Vægttab og sund livsstil-tråd

Nomnom
Indlæg: 840
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1379

Vægttab og sund livsstil-tråd

Indlægaf Nomnom » 27. sep 2018, 19:37

Nu laver jeg denne tråd. Det er ikke min første, da jeg lavede en sidste år op til mit bryllup. Der er dog sket frygtelig meget siden. Jeg har være sygemeldt i mellemliggende periode, med stress og efterfølgende angst. Derfor er mit udgangspunkt bare et andet nu end sidst. Min vægt gik helt amok da jeg havde det allerværst. Og vægten var sidst jeg tjekkede omtrent de 100 kilo :nerve:

Jeg har dog besluttet mig for at jeg simpelthen ikke VIL dunke mig selv oven i hovedet. Jeg er ved at være på rette vej. Jeg har ændret en masse ting i mit liv, som gør at jeg har bedre forudsætninger for, at få det hele til at gå op, uden stress og angst.

Jeg er for en måned siden startet nyt arbejde - et arbejde, som kontorelev, efter mange år som lærer i folkeskolen. Allerede nu er jeg et meget bedre sted psykisk. Jeg kan også mærke et overskud nu, til at begynde at tænke på kosten og træning igen. Med overvægten er kommet nogle skavanker i form af ondt i fødderne, som betyder, at jeg har svært ved at gå tur, som jeg ellers har holdt af førhen. Derudover er hop slet ikke rart mere.

Mit mål er at jeg gerne vil ned på 70 kilo igen. Det må gerne gå langsomt.
Derudover vil jeg gerne være stærkere. Jeg træner med kettlebells herhjemme mindst 3 gange om ugen.
Derudover skal jeg have pulsen op til noget cardio 3 gange om ugen. Jeg har meldt mig til noget zumba på aftenskole. Derudover har jeg en god crosstrainer herhjemme.
Jeg vil derudover gerne op på de 10000 skridt om dagen.

Jeg ser frem til processen og opdatere med vægt de næste par dage :)
4
Nomnom
Indlæg: 840
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1379

Re: Vægttab og sund livsstil-tråd

Indlægaf Nomnom » 27. sep 2018, 19:37

Vægt

1/10 2018 - 99,1
8/10 2018 - 98,3
15/10 2018 - 97,3
22/10 2018 - 97,1
29/10 2018 - 96,7
Senest rettet af Nomnom 29. okt 2018, 05:32, rettet i alt 5 gange.
1
Nomnom
Indlæg: 840
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1379

Re: Vægttab og sund livsstil-tråd

Indlægaf Nomnom » 29. sep 2018, 17:44

Jeg har de seneste dage gjort mig mange tanker om hvordan jeg griber dette an - og er allerede startet i det små. Bl.a. har jeg droppet den daglige cola zero og erstattet den med vand og the. Jeg må gerne drikke cola, men jeg synes det er vigtigere jeg får drukket vand i løbet af dagen. Jeg bruger også for mange penge på det skidt. Derfor vil jeg gerne at jeg kun drikker cola i weekenden fremfor at det er en dagligdagsting.

Jeg har derudover oplevet, at der på kontoret ofte er slik, kage, kakao, morgenmad - der er altid en anledning til at spise guf. Jeg har den første måned spist sammen med de andre, også fordi jeg er ny, men jeg vil stoppe med det. Alternativt spise rugbrød til morgenmaden.

I morgen vejer jeg mig. Så vil jeg forsøge at tage billeder så jeg kan følge processen.
Jeg har egentlig været imod kalorietælling efter jeg gjorde det for mange år siden. Jeg tabte mig rigtig godt, men blev nærmest sygelig omkring det. Det vil jeg bestemt ikke igen. Omvendt har jeg igennem en lang periode spist efter sense-modellen og gået efter slut-med-forbudt tankegangen. Det er jo også ganske fint, men det nytter jo ikke noget at sige at alt er tilladt, når jeg åbenbart ikke kan styre det. Derudover har vi også et ønske om et barn mere på et tidspunkt. Det er vigtigt jeg får tabt mig nogle kilo - og gerne hurtigt til at starte med, så jeg kan få det bedre i kroppen.
Derfor har jeg besluttet at jeg her i begyndelsen vil tælle kalorier igen, og jeg leger lidt med tanken om at tage 14 dages fuldstændig sukkerfri og andet snaskefri, simpelthen fordi jeg er inde i en rigtig dårlig vane i øjeblikket og jeg har brug for der sker noget med vægten. Både psykisk, som ren motivation, men også heldbredsmæssigt for min fysiks skyld. Jeg vejer så meget, så det gør ondt at gå tur. Det træning jeg elskede før jeg tog på, var bl.a. step. thai-bo og hit. Jeg kan på nuværende tidspunkt ikke deltage til store dele af disse, da jeg får så ondt i mine fødder grundet min vægt.

