » 18. sep 2018, 19:23

SurSødSovs skrev:
Problemet for mig er, jeg skal bruge for lang tid på at spise mig mæt i sunde ting. Objektivt ville det i de perioder være smart at bruge den tid som en pause... Men så klog er jeg ikke.

Vi må være klogere!

Jeg overvejer at følge dit eksempel - også med billeder. Det tror jeg forpligter?

Snekat skrev:
Modesty Blame skrev:Men du skal ikke gå efter ikke at være mæt. Du skal gå efter at blive mæt på den rigtige måde. Man kan godt spise rigtigt meget mad, uden at spise for mange kalorier. Det kan godt være, at det ikke er det mad, du har mest lyst til - jeg har også lyst til en vammel burger, eller en romkugle (eller 17), men du kan godt blive mæt af gulerødder, kål, kylling, fisk og alle mulige andre sunde ting. Så - go girl.

Tak for at tage fat i det, jeg først troede var en af mig kluntet formulering, men som egentlig stikker dybere end det. For selvfølgelig skal jeg ikke rende rundt og være sulten hele tiden, jeg skal, som du skriver, lære at blive mæt på den rigtige måde.

Der bliver nok tale om en forhandling eller tilvænningsproces. Jeg er bange for, at mæt for mig netop er den følelse af burger-med-fritter-nær-kvalme. I går aftes spiste jeg et halvt kilo lækker blandet salat med dressing. Et halvt kilo synes jeg er meget grønt, men altså - jeg var sulten. Bagefter var jeg sådan træt i kæberne og var ikke sulten mere. Ingen kvalme. Jeg tænker, at det netop er mæt på den rigtige måde, men jeg havde vildt svært ved at genkende følelsen som mæthed. Giver det mening?

Måske, jeg ved det ikke helt. Det er som om, jeg glemmer, hvordan det var ret hurtigt.

Hvis jeg anvender lidt eftertanke, så tror jeg, at jeg har en tendens til at spise mig mæt i slik og kage, så egentlig spiser jeg ikke så meget for meget mad, men jeg spiser måske lige nok mad, og så spiser jeg kage og slik til jeg har det dårligt. Så for mig er den eneste vej at droppe kage og slik. Jeg kan simpelthen ikke styre det. Så min metode var stædighed. Det er vigtigt for mig at blive slankere, fordi jeg ligestiller slank med pæn. Sådan er jeg så dårlig til at synes om mig selv. Da jeg besluttede mig for at gå i gang, så forsvandt trangen faktisk ret hurtigt. Det plejer ikke at være så "nemt", så jeg ved ikke, hvad der lige skete der - og nu er det nærmest ikke noget jeg tænker over.

Når du spiser et halvt kilo salat, så fylder det helt vildt meget - jeg går ud fra, at vi taler rucola/lollo rosso og endivie-agtig salat. Og der skal du måske i stedet smide noget kål og nogle gulerødder i. Fire gulerødder er rask væk 150-200 g. Et kvart spidskålshoved er 150 g. En tomat er 60 g (eller 4-5 cocktailtomater), lidt avocado eller sådan noget, og så har du basen for en supersund salat. 15-20 g. dressing og noget fedtfattig feta eller mozarella og så er den også lidt spændende. Dressingen må ikke have over 200 kcal/100 g.
Jeg propper laks eller kylling eller noget i den retning i. Jeg kommer sjældent over 500 kcal. og jeg er mæt, når jeg har spist sådan en salat.

Hvis du ikke gider stå at bøvle med at snitte, så køb de færdige kålblandinger. Der er som regel 2-300 g. i til 10-20 kr. (dem uden alt muligt ekstra kød osv.) drop dressingen, hvis der er sådan en med - de er oftest enormt fede.
4
Brugeravatar
Snekat
Kort karma: 6
Likede indlæg: 178

Indlægaf Snekat » 19. sep 2018, 14:47

Modesty Blame skrev:Måske, jeg ved det ikke helt. Det er som om, jeg glemmer, hvordan det var ret hurtigt.

Hvis jeg anvender lidt eftertanke, så tror jeg, at jeg har en tendens til at spise mig mæt i slik og kage, så egentlig spiser jeg ikke så meget for meget mad, men jeg spiser måske lige nok mad, og så spiser jeg kage og slik til jeg har det dårligt. Så for mig er den eneste vej at droppe kage og slik. Jeg kan simpelthen ikke styre det. Så min metode var stædighed. Det er vigtigt for mig at blive slankere, fordi jeg ligestiller slank med pæn. Sådan er jeg så dårlig til at synes om mig selv. Da jeg besluttede mig for at gå i gang, så forsvandt trangen faktisk ret hurtigt. Det plejer ikke at være så "nemt", så jeg ved ikke, hvad der lige skete der - og nu er det nærmest ikke noget jeg tænker over.

