Juni 2018 - Fællestråd

Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Juni 2018 - Fællestråd

Indlægaf Pandesteg » 13. jun 2018, 07:31

DetSorteCirkus skrev:
Pandesteg skrev:Hvad spiser I andre til frokost? Rugbrød mætter mig ikke og jeg forsøger også at undgå for meget kød og kombineret med at jeg er fuldstændig idéforladt, så ender jeg i kantinen hver eneste dag og det er ikke ligefrem det sundeste...


Nu er jeg, lidt endnu, heldig at have adgang til en kantine, der er sund, fordi den er underlagt den kommunale sundhedspolitik for skoler, men ellers kan jeg anbefale omeletter med fyld og forskellige mættende salater. Jeg spiser heller ikke rugbrød pga. min fordøjelse, så jeg forstår til fulde din problematik.
Jeg har sådan en mikro-omeletform her fra Lékué, som jeg typisk fylder med letpiskede æg, lidt revet ost, forskellig grønt og fx. spegeskinke eller kylling. Omeletten kan spises kold eller opvarmes på arbejdet.

Billede

Mine mættende salater har typisk haricot verts, quinoa eller grov rispasta som grundingrediens, men når man ikke har sart mave, er der så mange muligheder indenfor linser, bønner, osv. Jeg kan godt lide en blanding af tunge, vandholdige og krydrede former for grønt.
En tredje mulighed er en "snackbox" med fx. kogt æg, spegeskinke, feta eller anden ost, oliven og forskellige grøntsager i ministørrelse.

For mig hænger mæthed meget sammen med variation i smage og konsistenser og et vist indhold af protein.

Jeg kan i øvrigt anbefale denne veganske frokostkanal på Youtube.
https://www.youtube.com/user/Fablunch/playlists


Tusind tak for input. Omelet/æggekage er faktisk en god idé, da jeg så kan lave til flere dage af gangen :gogo: Ville ønske jeg havde mikroovn, så jeg kunne bruge omeletformen, men det skal selvfølgelig godt klares på panden eller i ovnen med lidt planlægning.
Snackbox er faktisk også et rigtig godt bud, da man så kan få tømt lidt ud i div. rester i køleskabet også.

Jeg vil tjekke youtubekanalen ud i aften :)
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Juni 2018 - Fællestråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. jun 2018, 07:32

Jeg spiser, som det fremgår, kød, men jeg har en generel tommelfingerregel om, at minimum en anden, helst plantebaseret, ingrediens skal være lige så mættende, gerne mere. Kød kombineret med "vand-salater" viger jeg derfor udenom.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Juni 2018 - Fællestråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. jun 2018, 07:46

Pandesteg skrev:Tusind tak for input. Omelet/æggekage er faktisk en god idé, da jeg så kan lave til flere dage af gangen :gogo: Ville ønske jeg havde mikroovn, så jeg kunne bruge omeletformen, men det skal selvfølgelig godt klares på panden eller i ovnen med lidt planlægning.
Snackbox er faktisk også et rigtig godt bud, da man så kan få tømt lidt ud i div. rester i køleskabet også.

Jeg vil tjekke youtubekanalen ud i aften :)


Jeg er vokset op uden mikroovn og nægtede længe at få sådan en indenfor døren, men i dag er den, sammen med min lille smoothieblender, som jeg fx også bruger til at lave salatmarinade og sunde desserter på, uundværlig for mig.

Ja, det er netop fordelen ved en snackbox. Det meste passer ind.

Kender du forresten bentobokse?
Dette link fører til en playliste, der bl.a. indeholder 30 ideer til den slags, men Youtube bugner generelt med ideer. Jeg plejer at tilføje "cheap" eller "easy", hvis jeg ikke gider de allermest komplicerede.
https://www.youtube.com/watch?v=kM7S-x2 ... u&index=10
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Juni 2018 - Fællestråd

Indlægaf Pandesteg » 13. jun 2018, 07:48

DetSorteCirkus skrev:
Pandesteg skrev:Tusind tak for input. Omelet/æggekage er faktisk en god idé, da jeg så kan lave til flere dage af gangen :gogo: Ville ønske jeg havde mikroovn, så jeg kunne bruge omeletformen, men det skal selvfølgelig godt klares på panden eller i ovnen med lidt planlægning.
Snackbox er faktisk også et rigtig godt bud, da man så kan få tømt lidt ud i div. rester i køleskabet også.

Jeg vil tjekke youtubekanalen ud i aften :)


Jeg er vokset op uden mikroovn og nægtede længe at få sådan en indenfor døren, men i dag er den, sammen med min lille smoothieblender, som jeg fx også bruger til at lave salatmarinade og sunde desserter på, uundværlig for mig.

Ja, det er netop fordelen ved en snackbox. Det meste passer ind.