Der skal virkelig ske noget - og jeg håber virkelig jeg snart kan deltage i en body combat- eller steptime og føle velvære igen. Det er med til at booste motivationen.
4
Nomnom
Indlæg: 840
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1379

Re: Vægttab og sund livsstil-tråd

Indlægaf Nomnom » 1. okt 2018, 17:52

Jeg synes dagen i dag er gået rigtig godt. Jeg har spist fornuftigt, jeg har takket nej til slik på arbejdet, jeg har drukket en masse vand.
Til gengæld har jeg haft en skridttæller på i dag og er da lidt rystet. Som lærer, lå jeg imellem 6000-10000 skridt efter en arbejdsdag. Da jeg kom hjem i dag, stod skridttælleren på 1600 skridt. Og jeg synes jeg har rejst mig op og gået rundt hver time, plus har gået en del gange ned i kælderen. Så er det lidt op af bakke at nå de 10000 skridt dagligt, hvis ikke jeg skal ud på en decideret gåtur. Så det er altså ikke nået i dag. Sønnen ligger og sover nu, så kan ikke bare gå afsted.
Men alt i alt er jeg nu ret så tilfreds :)
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Vægttab og sund livsstil-tråd

Indlægaf Akehurst2 » 1. okt 2018, 19:41

Nomnom skrev:Jeg synes dagen i dag er gået rigtig godt. Jeg har spist fornuftigt, jeg har takket nej til slik på arbejdet, jeg har drukket en masse vand.
Til gengæld har jeg haft en skridttæller på i dag og er da lidt rystet. Som lærer, lå jeg imellem 6000-10000 skridt efter en arbejdsdag. Da jeg kom hjem i dag, stod skridttælleren på 1600 skridt. Og jeg synes jeg har rejst mig op og gået rundt hver time, plus har gået en del gange ned i kælderen. Så er det lidt op af bakke at nå de 10000 skridt dagligt, hvis ikke jeg skal ud på en decideret gåtur. Så det er altså ikke nået i dag. Sønnen ligger og sover nu, så kan ikke bare gå afsted.
Men alt i alt er jeg nu ret så tilfreds :)


Hvis man sidder på kontor, så kommer der virkelig ikke mange skridt på.

Jeg bor tæt på mit arbejde, og på en dag uden møder ude eller anden grund til at gå omkring, så går jeg kun 2000 skridt. Så jeg elsker skridttælleren, for den er virkelig god til at skabe opmærksomhed på, hvor stillesiddende kontorarbejde er.
1
Nomnom
Indlæg: 840
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1379

Re: Vægttab og sund livsstil-tråd

Indlægaf Nomnom » 2. okt 2018, 18:11

I dag har jeg ikke haft en særlig god dag humørmæssigt. Jeg blev vækket i nat af barnet, og så kunne jeg ikke sove igen. Jeg har selvfølgelig været møgtræt hele dagen. Morgenen startede med, at jeg blev så frustreret på min søn, at jeg råbte af ham, så han blev så ked af det og afleveringen i vuggestuen blev så skidt. Jeg har ondt i halsen. På arbejdet havde jeg lavet en giga fejl, som én kollega ikke tog imod særlig godt. Ja det har bare været en rigtig øv-dag.
Jeg har tænkt på chips hele dagen og kager osv. Dage, som i dag, ville typisk være de dage hvor jeg gav mig selv lov til det hele og endte i et kæmpe mad-orgie.
Det har jeg ikke gjort. Jeg har holdt mig til det sunde og nærende mad. Jeg kunne havde drukket mere vand, men op på hesten igen i morgen. Jeg er stadig stolt over, at jeg er kommet igennem dagen uden at gå amok i mad. Nu vil jeg snart gå i seng. Dagen i morgen kan kun blive bedre.
6
Nomnom
Indlæg: 840
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1379

Re: Vægttab og sund livsstil-tråd

Indlægaf Nomnom » 4. okt 2018, 19:18

Tusind tak for de grønne kort jeg får - det er da dejligt :)

Det går egentlig ret godt. Jeg synes jeg er ret sej med kosten. Jeg siger nej tak, til slik på kontoret og falder ikke i varm kakaofælden om eftermiddagen. Om torsdagen er der altid kage til frokosten og den sprang jeg også let og elegant over i dag - selvom den så møggod ud. I morgen har vi morgenmad og jeg har allerede besluttet at jeg spiser et stk. friskbagt rugbrød med ost og peberfrugt.

Fredag plejer at være = chips. Jeg ELSKER chips. Men de her 14 dage er altså uden noget sukker og andet snask, så ingen chips i morgen. Jeg har købt lidt frugt og noget mørkt chokolade, så jeg stadig har følelsen af fredagshygge.

