Jeg vil være sundere...

Brugeravatar
Little_Woman
Kort karma: 393
Likede indlæg: 3538

Re: Jeg vil være sundere...

Indlægaf Little_Woman » 22. okt 2018, 21:52

God plan med weekendtimer :gogo:
2
Nu med fugl
Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 415
Likede indlæg: 4273

Indlægaf Marioneta » 23. okt 2018, 19:25

Der er folk nok tilmeldt mit nye Zumba hold i aftenskoleregi. Stadig et lidt lille hold, men det er også lidt ude på landet, men det har fået grønt lys, så på torsdag otte dage skal jeg starte det op :)
9
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 4. feb 2019, 12:19

Jeg prøvede at komme ordentligt i gang uden at skrive herinde, men det er så heller ikke lykkedes, så nu prøver jeg igen med en tråd herinde, da jeg tidligere har haft god gavn af det. Jeg opdaterer bare min gamle tråd her :)

Jeg har købt et træningsprogram, som jeg så bagefter ikke har været helt så motiveret for at komme i gang med. Den indre motivation mangler på nogle punkter, både mht. at dyrke andet motion end mine to ugentlige undervisningstimer og spise sundt og undgå slik. Jeg oplever som ofte før, at følelsesmæssige problemer påvirker mit overskud til at tage gode beslutninger for mig selv. Det er bestemt noget, som jeg skal arbejde med. Følelsesmæssigt var november og december lidt hård pga. problemer med gruppearbejde med min kæreste. Det problem er dog væk nu, da vi ikke er i gruppe mere, men det har taget lidt tid for mig at få på afstand og vi har også haft lidt problemer i januar. Men det går meget bedre nu :)

Som sagt døjer jeg med motivationen. Jeg bider ikke rigtigt på ydre motivation, så jeg skal finde den dér lyst inde i mig selv til oprindeligt at ville leve sundere og det døjer jeg med. Kortsigtet er det altså bare bedre for mig at spise usundt og stene serier. Det oplever jeg en umiddelbar glæde ved og derfor er det svært at se længere ud i fremtiden, når jeg engang får en glæde ved de gode valg. Jeg tror at det var DetSorteCirkus som påpegede den fælde og jeg falder i hver gang. Det skal jeg arbejde med, for jeg vil jo gerne være sundere. Jeg vil gerne leve mit liv fuldt ud og ikke dø 10 år for tidligt. Jeg ser bare ikke altid det store billede.

Mit mål er i første omgang at komme under 100 kg. Jeg har været helt oppe på lidt over 120 kg, men har heldigvis lagt stille på omkring 113 kg i et par år.

04.02.2019: 112,9 kg
2
Brugeravatar
Alphilia
Kort karma: 61
Likede indlæg: 1199

Indlægaf Alphilia » 4. feb 2019, 13:05

Motivation - både indre og ydre er helt klart en god faktor for at ændre på sin livsstil, men jeg tror de fleste oplever, at den kan svinge gevaldigt.
Når min motivation er lav hjælper det at hive alting helt ned i gulvhøjde, fx det her skal jeg have fokus på i dag. Eller jeg skal ikke spise xx (ikke så meget diskussion med mig selv, det er bare sådan det er!) Jeg oplever egentlig en form for frigørelse af energi ved at være rimelig stejl overfor mig selv. Ikke noget “det er synd for mig”, “ i dag må jeg godt” osv. Det er bare sådan det er.
I det hele taget oplever jeg at måden jeg tænker om det betyder meget. Fx “hvis jeg træner nu er jeg hjemme om xx tid, så kan jeg stadig nå at se serie” eller “det er ok med “light-versionen af motion i dag” for så kommer jeg i hvert fald afsted.

