Kaloriberegner? Nogen eksperter på linjen?

Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Kaloriberegner? Nogen eksperter på linjen?

Indlægaf Grissebassen » 30. jul 2018, 20:03

Jedi skrev:
Grissebassen skrev:Jeg har taget lidt på henover sommeren og vil gerne tabe et par kilo igen.
Jeg har derfor dowloadet en app, som beregner mit kalorieindtag. Ifølge app'en skal jeg indtage 1600 kalorier dagligt for at tabe 5 kilo på 3 måneder. Jeg taster mine måltider ind i appen, men jeg er blevet noget overrasket over, hvor lidt jeg skal spise. Det er ind til videre på eksperimentel basis, for at se om jeg ikke kan smide de overflødige kilo.

Et dagligt kalorieindtag vil typisk se sådan ud, selvfølgelig med variationer, og jeg har her rundet lidt op/ned for enkelthedens skyld:

Morgen: Skyr med sukkerfri mysli og en kop kaffe med mælk: 300 kcal

Frokost: 1-2 stykker rugbrød, en dåse markrel i tomat: 500 kcal

Eftermiddag: Et stykke frugt eller grønt: 100 kcal

Aftensmad: 150 g kød med salat eller andet tilbehør: 750 kcal


Jeg har svært ved at holde mig mæt, men har samtidig svært ved at se, hvor jeg skal skære. Er der nogen kloge hoveder, der kan fortælle hvor fejlen ligger eller om det bare er mig, der har en for stor appetit?

Jeg har været træningshæmmet over sommeren, og jeg vil gerne disclaime, at jeg generelt har et sundt forhold til mad, men gerne vil prøve om jeg ikke kan smide de 5 kilo ved hjælp af kostreguleringer, inden jeg kan genoptage min træning til efteråret.


Muslien om morgen kan måske undværes og erstattes med mere skyr f.eks. 200 ml = ~ 150 kcal + kaffen.

Måske din aftensmad er for stor? Ikke i kcal men i volumen? Man har nogle strækreceptorer i mavesækken, som registrerer mæthed. Hvis de bliver strukket af et stort måltid om aftenen, så vil man have svært ved at føle mæthed ved mindre måltider efterfølgende.

Jeg må prøve at holde mig til mindre mængder og se, om det ikke kan få mig til at blive mæt på sigt :(
0
pisimodvind
Indlæg: 274
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:24
Kort karma: -10
Likede indlæg: 206

Re: Kaloriberegner? Nogen eksperter på linjen?

Indlægaf pisimodvind » 30. jul 2018, 20:50

Kan du komme med eksempler på tilbehør til aftensmaden?
Hvilke fødevarer skal holde dig mæt længe?
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Kaloriberegner? Nogen eksperter på linjen?

Indlægaf Grissebassen » 8. aug 2018, 15:59

pisimodvind skrev:Kan du komme med eksempler på tilbehør til aftensmaden?
Hvilke fødevarer skal holde dig mæt længe?

Typisk er det ting som fx coleslaw, kogte bønner eller en grøn salat - pastasalat når det en sjælden gang i mellem skal være lidt sjovere.
0
Modesty Blame
Indlæg: 4316
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 518
Likede indlæg: 9401

Re: Kaloriberegner? Nogen eksperter på linjen?

Indlægaf Modesty Blame » 8. aug 2018, 17:18

Jeg spiser knækbrød til frokost (fx Delikatess fra Wasa), fordi jeg så kan få 4 stykker med lækkert, varieret pålæg, fremfor en rundtenom med kedeligt pålæg.

I stedet for Feta spiser jeg light-mozarella (Lidl har en med små kugler i vand). Jeg kan ikke lide oliven, men jeg spiser en del avocado og æg i mine salater, og så spiser jeg faktisk også dressing.

Har fundet en dressing fra Vores-mærket, der hedder Mango-Chili, den har 147 kcal/100 g. og Thousand Island fra Kraft har 184 kcal/100 g. Det er ikke så slemt i mindre mængder. Når jeg laver en olie-eddikedressing, ryger den let op i 222 kcal/100 g.

Jeg har lige lavet en salat på 500 g. som koster 337 kcal. og det er med æg, avocado og dressing. Dertil noget grillet kyllingeinderfilet, som koster 140 kcal.
1
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Kaloriberegner? Nogen eksperter på linjen?

Indlægaf Grissebassen » 8. aug 2018, 19:20

Jeg har fået noget smertestillende for min knæoperation, som giver mig kvalme og gør, at jeg har svært ved at få mad ned. Jeg har derfor været helt nede på 800-1000 kcal dagligt denne uge. Det er selvfølgelig ikke sundt, men jeg tænker det måske kan være meget godt, hvis min krop vænner sig til at spise mindre.
Vægten står dog stadig stille.
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Kaloriberegner? Nogen eksperter på linjen?

Indlægaf Grissebassen » 17. aug 2018, 08:00

Jeg har taget 2 kilo på siden jeg skrev herinde sidst!!!
Så nu vil app'en have mig helt ned på 1500 kcal om dagen. Jeg overvejer seriøst at opsøge en diætist, for det tror jeg ikke, jeg kan holde til.
0
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4792
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Kaloriberegner? Nogen eksperter på linjen?

Indlægaf MyGirl » 17. aug 2018, 11:07

Tror du ikke, det kan lade sig gøre, hvis du implementerer nogle af rådene fra tråden her?

Det virker jo ikke til, at problemet ligger i, at du skal have kæmpe portioner for at føle dig mæt, så mon ikke, du kan finde en sammensætning, hvor du kan undgå den voldsomme sult på 1500 kcal?

Jeg er vant til at spise aaaalt for store mængder, men efter lidt granskning af min kost bliver jeg fint mæt for 1500 kcal igen.
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Kaloriberegner? Nogen eksperter på linjen?

Indlægaf Grissebassen » 21. aug 2018, 09:37

MyGirl skrev:Tror du ikke, det kan lade sig gøre, hvis du implementerer nogle af rådene fra tråden her?

Det virker jo ikke til, at problemet ligger i, at du skal have kæmpe portioner for at føle dig mæt, så mon ikke, du kan finde en sammensætning, hvor du kan undgå den voldsomme sult på 1500 kcal?

Jeg er vant til at spise aaaalt for store mængder, men efter lidt granskning af min kost bliver jeg fint mæt for 1500 kcal igen.

Jo, det kan godt være. Og efter jeg har været på sultekur i forbindelse med medicin, har jeg også vænnet mig til at spise meget mindre. Men det skræmmer mig, at jeg har taget på med så lavt et kalorieindtag :forvirret:
0
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4844
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8745

Re: Kaloriberegner? Nogen eksperter på linjen?

Indlægaf Skorstenen » 6. nov 2018, 16:39

Jeg synes aftensmaden lyder lidt voldsom. Nu kiggede jeg lige i min log. Jeg skal have 1,5 kyllingefilet, 100 gram kartoffel, 100 gram blomkål, 100 gram stegt spidskål og 50 gram gulerod. Og 1,5 Dl letmælk. Det giver 450 Kcal, og det ved jeg at jeg bliver rigeligt mæt af.
Så jeg synes jo faktisk der er et stykke vej op til dine udregninger med kød og salat? Kan du have tastet noget forkert måske?
0

Tilbage til "Sund og/eller slank"