Jeg vil være sundere...

Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1305
Likede indlæg: 24782

Re: Jeg vil være sundere...

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. jul 2018, 09:10

Mani skrev:Jeg har ikke lagt mærke til hun skrev flere gange, sorry, men jeg tænker måske også én gang er nok afhængigt af hvad man responderer på.

Jeg kender ikke den bog. Generelt er jeg til at tage den positive vinkel (ex. jeg har spist sundt 9 ud af 10 gange denne uge fremfor jeg har syyyyyndet i weekenden - jeg opnåede mine motionsmål 6 dage og det samlede km mål for ugen fremfor jeg pjækkede fra min løbetur etc).
Men hvis jeg begynder at leve for forskelligt fra mine mål foretrækker jeg at blive gjort opmærksom på det råt for usødet.

Jeg synes, det spiller en kæmpe rolle her, at Marioneta tidligere og flere gange har frabedt sig den tone, da hun ikke kan bruge den til noget. Det, synes jeg, man skal respektere i stedet for at opsøge hendes tråde og begynde forfra. Denne insisteren på at fortsætte giver, i hvert fald mig, indtryk af udelukkende at deltage for at hævde sig selv på andres bekostning.
Som Marioneta selv skriver, har Irma også tidligere skrevet i hendes tråde, og jeg går derfor også ud fra, at hun har set anmodningerne om at afstå fra den meget direkte stil eller, alternativt, undlade at bidrage.
---
Marioneta, jeg har læst dit indlæg om dine måltider, og jeg synes, at de umiddelbart lyder meget fornuftige, men er du sikker på, at du spiser nok til morgenmad, frokost og aftensmad, siden du stadig har plads og lyst til mange usunde snacks? Jeg har indtryk af, at fordi det er måltiderne, de fleste bedst kan styre mht. sammensætning og planlægning, bliver det også ofte her, at mange straks sætter ind i forhold til kalorier, og hvis man ofte går småsulten fra bordet, stiger snackbehovet. For mig har det i hvert fald hjulpet at tænke på, hvad jeg må og skal i stedet for det modsatte, dvs. at holden igen er skiftet ud med positiv kompensation. Hvordan skal jeg spise for at kvæle snackeriet? Når så måltidsrutinerne og blodsukkeret er "på plads", kan du begynde at se mere indgående på de retter, du vælger. Det ville selvfølgelig være noget andet, hvis du levede af burgermenuer og Frosties, men det er jo ikke tilfældet.

Mht. det tabte overblik og oprydning kan jeg anbefale at sætte fx. to faste timer af hver dag og få lavet noget. Fokuser på hvor længe du realistisk kan være i gang og effektiv i stedet for på, at du burde kunne rydde værelset op på en dag.
6
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 268
Likede indlæg: 3125

Indlægaf Mani » 26. jul 2018, 09:21

DetSorteCirkus skrev:
Mani skrev:Jeg har ikke lagt mærke til hun skrev flere gange, sorry, men jeg tænker måske også én gang er nok afhængigt af hvad man responderer på.

Jeg synes, det spiller en kæmpe rolle her, at Marioneta tidligere og flere gange har frabedt sig den tone, da hun ikke kan bruge den til noget. Det, synes jeg, man skal respektere i stedet for at opsøge hendes tråde og begynde forfra. Denne insisteren på at fortsætte giver, i hvert fald mig, indtryk af udelukkende at deltage for at hævde sig selv på andres bekostning.
Som Marioneta selv skriver, har Irma også tidligere skrevet i hendes tråde, og jeg går derfor også ud fra, at hun har set anmodningerne om at afstå fra den meget direkte stil eller, alternativt, undlade at bidrage.

Fair - det har jeg slette ikke nok styr på.