Måske kan det motivere dig at finde en “slankebuddy” eller fx at blive vejet i dit lægehus hver 14.dag så du ikke er helt alene om projektet?
3
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 4. feb 2019, 20:54

Alphilia skrev:Motivation - både indre og ydre er helt klart en god faktor for at ændre på sin livsstil, men jeg tror de fleste oplever, at den kan svinge gevaldigt.
Når min motivation er lav hjælper det at hive alting helt ned i gulvhøjde, fx det her skal jeg have fokus på i dag. Eller jeg skal ikke spise xx (ikke så meget diskussion med mig selv, det er bare sådan det er!) Jeg oplever egentlig en form for frigørelse af energi ved at være rimelig stejl overfor mig selv. Ikke noget “det er synd for mig”, “ i dag må jeg godt” osv. Det er bare sådan det er.
I det hele taget oplever jeg at måden jeg tænker om det betyder meget. Fx “hvis jeg træner nu er jeg hjemme om xx tid, så kan jeg stadig nå at se serie” eller “det er ok med “light-versionen af motion i dag” for så kommer jeg i hvert fald afsted.

Måske kan det motivere dig at finde en “slankebuddy” eller fx at blive vejet i dit lægehus hver 14.dag så du ikke er helt alene om projektet?

Ja, det hjælper sikkert med små og overskuelige mål og fokus fra dag til dag. I dag har jeg ikke købt slik og det er målet, at jeg ikke gør det de næste par dage. Det skal jo sammenlignes med at jeg køber og spiser slik hver dag, så hvis bare jeg kan nøjes med hver 3. eller 4. dag, så er jeg kommet lidt videre og målet er, at det kun er en enkelt gang om ugen.

Jeg har lavet den første dag i træningsprogrammet, som egentligt er "pre-training", et fire ugers program man kan starte på inden det egentlige 12-ugers program, hvis man er i dårlig form. Jeg planlægger at gøre det to gange, inden jeg starter 12 ugers programmet, hvilket jeg også vil lave over 24 uger (det er delt i 4 x 3 uger intervaller og så vil jeg gentage efter 3/6/9/12 uger, så jeg kommer igennem det hele to gange). På den måde får jeg mest ud af programmet, så det bliver 32 uger i stedet for 16 uger.
0
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 10. feb 2019, 13:17

Det har været en lidt hård uge, da jeg først på ugen havde store søvnproblemer, hvilket jeg er begyndt at døje meget med. Jeg har så fået noget antidepressiv medicin i en lille dosis, som har en sløvende effekt, og samtidig skader en lille antidepressiv effekt jo heller ikke. Indtil videre fungerer det og jeg har sovet fint de sidste par dage, men så har jeg været forkølet og samtidig noget slatten om dagen, da medicinen giver lidt generel sløvhed i starten. Så det er ikke gået godt med kosten, men jeg har holdt ved træningsprogrammet og gjort det, så godt som jeg nu kan. Jeg bliver nødt til at modificere enkelte af øvelserne og en enkelt kan jeg ikke endnu, men det kommer nok. Planen er jo også, at jeg skal igennem pre-training mindst to gange.

Jeg må indse, at jeg har nogle symptomer på stress, bl.a. søvnløshed og ekstrasystoler, så jeg kommer til at tage min livsstilsændring i små skridt.
0
IrmaPigen
Kort karma: 499
Likede indlæg: 5670

Indlægaf IrmaPigen » 12. feb 2019, 16:09

Marioneta skrev:Det har været en lidt hård uge, da jeg først på ugen havde store søvnproblemer, hvilket jeg er begyndt at døje meget med. Jeg har så fået noget antidepressiv medicin i en lille dosis, som har en sløvende effekt, og samtidig skader en lille antidepressiv effekt jo heller ikke. Indtil videre fungerer det og jeg har sovet fint de sidste par dage, men så har jeg været forkølet og samtidig noget slatten om dagen, da medicinen giver lidt generel sløvhed i starten. Så det er ikke gået godt med kosten, men jeg har holdt ved træningsprogrammet og gjort det, så godt som jeg nu kan. Jeg bliver nødt til at modificere enkelte af øvelserne og en enkelt kan jeg ikke endnu, men det kommer nok. Planen er jo også, at jeg skal igennem pre-training mindst to gange.

