Jeres forhold til sukker?

ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Jeres forhold til sukker?

Indlægaf ajnaM » 26. jul 2018, 08:09

DenBruneMunk skrev:Hvad er målet med at undgå sukker i denne tråd?

Diabetes type 2? sundhed, det lyder da usundt? Eller mener man sukker er farligt? Man kan heller ikke leve uden siges der.

Som diabetes type 2 (patient) må jeg da mene, at kulhydrat forhold er bedre, end at sortere på sukker. Jeg vil da ikke undvære bananen :)


Målet er ikke at undgå sukker, men at lade være med at spise så meget af det rene sukker - altså slik, kager, is, sodavand osv - som jeg har gjort tidligere. Og i den proces er det så gået op for mig, at mit eget forhold til sukker nok ikke er helt normalt (eller optimalt). Derfor vil jeg gerne høre, hvordan andre har det med det.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Jeres forhold til sukker?

Indlægaf ajnaM » 26. jul 2018, 08:11

Alphilia skrev:Jeg følger lige med her for jeg har haft et virkeligt uhensigtsmæssigt sukkerindtag.
Jeg har siden midten af juni skåret al sukker fra min kost pga helbredsmæssige issues. Det betyder også, at jeg resten af livet skal være enormt obs på sukker, men jeg vil gerne derhen hvor jeg kan spise “med måde” hvilket for mig vil være til særlige lejligheder


Det er netop det. At komme derhen, hvor man kan spise det 'med måde'. :gogo:

Men hvordan er det så lige? Jeg kender mig selv godt nok til, at der godt kan komme rigtig mange 'særlige lejligheder'... :genert: Det er jo lidt det samme som at være festryger - man skal passe på, at hver dag ikke pludselig bliver en fest.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
HappyHippo
Indlæg: 2527
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4376

Re: Jeres forhold til sukker?

Indlægaf HappyHippo » 26. jul 2018, 08:20

Jeg spiser det jeg har lyst til. Det fungerer meget godt, og ja, jeg elsker chokolade og spiser det hver dag.
1
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Jeres forhold til sukker?

Indlægaf Hunkat » 26. jul 2018, 08:20

Jeg ligger nok sådan et sted i midten. Altså, jeg kan godt lide sukker. I perioder har jeg ikke haft noget problem med at undværer de åbenlyst dårlige ting, slik, sodavand. Og jeg har kunne se at jeg har det bedre, ikke har trang til det osv.
Jeg kommer aldrig til at leve sukkerfrit. Jeg vil have sukker i min te og drikke cola i varmen og æde slik i biffen.
Jeg kan godt se pointen i at f.eks. børn ikke behøver opleve at AL mad smager sødt og blive vænnet til det på den måde. Men når børn ikke engang må få en kvart fignestand, så ruller jeg med øjenen, sorry to say.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Jeres forhold til sukker?

Indlægaf Alphilia » 26. jul 2018, 08:27

[quote="ajnaM"]

Det er netop det. At komme derhen, hvor man kan spise det 'med måde'. :gogo:

Men hvordan er det så lige? Jeg kender mig selv godt nok til, at der godt kan komme rigtig mange 'særlige lejligheder'... :genert: Det er jo lidt det samme som at være festryger - man skal passe på, at hver dag ikke pludselig bliver en fest.[/Quote=“ajnaM”]

Det er jo det store spørgsmål...øvelse tænker jeg. Stringent konsekvens i starten?
Jeg er generelt (har været) også virkelig god til at finde på “særlige lejligheder der måske ikke er specielt særlige”.
For mig er der så som sagt en helbredsproblematik, der egentlig gør det rimelig nemt at sige, det skal jeg bare ikke. Ellers tror jeg ikke jeg havde kunne knække koden
0
Brugeravatar
Afskylia
Indlæg: 529
Tilmeldt: 7. jan 2016, 12:07
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1295

Re: Jeres forhold til sukker?