PS. Jeg synes du har skrevet supergode indlæg om kost, hvor jeg har fået et par ideer til forbedringer af min hverdag.
Og ideen med at sætte x timer af til pligt opgaver bruger jeg med stor glæde. Eller 45 min oprydning - 15 min pause - forfra til opgaven er færdig eller i x timer
0
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
No1
Kort karma: 139
Likede indlæg: 1905

Indlægaf No1 » 26. jul 2018, 09:32

I forhold til oprydning/overblik. Jeg synes selv, at det kan være svært at overskue, hvor man lige skal starte henne. Det er fordi jeg gerne vil have, at alt bliver klaret på én gang, og det sætter et vist forventningspres på én selv. (Hvis jeg ikke får ordnet alt => så får jeg ikke ordnet noget.)

For mit vedkommende hjælper det at dele opgaverne op, så det virker mere overskueligt. Fx. ordne opvasken (men ignorere støvsugningen). Næste gang støvsuger jeg så. En anden gang vasker jeg tøj.

Hvis det drejer sig om oprydning, så hjælper det også at dele det op, og så anerkende at det var fedt, at man fik gjort noget den dag. (1/3 af rodet er blevet ordnet, fedt!)

DetSorteCirkus' forslag om at dele opgaverne op i tidsforbrug er også super fint. Det hjælper i hvert fald for mig at tænke, at nu skal jeg gøre rent i en halv time fx. i stedet for at nu skal hele huset klares.
1
Don't get so tolerant that you tolerate intolerance.
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1250
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 20685

Indlægaf LadyFox » 26. jul 2018, 09:49

Jeg har lagt mærke til der ofte er ting du gerne vil ændre i dit liv, og nogen gange går det bedre end andre gange. :)
Sådan er jeg også selv, der er så mange ting jeg gerne vil lave om på, ting jeg vil forbedre, vaner jeg vil af med, relationer jeg vil styrke osv. Nogle ting går det godt med vat ændre, med andre ting sker der ikke en skid.
Hvis man kender til mig ved man at jeg har rykket mig sindssygt meget de sidste 4 år, og særlig meget det sidste år. Det har jeg blandt andet fordi jeg har indset at jeg har brug for at nå mine mål, mål jeg sætter og ikke opnår er ikke kun en dræber for motivationen og sværheden i lige DET mål, men det sætter mig tilbage i andre mål jeg arbejder med også, fordi det påvirker troen på mig selv når tingene ikke lykkes, i en periode.
Altså, jeg har indset at jeg ikke bare er en der kan sige at nu vil jeg have styr på livet, og så får jeg det. Det knækker jeg nakken på.
Jeg gør det at jeg tager stilling til hvad jeg vil ændre, og hvad der er vigtigst for mig at ændre NU! Og så tager jeg få mål af gangen, og gemmer de andre. Jeg tager også stilling til om der evt. Er noget i mit liv der er en stor forhindring for at nå det mål jeg sætter mig for, hvis der er det så venter jeg med målet til at de forhindringer er forsvundet. F.eks. ved jeg at hvis det er kaos i mit liv, så er det ikke tidspunktet for at stoppe med at ryge, selvom jeg virkelig gerne vil det, for det vil ikke lykkes og det vil gøre målet sværere at nå næste gang, fordi jeg så har en dårlig erfaring.
Derudover så gør jeg som dig med en masse del-mål, i stedet for at sætte sætte et så stort et at det virker uoverskueligt. I starten af processen sætter jeg delmålene så lavt at det VIRKELIG skal gå galt for at det ikke lykkes. Hvis jeg skal tabe mig så kunne første delmål være bare at tabe 2 kilo, eller løbe 5 minutter om dagen, eller at drikke danskvand med saft i stedet for sodavand, eller andet småt. Jo flere af sådanne "bitte små" skridt som ikke rigtig rykket så meget jeg opnå, jo mere kan jeg så skrue op for målene, dels fordi jeg så er i gang, men vigtigst fordi at jeg får mere selvtillid og tro på projektet for hver sejr, så skal der mere til før at jeg ikke kan lykkes med at hæve niveauet.

