Jeg vil være sundere...

Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 183
Likede indlæg: 3441

Re: Jeg vil være sundere...

Indlægaf Tilly » 16. aug 2018, 08:09

Jeg vil gerne anbefale Lidls græske yoghurt med 2% fedt til morgenmad. Den er SÅ god. Blød, cremet og lækker :) Jeg har smagt alle de forskellige græske yoghurt med 2% fedt der sælges i forskellige supermarkeder, og ingen slår den fra Lidl.

Jeg kan nemlig heller ikke udholde skyr på længere sigt. Og i den ovennævnte græske yoghurt er der kun 58 kalorier pr 100g, så det er jo på ingen måde slemt. Jeg spiser 200g hver morgen, sammen med 5g honning, og 20g rugbrødsdrys fra Easis. Samlet bliver min morgenmad så 207 kalorier, så det er jo på ingen måde slemt.
1
Brugeravatar
Marioneta
Indlæg: 1721
Tilmeldt: 12. jan 2016, 19:36
Kort karma: 369
Likede indlæg: 3500

Re: Jeg vil være sundere...

Indlægaf Marioneta » 16. aug 2018, 09:12

Lalana skrev:
Marioneta skrev:Jeg er tilbage igen. Jeg slettede trådens første indlæg, da jeg endnu engang oplevede en hård medfart i en anden tråd og det gider jeg altså ikke. Det er også sket i denne tråd i mindre skala.

Men jeg tror nu bestemt, at der er god støtte at hente mht. vægttab og andre livsstilsændringer på debatten, så jeg forsøger igen, men jeg frabeder mig den unødvendige hårde retorik, som nogle debattører mener de har ret til at føre overfor mig.

Mit hold i Zumba er startet op igen efter ferien. Jeg kunne godt mærke, at det er lang tid siden, at jeg har dyrket motion, men det gik okay. Jeg kan dog godt mærke, at min størrelse begrænser mig i Zumba og det irriterer mig. Jeg vil prøve at bruge det som motivation til at tabe mig. Der var en ny på holdet, som jeg håber kommer tilbage. Jeg har kun 3-4 som kommer regelmæssigt. Der kommer jævnligt nye og de virker også glade for det, men efter et par gange, så falder de fra, men det er jo nok bare ligesom med mit eget træning på andre punkter. Nogle gange er det bare svært at komme afsted og det er det jo også for nogle af de folk, som er på mit hold.

Jeg købte skyr til morgenmad. Jeg spiste det en del for nogle år siden, men blev træt af konsistensen. Og ja, det er jeg stadig. Så nu har jeg købt noget yoghurt at blande i, for det giver mig nærmest brækfornemmelser at spise.

Vi er begyndt i skole igen og det er dejligt at komme i gang igen.


Fint er du er på vej nu, men jeg tænker da det er dumt at spise noget til morgenmad som giver dig brækfornemmelse, det er næsten den sikre vej til fiasko, og der findes jo mange andre valg end skyr. Smoothies med frugt og grønt og evt lidt yoghurt (kan klargøres om aftenen og bare blendes om morgenen, et kogt æg, eller bare almindelig yoghurt og en større portion - pga mindre kalorier kan du få ca ligeså meget protein som fra skyr. Håber du finder noget du er glad for at spise, det andet ville i hvert fald være alt for svært for mig.


Det var nu også bare for ikke at skulle smide skyren ud. Ellers smager det nu også godt blandet, det kan jeg sagtens spise. Det gjorde jeg før, at de lavede alle de forskellige slags skyr med smag. Da spiste jeg skyr naturel blandet med cheasy vanilje yoghurt. Men ellers vil jeg nok bare spise yoghurt, da jeg ikke er yoghurt-afskrækket.

Lige pt er mine søvnproblemer for store til at jeg står op og laver en hel masse udover det jeg selvfølgelig skal (til min søn).
1
Brugeravatar
Marioneta
Indlæg: 1721
Tilmeldt: 12. jan 2016, 19:36
Kort karma: 369
Likede indlæg: 3500

Re: Jeg vil være sundere...

