Jeg trænger helt gevaldigt til at tabe mig!

Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Jeg trænger helt gevaldigt til at tabe mig!

Indlægaf Pyjamas » 30. jul 2018, 20:09

Jeg har ladet det stå til for længe, og nu er det desværre blevet alt for tydeligt. På flere billeder af mig selv ser jeg, at jeg ikke bare er buttet, men decideret tyk, og det klæder mig ikke :tie:
Jeg har taget mindst 13 kg på på et år. I efteråret stoppede jeg med at ryge, og jeg erstattede mine cigaretter med at proppe mad i hovedet. Helst chips, som jeg snildt kan spise en pose af om aftenen. I perioder lider jeg for højt stofskifte, hvilket jeg får medicin for at sænke. Pt er det dog for lavt pga for meget medicin, så nu får jeg medicin for at hæve det :stoned:
Jeg håber, jeg kan få lidt hjælp og moralsk opbakning herinde fra.

Jeg er 31 år og arbejder i en kantine. Jeg elsker mad og ved meget om det, ligesom jeg ved meget om ernæring. Jeg er faktisk ret god til at lave mad, og jeg elsker at trylle med grøntsager, så på papiret burde det være nemt for mig at ændre vaner.
Jeg starter på arbejde efter fire ugers ferie på mandag, hvor det er min plan, at jeg starter på kalorietælling. Fra i dag og frem vil jeg bemærke mine vaner, forberede madplaner og mad til fryseren, udrydde størstedelen af de usunde ting (helst ikke ved at spise dem :ninja:) og generelt være opmærksom på alternativer.
Jeg bor alene med min søn på 5, som er hos sin far hver anden weekend. Jeg arbejder fuldtid, og jeg cykler (på elcykel dog) 9,5 km hver vej på arbejde hver dag. Jeg står/går hele min arbejdstid bortset fra min halve times frokostpause. Da jeg talte skridt, lå jeg på 15-20000 skridt om dagen.
Min tid til motion er minimal. Jeg føler i forvejen, at min søn er for længe i institution, og nu, hvor han skal starte i skole, er det ekstra vigtigt for mig, at jeg ikke laver andet end at arbejde, mens han er i SFO.

Jeg tror, min tråd her bliver en form for resultattråd :genert: Jeg tror, det vil være god motivation for mig, at jeg "forpligter" mig til at få det ned på skrift, hvor andre rent faktisk kan læse med.
Jeg vil elske at få gode tips og personlige historier :)
13
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Jeg trænger helt gevaldigt til at tabe mig!

Indlægaf Pyjamas » 30. jul 2018, 20:09

Jeg er omkring 165 cm høj med startvægt på 79,7 kg. Første mål er at komme under 75 kg. Jeg vejer mig søndag morgen.

5/8: 79,7 kg
12/8: 79,4 kg
19/8 79,4
26/8 77,9
2/9 77,5
9/9 77,6
16/9 78,0
23/9 77,4
29/9 76,3
14/10 78,0
21/10 76,9

I alt: 2,8 kg
Senest rettet af Pyjamas 22. okt 2018, 19:42, rettet i alt 9 gange.
1
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Jeg trænger helt gevaldigt til at tabe mig!

Indlægaf Pyjamas » 30. jul 2018, 20:10

Pyjamas' store indlæg til aftensnacks :deer:

Skål med vindruer
Skål med honningmelon
Gulerodsstave
Gajoler
Ristede kikærter
Friske ærter
Edamamebønner
Æbler dyppet i vaniljeskyr
Naturel yoghurt/skyr med sød müsli
Knækbrød med peanutbutter
Senest rettet af Pyjamas 3. aug 2018, 21:07, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Jeg trænger helt gevaldigt til at tabe mig!

Indlægaf Pyjamas » 30. jul 2018, 20:38

I dag vejede jeg min aftensmad. Jeg fik en rest roastbeef med kartoffelsalat og grønt.