Jeg ved slet ikke om du er som mig på det punkt, hvis ikke så kan du bare smide min roman om mig ud til højre. Jeg har bare selv fået en masse ud af at tage forandringerne meget langsomt, og være meget bevidst om ikke at fejle.
8
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 346
Likede indlæg: 4073

Indlægaf Æble » 26. jul 2018, 10:15

Ift oprydning og andre huslige pligter. Når jeg har svært bed at komme igang, så tager jeg min iPad med og sætter noget Netflix på samtidig. Ofte ender det med st jeg slukker den når jeg er kommet igang for det er det med at rejse sig fra sofaen der er svært. Dengang jeg havde fjernsyn ryddede jeg op hvergang der var reklamer. På sådan en aftenfilm på TV3 er der en times oprydning som ikke føles som pligter, for man er jo igang med at se en film.
2
Brugeravatar
oOxXxOo
Kort karma: 16
Likede indlæg: 137

Indlægaf oOxXxOo » 26. jul 2018, 11:16

Jeg vil råde dig til ikke at forbyde dig selv noget, og lade være med at se det som en kur, men se det som det i virkelighedn er, en livsstilsændring. Det er nemmere at leve med en livsstilsændring end en kur, for du tager med garanti alle kg på igen når du har nået dit mål hvis du går på kur.
Det der har virket for mig har netop været at jeg ikke har haft lyst til at udelukke slik, chips, kage og alle de andre usunde ting som jeg nyder, fordi så bliver livet sgu bare alt forfor surt. Jeg har smidt 32 kg i alt. Bevares jeg kan tage nogle kg på til jul og i sommerferien osv men så snart jeg vender tilbage til den normale hverdag forsvinder de kg., og har således holdt mit vægttab i 4 1/2 år efterhånden.

Jeg gjorde meget ud af i starten at få de 600 gram grøntsager som, anbefalet (frugt er ikke i regnet). På den måde er du nødt til at fylde både frokost, aftensmad og mellemmåltider op med grønt, for det er noget nær umuligt at spise 300 g grønt kun til frokost og aften.
Jeg afvejer fortsat ris ogeller pasta så jeg ikke får for meget af det.
Og "kalorietælling" gør jeg faktisk kun hvis jeg planlægger at sætte en pose chips eller hel plade chokolade til livs, for på den måde ved jeg at der skal færre kalorier til op til og efter indtagelse. Og så består aftensmaden typisk af noget uden ris, pasta eller kartofler, så jeg holder kalorierne nede'.

Du skal self finde en måde der virker for dig, og min måde er måske slet ikke noget du kan forholde dig til, men uanset hvad er det vigtigste at du ser det som værende en varig ændring hvis du vil holde vægttabet, og hvis du vil det skal nytter det ikke noget at afskære sig fra hvad man holder af :)
5
Brugeravatar
oOxXxOo
Kort karma: 16
Likede indlæg: 137

Indlægaf oOxXxOo » 26. jul 2018, 11:19

Ang oprydningen. Så plejer jeg at lave lister. På den måde kan jeg hele tiden vinge noget af og på den måde føler jeg at jeg når en masse.

Derudover så sætter jeg noget gos musik på, eller har tv'et kørende imens og så går jeg ellers og hygger.
Plejer at stå tidligt op og bruge formiddagen/middagen på det og så slapper jeg af fra eftermiddagstid.
1
IrmaPigen
Kort karma: 352
Likede indlæg: 4216

Indlægaf IrmaPigen » 26. jul 2018, 12:10

oOxXxOo skrev:Jeg vil råde dig til ikke at forbyde dig selv noget, og lade være med at se det som en kur, men se det som det i virkelighedn er, en livsstilsændring. Det er nemmere at leve med en livsstilsændring end en kur, for du tager med garanti alle kg på igen når du har nået dit mål hvis du går på kur.
Det der har virket for mig har netop været at jeg ikke har haft lyst til at udelukke slik, chips, kage og alle de andre usunde ting som jeg nyder, fordi så bliver livet sgu bare alt forfor surt. Jeg har smidt 32 kg i alt. Bevares jeg kan tage nogle kg på til jul og i sommerferien osv men så snart jeg vender tilbage til den normale hverdag forsvinder de kg., og har således holdt mit vægttab i 4 1/2 år efterhånden.

