Cardio vs styrketræning vs vægttab

MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Cardio vs styrketræning vs vægttab

Indlægaf MrMister » 16. feb 2019, 11:30

Jeg skal smide et par kilo (5-8). Men jeg er lidt i syv sind, for jeg vil ikke ofte / miste min styrke/muskler samtidigt.

Jeg træner derfor (hård) styrketræning nu 3-4 gange om ugen af 1-1.5 time pr gang. Altid efter samme skabelon: Tung basis af stor muskelgruppe (eks ryg & ben), dernæst af mindre muskelgruppe (eks biceps) afsluttet med mave. Derefter orker jeg ikke cardio - er pænt smadret af træningen.

En session kunne være:
Ryg (dødløft, pull ups, rows, back raises)
Ben (squat, front/baglår eller lunges)
Biceps (3 øvelser)
Mave (eks 150 mavebøjninger)

Men det fjerner jo ikke rigtigt fedtet lige som cykling i 30 minutter. Hvad er rådene fra de kloge herinde?
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Aesel82
Indlæg: 2654
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4282

Re: Cardio vs styrketræning vs vægttab

Indlægaf Aesel82 » 16. feb 2019, 11:33

Uden at være ekspert af nogen art, kunne du så ikke bruge cardio som opvarmning?

Altså starte med fx 30 min cykling/løb/crosstrainer og så køre styrke bagefter?
0
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Cardio vs styrketræning vs vægttab

Indlægaf sansera » 16. feb 2019, 11:46

Hvis du vil af med fedt er cardio den sikrer vej. Måske hold fast i 3 x styrketræning og så 1 x cardio, som du kan holde ud. Alternativt kan du indarbejde hiit i dine styrke rutiner. Mega hårdt med effektivt, og det burde du ikke tabe muskelmasse af.
1
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Cardio vs styrketræning vs vægttab

Indlægaf MrMister » 16. feb 2019, 12:40

sansera skrev:Hvis du vil af med fedt er cardio den sikrer vej. Måske hold fast i 3 x styrketræning og så 1 x cardio, som du kan holde ud. Alternativt kan du indarbejde hiit i dine styrke rutiner. Mega hårdt med effektivt, og det burde du ikke tabe muskelmasse af.


Hvordan laver man HIIT med eksempelvis dødløft?
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Cardio vs styrketræning vs vægttab

Indlægaf sansera » 16. feb 2019, 13:56

MrMister skrev:
sansera skrev:Hvis du vil af med fedt er cardio den sikrer vej. Måske hold fast i 3 x styrketræning og så 1 x cardio, som du kan holde ud. Alternativt kan du indarbejde hiit i dine styrke rutiner. Mega hårdt med effektivt, og det burde du ikke tabe muskelmasse af.


Hvordan laver man HIIT med eksempelvis dødløft?


Det jeg mente, og måske formulerede dårligt var, at dine sæt afbrydes af hiit cardio. En omgang hiit kan jo tidsmæssigt holdes meget kort.
Jeg har godt set folk lave sprint i 30 sek. / et eller andet løft / sprint i 30 sek. Men det fungere sgu ikke i de fleste danske fitnesscentre, plus jeg vil mene at det ødelægger langt de flestes teknik, så man får skader.
Men hiit og så en lille pause og så dit normale fx. Dødløft osv kunne måske fungere for dig.
0
Npd
Indlæg: 4
Tilmeldt: 8. okt 2015, 17:37
Kort karma: 0
Likede indlæg: 3

Re: Cardio vs styrketræning vs vægttab

Indlægaf Npd » 18. feb 2019, 11:03

Jeg ville holde fast i træningen som du laver nu, og hvis du har mulighed for det, tilføje en dag med cardio. Spinning, løb, shipning eller hvad du føler for.
Og så ville jeg kigge på kosten. Det er som regel her man skal hente vægttabet. Udregne dit ligevægtsindtag, og læg dig i et par 100 kaloriers underskud. Sørg for at prioriter protein indtaget, så du får 2 gram pr kg du vejer. Resten som kulhydrater og fedt.
Mere muskel masse giver højere forbrænding, så hold endeligt fast i det.
1
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Cardio vs styrketræning vs vægttab

Indlægaf Akehurst2 » 18. feb 2019, 11:16

Uanset hvad, så er kosten jo det vigtigste for et vægttab, så hvis du foretrækker styrketræning, så hold fast i det og skær de overflødige kalorier væk.
0

Tilbage til "Sund og/eller slank"