Jeg må indse, at jeg har nogle symptomer på stress, bl.a. søvnløshed og ekstrasystoler, så jeg kommer til at tage min livsstilsændring i små skridt.

Har du fået lavet et EKG pga de der hjerteforstyrrelser?

Hvis ikke vil jeg da opfordre dig til det.

Og i den forbindelse er overvægt også en faktor, så jeg synes det er virkelig trist du ikke kan tage dig sammen. Både for din egen skyld, men også for dit barns skyld.
0
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 12. feb 2019, 16:28

IrmaPigen skrev:
Marioneta skrev:Det har været en lidt hård uge, da jeg først på ugen havde store søvnproblemer, hvilket jeg er begyndt at døje meget med. Jeg har så fået noget antidepressiv medicin i en lille dosis, som har en sløvende effekt, og samtidig skader en lille antidepressiv effekt jo heller ikke. Indtil videre fungerer det og jeg har sovet fint de sidste par dage, men så har jeg været forkølet og samtidig noget slatten om dagen, da medicinen giver lidt generel sløvhed i starten. Så det er ikke gået godt med kosten, men jeg har holdt ved træningsprogrammet og gjort det, så godt som jeg nu kan. Jeg bliver nødt til at modificere enkelte af øvelserne og en enkelt kan jeg ikke endnu, men det kommer nok. Planen er jo også, at jeg skal igennem pre-training mindst to gange.

Har du fået lavet et EKG pga de der hjerteforstyrrelser?

Hvis ikke vil jeg da opfordre dig til det.

Og i den forbindelse er overvægt også en faktor, så jeg synes det er virkelig trist du ikke kan tage dig sammen. Både for din egen skyld, men også for dit barns skyld.

Du har virkelig ikke forstået endnu, at det ikke hjælper at banke nogen i hovedet. Jeg er ved at tro, at du aldrig lærer det. Det synes jeg er virkelig trist.

Ja, jeg har fået lavet EKG. Mit hjerte fejler intet.
3
LaMariposa
Kort karma: 527
Likede indlæg: 8232

Indlægaf LaMariposa » 12. feb 2019, 18:51

Ved ikke, om du kan bruge det her til noget, men ville alligevel lige dele. Ellers kan du bare springe det over :)

Jeg er midt i en kæmpe krise på andet år. Har det ok i perioder, men meget af tiden er det rigtig svært. Det har i lange perioder taget fokus fra kosten, fordi der ikke var så meget overskud. Spiste virkelig meget brød og for meget sukker..

Det betød at jeg både var udfordret psykisk og fysisk, fordi min krop bare fungerede dårligt på dårlig mad. Så det besluttede jeg mig for at ændre og begynde at spise masser af grøntsager til hvert måltid.

Det har min krop taget mega godt imod, og min psyke har også fået det noget bedre, fordi kroppen har det meget bedre. Sover også meget bedre end jeg har gjort længe.

Det behøver ikke være kæmpe ændringer, men du kan f.eks. lave en smoothie til aftensmaden og spise lidt mindre af den "almindelige" mad osv. Måske lave en rødkålssalat.

Er med på, at dit overskud ikke er så stort, men måske kan det give lidt mere overskud at spise lidt anderledes :)
8
:lun:

Be brave
JoyNips
Kort karma: 676
Likede indlæg: 11844

Indlægaf JoyNips » 14. feb 2019, 20:07

Set udefra, så er et af dine problemer at du altid leder efter motivation. Du har i flere tråde nu beskrevet hvordan du i bund og grund ikke er motiveret for at gøre noget for dit vægttab. Du udskyder at gå igang, det skal være på mandag eller til den første eller efter etellerandet. Så gør du lidt i et par uger, falder i, og så er det hele også bare lige meget og du udskyder projektet til når du på et senere tidspunkt finder motivationen.