Indlægaf Marioneta » 16. aug 2018, 09:16

Tilly skrev:Jeg vil gerne anbefale Lidls græske yoghurt med 2% fedt til morgenmad. Den er SÅ god. Blød, cremet og lækker :) Jeg har smagt alle de forskellige græske yoghurt med 2% fedt der sælges i forskellige supermarkeder, og ingen slår den fra Lidl.

Jeg kan nemlig heller ikke udholde skyr på længere sigt. Og i den ovennævnte græske yoghurt er der kun 58 kalorier pr 100g, så det er jo på ingen måde slemt. Jeg spiser 200g hver morgen, sammen med 5g honning, og 20g rugbrødsdrys fra Easis. Samlet bliver min morgenmad så 207 kalorier, så det er jo på ingen måde slemt.


Dem jeg har smagt, har jeg heller ikke brudt mig om og jeg har tænkt, at de nok havde lidt flere kalorier, når de har 10 gange så meget fedt som skyr. Det har de så ikke, kan jeg se. Mit skyr plus blåbær og kornblanding giver 234 kalorier. Så det kan jeg jo prøve. Jeg har dog brugt for at den har en anden smag end naturel. Det kan jeg virkelig ikke med.
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 183
Likede indlæg: 3441

Re: Jeg vil være sundere...

Indlægaf Tilly » 16. aug 2018, 12:20

Marioneta skrev:
Tilly skrev:Jeg vil gerne anbefale Lidls græske yoghurt med 2% fedt til morgenmad. Den er SÅ god. Blød, cremet og lækker :) Jeg har smagt alle de forskellige græske yoghurt med 2% fedt der sælges i forskellige supermarkeder, og ingen slår den fra Lidl.

Jeg kan nemlig heller ikke udholde skyr på længere sigt. Og i den ovennævnte græske yoghurt er der kun 58 kalorier pr 100g, så det er jo på ingen måde slemt. Jeg spiser 200g hver morgen, sammen med 5g honning, og 20g rugbrødsdrys fra Easis. Samlet bliver min morgenmad så 207 kalorier, så det er jo på ingen måde slemt.


Dem jeg har smagt, har jeg heller ikke brudt mig om og jeg har tænkt, at de nok havde lidt flere kalorier, når de har 10 gange så meget fedt som skyr. Det har de så ikke, kan jeg se. Mit skyr plus blåbær og kornblanding giver 234 kalorier. Så det kan jeg jo prøve. Jeg har dog brugt for at den har en anden smag end naturel. Det kan jeg virkelig ikke med.

Jeg kan netop godt lide den fra Lidl fordi den har en god naturel smag, jeg kan nemlig slet ikke fordrage diverse frugtsmage i yoghurt. Så kan desværre ikke anbefale andre. Men jeg kan i hvert fald anbefale det med at blande lidt akaciehonning i. 5g honning som jeg bruger er 17 kalorier, så det er jo ingenting.

Jeg håber du kan finde noget morgenmad du kan blive glad for. Men kører jo hurtigt surt i det hvis man tvinger sig selv til at spise noget man egentlig ikke bryder sig om. Jeg forsøgte mig en periode med havregrød, og til sidst afskyede jeg det :badr:
0
Brugeravatar
Marioneta
Indlæg: 1721
Tilmeldt: 12. jan 2016, 19:36
Kort karma: 369
Likede indlæg: 3500

Re: Jeg vil være sundere...

Indlægaf Marioneta » 23. aug 2018, 17:45

Tilly skrev:
Marioneta skrev:
Tilly skrev:Jeg vil gerne anbefale Lidls græske yoghurt med 2% fedt til morgenmad. Den er SÅ god. Blød, cremet og lækker :) Jeg har smagt alle de forskellige græske yoghurt med 2% fedt der sælges i forskellige supermarkeder, og ingen slår den fra Lidl.

