Kaloriberegner? Nogen eksperter på linjen?

Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Kaloriberegner? Nogen eksperter på linjen?

Indlægaf Bøtte » 30. jul 2018, 13:05

Grissebassen skrev:
Bøtte skrev:
Grissebassen skrev:
pige1987 skrev:Fyr op på proteinener(kød, æg, skyr) og det grønne og begræns brød,ris,pasta og gå minimum 10000 skridt... Husk man altså også skal have lidt fedt for at tabe sig!!

Dit aftensmåltid lyder som mange kalorier hvis det kun er kød og grønt??

Jeg synes også, det er det, jeg forsøger :gruble: Så jeg har svært ved at se, hvor jeg skal rette op. Fx spiser jeg max 2 skriver rugbrød om dagen, og undgår de hurtige kulhydrater i pasta, ris og hvidt brød.
Jeg er også chokeret over min aftensmad, men i går regnede jeg fx ud, at min aftensmad bestående af 150 g oksekød + stegefedt og salat som tilbehør indholdt 750 kcal :wacko:
Regnskabet er som følger:

150 g oksekød + olivenolie til at stege i = 300 kcal
Stor salat med rød peber, lidt oliven og en lille smule feta og olie eddikedressing = 450 kcal
Jeg kunne slet ikke forstå hvordan salaten kunne blive så meget, men jeg vejede alting.

Jeg skal klart til at have nogle flere grove grøntsager til aften. Normalt spiser jeg mange bønner. Men når det skal gå stærkt, mixer jeg ofte en hurtig salat sammen.

I forhold til de 10.000 skridt, så skal jeg opereres i knæet her i start august, hvilket er grunden til, at jeg ikke træner for tiden. Så det er minimalt hvad jeg får bevæget mig.



I min kcal beregner giver 350 g salat/peberfrugt med 20 g feta og 30 g olie/eddikedressing 262 kcal.

Bruger du en beregner, hvor retten står i på forhånd? Jeg synes nemlig sjældent de der forslag passer. Derfor har jeg vejet alt maden og regnet kalorierne ud på baggrund af, hvad der står på varedeklarationen.


Jeg bruger madlog :)

Jeg tastede bare ind manuelt, altså alle ingredienser. Dog bare en ‘blandet salat’, da det er min erfaring at det ikke betyder så meget om man taster det frem for agurk/tomat/salat/gulerødder osv (som typisk er det jeg får i min børnevenlige salat når det skal gå hurtigt i hverdagen), og så olieeddike dressing og feta 40+.

Jeg har brugt madlog siden 30/4 og tabte 8 kg frem til 7/7 (siden har jeg holdt ferie og derfor ikke tænkt så meget i vægttab :genert:) Og det var på trods af både 4 x fødselsdage, bryllup og weekendophold. Jeg vejer også det meste, men bruger også ind i mellem deres angivelser (især hvis jeg har spist ude) og det er som sagt gået fint.
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Kaloriberegner? Nogen eksperter på linjen?

Indlægaf Grissebassen » 30. jul 2018, 13:05

D.itsen skrev:Protein mætter super godt, medvirker til at tab af muskelmasse minimere og koster en del energi at nedbryde, så jeg ville ikke skærer der, medmindre det virkelig var et voldsomt indtag, og det er det her ikke

Har du nogle forslag til, hvor jeg ellers kan skære? :)
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Kaloriberegner? Nogen eksperter på linjen?

Indlægaf Grissebassen » 30. jul 2018, 13:08

Bøtte skrev:
Grissebassen skrev:
Bøtte skrev:
Grissebassen skrev:
pige1987 skrev:Fyr op på proteinener(kød, æg, skyr) og det grønne og begræns brød,ris,pasta og gå minimum 10000 skridt... Husk man altså også skal have lidt fedt for at tabe sig!!

Dit aftensmåltid lyder som mange kalorier hvis det kun er kød og grønt??