Jeg har dog virkelig svært med de skridt der. Jeg får simpelthen ikke gået nok skridt. Selv i går, da jeg var til zumba, kom den kun lige op på de 10000 skridt. Jeg synes den er svær at nå, hvilket samtidig virker helt vanvittigt, taget i betragtning, at jeg tidligere nemt gik de 12000 skridt dagligt + en times træning i fitness world på næsten daglig basis. Det var selvfølgelig også inden jeg fik min søn.

Jeg har overvejet at gå hjem fra arbejde istedet for at cykle og få flere skridt på kontoen derved - omvendt vil jeg virkelig gerne skynde mig hen i vuggestuen og hente barn, da jeg i forvejen synes han hentes sent.
Så ja, den grubler jeg stadig over hvordan jeg kan arbejde med.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Vægttab og sund livsstil-tråd

Indlægaf avdotja » 5. okt 2018, 09:15

Jeg synes ikke der er nogen grund til at udskifte cykling med gang, hvis formålet udelukkende er at få skridt. Selv om man forbrænder mere ved at gå end cykle 5 km, så er cykling stadigvæk let og praktisk hverdagsmotion.

Kan du ikke gå en tur med barnet, enten lige efter han hentes eller evt efter aftensmaden i stedet for? Det sidste fungerer selvfølgelig kun hvis han kan lempes over i sengen efter turen, uden at vågne alt for meget.
4
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Vægttab og sund livsstil-tråd

Indlægaf avdotja » 5. okt 2018, 09:19

Alternativt kan du gøre det til en fast tradition at stå en lille times tid på crosstræneren hver aften, når sønnen er lagt i seng. Det behøver ikke være som træning (altså hvor du kommer til at svede og skal i bad), men “bare” som erstatning for en almindelig gåtur. Så kan du se film eller høre lydbøger imens.
2
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1423
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4865

Re: Vægttab og sund livsstil-tråd

Indlægaf Patience » 5. okt 2018, 09:21

Hvis jeg var dig ville jeg se lidt stort på de der 10000 skridt lige nu.
Ja det er sundt og godt at bevæge sig, men man er altså også nødt til at have ev hverdag der fungerer.
En ændring af ens kostvaner/livsstil er ikke nogen lille ting og jo flere ting man ønsker at ændre på samme tid jo sværere bliver det.
Hvis jeg var dig ville jeg koncentrere mig om at holde ved de sundere kostvaner og så lade det være nok til en start.
Så kunne du måske hen af vejen begynde at tænke mere i det med at få mere bevægelse ind også. Evt startende med weekenderne hvor der måske er lidt mere overskud til en god gåtur.
3
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Nomnom
Indlæg: 840
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1379

Re: Vægttab og sund livsstil-tråd

Indlægaf Nomnom » 12. okt 2018, 18:20

Hov - jeg havde simpelthen ikke set der var blevet skrevet i min tråd. Det beklager jeg. Jeg kan ikke lige se at man kan citere flere, så nu svarer jeg lige sådan her :)

Jeg har også besluttet, at beholde cyklen på job. Det bliver for bøvlet at gå og tager for lang tid. Og det med crosstraineren, er selv noget jeg har tænkt - jeg gjorde det i begyndelsen, da jeg startede på arbejde, men så er jeg kommet fra det igen.

Jeg har besluttet mig at se bort fra de skridt pt. Jeg er så træt efter jobstart - går ofte i seng ved 19-20-tiden, når sønnen er puttet i øjeblikket :lol:
Det er helt åndsvagt, men har hørt det er meget normalt at være fuldstændig smadret, når man påbegynder et nyt job. Så jeg forsøger at nyde alle vågne timer med min familie.

Til gengæld er jeg simpelthen rocker sej til ingen cola i hverdagen og på søndag har jeg ikke spist slik og snask i 14 dage :ad!: Det er simpelthen virkelig lang tid siden det sidst er sket :genert: Jeg har tænkt mig at fortsætte mit nej tak til usunde sager i hverdagen i det næste stykke tid - ja jeg vil jo gerne have det bliver en vane.

Jeg gik på vægten i morges og der kunne jeg se den var gået nedad siden mandags :rock:
4
Nomnom
Indlæg: 840
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1379

Re: Vægttab og sund livsstil-tråd

Indlægaf Nomnom » 15. okt 2018, 18:21

Jeg har simpelthen ikke spist usundt siden d. 30. september. Eller et eller andet sted bryder jeg mig generelt ikke om at anvende ordet usundt om mad, da det handler om så meget andet også, men jeg har i hvert fald ikke spist hverken slik, kage eller chips siden da. Jeg er så stolt. Jeg synes også det går ganske fint med vægttabet. Træningen, kan i den grad blive bedre.