Jeg kan nemlig heller ikke udholde skyr på længere sigt. Og i den ovennævnte græske yoghurt er der kun 58 kalorier pr 100g, så det er jo på ingen måde slemt. Jeg spiser 200g hver morgen, sammen med 5g honning, og 20g rugbrødsdrys fra Easis. Samlet bliver min morgenmad så 207 kalorier, så det er jo på ingen måde slemt.


Dem jeg har smagt, har jeg heller ikke brudt mig om og jeg har tænkt, at de nok havde lidt flere kalorier, når de har 10 gange så meget fedt som skyr. Det har de så ikke, kan jeg se. Mit skyr plus blåbær og kornblanding giver 234 kalorier. Så det kan jeg jo prøve. Jeg har dog brugt for at den har en anden smag end naturel. Det kan jeg virkelig ikke med.

Jeg kan netop godt lide den fra Lidl fordi den har en god naturel smag, jeg kan nemlig slet ikke fordrage diverse frugtsmage i yoghurt. Så kan desværre ikke anbefale andre. Men jeg kan i hvert fald anbefale det med at blande lidt akaciehonning i. 5g honning som jeg bruger er 17 kalorier, så det er jo ingenting.

Jeg håber du kan finde noget morgenmad du kan blive glad for. Men kører jo hurtigt surt i det hvis man tvinger sig selv til at spise noget man egentlig ikke bryder sig om. Jeg forsøgte mig en periode med havregrød, og til sidst afskyede jeg det :badr:


Jeg spiser pære/banan yoghurt, da jeg ikke kan lide, når der er frugtstykker i og det er der ikke i pære/banan. Det smager godt med friske blåbær og kornblanding.
0
Brugeravatar
Marioneta
Indlæg: 1721
Tilmeldt: 12. jan 2016, 19:36
Kort karma: 369
Likede indlæg: 3500

Re: Jeg vil være sundere...

Indlægaf Marioneta » 23. aug 2018, 17:54

Jeg havde ellers lige en god periode, da jeg startede denne tråd, men så blev jeg afsporet igen. Der skal ikke så meget til for at jeg bliver kørt af sporet. Det er bestemt noget, som jeg skal arbejde med, at jeg ikke falder af den, bare fordi jeg er træt eller har svært ved at overskue ting. Jeg prøver på at spise sundt til måltiderne, men slikfælden er jeg igen faldet i. Det nytter ikke noget og jeg skal helst undgå slik de fleste dage. Jeg satser ikke på total forbud, men i hvert fald 6 dage om ugen skulle jeg gerne undgå det.

Næste uge vil jeg planlægge min tid lidt bedre mht skole, lektier og så skal jeg også motionere en gang udover mit hold i Zumba. Det går lidt bedre med søvnen, nu hvor jeg er i gang med skolen og har noget at lave, men jeg bør virkelig overholde mine sengetider.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 2419
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 346
Likede indlæg: 4072

Re: Jeg vil være sundere...

Indlægaf Æble » 23. aug 2018, 19:18

Æv at du er faldet i slikfælden :(

Har du prøvet at tænke lidt over hvornår du spiser slik? Altså i hvilke situationer. Er det fordi du keder dig, ikke er mæt eller noget helt tredje.

Du er jo nok til en vis grad sukkerjunkie hvis du spiser slik ofte og så skal du ud over det før det kan blive nemmere. Jeg synes i den akutte fase at det hjælper at være mæt når jeg handler, for så kan jeg lade være at købe slik. Og når det ikke er der kan jeg heller ikke spise det. Eller børste tænder hvis jeg får lyst til slik, for så kan det nærmest ikke betale sig at spise slik bagefter. Har også lagt mærke til at min mæthed holder længere hvis jeg spiser en lille håndfuld nødder og rosiner lige efter frokost.
2
Brugeravatar
Marioneta
Indlæg: 1721
Tilmeldt: 12. jan 2016, 19:36
Kort karma: 369
Likede indlæg: 3500

Re: Jeg vil være sundere...