Kender du forresten bentobokse?
Dette link fører til en playliste, der bl.a. indeholder 30 ideer til den slags, men Youtube bugner generelt med ideer. Jeg plejer at tilføje "cheap" eller "easy", hvis jeg ikke gider de allermest komplicerede.
https://www.youtube.com/watch?v=kM7S-x2 ... u&index=10


Jeg ville også rigtig gerne have en mikroovn, forhåbentlig kan det lade sig gøre, når vi senere på året skal bygge køkken om. Den er jo også genial til at varme nogle rester op i, kvier mig altid ved at tænke ovnen og at varme en lille rest aftensmad op.

Bentobokse kender jeg ikke, men vil jeg også tjekke ud! :gogo:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Juni 2018 - Fællestråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. jun 2018, 07:52

Du kan forresten også altid tilføje "meal prep" til dine madsøgninger på Youtube, for så kommer der videoer frem, som også har fokus på nem planlægning og tilberedning.
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Juni 2018 - Fællestråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. jun 2018, 19:56

Føler mig lidt som en vært på tv-shop eller en kendisblogger eller sådan noget, men det er altså rigtig.

Efter tre uger med optimeret kost er et område ved mine hofter/den øverste del af lårene, som før har været præget af ujævnheder og striber i huden, glat og blødt (næsten) som en barnenumse.
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Juni 2018 - Fællestråd

Indlægaf Pandesteg » 13. jun 2018, 20:24

Jeg fik købt to bentobox-agtige madkasser til ingen penge i Fakta på vej hjem :-D :gogo:

Her til aften har manden og jeg crossfittet og en halv times tid før træning havde jeg spist en gulerod, et hårdkogt æg og to små stykker ost. Sikke en forskel det gjorde for min træning :8: var virkelig fyldt med energi selvom vi virkelig gav den gas. Har ellers altid tænkt at det var en dårlig ide at spise inden træning.

Fik derudover mealpreppet små pakker med frugt og grønt til smoothie (spinat, banan, lidt jordbær og hindbær) så det er lige til at blende om morgenen. Skal bare tilsætte lidt mandelmælk/vand og proteinpulver eller mandelsmør.
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Ally
Indlæg: 4691
Tilmeldt: 2. sep 2015, 18:25
Kort karma: 892
Likede indlæg: 7687

Re: Juni 2018 - Fællestråd

Indlægaf Ally » 14. jun 2018, 10:39

Jeg trænede med PT'eren i morges kl. 7; kunne godt mærke trætheden, men den forsvandt hurtigt. Vi træner som regel ben - typisk i form af dødløft eller squats. I morges var det squats, der stod for skud. Og igen-igen brød jeg personlig rekord. 2 sæt á 5-6 reps med 65 kg.

:banan: :banan: :banan:

Derudover blev det til andre øvelser for ben og balder - og det kan allerede mærkes, men hvilken følelse! :love:

I eftermiddag har jeg en venindedate. Vi starter med en gåtur inden vi skal spise sammen og senere i aften skal vi i biografen og se "I feel pretty". Ifølge traileren er det en rigtig "Feel good/Girl Power"-film. Jeg glæder mig til at se den.
6
What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5062
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 497
Likede indlæg: 9796

Re: Juni 2018 - Fællestråd

Indlægaf Tilly » 15. jun 2018, 10:59

Plus 0,1 kg denne uge.

Det er ok. Jeg har skejet lidt for meget ud, og så har jeg samtidig menstruation. Synes sjældent jeg taber mig mens jeg har menstruation, så det har jeg efterhånden accepteret :)
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24604
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3192
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36688

Re: Juni 2018 - Fællestråd

Indlægaf Daine » 15. jun 2018, 11:03

Jeg er tilbage på sporet igen, jeg kommer dog nok ikke til at tabe mig ret meget denne måned. Kan jeg lande på 84 kg, så er jeg tilfreds.

Jeg var ude at cykle på i går morges og her til morgen, over 14 km pr tur. Jeg kan se på min bagdel og lår at jeg har tabt mig, det er rart :D
3
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Pityt
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5053

Re: Juni 2018 - Fællestråd

Indlægaf Pityt » 15. jun 2018, 12:14

Fredagstræning overstået :)
Det var lidt op ad bakke i dag,- jeg har menstruation og så er jeg altid lidt slatten, men det blev gjort og jeg kom hele vejen rundt.
3
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
Phlox9
Indlæg: 528
Tilmeldt: 23. okt 2015, 11:39
Kort karma: 120
Likede indlæg: 2560

Re: Juni 2018 - Fællestråd

Indlægaf Phlox9 » 15. jun 2018, 14:09

Det job, jeg ventede på at høre om, blev ikke mit, desværre - bortset fra det, havde jeg en god morgen med en times svømning med en dejlig veninde. Har skrevet lidt mere om det hele i min egen tråd + postet Uge 0 og Uge 4-billeder (lidt skræmmende ting at gøre!)