Jeg gjorde meget ud af i starten at få de 600 gram grøntsager som, anbefalet (frugt er ikke i regnet). På den måde er du nødt til at fylde både frokost, aftensmad og mellemmåltider op med grønt, for det er noget nær umuligt at spise 300 g grønt kun til frokost og aften.
Jeg afvejer fortsat ris ogeller pasta så jeg ikke får for meget af det.
Og "kalorietælling" gør jeg faktisk kun hvis jeg planlægger at sætte en pose chips eller hel plade chokolade til livs, for på den måde ved jeg at der skal færre kalorier til op til og efter indtagelse. Og så består aftensmaden typisk af noget uden ris, pasta eller kartofler, så jeg holder kalorierne nede'.

Du skal self finde en måde der virker for dig, og min måde er måske slet ikke noget du kan forholde dig til, men uanset hvad er det vigtigste at du ser det som værende en varig ændring hvis du vil holde vægttabet, og hvis du vil det skal nytter det ikke noget at afskære sig fra hvad man holder af :)

Helt enig i det med at det nødvendigvis er en livsstilsændring, der skal til.

Jeg tabte selv 15 kilo for mange år siden. Over et års tid. Fordi det var en livsstilsændring, har jeg ikke taget dem på igen.

Kure duer ikke, fordi folk går tilbage til deres gamle og forkerte spisevaner (som jo beviseligt gjorde dem overvægtige) efter kuren, og så undrer de sig meget over de ikke kan holde vægten.
0
Modesty Blame
Kort karma: 196
Likede indlæg: 2552

Indlægaf Modesty Blame » 26. jul 2018, 12:25

Jeg ved ikke, om du kan bruge det til noget, men jeg kan prøve at give dig en ide om, hvad jeg indtager i løbet af en dag. Jeg spiser af og til en sodavandsis, men ellers har jeg ikke spist slik eller kage siden jeg gik i gang. Jeg har nogle få gange haft lyst til det, men har styret mig.

Jeg er enormt kræsen, så det kan godt gøre det lidt ensformigt, men det fungerer faktisk okay.

Morgenmad er altid det samme:

50 g. grovvalsede havregryn
20 g. rosiner
15 g. havrefras
120 gr. minimælk
Kaffe med minimælk
357 kcal.

Frokost er ofte det samme som aftensmaden dagen før - så kan jeg lave en større portion. Men når det ikke er, så er det fx.

4 stk knækbrød (Delikatess fra Wasa giver mest for færrest kalorier) - de vejer omkring 40-45 g.
1 æg vejer omkring 55-60 g.
12-15 g. hamburgerryg
12-15 g. kyllingepølse
20-25 g. fedtfattig ost
80 g. agurk
40 g. tomat
50 g. fedtfattig hytteost.
356 kcal.

I går lavede jeg en kartoffelsalat med følgende:
500 g. kartofler
150 g. gulerod
135 g. sprød kålblanding (fra Rema1000)
95 g. agurk
45 g. tomat
20 g. vinaigrette (balsamico, olie, sennep og honning)
57 g. æg
200 g. magert kalvekød

864 kcal og der er omkring 1 kg. mad, når det er tilberedt.

Det har jeg så spist i går aftes og til frokost i dag.

Som snacks har jeg spist en banan, et æble og en appelsin, svarende til 213 kcal.

Kartoffelsalaten kan varieres i det uendelige, og jeg plejer bare at tage de grønsager, jeg nu har liggende. Men mængden af mad gør, at jeg ikke har så mange cravings efter slik. Det er klart, at frugten også sænker behovet.
3
Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 369
Likede indlæg: 3510

Indlægaf Marioneta » 31. jul 2018, 23:26

Jeg vil bare lige sige, at jeg har læst jeres indlæg og værdsætter hvad I skriver. Jeg har bare haft lidt travlt på debatten i en anden tråd, så denne er lige blevet nedprioriteret lidt. Jeg har dog opdateret min vægt i går, da jeg har tabt mig lidt, omend det bare er indenfor hvad jeg normalt vejer, så tror ikke som sådan det er vægttab endnu.
0
Brugeravatar
Purple
Kort karma: 74
Likede indlæg: 866

Indlægaf Purple » 1. aug 2018, 06:56

IrmaPigen skrev:
Marioneta skrev:Ingen slik i går og det går også fint i dag. Men jeg har ferie uden min søn og har hurtigt vendt om på døgnet, for går i seng kl. 4 og så spiser jeg lidt forskudt. Men det er kun pga. ferie og den er slut om knap tre uger og så kommer jeg på rette kurs igen. Jeg skal nemlig også blive bedre til at overholde min sengetid om aftenen, da jeg ikke skal påvirkes ret meget før jeg begynder at få problemer med at sove. Men det bliver ikke her i ferien.