Indlægaf Marioneta » 23. aug 2018, 20:49

Æble skrev:Æv at du er faldet i slikfælden :(

Har du prøvet at tænke lidt over hvornår du spiser slik? Altså i hvilke situationer. Er det fordi du keder dig, ikke er mæt eller noget helt tredje.

Du er jo nok til en vis grad sukkerjunkie hvis du spiser slik ofte og så skal du ud over det før det kan blive nemmere. Jeg synes i den akutte fase at det hjælper at være mæt når jeg handler, for så kan jeg lade være at købe slik. Og når det ikke er der kan jeg heller ikke spise det. Eller børste tænder hvis jeg får lyst til slik, for så kan det nærmest ikke betale sig at spise slik bagefter. Har også lagt mærke til at min mæthed holder længere hvis jeg spiser en lille håndfuld nødder og rosiner lige efter frokost.


Jeg har bemærket, at jeg ofte har lyst til salt og så køber jeg sødt til. Det salte får jeg hurtigt stillet trangen til, når jeg har købt chips og så ligger posen og frister i mange dage, fordi jeg køber den billige fra Føtex, som så også er en kæmpepose. Det søde får jeg spist hurtigere og så køber jeg nogle gange sødt i anden omgang til det salte jeg har liggende for at opveje det lidt. Så en omgang fredagsslik kan holde hele weekenden :genert:

Vane er en stor del af det. Jeg er vant til at spise slik hver dag og så gør jeg det. Men nogle gange er det også trøst, fx hvis jeg har ondt i hovedet. Andre gange er det bare en ligegyldighed overfor mig selv. Jeg er ligeglad, hvordan jeg behandler mig selv. Jeg ved jo godt, at det ikke er sundt og jeg taber mig ikke, hvis jeg ikke stopper, men nogle gange så er jeg bare så apatisk omkring mit liv. Den del er dog ikke så gal mere efter jeg er begyndt på studiet og jeg er ved at vende mit liv om. Jeg tror egentligt mest, at det er vane, men vanen kommer selvfølgelig fra noget.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 11128
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 1290
Likede indlæg: 24779

Re: Jeg vil være sundere...

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. aug 2018, 03:24

For mig ligner det, at dit sundhedsprojekt bliver endnu en hård ting, du skal tackle i dit liv, i stedet for at give dig et øget overskud til netop at overkomme studie, psyke, familieliv, osv. For nogen er det motiverende med en sådan "challenge-agtig" tilgang til vægttab, men det tror jeg ikke, at det er for dig. Tværtimod.

For det første er det svært at tilsidesætte nydelse i dette øjelblik til fordel for et mål langt ude i fremtiden (zumba-event, en slankere krop og bedre fertitlitet), når tilværelsen generelt føles lidt trøstesløs, for i virkeligheden tager du med intentionen om ikke at spise slik og chips en lille glæde fra dit liv. Det er helt sikkert en tvetydig glæde, da den intet giver dig på lang sigt udover dårlig samvittighed, men det ændrer jo ikke på, at den FØLES attraktiv. Jeg synes ikke, at det er spor mærkeligt, at de lange perspektiver på den måde må give fortabt overfor noget, der er rart lige nu og her, men sandsynligvis kunne en forandring, der hurtigere var til at føle, gøre en forskel. Det gør det i hvert fald for mig. Jeg har indset, at jeg ikke kan bruge et eller andet fjernt mål til en skid i min hverdag. Jeg skal vide, at der er en gevinst lige rundt om hjørnet. Det er der så også automatisk i mit tilfælde, fordi min mave øjeblikkelig brokker sig over fx. slik og chips, hvilket egentlig er smart nok, men derudover har det gjort en kæmpe forskel, at jeg tidligere har sat ind med en kost, der var så ren, æstetisk og lækker, at der ikke gik lang tid, før jeg oplevede at få større overskud og dermed blive gladere og kunne overkomme mere i hverdagen. Jeg bruger ikke erfaringen fra disse perioder til at slå mig selv i hovedet, når mine spisevaner sommetider bliver drænende og dårlige (og hermed mener jeg ikke dårlige i forhold til et eller andet eksternt ideal, men i forhold til, hvad der er godt for mig og min trivsel), men i stedet som en påmindelse om, hvad det egentlig er for en god ting, jeg er i gang med at smide overbord. Det er, synes jeg, dels en mere positiv tilgang, dels meget konkret at forholde sig til.

