Træn smerten væk!

1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Træn smerten væk!

Indlægaf 1234 » 27. mar 2018, 15:52

Jeg har de sidste 4 år haft regelmæssigt ondt i mit knæ. Jeg kan i dag ikke gå i andet end sneakers med indlæg hvis jeg vil undgå at have alt for ondt. Vejen indtil nu har været lang og forvirrende, så den del vil jeg spare jer for. Kort sagt har jeg et knæ, der skaber irritationinde i på indersiden. Der er intet i stykker. Årsagen er formentlig platfodethed, fleksible knæ og for svag muskulatur. I sidste uge mødtes jeg med en ny fysioterepeut. Der skal træne mig for første gang efter vi fået slået fast, at der intet er i stykke i mit knæ. Han vurderede, at hvis jeg fulgte det program han laver til mig vil jeg kunne være smertefri om 3-9 måneder. Noget der lyder helt vanvittigt for en der efterhånden har vænnet sig til at det gør mere eller mindre ondt hele tiden.

Årsagen til jeg opretter denne tråd er, at jeg får brug for opbakning hvis jeg skal blive ved og få det gennemført. Jeg aldrig været typen der har trænet af mig selv. Jeg har cyklet som transport og så jeg sprunget lidt mellem forskellige motiontyper, men jeg aldrig rigtig holdt ved noget eller kommet i rigtig god form eller blevet rigtig stærk. Jeg har nok bare holdt mig fra været helt helt elendig. Det eneste jeg har holdt ved er jeg svømmet nogenlunde regelmæssigt en gang om ugen det sidste år. Dette jeg håber fortsat at have tid til ved siden af træningen af mit knæ. Knæet vil dog komme i først rækkefølge, da jeg har begrænset med tid, da jeg er væk 47 timer om ugen til arbejde og transport.

Udover at knæsmerterne forsvinder håber jeg, at en bieffekt kan være jeg får det lidt bedre med min krop. Jeg har altid været naturligt slank og selvom jeg er på mit tykkeste nogensinde er min BMI stadig ikke over 22. Min fedtprocent har tilgengæld nok aldrig været højere :lol:

Jeg får mit træningsprogram onsdag i næste uge og så går vi i gang! Jeg vil dog gerne høre fra andre der har trænet smerter væk, da jeg lige nu er ret skeptisk på det virkelig kan ske, så nogle succeshistorie vil være godt for at styrke håbet og motivationen. Derudover vil jeg gerne høre tips fra andre i forhold til motion i hverdagen, når man i hverdagen er væk fra kl. 07.00-16.30.
1
Jadajada
Indlæg: 720
Tilmeldt: 18. jan 2018, 21:31
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2315

Re: Træn smerten væk!

Indlægaf Jadajada » 28. mar 2018, 16:08

1234 skrev:Jeg har de sidste 4 år haft regelmæssigt ondt i mit knæ. Jeg kan i dag ikke gå i andet end sneakers med indlæg hvis jeg vil undgå at have alt for ondt. Vejen indtil nu har været lang og forvirrende, så den del vil jeg spare jer for. Kort sagt har jeg et knæ, der skaber irritationinde i på indersiden. Der er intet i stykker. Årsagen er formentlig platfodethed, fleksible knæ og for svag muskulatur. I sidste uge mødtes jeg med en ny fysioterepeut. Der skal træne mig for første gang efter vi fået slået fast, at der intet er i stykke i mit knæ. Han vurderede, at hvis jeg fulgte det program han laver til mig vil jeg kunne være smertefri om 3-9 måneder. Noget der lyder helt vanvittigt for en der efterhånden har vænnet sig til at det gør mere eller mindre ondt hele tiden.

Årsagen til jeg opretter denne tråd er, at jeg får brug for opbakning hvis jeg skal blive ved og få det gennemført. Jeg aldrig været typen der har trænet af mig selv. Jeg har cyklet som transport og så jeg sprunget lidt mellem forskellige motiontyper, men jeg aldrig rigtig holdt ved noget eller kommet i rigtig god form eller blevet rigtig stærk. Jeg har nok bare holdt mig fra været helt helt elendig. Det eneste jeg har holdt ved er jeg svømmet nogenlunde regelmæssigt en gang om ugen det sidste år. Dette jeg håber fortsat at have tid til ved siden af træningen af mit knæ. Knæet vil dog komme i først rækkefølge, da jeg har begrænset med tid, da jeg er væk 47 timer om ugen til arbejde og transport.

Udover at knæsmerterne forsvinder håber jeg, at en bieffekt kan være jeg får det lidt bedre med min krop. Jeg har altid været naturligt slank og selvom jeg er på mit tykkeste nogensinde er min BMI stadig ikke over 22. Min fedtprocent har tilgengæld nok aldrig været højere :lol:

Jeg får mit træningsprogram onsdag i næste uge og så går vi i gang! Jeg vil dog gerne høre fra andre der har trænet smerter væk, da jeg lige nu er ret skeptisk på det virkelig kan ske, så nogle succeshistorie vil være godt for at styrke håbet og motivationen. Derudover vil jeg gerne høre tips fra andre i forhold til motion i hverdagen, når man i hverdagen er væk fra kl. 07.00-16.30.



Jeg bakker op! HEP HEP HEP :banan:
1
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: Træn smerten væk!

Indlægaf 1234 » 4. apr 2018, 08:14

Så er vi igang! Vi starter langsomt ud med 4 simple øvelser jeg skal lave hver dag de næste 6 uger. Derefter stiger intensitet og jeg skal have fundet et fitnesscenter med adgang til de nødvendige udstyr, når øvelserne bliver lidt mere krævende.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: Træn smerten væk!

