April 2018 - Fællestråd

LaMariposa
Kort karma: 209
Likede indlæg: 3802

Re: April 2018 - Fællestråd

Indlægaf LaMariposa » 20. apr 2018, 12:56

Hold op, jeg har sådan en dag, hvor jeg bare føler mig tyk :genert: Hader at have det sådan...
0
:lun: Be brave...

When it all goes wrong, I'll pull myself together, keep on holding on...
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1758
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 17444

Indlægaf Daine » 20. apr 2018, 14:02

Jeg var på vægten i morges og den sagde -3 1/2 kilo siden 1. April, og de to af kiloene er tabt den sidste uge. Jeg er i al beskedenhed lidt stolt :blush2:

Og det er ikke engang direkte på af de turbulenser der har været den sidste uges tid i privatlivet (jeg har, med undtagelse af 1 døgn, spist både frokost og aftensmad), men indirekte har det givet et motivationsspark. Jeg vil sgu ikke starte op på jobsøgning om 6 uger og så føle mig tyk og mærkelig, så jeg har skruet lidt op for motion og helt ned for de usunde sager. Dejligt at det giver pote, det er god motivation :D

(Jeg er gået fra 91,3 til 87,8 så der er rigeligt at tage af ...)
11
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
LaMariposa
Kort karma: 209
Likede indlæg: 3802

Indlægaf LaMariposa » 20. apr 2018, 14:08

Daine skrev:Jeg var på vægten i morges og den sagde -3 1/2 kilo siden 1. April, og de to af kiloene er tabt den sidste uge. Jeg er i al beskedenhed lidt stolt :blush2:

Og det er ikke engang direkte på af de turbulenser der har været den sidste uges tid i privatlivet (jeg har, med undtagelse af 1 døgn, spist både frokost og aftensmad), men indirekte har det givet et motivationsspark. Jeg vil sgu ikke starte op på jobsøgning om 6 uger og så føle mig tyk og mærkelig, så jeg har skruet lidt op for motion og helt ned for de usunde sager. Dejligt at det giver pote, det er god motivation :D

(Jeg er gået fra 91,3 til 87,8 så der er rigeligt at tage af ...)

:pompom: :banan: :klap:

(Ikke til kaos på hjemmefronten, men til vægttabet)
1
:lun: Be brave...

When it all goes wrong, I'll pull myself together, keep on holding on...
Muddi
Kort karma: 196
Likede indlæg: 1055

Indlægaf Muddi » 20. apr 2018, 18:59

pige1987 skrev:
Muddi skrev:
LaMariposa skrev:
Muddi skrev:Jeg har trænet to gange denne uge, og i onsdags cyklede jeg en tur på næsten 74 km. Det kunne mærkes til træningen igår. Så nu har jeg beordret mig selv træningspause indtil mandag. Skal dog ud at cykle lidt i mellemtiden.

Hold da op... Det er virkelig hardcore lige at nappe 74 (!) km på en dag :banan:

Det var også på min el-cykel. Den hører jeg tit fra folk i min omverden, og det er altid sagt i en lidt nedladende tone. En kollega sagde igår, at jeg aldrig var kommet så langt, hvis jeg ikke havde kørt på min el-cykel. Er sgu lidt træt af, at folk har den tilgang til el-cykler, at man nærmest er doven, når man cykler på sådan en. De glemmer vist, at det ikke er en knallert, og man stadig selv skal træde i pedalerne! Jeg har aldrig været på så lange ture, som efter jeg købte den, og den flyver nærmest op af alle de trælse bakker her i byen. Jeg kan komme rundt så let som en leg.

Anyway, jeg er stolt! :D

Og de kollegaer køre sikkert rundt til alt i bil... :rulle: 74 km er sejt!!

Ja det gør. Eller, den ene kører på scooter. :P
1
Brugeravatar
Alkaia
Kort karma: 77
Geografisk sted: Árós
Likede indlæg: 1608

Indlægaf Alkaia » 20. apr 2018, 19:19

Jeg tror at jeg skal på cola-afvænning. :genert:

Jeg vil prøve at skære ned til maksimalt en dåse om dagen (eller det der svarer til en dåse).
0
I always dance like no one is watching. :pompom:
Brugeravatar
Pityt
Kort karma: 327
Likede indlæg: 2821

Indlægaf Pityt » 21. apr 2018, 07:58

Jeg har fået trænet godt 3 gange i denne uge. Og jeg er så småt ved at genoptage min rutine fra sidste forår/sommer med at gå til og fra arbejde hver dag (der er cirka 3,3 kn hver vej, så ikke noget vildt, men hårdt nok med en tung rygsæk) :)
I løbet af ugen har vi haft flere dage på jobbet med kage/chokolade/tebirkes. Jeg har været hellig (mine kollegaers ord for “sund” :rulle: ) og kun spist 2 macarons :rock:
4
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
Daine

Indlægaf Daine » 21. apr 2018, 10:35

Alkaia skrev:Jeg tror at jeg skal på cola-afvænning. :genert:

Jeg vil prøve at skære ned til maksimalt en dåse om dagen (eller det der svarer til en dåse).