I dag har jeg cyklet 15 km ifm. transport. I morgen vil jeg forsøge at lave lidt styrketræning herhjemme efter sønnen er lagt i seng.

På fredag har jeg besluttet at jeg vil have fredagsslik. Det jeg savner især er chips med dip. Jeg har besluttet at mit fredagsslik skal være gulerødder med dip OG en lille pose chips + et stykke af yndlingschokoladen. Nu skal jeg lige finde ud af, hvor man kan købe de små chipsposer. Husker det som om man kunne få dem på tankstationer, men den sidste jeg var inde i, havde kun chipsposer i normalstørrelse. Og her kender jeg mig selv for godt - bliver posen åbnet, kan jeg have nok så mange intentioner om at gemme resten til næste uge, men når jeg er i gang, kommer det ikke til at ske. Jeg skal derfor slet ikke i de situationer lige nu.
2
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Vægttab og sund livsstil-tråd

Indlægaf Spjaerten » 15. okt 2018, 20:13

Nomnom skrev:Jeg har simpelthen ikke spist usundt siden d. 30. september. Eller et eller andet sted bryder jeg mig generelt ikke om at anvende ordet usundt om mad, da det handler om så meget andet også, men jeg har i hvert fald ikke spist hverken slik, kage eller chips siden da. Jeg er så stolt. Jeg synes også det går ganske fint med vægttabet. Træningen, kan i den grad blive bedre.

I dag har jeg cyklet 15 km ifm. transport. I morgen vil jeg forsøge at lave lidt styrketræning herhjemme efter sønnen er lagt i seng.

På fredag har jeg besluttet at jeg vil have fredagsslik. Det jeg savner især er chips med dip. Jeg har besluttet at mit fredagsslik skal være gulerødder med dip OG en lille pose chips + et stykke af yndlingschokoladen. Nu skal jeg lige finde ud af, hvor man kan købe de små chipsposer. Husker det som om man kunne få dem på tankstationer, men den sidste jeg var inde i, havde kun chipsposer i normalstørrelse. Og her kender jeg mig selv for godt - bliver posen åbnet, kan jeg have nok så mange intentioner om at gemme resten til næste uge, men når jeg er i gang, kommer det ikke til at ske. Jeg skal derfor slet ikke i de situationer lige nu.


Normal sælger små poser, biografer, kiosker. Man kan også finde dem i Tiger og søstrene gener, men så det nok noget begrænset udvalg.
1
Tryk på * :slem:
Nomnom
Indlæg: 840
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1379

Re: Vægttab og sund livsstil-tråd

Indlægaf Nomnom » 22. okt 2018, 17:41

Her går det fint madmæssigt.
Jeg kan virkelig mærke at jeg ikke er fanget af den store sukkerdjævel i øjeblikket. Det er virkelig rart. Jeg havde givet mig selv lov til chips i fredags og jeg købte en lille pose Kims Sour cream and onion. Jeg tror jeg spiste en stor håndfuld og så havde jeg faktisk ikke lyst til flere - og jeg stoppede! Det var ret vildt
I lørdags var vi i ikea. Ikea er for mig = kanelgifler. Det havde jeg heller ikke lyst til.
I går mødtes jeg med en veninde på cafe. Vi bestiller altid burger og pomfritter. Jeg havde egentlig tænkt, at det var helt ok, hvis jeg spiste det, men jeg havde ikke lydt. Jeg spiste en lækker salat med kylling, avocado og en masse andet lækkert. Jeg var ikke misundelig på min venindes tallerken overhovedet. Efterfølgende fik jeg en chai-latte. Normalt får vi chai-latte + kage efter vores madorgie. Jeg er nogen gange helt dårlig efter at have mødtes med den veninde.Men i går, havde jeg det bare rart :)

Jeg synes det går langsomt ned med vægten. Jeg ville jo gerne have det gik stærkere - også fordi jeg ved jeg har tabt mig hurtigere før, hvor træning har fyldt mere, end nu, men jeg er ved at finde mig til rette i, at jeg sagtens kan spise sundt og tabe mig, selvom jeg ikke træner i perioder. Førhen har jeg haft alt-eller-intet- tankegangen. Det er egentlig rart at lære at trives med dette.

Jeg skal helt sikkert nok få tabt mig. Jeg har sat mit første delmål til de 95 kilo. Når jeg er nået det, må jeg købe mig et par spinningssko :)
2
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5071
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Vægttab og sund livsstil-tråd

Indlægaf Tilly » 23. okt 2018, 14:09

Jeg kan se at du har tabt 2 kilo på 3 uger, det er da helt vildt flot! :)
0

Tilbage til "Sund og/eller slank"