For det andet drives "challenges" primært af vilje og er derfor i følge min erfaring primært for folk med betydelige energikilder andre steder i deres liv. Her virker det, som om du primært drænes af en masse ting, som kræver meget af dig, så også på den led giver det mening, at du enten "falder i" med maden eller oplever de manglende snacks som et afsavn. Her tror jeg, at du i stedet skal prøve at hjælpe dig selv. Hvis indkøb af slik og chips primært foregår, når du allerede er ude at handle, vil jeg virkelig anbefale dig at bruge Nemlig eller lignende. Det hjælper mig rigtig meget hver 14. dag at lave madplaner og få det hele hjem på en gang. I er to hos dig, så du kan nok nå mindstebeløbet på 400 kr. hver uge og dermed helt slippe for at gå i supermarkedet, hvor jeg som regel på et tidspunkt lige skal forbi efter mælk og noget grønt. I min planlægning fokuserer jeg ekstremt meget på, at al madlavning skal være nemt, hvilket det ikke behøver at blive usundt af eller præget af halvfabrikata. Jeg har altid holdt mig fra sukkerfrie produkter, men er begyndt sommetider at bestille lidt med, fordi det ikke smadrer mit blodsukker, og jeg ikke oplever en øget appetit af et moderat indtag af sødestoffer. Det er i det hele taget en sidegevinst ved at bestille mad, synes jeg. At jeg kan se de fødevarer, jeg klikker af, samlet og har tid og overblik til at regulere og tænke over alternativer til fx. brød og pasta. Det har jeg ikke, når jeg står travl, træt og sulten nede i butikken på vej hjem fra arbejde og ud af øjenkrogen kan skimte farvestrålende slik- og chipsposer og tilbud på mad, som jeg ikke har brug for. En tredje god ting ved langtidsplanlægning og varer leveret til døren er, at jeg næsten altid har noget spiseligt i huset, som jeg ikke behøver overveje om er godt for mig. Det sidste kræver selvfølgelig, at man forinden muger ud i sit lager.

Jeg påstår ikke, at der findes en metode, som vil være en 100% positiv og nem oplevelse for dig, men jeg tror virkelig, at det at flytte fokus fra mådehold, viljestyrke og langsigtede mål til det at eksperimentere med sine indgroede vaner og skabe en hurtig forandring på vigtige områder i hverdagen er givet godt ud og kan bringe noget gejst og selvtillid ind i et sundhedsprojekt.
17
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 4775
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1217
Likede indlæg: 4410

Re: Jeg vil være sundere...

Indlægaf Spjaerten » 24. aug 2018, 07:42

Min trang til sødt kan sommetider dæmpes med en kop god kaffe (espresso :savl: ) eller te af lakrids/mint.
Så det handler meget ofte om at få stillet smagsløgene end det egentlige sukker.
2
Tryk på * :slem:
Petrix
Indlæg: 735
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 54
Likede indlæg: 504

Re: Jeg vil være sundere...

Indlægaf Petrix » 24. aug 2018, 08:23

Min sukkertrang er en midlertidig sindstilstand. Jeg skal bare køre chokolade eller is ind i hovedet indtil jeg oplever dén der træthedsfølelse.
Heldigvis kan jeg dæmpe denne trang ved at være fysisk aktiv.
1
Akehurst2
Indlæg: 5560
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 574
Likede indlæg: 12150

Re: Jeg vil være sundere...