Jeg føler med dig! De gange jeg har været på colaafvænning har jeg virkelig haft en hovedpine af den anden verden i 3-4 dage. Men det er det værd bagefter, så jeg hepper på dig og håber at nedtrapning måske ikke giver dig de helt stor gener :pompom:
0
Brugeravatar
Mangoness
Kort karma: 248
Likede indlæg: 4385

Indlægaf Mangoness » 21. apr 2018, 10:59

Nå, men i løbet af den her måned har jeg så spist junk food 2 gange. I februar var det 10 gange og i marts 9 gange. Så Det er da en forbedring :genert:
7
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:

Cheese Billede
Brugeravatar
Daine

Indlægaf Daine » 21. apr 2018, 13:24

Mangoness skrev:Nå, men i løbet af den her måned har jeg så spist junk food 2 gange. I februar var det 10 gange og i marts 9 gange. Så Det er da en forbedring :genert:

En klar forbedring, det er godt gået :gogo: Vaner er ikke altid nemme at bryde, det skal jeg være den første til at skrive under på :D
1
Brugeravatar
Mangoness
Kort karma: 248
Likede indlæg: 4385

Indlægaf Mangoness » 21. apr 2018, 15:18

Daine skrev:
Mangoness skrev:Nå, men i løbet af den her måned har jeg så spist junk food 2 gange. I februar var det 10 gange og i marts 9 gange. Så Det er da en forbedring :genert:

En klar forbedring, det er godt gået :gogo: Vaner er ikke altid nemme at bryde, det skal jeg være den første til at skrive under på :D

Tak :-D

Det her er også meget bedre for pengepungen som studerende..og jeg er dybt motiveret af penge :lol:
2
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:

Cheese Billede
Brugeravatar
Stitch
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1158

Indlægaf Stitch » 21. apr 2018, 20:02

Jeg har fået en lang tur, trænet og spist salat til aftensmad idag (og spist lidt chokolade). Det virker jo helt fornuftigt og er et godt tegn på jeg er ved at stresse ned igen.
1
D.itsen
Kort karma: 275
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 2905

Indlægaf D.itsen » 21. apr 2018, 20:14

Bah, den her uge har været så lala på madfronten. For lidt protein, en masse kage og for mange kalorier. Men jeg løb den bedste coopertest jeg har løbet i over 1,5 år tidligere på ugen, og lavede 5x1 strict pull ups i dag, og så lever jeg med det meste :banan: Jeg har seriøst alt for meget optur over de pull ups, men jeg har kæmpet i årevis for at få det til at lykkes
4
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
Alkaia
Kort karma: 77
Geografisk sted: Árós
Likede indlæg: 1608

Indlægaf Alkaia » 21. apr 2018, 21:37

Daine skrev:
Alkaia skrev:Jeg tror at jeg skal på cola-afvænning. :genert:

Jeg føler med dig! De gange jeg har været på colaafvænning har jeg virkelig haft en hovedpine af den anden verden i 3-4 dage. Men det er det værd bagefter, så jeg hepper på dig og håber at nedtrapning måske ikke giver dig de helt stor gener :pompom:

Det var så ikke lige i dag. Var til fest med fri bar, jeg drikker ikke rigtigt alkohol, så der røg en del sodavand ned. Vi prøver i morgen i stedet. :genert:
1
I always dance like no one is watching. :pompom:
Smiling_Goat
Kort karma: 701
Likede indlæg: 11499

Indlægaf Smiling_Goat » 22. apr 2018, 08:32

Smiling_Goat skrev:Jeg håber, jeg må være med :genert:

Min kæreste er flyttet, så nu bestemmer jeg helt selv kosten, og det tager jeg som en oplagt mulighed for at finde ud af, om der er noget om snakken med de antioxidanter der.

Min psoriasis er i udbrud, som den ikke har været i årevis, så nu er jeg simpelthen nødt til at finde ud af, om antioxidanter kunne være løsningen (det har jeg læst mig til, at man er ved at undersøge.) Under alle omstændigheder kan det ikke skade at spise en masse grøntsager, så jeg kaster mig ud i det og krydser fingre.