Jeg synes også, det er det, jeg forsøger :gruble: Så jeg har svært ved at se, hvor jeg skal rette op. Fx spiser jeg max 2 skriver rugbrød om dagen, og undgår de hurtige kulhydrater i pasta, ris og hvidt brød.
Jeg er også chokeret over min aftensmad, men i går regnede jeg fx ud, at min aftensmad bestående af 150 g oksekød + stegefedt og salat som tilbehør indholdt 750 kcal :wacko:
Regnskabet er som følger:

150 g oksekød + olivenolie til at stege i = 300 kcal
Stor salat med rød peber, lidt oliven og en lille smule feta og olie eddikedressing = 450 kcal
Jeg kunne slet ikke forstå hvordan salaten kunne blive så meget, men jeg vejede alting.

Jeg skal klart til at have nogle flere grove grøntsager til aften. Normalt spiser jeg mange bønner. Men når det skal gå stærkt, mixer jeg ofte en hurtig salat sammen.

I forhold til de 10.000 skridt, så skal jeg opereres i knæet her i start august, hvilket er grunden til, at jeg ikke træner for tiden. Så det er minimalt hvad jeg får bevæget mig.



I min kcal beregner giver 350 g salat/peberfrugt med 20 g feta og 30 g olie/eddikedressing 262 kcal.

Bruger du en beregner, hvor retten står i på forhånd? Jeg synes nemlig sjældent de der forslag passer. Derfor har jeg vejet alt maden og regnet kalorierne ud på baggrund af, hvad der står på varedeklarationen.


Jeg bruger madlog :)

Jeg tastede bare ind manuelt, altså alle ingredienser. Dog bare en ‘blandet salat’, da det er min erfaring at det ikke betyder så meget om man taster det frem for agurk/tomat/salat/gulerødder osv (som typisk er det jeg får i min børnevenlige salat når det skal gå hurtigt i hverdagen), og så olieeddike dressing og feta 40+.

Jeg har brugt madlog siden 30/4 og tabte 8 kg frem til 7/7 (siden har jeg holdt ferie og derfor ikke tænkt så meget i vægttab :genert:) Og det var på trods af både 4 x fødselsdage, bryllup og weekendophold. Jeg vejer også det meste, men bruger også ind i mellem deres angivelser (især hvis jeg har spist ude) og det er som sagt gået fint.

Hmm... :gruble: Gad vide om det er nok til at vælte regnskabet, at jeg fx har spist 30g feta og 60 g oliven.
Tillykke med dit vægttab :)
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Kaloriberegner? Nogen eksperter på linjen?

Indlægaf Bøtte » 30. jul 2018, 13:13

Det burde det jo ikke. Men sammenlagt er det omkring 170 kcal. Og det er jo ikke noget man bliver mæt af.
Men som du selc siger, skal det jo heller ikke være surt. Men det handler nok om hvad man prioriterer. Jeg prioriterer min snack hver dag. Men feta kunne også nemt have endt som en prioritet hos mig.
0
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 134
Likede indlæg: 4406

Re: Kaloriberegner? Nogen eksperter på linjen?

Indlægaf Lisva » 30. jul 2018, 13:14

pige1987 skrev:Fyr op på proteinener(kød, æg, skyr) og det grønne og begræns brød,ris,pasta og gå minimum 10000 skridt... Husk man altså også skal have lidt fedt for at tabe sig!!

Dit aftensmåltid lyder som mange kalorier hvis det kun er kød og grønt??


Hvor har du fra, at man skal have fedt for at tabe sig? Hvis du indtager mindre, end du forbrænder, så vil du tabe dig - uanset om du spiser fedt eller grøntsager.

Men ja, det er faktisk sindssygt hårdt at tabe sig, hvis man udelukkende fokuserer på at indtage mindre frem for at forbrænde mere. Jeg er helt enig i, at det er en god idé at sørge for at gå en masse og eventuelt cykle, når og hvis man har mulighed for det.

TS, jeg håber, at du snart bliver træningsklar igen, for det gør sgu det hele noget nemmere. Hvis du 3-4 gange om ugen dyrker effektiv kardio i en times tid, så betyder det, at du kan spise sund og rigeligt mættende kost de pågældende dage og stadig tabe dig. :)
1
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Kaloriberegner? Nogen eksperter på linjen?