108 g kogt kartofler med skræl
46 g gulerod
6 g kruspersille
20 g grønne asparges
34 g mayo (en stor spiseske)
10 g yoghurt

48 g blomkål
42 g edamamebømner
96 g roastbeef

Jeg tastede det hele ind i en tilfældig kalorieberegner fundet på nettet, og selvom jeg godt vidste, at der var rigeligt mayo i, havde jeg ikke forventet, at den ville være så iøjefaldende. Mayo i retten gav 242 kcal, hvor roastbeefen gav 113 kcal :tie:
Den er ikke korrekt udregnet; jeg har selv lavet min mayo, men jeg valgte ikke at bruge tid på at udregne fordelingen (den primære årsag er, at jeg ikke gad :deer:). Men det slog mig, at hvis jeg nu havde taget 20 g yoghurt og 20 mayo, så havde det set markant bedre ud.
Selve måltidet var på 400-450 kcal, hvilket er ganske tilfredsstillende.
3
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Jeg trænger helt gevaldigt til at tabe mig!

Indlægaf Pyjamas » 2. aug 2018, 20:16

Jeg er godt i gang med at forberede mine nye retter. Helt overordnet er mit problem, at jeg hyggespiser, især om aftenen, så der skal jeg finde alternativer.
Her tænker jeg bl.a.:
Skål med vindruer
Skål med honningmelon
Gulerodsstave
Gajoler
Ristede kikærter
Friske ærter
Edamamebønner

Det skal være noget, som der tager lang tid at spise, og så er antallet af kalorier ikke så vigtigt. Uanset hvad er 200 g melon bedre end 200 g chips.

Jeg har kogt bønner til fryseren, og i morgen får jeg handlet, så jeg er klar til en lang og hård uge på mandag.
1
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Jeg trænger helt gevaldigt til at tabe mig!

Indlægaf Viskelæder » 2. aug 2018, 21:25

Er der 242 kcal i én spiseske mayo? Holy fuck :ad!:
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Jeg trænger helt gevaldigt til at tabe mig!

Indlægaf Viskelæder » 2. aug 2018, 21:26

Pyjamas skrev:Jeg er godt i gang med at forberede mine nye retter. Helt overordnet er mit problem, at jeg hyggespiser, især om aftenen, så der skal jeg finde alternativer.
Her tænker jeg bl.a.:
Skål med vindruer
Skål med honningmelon
Gulerodsstave
Gajoler
Ristede kikærter
Friske ærter
Edamamebønner

Det skal være noget, som der tager lang tid at spise, og så er antallet af kalorier ikke så vigtigt. Uanset hvad er 200 g melon bedre end 200 g chips.

Jeg har kogt bønner til fryseren, og i morgen får jeg handlet, så jeg er klar til en lang og hård uge på mandag.


Min aftenssnack, når jeg prøver at være lidt mere fornuftig (hvilket er nooooget for sjældent for tiden) er et æble, som jeg sidder og skærer ud og dypper i vaniljeskyr. Det kan du også prøve :)
2
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Jeg trænger helt gevaldigt til at tabe mig!

Indlægaf Pyjamas » 2. aug 2018, 21:32

Viskelæder skrev:Er der 242 kcal i én spiseske mayo? Holy fuck :ad!:


http://www.realhellmanns.dk/produkter/d ... naise-200g :tie:
0
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Jeg trænger helt gevaldigt til at tabe mig!

Indlægaf Pyjamas » 2. aug 2018, 21:34

Viskelæder skrev:
Pyjamas skrev:Jeg er godt i gang med at forberede mine nye retter. Helt overordnet er mit problem, at jeg hyggespiser, især om aftenen, så der skal jeg finde alternativer.
Her tænker jeg bl.a.:
Skål med vindruer
Skål med honningmelon
Gulerodsstave
Gajoler
Ristede kikærter
Friske ærter
Edamamebønner

Det skal være noget, som der tager lang tid at spise, og så er antallet af kalorier ikke så vigtigt. Uanset hvad er 200 g melon bedre end 200 g chips.