Jeg har et værelse med en god omgang rod, som jeg skal have gjort noget ved. Bagefter skal jeg have gjort det værelse til soveværelse, da temperaturen er meget bedre derinde end i mit nuværende. Men jeg kæmper med at komme i gang med det. Det er en masse kasser fra mine forældres gamle hus, som er kommet derind og så har jeg af flere omgange været inde og kigge i kasserne og har rodet i det hele, for at finde ting, så nu er alt bare over det hele i det værelse. Det er sådan lidt uoverskueligt at komme i gang med, når det roder så meget, men jeg må starte et eller andet sted.

Når jeg læser dine tråde, kan jeg se en meget tydelig fællesnævner.

Du har altid såååå mange undskyldninger parat for ikke lige at få ting gjort, for ikke at tage beslutninger, for ikke at få tingene ført ud i livet osv. Du snakker og snakker om alt det du gerne vil, det være sig vægttab, studie men såmænd også andre af livets forhold.

Du har altid lige en undskyldning for ikke at tage tyren ved hornene og gøre som du skriver, at du gerne vil. Og når folk så går dig lidt på klingen og kommer med konstruktive forslag, har du altid en masse bortforklaringer, folk har misforstået, folk forstår ikke din situation, det er ikke praktisk muligt osv., osv. osv.

Jeg forstår faktisk ikke rigtigt, at du bliver ved med at oprette tråde om de samme ting, for du gør alligevel ikke noget aktivt for at ændre din situation.

Den fællesnævner jeg ser, er at du konstant sætter dig i en offerrolle, og at du ikke selv tager noget ansvar for dit liv.

Tag nu ansvar for dit liv!

WOW! Jeg syntes godt nok du er ude med riven overfor TS! Meget demotiverende! Hvis ikke du kan komme med nogle input der er mere positive, tror du så ikke det er bedre at du bare lige springer over de tråde som TS opretter? :gruble:
4
Brugeravatar
Purple
Kort karma: 74
Likede indlæg: 866

Indlægaf Purple » 1. aug 2018, 07:06

Nu til emnet her i tråden..:

Jeg har ikke fuldt med i alle tråde, men jeg har godt bidt mærke i, at du har nogle kampe omkring dig.

Når jeg har læst din tråde, har jeg også bidt mærke i, at du forsøger at finde svar på nogle af de ting der er svært for dig, blandt andet så jeg din ADD-tråd, og de træk du føler du kan se dig selv med.

Hvad er dit forhold til det usunde mad? Du skriver, at det skal være meget store portioner fx? - Hvad sker der i dig, når du får trang til at spise de store portioner af usundt? Er det en vane, er det følelsesmæssigt, eller er det noget helt tredje?

Jeg har selv kæmpet meget med overvægt - og har oprettet et utal af tråde herinde! - seriøst, rigtig mange tråde! - jeg skal stadig have mit fokus 100 % på det i dag, - men jeg fik tabt mig, og har holdt vægten ret stabilt de sidste 6 år efterhånden. Men... jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide hvad dit forhold til alt det usunde egentligt er :blush2: :gogo:
0
Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 369
Likede indlæg: 3510

Indlægaf Marioneta » 15. aug 2018, 20:47

Jeg er tilbage igen. Jeg slettede trådens første indlæg, da jeg endnu engang oplevede en hård medfart i en anden tråd og det gider jeg altså ikke. Det er også sket i denne tråd i mindre skala.

Men jeg tror nu bestemt, at der er god støtte at hente mht. vægttab og andre livsstilsændringer på debatten, så jeg forsøger igen, men jeg frabeder mig den unødvendige hårde retorik, som nogle debattører mener de har ret til at føre overfor mig.