Men... skid hul i motivationen og lysten til at gøre noget ved din vægt. Du behøver ikke at have lyst til det eller synes det er sjovt. Du skal ikke tænke. Du skal bare gøre det.
I de mange år, jeg trænede meget - både mig selv og andre- og fokuserede på hvad jeg spiste, der var det ganske enkelt en del af min dagligdag, ligesom at gå på arbejde er det. Og man er jo heller ikke motiveret hver dag for at gå på arbejde. Men man gør det bare, fordi sådan er det. Jeg mærkede ikke efter, om jeg var motiveret eller umotiveret og jeg tænkte ikke over at jeg skulle træne eller spise sundt.
Det er lidt dér, jeg tænker at du skal hen. Lad være med at bruge krudt på motivation eller umotivation. Just do it. Skriv det på dit program som en del af din dagligdag og få det gjort til en vane istedet for at du skal tage så lange tilløb til det.
24
Brugeravatar
Skorstenen
Kort karma: 232
Likede indlæg: 3671

Indlægaf Skorstenen » 14. feb 2019, 20:26

Tillykke med det flotte vægttab :klap:

Lidt synd at man kun kan finde det på forsiden :)
1
Brugeravatar
JessicaD
Kort karma: 124
Likede indlæg: 2429

Indlægaf JessicaD » 15. feb 2019, 01:54

1,3 kg på en uge er rigtig flot!! Hvordan har du opnået det? Så er det “bare” at fortsætte den gode stil!

Jeg kæmper selv med lidt af det samme, hvor jeg finder motivationen og så går i stå efter et par uger. Jeg er nok nødt til at indse, at det heller ikke skal handle om motivation for mit, men bare en vane/pligt, der skal gøres, selvom det er kedeligt/hårdt.
0
IrmaPigen

Indlægaf IrmaPigen » 15. feb 2019, 06:34

JoyNips skrev:Set udefra, så er et af dine problemer at du altid leder efter motivation. Du har i flere tråde nu beskrevet hvordan du i bund og grund ikke er motiveret for at gøre noget for dit vægttab. Du udskyder at gå igang, det skal være på mandag eller til den første eller efter etellerandet. Så gør du lidt i et par uger, falder i, og så er det hele også bare lige meget og du udskyder projektet til når du på et senere tidspunkt finder motivationen.

Men... skid hul i motivationen og lysten til at gøre noget ved din vægt. Du behøver ikke at have lyst til det eller synes det er sjovt. Du skal ikke tænke. Du skal bare gøre det.
I de mange år, jeg trænede meget - både mig selv og andre- og fokuserede på hvad jeg spiste, der var det ganske enkelt en del af min dagligdag, ligesom at gå på arbejde er det. Og man er jo heller ikke motiveret hver dag for at gå på arbejde. Men man gør det bare, fordi sådan er det. Jeg mærkede ikke efter, om jeg var motiveret eller umotiveret og jeg tænkte ikke over at jeg skulle træne eller spise sundt.
Det er lidt dér, jeg tænker at du skal hen. Lad være med at bruge krudt på motivation eller umotivation. Just do it. Skriv det på dit program som en del af din dagligdag og få det gjort til en vane istedet for at du skal tage så lange tilløb til det.

Meget enig.

Man er nødt til at være målrettet og determineret - det gælder i øvrigt med alle ens mål og ønsker her i livet. Man får ikke noget forærende. Man er selv herre over eget liv.

Motivation er ikke en lille blød pakke der kommer ind af døren i lyserødt silkepapir ledsaget af engles sjungen og duften af dugfriske roser. Man er nødt til at arbejde hårdt og nogle gange er motivationen i bund, og det er så dér må man så være målrettet og determineret og blive i det - fordi man har et mål og har bestemt sig for at nå det.

Der kommer ingen og stryger dig konstant med hårene og du vil jævnligt blive udfordret af livet generelt undervejs, men det er så der man holder fast pga man er målrettet. Let's face it, et vægttab kommer ikke af sig selv, og det hjælper ikke, at man synker ned i selvmedlidenhed, hvis et par ting er gået galt. Så er det bare op på hesten igen og videre ud over stepperne.