Jeg har kogt bønner til fryseren, og i morgen får jeg handlet, så jeg er klar til en lang og hård uge på mandag.


Min aftenssnack, når jeg prøver at være lidt mere fornuftig (hvilket er nooooget for sjældent for tiden) er et æble, som jeg sidder og skærer ud og dypper i vaniljeskyr. Det kan du også prøve :)


Det lyder faktisk rigtig lækkert! Jeg havde tænkt skyr som snack, men det at tage et portion skyr med topping stiller ikke min lækkersult. Men en sød dip er en rigtig god idé! :gogo:
0
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5378
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10391

Re: Jeg trænger helt gevaldigt til at tabe mig!

Indlægaf lillebjoern » 3. aug 2018, 07:59

Noget, jeg ofte spiser som snack til aften, er naturelyoghurt/-skyr med chokolademüsli i en lillebitte skål. Man får følelsen af surt/sødt og man får samtidig stillet sin chokolade-trang for mindre end 100 kcal. Det går selvfølgelig ikke hvis du helt vil undgå slik/chokolade, men jeg synes virkelig det tager trangen til mere sødt. Gulerødder og agurker med dip er også et hit her; jeg synes næsten det smager bedre end chips med dip, for man får ikke den der klamme, fedtede følelse. Hvis dippen er lavet af fraiche 5% i stedet for creme fraiche, kan det også gøres for omkring 150 kcal, alt efter, hvor meget man spiser (i fraiche fra Arla er der fx 81 kcal per 100 gram - så 150g fraiche og så bare ren agurk/gulerod, hvor kalorierne vist ligger under 10 per. 100 gram). Æbler med kanel er også godt, det synes jeg også man bliver hurtigt mæt af. Ja, og så melon som du selv nævner, hvor der vist er 180-200 kcal i en hel stor honningmelon. Held og lykke! :gogo:
4
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
oOxXxOo
Indlæg: 558
Tilmeldt: 8. feb 2016, 18:56
Kort karma: 74
Likede indlæg: 546

Re: Jeg trænger helt gevaldigt til at tabe mig!

Indlægaf oOxXxOo » 3. aug 2018, 09:58

Jeg har selv været hvor du er. Jeg er 163 og rundede de 90 inden jeg tog skeen i den anden hånd. Jeg har i forløbet forsøgt vægttab flere gange, med kalorietællig og deslige, men intet hjalp. Det der gjorde en forskel var at jeg tilod mig selv at spise hvad jeg havde lyst til, med det for øje at hvis jeg ville have kage, slik, chips og lign. så vidste jeg at der skulle færre kalorier til resten af måltiderne. Jeg tager stadig højde for, hvis jeg skal spise usundt, dvs jeg laver kaloriefattigmad hvis jeg har lyst til en stor bøtte popcorn i biografen feks.
Derudover begyndte jeg at afveje grøntsager, så jeg fik de 600 g dagligt som anbefalet. Ris, pasta og brød blev afvejet og jeg lavede kun en enkelt portion mad.
Jeg lavede aftens snack, der kunne bestå af et stykke knækbrød m ost, en gulerod og et eller stykke to stykker chokolade (i starten afvejede jeg slik og chokolade, og gav mig selv lov til at spise for max 100 kalorier i slik og chokolade, eller 30 gram chip, hvis jeg havde lyst till det en hverdags aften)