Jeg er helt med på vognen med ikke at kunne styre det, jeg skal slet ikke have noget sødt - på den måde er jeg meget enten eller, enten æder jeg alt hvad jeg kan, eller også holder jeg mig helt fra det. Jeg ved det, for det er selvfølgelig ikke første gang jeg forsøger at få styr på mine madvaner og deres konsekvenser. Og jeg bliver egentlig helt lettet over, at stædighed er en metode, for det har jeg mere af end indre drive. Se, jeg sidestiller ikke slank og pæn, jeg sidestiller derimod slank med kontrol og tyk med kontroltab, og jeg er så hysterisk bange for kontroltab på samme tid som jeg er rimeligt god til det, altså tabe kontrollen. På den måde er jeg så simpel.

Men - jeg ville egentlig hellere tænke, at det at være slank var en god måde at være god ved mig selv på, et udtryk for sundhed. Det er jo faktisk det, jeg vil - være sundere. Som med kiloene har jeg også lang vej igen med tankerne.

Modesty Blame skrev: Når du spiser et halvt kilo salat, så fylder det helt vildt meget - jeg går ud fra, at vi taler rucola/lollo rosso og endivie-agtig salat. Og der skal du måske i stedet smide noget kål og nogle gulerødder i. Fire gulerødder er rask væk 150-200 g. Et kvart spidskålshoved er 150 g. En tomat er 60 g (eller 4-5 cocktailtomater), lidt avocado eller sådan noget, og så har du basen for en supersund salat. 15-20 g. dressing og noget fedtfattig feta eller mozarella og så er den også lidt spændende. Dressingen må ikke have over 200 kcal/100 g.
Jeg propper laks eller kylling eller noget i den retning i. Jeg kommer sjældent over 500 kcal. og jeg er mæt, når jeg har spist sådan en salat.

Hvis du ikke gider stå at bøvle med at snitte, så køb de færdige kålblandinger. Der er som regel 2-300 g. i til 10-20 kr. (dem uden alt muligt ekstra kød osv.) drop dressingen, hvis der er sådan en med - de er oftest enormt fede.

Tak for tips!
1
This is not even my desk.
Akehurst2
Kort karma: 587
Likede indlæg: 12682

Indlægaf Akehurst2 » 19. sep 2018, 15:08

Snekat skrev:Jeg er helt med på vognen med ikke at kunne styre det, jeg skal slet ikke have noget sødt - på den måde er jeg meget enten eller, enten æder jeg alt hvad jeg kan, eller også holder jeg mig helt fra det. Jeg ved det, for det er selvfølgelig ikke første gang jeg forsøger at få styr på mine madvaner og deres konsekvenser. Og jeg bliver egentlig helt lettet over, at stædighed er en metode, for det har jeg mere af end indre drive. Se, jeg sidestiller ikke slank og pæn, jeg sidestiller derimod slank med kontrol og tyk med kontroltab, og jeg er så hysterisk bange for kontroltab på samme tid som jeg er rimeligt god til det, altså tabe kontrollen. På den måde er jeg så simpel.

Men - jeg ville egentlig hellere tænke, at det at være slank var en god måde at være god ved mig selv på, et udtryk for sundhed. Det er jo faktisk det, jeg vil - være sundere. Som med kiloene har jeg også lang vej igen med tankerne.

Det er virkelig meget mentalt arbejde, det med vægttab :genert:

Jeg har i den grad også tendenser til 'alt eller intet', men jeg arbejder virkelig på at lære, at det ikke duer i længden. For jeg kan jo ikke spise helt sundt og korrekt fra nu af og til evig tid. Så jeg forsøger virkelig at blive bedre til ikke at tænke at 'så kan det hele bare være ligemeget', men i stedet aktivt beslutte, at i dag/aften/whatever spiser jeg noget, der ikke er i overensstemmelse med sædvanlig sund kost, jeg nyder det og føler ikke skyld og opgivelse - og så er næste måltid igen sundt og fornuftigt. Jeg er simpelthen nødt til ikke at have så voldsomme udsving, for det giver bare svingende og i sidste ende stigende vægt.

Og så fik du lige mindet mig om min egen tråd - den har jeg ellers prøvet at fortrænge :tie: :-D
5
Brugeravatar
Snekat

Indlægaf Snekat » 20. sep 2018, 16:10

Akehurst2 skrev:
Det er virkelig meget mentalt arbejde, det med vægttab :genert:

Jeg har i den grad også tendenser til 'alt eller intet', men jeg arbejder virkelig på at lære, at det ikke duer i længden. For jeg kan jo ikke spise helt sundt og korrekt fra nu af og til evig tid. Så jeg forsøger virkelig at blive bedre til ikke at tænke at 'så kan det hele bare være ligemeget', men i stedet aktivt beslutte, at i dag/aften/whatever spiser jeg noget, der ikke er i overensstemmelse med sædvanlig sund kost, jeg nyder det og føler ikke skyld og opgivelse - og så er næste måltid igen sundt og fornuftigt. Jeg er simpelthen nødt til ikke at have så voldsomme udsving, for det giver bare svingende og i sidste ende stigende vægt.