Indlægaf Afskylia » 26. jul 2018, 08:29

Jeg havde i en lang periode et ret ukompliceret forhold til sukker, hvor jeg ikke tænkte så meget over det. Spiste det nok et par gange om ugen, når der var kage på arbejde, gæster i weekenden eller fredagsslik.
Jeg kunne holde min vægt stabil og havde et BMi på ca 22.

Her i foråret har det så taget overhånd. Hvor det blev til næsten hvar dag og hvor jeg næsten ikke kunne tænke på andet. Følte mig ret styret af sukker. Jeg troede eller måske bare håbede at det var en kort periode og det så ville falde tilbage på normalt leje igen. Det skete så ikke og jeg stå nu med 7 ekstra kg. :cuss: Nu har jeg så måtte hanke op i mig selv og er på sukkerstop, eller næste sukkerstop spiser lidt mørk chokolade.
Jeg håber lige som dig at jeg kan få et "normalt" forhold til sukker igen, men jeg tror desværre , for mit vedkommende, at jeg altid må være bevidst om det, ellers tror jeg det skrider for mig igen igen.
0
Brugeravatar
oOxXxOo
Indlæg: 558
Tilmeldt: 8. feb 2016, 18:56
Kort karma: 74
Likede indlæg: 546

Re: Jeres forhold til sukker?

Indlægaf oOxXxOo » 26. jul 2018, 10:40

Jeg spiser hvad jeg har lyst til, men i moderate mængder.
Jeg spiser som oftest en eller anden form for sukker dagligt. Om det er lidt slik, kage eller chokolade er forskelligt, det kommet meget an på hvad jeg ellers har spist i løbet af dagen. Jeg bruger sukker i madlavningen som smagsforstærker. Så overordnet set tror jeg bare jeg lytter til kroppen. Kroppen har brug for både salt, sødt og fedt, og alt efter hvor afbalanceret jeg har fået lavet frokost og aftensmad, kan jeg have lyst til mere eller mindre.
Jeg forsøger for så vidt muligt at få dækket alle behov ved hovedmåltiderne (det søde kan f.eks være sød kartoffel, en sød peberfrugt, mango eller en dressing med honning osv), men accepterer også hvis trangen melder sig og nupper så et stykke chokolade eller 2, eller lidt vingummi eller lakrids. Nogle gange en blanding og nogle gange meget :fløjt:

Så det kan være en idé at se på om du får alle smage dækket i dine måltider altså, salt, surt, bitter, sødt, (fedt,) og umami.
1
D.itsen
Indlæg: 3287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8872

Re: Jeres forhold til sukker?

Indlægaf D.itsen » 26. jul 2018, 12:53

ajnaM skrev:
D.itsen skrev:Jeg prøver kun at spise det, når det er det værd for mig. Lige nu er sunlolly virkelig det værd for mig. I perioder er det hver dag jeg spiser slik og kage, i andre går der uger imellem. Jeg køber meget sjældent slik til mig selv, det er næsten altid i sociale sammenhæng eller fordi kæresten spiser det. Med kage prøver jeg at holde mig til ét stykke
Slik har det med at forsvinde meget hurtigt i min nærhed.

Jeg får bestemt også cravings, men for det meste er det sjældent og tydeligt hvad det udspringer af
Jeg tænker vist kun over det i de perioder hvor det bare ryger ned per automatik


Kommer du så ikke til netop at tænke meget over det? Altså, hvis du skal afveje, om det i det enkelte tilfælde er det værd? Jeg forstår godt tankegangen, men det lyder bare også til, at man hurtigt kommer til at bruge mere tid på at overveje, om man nu må eller ej.

Jeg vil selvfølgelig helst derhen, hvor jeg slet ikke tænker på det. Men det kan godt være, det er helt urealistisk. Jeg er nok påvirket af, at jeg det meste af mit liv har haft et fantastisk stofskifte og ikke har haft behov for at overveje, hvad jeg spiser - og derfor er det svært for mig at finde balancen, hvor jeg ikke tænker så meget over det og samtidig ikke spiser sindssygt usundt. :D

Det synes jeg ikke. I stedet for "næh der er slik, spis det", så tænker jeg "næh der er slik, har jeg faktisk lyst til slik". Der er egentligt mest at være bevidst om at spise det, i stedet for bare at hælde det i hovedet, fordi det tilfældigvis er tilgængeligt. Det svarer for mig til at træffe beslutning om hvad jeg vil have fra frokostbuffeten, eller den slags
3
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Jeres forhold til sukker?