Det eneste jeg afvejer i dag er ris og pasta, jeg spiser mindre kød (mindre kød er lig med flere grøntsager) Ellers spiser og lever jeg efter den sunde fornuft. Hvis du vil have tandsmør på brødet, så skal frokosten udelukkende bestå af grøntsager for så har jeg opbrugt min kvote af fedtstof og kulhydrater. Det fungere og jeg samlet set tabt 32 kg, og holdt mit vægttab siden jeg begyndte for 4 1/2 år siden, og det er udelukkende kost/livsstilsændring der har gjort vægttabet.
Jeg spiser den cremefraich 18%, mælken skal helst være sødmælk hvis jeg spiser cornflakes, eller morgenmads produkter og der må gerne komme fløde og fedtstof i maden. Men sagen er den at det ikke er særlig tit, for ofte laver jeg grød til morgen, med diverse toppings, men tanken om at hvis jeg har lyst til cornflakes, jamen så skal det også smage godt og jeg elsker smagen af cornflakes med sukker og sødmælk. Og vi laver sjældent sovs, men når jeg gør skal der fløde i.
Det vigtigste er at have for øje at kroppen har brug for fedtstof, lad vær at spar på det, men tænk over sammensætningen. Hvis du har følt dig mæt, så gør det måske ikke noget at mayoen i sig selv tog ca 250 kalorier.

Det er svært at lægge sit liv helt om, se i stedet på de små ting man kan gøre. Skift 2 skiver rugbrød ud med 1 skive og dertil grønt. Skift de 200 g chips ud med 30 eller 50 g og så noget gnavegrønt. Fuldkorns knækbrød med dip kan også anbefales som alternativ. Det jeg egentlig vil sige er, at man som ofte kommer rigtig langt med sund fornuft uden at skulle udelukke de ting man elsker og holder af.
11
Brugeravatar
oOxXxOo
Indlæg: 558
Tilmeldt: 8. feb 2016, 18:56
Kort karma: 74
Likede indlæg: 546

Re: Jeg trænger helt gevaldigt til at tabe mig!

Indlægaf oOxXxOo » 3. aug 2018, 10:23

Hvis du hyggespiser om aaaftenen skal du måske se på hvordan du spiser i løbet af dagen og om du får dækket salt, surt, sødt, bitter og umami i dine måltider. Desto mere harmonisk måltidet er konstrueret desto mindre trang efterfølgende.

Du kunne med fordel have tilføjet f.eks mango til dit aftensmåltid, og så havde du fået dækket alle smage.
Får du spist noget som mellemmåltid,? Jeg oplever at hvis jeg har spist forkert/for lidt i løbet af dagen så er jeg mere sulten om aftenen.

Når du vælger snack så sørg for at få noget fiber med i købet så det ikke kun er et "sukker" skud. Feks kan man kombinere vindruer med en gulerod, knækbrød og ost.
Igen har du noget balance, da det ikke udelukkende er sød eller salt

Snack herhjemme kan være:
- Et æble skåret ud i både og drysser med kanel + grov knækbrød med ost
- Frugtstang, og gnavegrønt evt m dip.
- knækbrød med dip og grønt
- en lille portion chips, og grønt
- knækbrød m peanutbutter og banan eller æble
5
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Jeg trænger helt gevaldigt til at tabe mig!

Indlægaf Pyjamas » 3. aug 2018, 18:00

Tak for jeres svar, hvor er I søde at svare og dele jeres erfaringer. Vildt flot dit vægttab, 0xXx0 :gogo:

Jeg kender alt til smagskompasset, energifordeling og måltidsberegning qua min uddannelse, så det burde ikke være en udfordring for mig. Men det er det :lol: Jeg tænker, at når jeg kan stoppe at ryge fra den ene dag til den anden, så kan jeg snildt ændre min kost til det bedre. Især når jeg har adgang til alverdens lækkerier i min dagligdag - vi har flere lækre salater, hvor jeg må tage det med hjem, jeg vil.