Mit hold i Zumba er startet op igen efter ferien. Jeg kunne godt mærke, at det er lang tid siden, at jeg har dyrket motion, men det gik okay. Jeg kan dog godt mærke, at min størrelse begrænser mig i Zumba og det irriterer mig. Jeg vil prøve at bruge det som motivation til at tabe mig. Der var en ny på holdet, som jeg håber kommer tilbage. Jeg har kun 3-4 som kommer regelmæssigt. Der kommer jævnligt nye og de virker også glade for det, men efter et par gange, så falder de fra, men det er jo nok bare ligesom med mit eget træning på andre punkter. Nogle gange er det bare svært at komme afsted og det er det jo også for nogle af de folk, som er på mit hold.

Jeg købte skyr til morgenmad. Jeg spiste det en del for nogle år siden, men blev træt af konsistensen. Og ja, det er jeg stadig. Så nu har jeg købt noget yoghurt at blande i, for det giver mig nærmest brækfornemmelser at spise.

Vi er begyndt i skole igen og det er dejligt at komme i gang igen.
2
Modesty Blame
Kort karma: 196
Likede indlæg: 2552

Indlægaf Modesty Blame » 15. aug 2018, 21:05

Marioneta skrev:Jeg er tilbage igen. Jeg slettede trådens første indlæg, da jeg endnu engang oplevede en hård medfart i en anden tråd og det gider jeg altså ikke. Det er også sket i denne tråd i mindre skala.

Men jeg tror nu bestemt, at der er god støtte at hente mht. vægttab og andre livsstilsændringer på debatten, så jeg forsøger igen, men jeg frabeder mig den unødvendige hårde retorik, som nogle debattører mener de har ret til at føre overfor mig.

Mit hold i Zumba er startet op igen efter ferien. Jeg kunne godt mærke, at det er lang tid siden, at jeg har dyrket motion, men det gik okay. Jeg kan dog godt mærke, at min størrelse begrænser mig i Zumba og det irriterer mig. Jeg vil prøve at bruge det som motivation til at tabe mig. Der var en ny på holdet, som jeg håber kommer tilbage. Jeg har kun 3-4 som kommer regelmæssigt. Der kommer jævnligt nye og de virker også glade for det, men efter et par gange, så falder de fra, men det er jo nok bare ligesom med mit eget træning på andre punkter. Nogle gange er det bare svært at komme afsted og det er det jo også for nogle af de folk, som er på mit hold.

Jeg købte skyr til morgenmad. Jeg spiste det en del for nogle år siden, men blev træt af konsistensen. Og ja, det er jeg stadig. Så nu har jeg købt noget yoghurt at blande i, for det giver mig nærmest brækfornemmelser at spise.

Det er godt at høre, at du er på vej igen. Jeg er gået over til Græsk Yoghurt (2%), fordi det virker lidt mere substantielt. Det er selvfølgelig ikke helt så fedtfattigt som Skyr, men jeg kan ikke lide skyr, så det kommer ikke til at ske.
0
Brugeravatar
Lalana
Kort karma: 51
Likede indlæg: 745

Indlægaf Lalana » 16. aug 2018, 07:28

Marioneta skrev:Jeg er tilbage igen. Jeg slettede trådens første indlæg, da jeg endnu engang oplevede en hård medfart i en anden tråd og det gider jeg altså ikke. Det er også sket i denne tråd i mindre skala.

Fint er du er på vej nu, men jeg tænker da det er dumt at spise noget til morgenmad som giver dig brækfornemmelse, det er næsten den sikre vej til fiasko, og der findes jo mange andre valg end skyr. Smoothies med frugt og grønt og evt lidt yoghurt (kan klargøres om aftenen og bare blendes om morgenen, et kogt æg, eller bare almindelig yoghurt og en større portion - pga mindre kalorier kan du få ca ligeså meget protein som fra skyr. Håber du finder noget du er glad for at spise, det andet ville i hvert fald være alt for svært for mig.
4

Tilbage til "Sund og/eller slank"