Indlægaf Vixen » 26. jul 2018, 13:26

Jeg er vildt afslappet og meget lystbetonet, når det kommer til sukker. Jeg har nemlig lært, at det kommer i perioder, og så gider jeg ikke gå og have dårlig samvittighed over det - min vægt er mere eller mindre konstant alligevel, og jeg er slank og godt tilfreds det meste af tiden.

Jeg spiser kun ting, jeg virkelig har lyst til, og jeg spiser virkelig langsomt. Jeg får tit “nok” af smagen efter ét stykke kage eller en lille håndfuld slik, eller en enkelt pandekage. Jeg drikker kun sukkerholdige ting, hvis jeg lige er sikker på, at det ikke bare kan erstattes af et glas vand fordi jeg egentlig er tørstig.

Fordi jeg er så lystbetonet, så kører jeg ikke bare en pose slik ned uden at opdage det - jeg kan slet ikke indtage noget ubemærket. Slikposer holder nogle gange i flere uger.

TL;DR: jeg har et afslappet forhold til sukker.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Jeres forhold til sukker?

Indlægaf Vixen » 26. jul 2018, 13:31

ajnaM skrev:
Alphilia skrev:Jeg følger lige med her for jeg har haft et virkeligt uhensigtsmæssigt sukkerindtag.
Jeg har siden midten af juni skåret al sukker fra min kost pga helbredsmæssige issues. Det betyder også, at jeg resten af livet skal være enormt obs på sukker, men jeg vil gerne derhen hvor jeg kan spise “med måde” hvilket for mig vil være til særlige lejligheder


Det er netop det. At komme derhen, hvor man kan spise det 'med måde'. :gogo:

Men hvordan er det så lige? Jeg kender mig selv godt nok til, at der godt kan komme rigtig mange 'særlige lejligheder'... :genert: Det er jo lidt det samme som at være festryger - man skal passe på, at hver dag ikke pludselig bliver en fest.


Nu skrev jeg godt nok, at jeg er meget lystbetonet, men når jeg nogle gange føler, det alligevel tager overhånd, så har jeg en regel om kun at skeje ud én gang om dagen. Dvs hvis der var kage på arbejde, så skal jeg ikke også have chokolade eller cola om aftenen...
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Jeres forhold til sukker?

Indlægaf Tata » 26. jul 2018, 14:50

Jeg synes det er fint og balanceret. Jeg passer på ikke at få for meget og tænker da over, hvor jeg vil "bruge" sukkeret i min kost, fordi jeg ikke vil tage på osv. , men jeg er heller ikke hysterisk, kan godt lide en rigtig god kage, men jeg drikker fx. ikke sukkersødede drikke og spiser ikke kridhvide kulhydrater til hverdag :)
0
Timian :lun:
Straniera
Indlæg: 901
Tilmeldt: 6. aug 2016, 21:46
Kort karma: 64
Likede indlæg: 2660

Re: Jeres forhold til sukker?

Indlægaf Straniera » 27. jul 2018, 08:00

Jeg er sund og fit, og her er mit forhold til sukker:

Det er sjældent, at jeg længes efter sukker, men når jeg gør, så mærker jeg efter i kroppen, hvad det egentlig er, jeg gerne vil have. Jeg undersøger følelsen/cravingen og accepterer, at den er der uden at give den al for meget opmærksomhed. Som regel går trangen væk kort efter, eller også viser det sig, at en fersken eller lidt vandmelon er nok til, at den forsvinder.

Viden om ernæring og motion gør også, at jeg spiser meget lidt sukker. Jeg vil hellere give min krop noget, den har brug for, end et hurtigt sukkerrush. Man kan sige, at jeg har vænnet min krop til, at min hjerne bestemmer over min mave, og det gør, at jeg sjældent får lyst til meget sukkerholdige ting.