Indlægaf 1234 » 4. apr 2018, 20:10

Wuhu så er første træningen gennemført. Kan virkelig mærke at mine knæ er svage mange af øvelserne er virkelig hårde selvom de meget simple og uden vægt. Jeg skal dog bruge elastik til 2 af dem.

Jeg håber at jeg sideløbende kan overskue at træne på mit ryghold og svømning en gang om ugen. Min ryg har virkelig brug for træning, når jeg sidder ned hver dag så mange timer og orker ikke at skulle til at træne den fokuseret ligesom knæet.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: Træn smerten væk!

Indlægaf 1234 » 5. apr 2018, 19:38

Så er anden træning gennemført!
Jeg er overrasket over hvor ondt det allerede gør i mit knæ. Jeg vil dog lige give det 5 dage og hvis det stadig gør ondt skulle jeg skrue ned for antallet.

Jeg besluttede mig for at slutte hver træning med at løbe op og ned af min trappe en gang bare for det sundt at blive forpustet. Så kan jeg øge antal gange med tiden.

I morgen tager jeg også ud og svømmer efter arbejde.
Senest rettet af 1234 8. apr 2018, 16:00, rettet i alt 1 gang.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: Træn smerten væk!

Indlægaf 1234 » 8. apr 2018, 14:39

Har også fået trænet de sidste 3 dage, men der er en enkelt øvelser der virkelig tager lang tid og hvor jeg skal stå ude på trappen og se dum ud så er ikke så god til at få den lavet mens de andre er lette nok. Skal lige tvinge mig selv til at lave den når jeg kommer hjem.

Jeg har skruet lidt ned for antallet da jeg havde ret ondt i knæet efter de to første dage. Jeg tager en uge med nedsat og så skruer jeg det op igen.

Jeg ved dog ikke helt hvad jeg skal gøre for min ryg og nakke har gjort sådan små ondt i den her uge og gjorde det også før ferien. Det ligesom de ikke kan holde til at sidde så meget med som jeg gør, men jeg orker bare heller ikke at lave alt muligt fysisk når jeg kommer hjem fra arbejde efter være afsted over 9 timer.
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5875
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 828
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14622

Re: Træn smerten væk!

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 8. apr 2018, 15:26

1234 skrev:Så er anden træning gennemført!
Jeg er overrasket over hvor ondt det allerede gør i mit knæ. Jeg vil dog lige give det 5 dage og hvis det stadig gør ondt skulle jeg skrue ned for antallet.

Jeg besluttede mig for at slutte hver træning med at løbe op og ned af min trappe en gang bare Ferdinand det sundt at blive forpustet. Så kan jeg øge antal gange med tiden.

I morgen tager jeg også ud og svømmer efter arbejde.


Alt efter hvad der er galt med dit knæ, så er det altså ikke særlig smart at begynde at rende op og ned af trapper bare fordi. Det er normalt en af de senere progressioner i størstedelen af knæ genoptræning.

Hvis du vil have pulsen op, er det bedste bud at cykle eller svømme. Begge er du ikke vægtbærende og det hjælper med evt. hævelse. Hvis du vil gå op ad trapper, så burde du vende den med din fysioterapeut først :)
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: Træn smerten væk!

Indlægaf 1234 » 8. apr 2018, 16:04

TakeAChanceOnMe skrev:Alt efter hvad der er galt med dit knæ, så er det altså ikke særlig smart at begynde at rende op og ned af trapper bare fordi. Det er normalt en af de senere progressioner i størstedelen af knæ genoptræning.

Hvis du vil have pulsen op, er det bedste bud at cykle eller svømme. Begge er du ikke vægtbærende og det hjælper med evt. hævelse. Hvis du vil gå op ad trapper, så burde du vende den med din fysioterapeut først :)

Der er reelt intet galt med mit knæ. Er blevet scannet og både min fys og læge sagde der intet er som jeg ikke må med mit knæ, så længe jeg holder en pause eller trapper ned hvis det gør ondt når jeg vågner. Det er ren irritation fordi jeg er platfod med svag muskulatur. Cykling er faktisk det som tricker det aller mest gang/løb og svømning er meget bedre. Og siden jeg bor på 3 sal er det lidt svært at undgå trapper helt.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7062
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13274

Re: Træn smerten væk!

Indlægaf Rapfisk » 8. apr 2018, 16:08

Vil du dele dine øvelser? Jeg har nogle af de samme problemer og kunne godt bruge nogle gennemafprøvede øvelser.
0
Livslinjen: 70 201 201
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: Træn smerten væk!

Indlægaf 1234 » 8. apr 2018, 16:23

Rapfisk skrev:Vil du dele dine øvelser? Jeg har nogle af de samme problemer og kunne godt bruge nogle gennemafprøvede øvelser.

Vil godt dele dem, men har dem kun med som tegninger fra min fys, der så viste dem, men kan måske beskrive dem.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7062
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13274

Re: Træn smerten væk!

Indlægaf Rapfisk » 8. apr 2018, 16:27

1234 skrev:
Rapfisk skrev:Vil du dele dine øvelser? Jeg har nogle af de samme problemer og kunne godt bruge nogle gennemafprøvede øvelser.

Vil godt dele dem, men har dem kun med som tegninger fra min fys, der så viste dem, men kan måske beskrive dem.

Det må du meget gerne, hvis du orker.
0
Livslinjen: 70 201 201
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: Træn smerten væk!

Indlægaf 1234 » 23. apr 2018, 16:20

Jeg har været i gang i 19 dage nu og har fået trænet 17 ud af 19.
Det synes jeg er ret godt klaret. Håber jeg kan fortsætte den gode stime.
Jeg har heller ikke ondt længere når jeg laver øvelserne.

Jeg skal nok lige dele dem, når jeg får fundet mit papir med illustrationer.
2

Tilbage til "Sund og/eller slank"