Det handler om at tage et valg om, nu vil man ikke være overvægtig mere - nogensinde i ens liv. Fordi der er rigtig mange sundhedsskadelige effekter ved det. Det handler om at sige til sig selv, at nu vil man være god ved sig selv, og passe på sig selv og sin krop.

At tabe sig handler om at tage et aktivt valg, så målrettet gå efter det - også på de dage, hvor motivationen er i bund.
9
IrmaPigen

Indlægaf IrmaPigen » 15. feb 2019, 07:16

Egentlig tænkte jeg på dig (TS) forleden, da min kæreste og jeg så BS og Basserne på TV2 play.

Det handler om nogle unge mænd i alderen 18-20 år som alle er blevet erklæret uegnet til session pga overvægt. Fælles for dem er, at de rigtig gerne vil gøre karriere inde for forsvaret.

De skal så i løbet af 5 måneder tabe sig og træne sig op så de kan bestå nogle fysiske øvelser, så de kan blive erklæret egnet og aftjene værnepligt.

De kontrolleres af en læge, de har en træner med på sidelinjen (som giver dem et program de selv skal følge derhjemme) og så er BS med for at bygge dem op mentalt.

Og da jeg havde set det, tænkte jeg at BS giver dem det du mangler. Han coacher dem mentalt: han lærer dem selvtillid og selvværd, og han lærer dem at arbejde med deres psyke og forstå, at en stor del af det at tabe sig, faktisk er en mental ting, og noget man skal træne og øve sig på. Faktisk så siger han på et tidspunkt, at en forudsætning for de kan flytte sig fysisk er, at han først kan flytte dem mentalt, for hvis de ikke flytter sig mentalt, kommer de heller ikke til at tabe sig.

Hvis du har TV2 play, kan du jo prøve at se det, og se om du kan forstå, hvad jeg mener.
4
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 18. feb 2019, 15:43

JoyNips skrev:Set udefra, så er et af dine problemer at du altid leder efter motivation. Du har i flere tråde nu beskrevet hvordan du i bund og grund ikke er motiveret for at gøre noget for dit vægttab. Du udskyder at gå igang, det skal være på mandag eller til den første eller efter etellerandet. Så gør du lidt i et par uger, falder i, og så er det hele også bare lige meget og du udskyder projektet til når du på et senere tidspunkt finder motivationen.

Det er en rigtig god måde at tænke på. Jeg læste forleden dag en artikel om opbygning af nye vaner og hvordan det i hjernen var som at træde en ny sti over en mark. Man skulle bare blive ved med at træde samme ny sti og til sidst blev det en ny vane, fordi man havde lavet nye stier i hjernen.

Tidligere lavede jeg ingen motion, men da jeg begyndte til Zumba i 2010 begyndte jeg at motionere mindst en gang om ugen og den vane har jo sat sig fast. Det er uhyre sjældent at jeg ikke kommer afsted mindst en gang og selvom jeg er instruktøren, så er det på frivillig basis, så det er ikke for pengenes skyld, som man måske kunne tro. For tiden har jeg et ekstra hold med løn og jeg synes ikke rigtigt, at jeg kan tillade mig at tage afsted flere aftenener mht. min søn.

Jeg fik også trænet først i sidste uge (uge 2), men programmet har været for hårdt for mine nederste mavemuskler og jeg har haft ondt og ikke på den gode måde. Så jeg har holdt en fem dages pause og begynder igen i dag og så starter jeg forfra igen og modificerer, så jeg passer lidt på med mavemusklerne. Men mine ben og arme klarer træningen fint, omend min form selvfølgelig er dårlig og det går langsomt. Jeg kommer til at køre med det her pre-training program i et godt stykke tid.

Jeg prøver med bedre vaner og mere grønt til måltiderne, som LaMariposa nævner. Desværre har jeg ikke tabt mig. Det må have været mest væske i sidste uge, for jeg er tilbage på 113,6 kg. Det har så nok også en påvirkning, at jeg for to uger siden startede på noget medicin, som er kendt for at give vægtøgning, så det skal jeg være opmærksom på.
1

Tilbage til "Sund og/eller slank"