Ellers gør jeg dette:

- Sørger for at spise et morgenmåltid, som er nærende og mættende. F.eks. skyr med havregryn, nødder, kerner, frø, bær og lidt frugt eller forskellige typer af grød, rugbrød/grovbrød, omelet osv.
Min erfaring er, at mæthed holder cravings for døren.

- Motionerer en del, og har det bedst, når jeg synes, min krop er veltrænet og lækker. Det går mig på, hvis jeg skal rende rundt med en mavedelle eller dobbelthage, så alene det, afholder mig fra at spise alt for usundt. Når jeg har trænet har jeg altid kun lyst til sund mad bagefter - det er som om, at min krop længes efter noget godt, der kan bygge den op. Og så har jeg da heller ikke lyst til at "ødelægge" en god gang træning med en stor flødeis.

- Tænker på, hvor mange kalorier, der er i en is/pose slik/kage eller hvad det nu kunne være, og overvejer, hvor meget træning, der skal til, for at forbrænde det. Så er den slikpose alligevel ikke det værd.
0
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 844
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1873

Re: Jeres forhold til sukker?

Indlægaf Precaseptica » 27. jul 2018, 09:37

Jeg er nok ret sukkerafhængig egentlig. Men på en lidt pudsig måde.

Jeg er ude og spise ret tit, men sidder ikke og tripper for at få en sodavand. Jeg er begyndt at drikke danskvand i stedet. Og desserten er heller ikke længere det sjoveste ved måltidet.

Men når jeg er ude og handle, så kan jeg godt mærke trangen til at rive ned fra den forkerte hylde. Jeg kan så bestemme mig for at lade være, men jeg fortryder det som oftest, når jeg kommer hjem og laver mad. Når jeg så har spist, så føles det som prikken over i'et at hælde lidt sødt på tanken.

Men jeg kommer fra at drikke alt for meget sodavand og spise slik hver eneste gang muligheden bød sig, så jeg synes selv jeg har rykket mig en del. Det nemmeste er dog at undlade. Mere vil have mere, og jeg duer ikke til at nøjes med et enkelt stykke chokolade.
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16942
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3549
Likede indlæg: 41157

Re: Jeres forhold til sukker?

Indlægaf LaMariposa » 27. jul 2018, 12:55

For mig er det meget i perioder. Hvis jeg er inde i en periode, hvor jeg spiser for meget sukker, så bliver det selvforstærkende og jeg kommer til at spise for meget af det. Så det prøver jeg at undgå, og så kan jeg egentlig have lange perioder, hvor jeg ikke spiser særlig meget af det. Mit system trives meget dårligt med hvidt brød og sukker, så jeg burde egentlig helt undgå det.

Mit udgangspunkt er, at sukker ikke er en hverdagsting, og at det skal være kalorierne værd. Det vil sige, at jeg ikke spiser wienerbrød, fordi jeg altid har følelsen af, at det ikke er det værd, når det er spist. Hjemmebagte kanelsnegle og cremesnegle er til gengæld altid det værd. Osv...

Mit store problem er, at jeg ikke er særlig god til at sige nej tak, når jeg f.eks. bliver præsenteret for kage eller dessert sammen med andre. Af en eller anden grund kan jeg ikke rigtigt få mig selv til det... Måske fordi jeg føler, at det er lidt asocialt? Det er åndsvagt, for der er jo ikke noget i vejen med at sige fra.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3749
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 553
Likede indlæg: 8167

Re: Jeres forhold til sukker?

Indlægaf Anilara » 28. jul 2018, 15:06

Jeg definerer nok mit forhold til sukker som normalt - jeg spiser det i varierede mængder som alt andet mad.
Jeg har ingen forbud omhandlende mad.

Jeg har en opfattelse af, at en hel del har et forkvaklet forhold til sukker. Enten overspiser de, eller også forbyder de sig selv det og ser det som en synd.
1

Tilbage til "Sund og/eller slank"