Indlægaf Grissebassen » 30. jul 2018, 13:23

Bøtte skrev:Det burde det jo ikke. Men sammenlagt er det omkring 170 kcal. Og det er jo ikke noget man bliver mæt af.
Men som du selc siger, skal det jo heller ikke være surt. Men det handler nok om hvad man prioriterer. Jeg prioriterer min snack hver dag. Men feta kunne også nemt have endt som en prioritet hos mig.

Jeg synes egentlig jeg prioriterer meget fornuftigt. Lidt feta i salaten burde jo ikke være det, der afgør om jeg kommer i mål eller ej, når det kun er så få kilo jeg skal tabe.
0
D.itsen
Indlæg: 3287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8871

Re: Kaloriberegner? Nogen eksperter på linjen?

Indlægaf D.itsen » 30. jul 2018, 13:31

Grissebassen skrev:
Bøtte skrev:Det burde det jo ikke. Men sammenlagt er det omkring 170 kcal. Og det er jo ikke noget man bliver mæt af.
Men som du selc siger, skal det jo heller ikke være surt. Men det handler nok om hvad man prioriterer. Jeg prioriterer min snack hver dag. Men feta kunne også nemt have endt som en prioritet hos mig.

Jeg synes egentlig jeg prioriterer meget fornuftigt. Lidt feta i salaten burde jo ikke være det, der afgør om jeg kommer i mål eller ej, når det kun er så få kilo jeg skal tabe.

Hvorfor er det du tænker, at det burde være nemmere at tabe sig, når det kun drejer sig om få kilo? Eller er det mig der misforstår?
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Kaloriberegner? Nogen eksperter på linjen?

Indlægaf Grissebassen » 30. jul 2018, 13:57

D.itsen skrev:
Grissebassen skrev:
Bøtte skrev:Det burde det jo ikke. Men sammenlagt er det omkring 170 kcal. Og det er jo ikke noget man bliver mæt af.
Men som du selc siger, skal det jo heller ikke være surt. Men det handler nok om hvad man prioriterer. Jeg prioriterer min snack hver dag. Men feta kunne også nemt have endt som en prioritet hos mig.

Jeg synes egentlig jeg prioriterer meget fornuftigt. Lidt feta i salaten burde jo ikke være det, der afgør om jeg kommer i mål eller ej, når det kun er så få kilo jeg skal tabe.

Hvorfor er det du tænker, at det burde være nemmere at tabe sig, når det kun drejer sig om få kilo? Eller er det mig der misforstår?

Du misforstår nok lidt. Men 5 kg er jo procentmæssigt er mindre på en større krop.
Men mest handlede den kommentar om, at det ikke burde være nødvendigt at gå til ekstremerne, når man ikke er sundhedstruende overvægtig.
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Kaloriberegner? Nogen eksperter på linjen?

Indlægaf Bøtte » 30. jul 2018, 14:39

Grissebassen skrev:
D.itsen skrev:
Grissebassen skrev:
Bøtte skrev:Det burde det jo ikke. Men sammenlagt er det omkring 170 kcal. Og det er jo ikke noget man bliver mæt af.
Men som du selc siger, skal det jo heller ikke være surt. Men det handler nok om hvad man prioriterer. Jeg prioriterer min snack hver dag. Men feta kunne også nemt have endt som en prioritet hos mig.

Jeg synes egentlig jeg prioriterer meget fornuftigt. Lidt feta i salaten burde jo ikke være det, der afgør om jeg kommer i mål eller ej, når det kun er så få kilo jeg skal tabe.

Hvorfor er det du tænker, at det burde være nemmere at tabe sig, når det kun drejer sig om få kilo? Eller er det mig der misforstår?

Du misforstår nok lidt. Men 5 kg er jo procentmæssigt er mindre på en større krop.
Men mest handlede den kommentar om, at det ikke burde være nødvendigt at gå til ekstremerne, når man ikke er sundhedstruende overvægtig.


Jeg troede faktisk det var nemmere at tabe sig, hvis man var markant overvægtig.

Min erfaring er i hvert fald at de første 5 kg ryger nemmere end de sidste 5.



Jeg mener i øvrigt ikke at du prioriterer forkert. Jeg siger bare at kcal fra feta og oliven jo ikke nætter nær så meget som 75 g rugbrød, som har cirka samme kcal indhold og dermed er det jo hvad man prioriterer.