Du rammer virkelig plet med dette, lige ind i min dårlige samvittighed, for jeg er vildt god til at tænke i kamp eller opgivelse, en opgivelse syltet ind i skyld og ligegyldighed på samme tid. Det er faktisk slet ikke rart, jeg er virkelig god til at være hård ved mig selv, og det eneste, det har resulteret i er en vægt, der netop bare er steget og steget. Men samtidig skal det jo ikke være kamp hver dag, resten af mit liv, det er hverken særligt realistisk eller særligt lykkeligt. Aktive beslutninger for hvad jeg gør lyder som en skidegod plan, sådan at tage ansvar for sig selv på den rare måde og tillade nogle udsving fremfor at lukke øjnene og så punke sig selv for det bagefter.
0
Brugeravatar
Snekat

Indlægaf Snekat » 20. sep 2018, 16:18

Jeg løber som en ulv i et bur rundt om vægten, som om jeg forventer fremskridt time for time. Jeg vejer mig hver morgen, mindst, og det er sandsynligvis en vildt dårlig idé, for jeg har jo samtidig brug for den belønning, det er, at vente en uge og så se en positiv forskel.

Derfor prøver jeg med en ugentlig vejedag, fredag, ligesom jeg planlagde i foråret, da jeg startede denne tråd.

Min indre kommentator mener, at det er totalt usandsynligt at jeg overholder det...
0
avdotja
Kort karma: 236
Likede indlæg: 4473

Indlægaf avdotja » 20. sep 2018, 16:32

Modigt med billeder :gogo: Det ER grænseoverskridende, men typisk en stor inspiration for andre.

Jeg vil dog sige at selv om jeg selvfølgelig godt kan se at du skal tabe dig, så ser din krop noget mere fast ud end jeg havde forestillet mig en 100 kgs krop ville - og du har pæne ben :).
3
Brugeravatar
Snekat

Indlægaf Snekat » 20. sep 2018, 17:30

avdotja skrev:Modigt med billeder :gogo: Det ER grænseoverskridende, men typisk en stor inspiration for andre.

Jeg vil dog sige at selv om jeg selvfølgelig godt kan se at du skal tabe dig, så ser din krop noget mere fast ud end jeg havde forestillet mig en 100 kgs krop ville - og du har pæne ben :).

Årh, tak :blush2:

Jeg fik også et vildt sødt grønt kort i samme genre, det og dit udsagn betyder faktisk mere, end jeg troede. Det er ret sårbart at stå der og være tyk til offentlig skue, det er fedt at det bliver taget godt imod.
0
Brugeravatar
Snekat

Indlægaf Snekat » 21. sep 2018, 05:43

Vejefredag! I mandags vejede jeg 97,8 kg og i dag 97,4 kg.

Jeg har holdt mig under de 1500 kcal, og jeg har gået en tur på mindst en halv time hver dag, messer jeg og kæmper med den lille stemme, der brøler at 400 g ikke er noook. Hvad sker der for det? Det er jo faktisk lige efter bogen, men måske sætter det også projektets størrelse i perspektiv. 400 gram ud af så mange kilo virker som forsvindende lidt, og kampen tilsvarende hård og lang.

Det skal være en livsstilsændring, ikke en kur, belærer jeg så mig selv om. Og et holdbart vægttab ligger på et halvt til et helt kilo om ugen.

Jeg tager ikke så pænt imod at blive belært af mig selv.

Så - det må være her, stædigheden kommer ind. Jeg har en hang til hurtig (og stor) belønning for min indsats, men det skal ikke stoppe mig mig, jeg VIL gå denne vej.
3
Brugeravatar
Snekat

Indlægaf Snekat » 25. sep 2018, 15:41

Jeg er lidt off i dag, og det er jo imponerende hvor hurtigt gamle vaner kommer krybende tilbage, så snart jeg ikke er på toppen. Trøstespisning har selvfølgelig ikke fået sit navn ufortjent, men alligevel rammer det lidt, hvor let det er at vælge kortvarig lindring, når jeg samtidig ikke glemmer, at det er en stor kilde til utilfredshed og utilpashed hos mig.

Lige så interessant for mig er den manøvre, jeg nu skal foretage, at tage ved lære uden at straffe, og så tilbage på den gode sti.

Hesten frem. Op på den igen.
0
Brugeravatar
Snekat

Indlægaf Snekat » 28. sep 2018, 05:55

Vejefredag. Sidste fredag vejede jeg 97,4 kg, denne vejer jeg 96,5 kg. Det er næsten et kilo trods bump på vejen, yay!
8
Brugeravatar
Snekat

Indlægaf Snekat » 2. okt 2018, 14:18

Wauw, jeg synes godt nok, at jeg bumper noget op og ned i denne uge igen. En lille-bitte operation har gjort, at jeg pt. ikke kan gå nogen vegne, men tilbringer dagen primært på sofaen. Naivt kunne jeg så forledes til at tro, at jeg dermed heller ikke ville være så sulten, men (og det vidste jeg jo egentlig godt) sådan fungerer det ikke. Jo mere aktivitet, jo mere stabilt sultmønster. Jo mere inaktivitet, jo mere ustabilt spisemønster.

Hej hest, nu ligger jeg her og bider i græsset igen. Må jeg komme op på dig igen?
1

Tilbage til "Sund og/eller slank"