Denne måneds mål er lidt flyvske pt., for jeg skal lige finde mit fodfæste. Jeg er ikke helt klar over, hvilke fødevarer jeg skal holde mig fra, så første mål bliver at finde noget litteratur der kan gøre mig klogere på antioxidanter - jeg regner med at finde en boghandel på vej hjem fra job i morgen. Ja, jeg går old-school her (jeg stoler ikke på Googles søgeresultater, de virker lidt for "livsstilsblog"-agtige) så sig endelig til, hvis I kender en bog el.lign. Der kan gøre mig klog :)

Jeg tænker, mine mål bliver mere konkrete, når jeg har læst lidt op på emnet. Indledningsvis kan jeg i hvert sætte følgende:
- snacks er bær og sukkerfri (fedtfattige) mælkeprodukter, fuldkornskiks o.lign.
- kan jeg evt. Finde nogle gode/sukkerfri opskrifter på müslibarer o.lign.?
- frokost og aftensmad består hovedsageligt af farverige grøntsager, bær og/eller kål
- dagligt tilskud af fiskeolie
- tage før-foto af psoriasis-situationen
- finde et lækkert/sundt alternativ til sodavand
- undersøge om yoga i mit fitnesscenter er noget for mig (jeg har en knæskade)
- finde på en afstressende aktivitet (evt. Gå en tur i skoven) og skemalægge den/dem om nødvendigt

Jeg tror, det er et godt udgangspunkt, og så tager jeg resten som det kommer.

Lige en update herfra:

Jeg forsøger stadig at finde fodfæstet..

Min hudlæge har opfordret mig til at spise antiinflammatorisk kost, og gav mig en oversigt over fødevarer der er hhv. "spis masser af" og "begræns indtaget", men den fylder kun en A4-side, så den er ærligt talt noget begrænset i sit informationsniveau.

Så.. Jeg har været ude at kigge på bøger. Jeg fandt én skrevet af en læge, så jeg tænkte, at den måtte være baseret på forskning og reel data. Lægen her påstår imidlertid at antiinflammatorisk kost helbreder autisme, så bogen er lagt væk igen. Nu har jeg skrevet til min læge for at høre, om jeg måske kan få en henvisning til en diætist, og kan jeg ikke det, betaler jeg mig nok selv fra det.

Jeg gider ikke mere roden rundt i junglen af sundhedsguruer og måske ende med at basere min kost på noget useriøst bavl.

Mht. Mine mål er der sket følgende:
min hudlæge fortalte mig at mælkeprodukter er no-go. Hormonerne i mejeriprodukter har åbenbart en negativ effekt på psoriasis. Til gengæld har jeg fundet en god opskrift på knækbrød, som fungerer fint som snack. Havregrynskugler (lavet på tørret frugt i stedet for sukker) fungerer i øvrigt også meget fint.

Frokost og aftensmad har aldrig været et problem, men jeg har sørget for at udskifte almindelige gule løg med rødløg og skære ned for kartoflerne.

Min hudlæge fortalte mig om et fiskefrit alternativ til fiskeolie, som skulle være rigtig godt (og ikke indeholde harsk fisk.) Så det skal jeg have købt - jeg har bare ikke lige pengene denne måned.

Før-fotos er taget, og min hudsituationen er allerede blevet meget bedre. Godt hjulpet på vej af de sidste par solrige dage.

Jeg har ikke fundet et alternativ til sodavand, men drikker det ikke længere i hverdagene - og kun begrænset i weekenden. Jeg leger lidt med tanken om at kaste mig ud i at lave juice.

Yoga har jeg ikke haft tid til.

Den afstressende aktivitet.. Jeg er helt sikkert blevet mere opmærksom på, hvad jeg hygger mig med, og jeg har været meget mere ude at bevæge mig de sidste dage, men jeg tvivler ærlig talt på, at lysten fortsætter med at være der, når regnen kommer tilbage.

Så... Næste målsætning må blive
- jeg fortsætter den lagte kurs, og afventer en diætists vejledning, før jeg gør noget drastisk
- bliver ved med at finde og prøve opskrifter med antiinflammatoriske råvarer, og køber økologi når det er muligt (der skulle åbenbart være et højere indhold af "det gode" i økologiske varer ifølge min hudlæges oversigt)
- får kigget nærmere på at lave juice

Det er vist det for nu. Næste målsætning må blive lavet, når jeg har fået afklaret diætist-punktet.
1
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 247
Likede indlæg: 2363

Indlægaf Zinde » 22. apr 2018, 09:24

Mål for næste uge:

3 gåture

Tælle kalorier i hverdagene

Kun drikke vand (og morgenkaffe)

Begrænse sukker