Jeg vil da også hellere spise feta end rugbrød. :-D
2
IrmaPigen
Indlæg: 7782
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12427

Re: Kaloriberegner? Nogen eksperter på linjen?

Indlægaf IrmaPigen » 30. jul 2018, 14:58

pige1987 skrev:
Lisva skrev:
pige1987 skrev:Fyr op på proteinener(kød, æg, skyr) og det grønne og begræns brød,ris,pasta og gå minimum 10000 skridt... Husk man altså også skal have lidt fedt for at tabe sig!!

Dit aftensmåltid lyder som mange kalorier hvis det kun er kød og grønt??


Hvor har du fra, at man skal have fedt for at tabe sig? Hvis du indtager mindre, end du forbrænder, så vil du tabe dig - uanset om du spiser fedt eller grøntsager.

Men ja, det er faktisk sindssygt hårdt at tabe sig, hvis man udelukkende fokuserer på at indtage mindre frem for at forbrænde mere. Jeg er helt enig i, at det er en god idé at sørge for at gå en masse og eventuelt cykle, når og hvis man har mulighed for det.

TS, jeg håber, at du snart bliver træningsklar igen, for det gør sgu det hele noget nemmere. Hvis du 3-4 gange om ugen dyrker effektiv kardio i en times tid, så betyder det, at du kan spise sund og rigeligt mættende kost de pågældende dage og stadig tabe dig. :)



Om du skal vedligeholde, tabe dig eller tage på er det vigtigt at få lidt gode fedtkilder hver dag. Ligesom det er vigtigt at få proteiner og kulhydrater...


Enig. Men det har noget med kroppen og hjernens funktioner at gøre. Og det har ikke som sådan noget med vægttab at gøre.
0
ksdj
Indlæg: 34
Tilmeldt: 26. apr 2016, 06:29
Kort karma: 0
Likede indlæg: 25

Re: Kaloriberegner? Nogen eksperter på linjen?

Indlægaf ksdj » 30. jul 2018, 15:15

Når jeg selv er på tællerholdet spiser jeg :

Havregrød. Lavet på 1 dl havregryn og vand. Kommer tit lidt mere vand ved end normalt få at få en større portion. Ofte blandet med enten gurkemeje eller kakaopulver for at variere smagen. Og frosne bær ovenpå.
Jeg bliver mere mæt af varm mad end kold.

Formiddag er 1 stykke frugt og 1 glas sukkerfri sodavand. Oplever at vand med bobler mætter.

Frokost
1 skive brød med varierende stegte grøntsager.

Eftermiddag
1 stk frugt eller 1 glas grøntsagssmoothie.

Aftensmad. Alm mad. Kun 1 portion hvor det grønne fylder halvdelen af tallerkenen.

Efterlader 100 kcal til sen aften hvor jeg spiser vingummier eller lakridser eller en sodavandsis.

Jeg forsøger at drikke mig mæt. Har vand i køleskabet med skiver af appelsin eller citron eller agurk. Og sukkerfri saftevand eller sodavand. Forsøger at drikke 2 liter om dagen. Det fylder også godt i maven.
0
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 134
Likede indlæg: 4406

Re: Kaloriberegner? Nogen eksperter på linjen?

Indlægaf Lisva » 30. jul 2018, 17:02

pige1987 skrev:
Lisva skrev:
pige1987 skrev:Fyr op på proteinener(kød, æg, skyr) og det grønne og begræns brød,ris,pasta og gå minimum 10000 skridt... Husk man altså også skal have lidt fedt for at tabe sig!!

Dit aftensmåltid lyder som mange kalorier hvis det kun er kød og grønt??


Hvor har du fra, at man skal have fedt for at tabe sig? Hvis du indtager mindre, end du forbrænder, så vil du tabe dig - uanset om du spiser fedt eller grøntsager.

Men ja, det er faktisk sindssygt hårdt at tabe sig, hvis man udelukkende fokuserer på at indtage mindre frem for at forbrænde mere. Jeg er helt enig i, at det er en god idé at sørge for at gå en masse og eventuelt cykle, når og hvis man har mulighed for det.