Jeg er glad for, at det kører godt med træningen - jeg kan mærke, at det også giver mig lidt mere modstandsdygtighed eller robusthed i forhold til ikke at lade mig slå ud af skuffelse over, at jobbet ikke blev mit.
4
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Juni 2018 - Fællestråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. jun 2018, 16:27

Det kører fortsat rigtig godt med mad og drikke, og det stærkt øgede fysiske velvære er meget motiverende.
I går spiste jeg et par snøfler, som helt klart smagte anderledes, end de plejer at gøre. Mere kunstigt og fedtet og knasende af sukker. Det var der ikke rigtig noget hygge eller forkælelse i.
Jeg ser ikke slik, chips og købekager som forkert eller farlig mad, og jeg tror ikke, at det hjælper en snus at gøre ting forbudte eller syndige og have dårlig samvittighed, men den indstilling ændrer bare ikke på, at min fordøjelse bliver forstyrret af de fleste komplekse, forarbejdede produkter, og at jeg derfor i videst muligt omfang prøver at undgå en del ting. Eller rettere lede efter alternativer. Jeg bliver aldrig typen, der kan finde glæde i den håndfuld chips eller de 2-3 stykker vingummi, som jeg kan fordøje uden at blive oppustet, så jeg kan lige så godt vige helt udenom.

Her til aften var jeg tæt på at bestille take away, men fik i stedet bikset laks, risnudler, en rest feldsalat og et par skefulde færdig-sataysovs sammen på panden, mens jeg snackede en minipose majschips (dem kan jeg godt tåle), og nu sidder jeg så her med glade smagsløg OG fortsat ro i maven.
4
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5062
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 497
Likede indlæg: 9796

Re: Juni 2018 - Fællestråd

Indlægaf Tilly » 16. jun 2018, 08:47

DetSorteCirkus skrev:Det kører fortsat rigtig godt med mad og drikke, og det stærkt øgede fysiske velvære er meget motiverende.
I går spiste jeg et par snøfler, som helt klart smagte anderledes, end de plejer at gøre. Mere kunstigt og fedtet og knasende af sukker. Det var der ikke rigtig noget hygge eller forkælelse i.
Jeg ser ikke slik, chips og købekager som forkert eller farlig mad, og jeg tror ikke, at det hjælper en snus at gøre ting forbudte eller syndige og have dårlig samvittighed, men den indstilling ændrer bare ikke på, at min fordøjelse bliver forstyrret af de fleste komplekse, forarbejdede produkter, og at jeg derfor i videst muligt omfang prøver at undgå en del ting. Eller rettere lede efter alternativer. Jeg bliver aldrig typen, der kan finde glæde i den håndfuld chips eller de 2-3 stykker vingummi, som jeg kan fordøje uden at blive oppustet, så jeg kan lige så godt vige helt udenom.

Her til aften var jeg tæt på at bestille take away, men fik i stedet bikset laks, risnudler, en rest feldsalat og et par skefulde færdig-sataysovs sammen på panden, mens jeg snackede en minipose majschips (dem kan jeg godt tåle), og nu sidder jeg så her med glade smagsløg OG fortsat ro i maven.

Jeg bliver lidt nysgerrig. Hvad er det for en diæt du følger? :) Eller er det nogle bestemte typer madvarer du undgår?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Juni 2018 - Fællestråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. jun 2018, 09:08

Tilly skrev:Jeg bliver lidt nysgerrig. Hvad er det for en diæt du følger? :) Eller er det nogle bestemte typer madvarer du undgår?


Det er Low FODMAP-diæten, hvor man spiser efter lister over fødevarer, der i universitetsregi har fået målt deres kulhydrater til at være uproblematiske eller moderat komplicerede (så kan de spises i mindre mængder) for en irritabel tyktarm. Du kan ikke umiddelbart selv regne noget ud, så der er en del at sætte sig ind i til at starte med, men det virker!
Løg, æble og soja er eksempler på helt normale ting, der skal undgås, og som gør det ret svært at spise forarbejdede produkter med mange ingredienser. Kål, samtlige almindelige former for brød (og kage) og alle mælkeprodukter, medmindre de er lactosefri, er også blacklistet på nær faste oste. Linser og bønner duer heller ikke, og det er fx. ja tak til honningmelon, men nej tak til vandmelon.

Det er en diæt med et særligt formål, og den fremmer i sig selv ikke en sund livsstil kalorie- og næringsmæssigt. Sukker er fx. helt ok for tarmen.
1

Tilbage til "Sund og/eller slank"