Indlægaf Akehurst2 » 24. aug 2018, 09:48

Marioneta skrev:Jeg har bemærket, at jeg ofte har lyst til salt og så køber jeg sødt til. Det salte får jeg hurtigt stillet trangen til, når jeg har købt chips og så ligger posen og frister i mange dage, fordi jeg køber den billige fra Føtex, som så også er en kæmpepose. Det søde får jeg spist hurtigere og så køber jeg nogle gange sødt i anden omgang til det salte jeg har liggende for at opveje det lidt. Så en omgang fredagsslik kan holde hele weekenden :genert:

Vane er en stor del af det. Jeg er vant til at spise slik hver dag og så gør jeg det. Men nogle gange er det også trøst, fx hvis jeg har ondt i hovedet. Andre gange er det bare en ligegyldighed overfor mig selv. Jeg er ligeglad, hvordan jeg behandler mig selv. Jeg ved jo godt, at det ikke er sundt og jeg taber mig ikke, hvis jeg ikke stopper, men nogle gange så er jeg bare så apatisk omkring mit liv. Den del er dog ikke så gal mere efter jeg er begyndt på studiet og jeg er ved at vende mit liv om. Jeg tror egentligt mest, at det er vane, men vanen kommer selvfølgelig fra noget.


Er det helt umuligt for dig at nøjes med at købe en lille pose chips/et lille stykke chokolade?

Jeg kan alt for godt genkende trangen til sødt og/eller salt, og hvordan den nærmest kan blive en besættelse, men jeg forsøger så at købe én af de poser med 30 gram chips i, eller et tilsvarende lille stykke chokolade, og så er der bare ikke mere. For hvis jeg har en stor pose, så spiser jeg en stor pose.

Og ja, det er meget dyrere at købe chips og chokolade på den måde, men jeg skal jo ikke spise en stor pose fordi det er billigere. Hvis prisen har betydning, så er det jo altid meget billigere slet ikke at spise chips og slik.
10
LaMariposa
Indlæg: 2448
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 288
Likede indlæg: 5189

Re: Jeg vil være sundere...

Indlægaf LaMariposa » 24. aug 2018, 10:38

Petrix skrev:Min sukkertrang er en midlertidig sindstilstand. Jeg skal bare køre chokolade eller is ind i hovedet indtil jeg oplever dén der træthedsfølelse.
Heldigvis kan jeg dæmpe denne trang ved at være fysisk aktiv.


For mig kan det også hjælpe at spise en proteinbar. Det er jo heller ikke sundt i store mængder, men den er sød og mætter rigtig godt.
3
:lun: Be brave...

When it all goes wrong, I'll pull myself together, keep on holding on...
Akehurst2
Indlæg: 5560
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 574
Likede indlæg: 12150

Re: Jeg vil være sundere...

Indlægaf Akehurst2 » 24. aug 2018, 10:44

LaMariposa skrev:
Petrix skrev:Min sukkertrang er en midlertidig sindstilstand. Jeg skal bare køre chokolade eller is ind i hovedet indtil jeg oplever dén der træthedsfølelse.
Heldigvis kan jeg dæmpe denne trang ved at være fysisk aktiv.


For mig kan det også hjælpe at spise en proteinbar. Det er jo heller ikke sundt i store mængder, men den er sød og mætter rigtig godt.


Det bruger jeg også. Ja, det er ikke perfekt, men i det mindste indeholder dem, jeg spiser, protein, fibre, ingen sukker og halvt så mange kalorier som en chokoladebar.
4
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 340
Likede indlæg: 3027

Re: Jeg vil være sundere...

Indlægaf Little_Woman » 24. aug 2018, 16:25

Jeg hælder altid den mængde chips op i en skål, som jeg har tænkt mig at spise og så kvaser jeg resten i posen eller smider dem ud i skraldespanden (hældt ud af posen). Så får jeg min lyst styret, men går ikke amok i maxi-posen som jeg måske har købt, fordi det var den slags jeg havde lyst til.

Det samme med Matadormix ex, de gule vingummier og cola kan jeg ikke lide, så dem smider jeg ud fra start - ellers ender jeg med at spise dem alligevel.

Jeg har ingen rygrad, så jeg må prøve at begrænse mine muligheder, hvis jeg kom til at gå amok i Netto.
9
Nu med fugl

Tilbage til "Sund og/eller slank"