Jeg er heller ikke typen, der vælger fedtfattige erstatninger til min mad. Jeg kunne aldrig drømme om at bruge en lightudgave smør eller madlavningsfløde. Så hellere en mindre mængde af det gode :D

Jeg går en hård uge i møde. Jeg skal på arbejde efter 4 ugers ferie, så jeg er væk 6.15 til 15.30. Min søn er lige startet i SFO, han er glad for det, men han er også eventyrligt træt, og det bliver bestemt ikke bedre i næste uge.
Så kosten bliver en udfordring. Jeg skal virkelig udnytte, at jeg kan tage mad med hjem og acceptere, at det bliver kedeligt at spise det samme to gange, og at det er ok, min søn spiser rugbrød (han er naturligvis mega kræsen). Det smarte er vel, at jeg falder i søvn, før jeg når at finde snacks frem :lol:

Jeg har besluttet af vente med kalorieberegning, da mit fokus er nødt til at være på min søn, når han er vågen. Så jeg starter med at bruge sund fornuft og tænker på alternativer til bl.a. aftensnack.
1
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Jeg trænger helt gevaldigt til at tabe mig!

Indlægaf Pyjamas » 5. aug 2018, 19:18

Jeg vejede mig i morges, 79,7 kg. Tidligere i denne uge (midt på dagen) var jeg på 80,4, og jeg er vild med, at jeg er i 70'erne nu. Jeg tror ikke på, jeg har tabt mig 0,7 kg, men det psykologiske i, at jeg er under 80, er fantastisk.
Jeg kan tydeligt huske dengang, jeg rundede 60 kg, og det var samme følelse :lol:

Jeg har fået bakket godt op af grøntsager, lavet en madplan og ristet kikærter. Faktisk har jeg tre dage i træk snacket sunde ting (yay me!), og i går var det kun et krus te!
Jeg har været på McDonald's i dag - sønnikes valg for at "fejre" sidste feriedag, så mere hellig er jeg ikke.

Normalt ser min kost på en hverdag således ud:
Kl 8.30: Rundstykke med en skive skinke og en skive ost
Kl 11: Ca 120 g kød, noget stivelse, salatbar. Enkelte gange en sandwich.
Kl 13: Kage. Eller to :tie:
Kl 17: Aftensmad. Varieret og forholdsvis sundt.
Kl 19: Slik, chips, chokolade, is og alt muligt andet.

Jeg vil forsøge at skifte til (stadig uden kalorieberegning):
Morgenmad (stor udfordring, når jeg og sønnike skal hjemmefra 6.15, så mine forventninger er meget lave)
Ét stykke rugbrød med skinke/kalkun i stedet for rundstykke. Frugt kunne være fint hertil, det når jeg bare ikke.
Ca 80 g kød, ingen stivelse, gerne protein fra bønner, fyldt op med salatbar. Ingen sandwich.
Kage skiftes ud med frugt og/eller kikærter (jeg tager nogle med i tasken).
Aftensmad som sædvanlig, bare med flere grøntsager og mindre mængde stivelse. Jeg spiser ikke så meget kød, at det er værd at skære ned på.
Aftensnack kan være en af de nævnte.
5
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Jeg trænger helt gevaldigt til at tabe mig!

Indlægaf Pyjamas » 9. aug 2018, 21:24

Overordnet går det ganske godt. Jeg har været ret god til at få handlet og bakket op, så jeg har haft alt, hvad jeg skal bruge hjemme.
Jeg har spist en is og en halv romkugle :genert: Jeg har besluttet mig for ikke at lade mig gå på af det, for jeg har været ret sej på mange andre punkter!
Jeg har ikke snacket usundt om aftenen (to af gangene er jeg faldet i søvn på sofaen :lol:)
Jeg har spist markant flere grøntsager end normalt samt mindre mængde stivelse. Til frokost har jeg droppet ris/kartofler, og herhjemme har jeg tænkt meget over mængden. I dag spiste jeg en lille håndfuld pastaskruer blandet med spidskål til kødsovs, hvor jeg normalt læsser op med pasta. Så yay!
Jeg er spændt på vægten på søndag.
4

Tilbage til "Sund og/eller slank"