TS, jeg håber, at du snart bliver træningsklar igen, for det gør sgu det hele noget nemmere. Hvis du 3-4 gange om ugen dyrker effektiv kardio i en times tid, så betyder det, at du kan spise sund og rigeligt mættende kost de pågældende dage og stadig tabe dig. :)



Om du skal vedligeholde, tabe dig eller tage på er det vigtigt at få lidt gode fedtkilder hver dag. Ligesom det er vigtigt at få proteiner og kulhydrater...


Ja, selvfølgelig. Men det ændrer da ikke på, at man godt kan tabe sig uden at indtage fedtstoffer.
0
HappyHippo
Indlæg: 2527
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4376

Re: Kaloriberegner? Nogen eksperter på linjen?

Indlægaf HappyHippo » 30. jul 2018, 17:23

Har du prøvet sende? Det er der mange der er glade for, og man behøver ikke tælle kcal osv.
0
godtnavn
Indlæg: 11091
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12836

Re: Kaloriberegner? Nogen eksperter på linjen?

Indlægaf godtnavn » 30. jul 2018, 17:43

Grissebassen skrev:
ksdj skrev:Personligt er jeg konstant sulten når jeg tæller kalorier. 1600 kcal går lynhurtigt.
Som Primle skriver, er rugbrød og fed fisk som makrel virkelig en tung post. Prøv at udskifte med fx salat og kylling. Uden dressing. Ulempen her er så, at man bliver virkelig træt af salat.

Jeg ville være ked af at skulle undvære rugbrød. For det første kræver det længere tid i køkkenet, og for det andet ville det være træls at spise kylling og salat både til frokost og aften :badr:


Jeg spiser ofte aftensmad rester til frokost, det kræver ikke mere tid i køkkenet, og jeg spiser jo ikke det samme til ften hver dag, så selvom frokosten er det samme som aftensmaden var dagen før virker det ikke kedeligt fordi det ikke er samme dag hvis det giver mening?
2
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Kaloriberegner? Nogen eksperter på linjen?

Indlægaf Jedi » 30. jul 2018, 18:21

Grissebassen skrev:Jeg har taget lidt på henover sommeren og vil gerne tabe et par kilo igen.
Jeg har derfor dowloadet en app, som beregner mit kalorieindtag. Ifølge app'en skal jeg indtage 1600 kalorier dagligt for at tabe 5 kilo på 3 måneder. Jeg taster mine måltider ind i appen, men jeg er blevet noget overrasket over, hvor lidt jeg skal spise. Det er ind til videre på eksperimentel basis, for at se om jeg ikke kan smide de overflødige kilo.

Et dagligt kalorieindtag vil typisk se sådan ud, selvfølgelig med variationer, og jeg har her rundet lidt op/ned for enkelthedens skyld:

Morgen: Skyr med sukkerfri mysli og en kop kaffe med mælk: 300 kcal

Frokost: 1-2 stykker rugbrød, en dåse markrel i tomat: 500 kcal

Eftermiddag: Et stykke frugt eller grønt: 100 kcal

Aftensmad: 150 g kød med salat eller andet tilbehør: 750 kcal


Jeg har svært ved at holde mig mæt, men har samtidig svært ved at se, hvor jeg skal skære. Er der nogen kloge hoveder, der kan fortælle hvor fejlen ligger eller om det bare er mig, der har en for stor appetit?

Jeg har været træningshæmmet over sommeren, og jeg vil gerne disclaime, at jeg generelt har et sundt forhold til mad, men gerne vil prøve om jeg ikke kan smide de 5 kilo ved hjælp af kostreguleringer, inden jeg kan genoptage min træning til efteråret.


Muslien om morgen kan måske undværes og erstattes med mere skyr f.eks. 200 ml = ~ 150 kcal + kaffen.

Måske din aftensmad er for stor? Ikke i kcal men i volumen? Man har nogle strækreceptorer i mavesækken, som registrerer mæthed. Hvis de bliver strukket af et stort måltid om aftenen, så vil man have svært ved at føle mæthed ved mindre måltider efterfølgende.
1

Tilbage til "Sund og/eller slank"