Januar '16 - en fællestråd

Lykke
Indlæg: 6936
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Lykke » 4. jan 2016, 13:02

FruKuk skrev:
Lykke skrev:Kan mærke at jeg mangler sukker. Føj! Glæder mig til at det stopper.

Er der andre som dropper sukkeret?
Jeg gør det ikke 100%. Spiser fx stadig ketchup og sådan.

Vi er med i fødevarefællesskabet her i Odense, så vi har en hel pose grøntsager hver uge at tage udgangspunkt i. Næste uge tror jeg vi bestiller paleoposen.


Jeg har droppet sukker, stivelse og alkohol i forbindelse med, at jeg gerne ville tabe mig. Jeg har dog efter total afholdenhed i august, september og oktober tilladt mig selv at have en "spishvadduvildag" en gang om ugen. Dette fungerer bedst for mig.



Sejt! Tror også jeg vil starte lidt hårdt ud, og så tage en dag om ugen senere med lidt mere løse tøjler.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. jan 2016, 13:11

Jeg er træt af sukker ovenpå julen, så derfor kommer jeg de facto til at droppe det. Madvarer med tilsat sukker (eller kunstige sødemidler for den sags skyld) spiser jeg ikke rigtig på nær lidt ketchup engang i mellem, og det er fint nok. I aften skal jeg have coleslaw som tilbehør, og den vil jeg prøve at krydre med en dråbe flydende stevia i stedet for det sædvanlige drys sukker. Før jul fandt jeg en flaske Stevis i Normal til 10 kr., og jeg skal generelt havde undersøgt, hvad jeg kan bruge den til.

Noget helt andet. Da jeg vågnede i morges var jeg så træt, at jeg knap nok kunne åbne øjnene eller tænke to sammenhængende tanker. Oveni det værkede mine ben på samme måde som dengang, jeg var i voksealderen. Jeg har ikke haft det sådan siden vinteren 2013, hvor jeg i flere måneder befandt mig i en dvale af apati, følelsesmæssig udmattelse og træthed. Jeg kom, sindsygt nok, aldrig til lægen med det og slog det hen som vitaminmangel, der kunne klares med d-vitamin. Senere er jeg kommet frem til, at det må have været stress, og den antagelse har jeg fortsat, men min tilstand i morges, som først fortog sig, da jeg lagde mig ned og sov to timer mere, fik mig til at tænke på, at der jo samtidig godt kan have været noget om det med vitaminmangel.
Jeg er i dag i et helt andet humør end dengang og har generelt energi nok. Dog spøger det altså lidt i mit hoved, at jeg kan være på vej til at få det skidt igen, selvom jeg her og nu ikke direkte kan komme på en årsag til stress, af hvilke der dengang var rigeligt af. På den anden side kan det ikke udelukkes, at min krop og mit sind simpelthen reagerer på det forløb, jeg siden foråret (og i intensiv grad siden slutningen af juni) har været igennem med min mors kræftsygdom. Først fik vi jo at vide, at hun var uhelbredeligt syg, men kunne behandles og sandsynligvis leve en del år endnu, hvilket fornylig blev ændret til, at den sidste rest kræft kan opereres væk. Selvom man som pårørende aldrig er 100% tryg ved en operation, er det klart, at den nye melding har forandret perspektivet væsentligt, og jeg tænker på, om den lettelse, det har været, kan have frigjort mit system fra den undtagelsestilstand, som det reelt nu har befundet sig i et lille år, og sat en restitueringsreaktion i gang, der netop tager form af såvel fysisk som mental slaphed.

Jeg skal aflevere eksamensopgave d. 15. 1., og undervejs dertil skal min mor opereres, så det er ikke videre perfekt timet, at jeg ligger her og er træt og alt andet end analytisk skarp. Min læseplan er skredet, hvilket nu ikke behøver være et problem, da den muligvis fra starten af var for omfangsrig. Jeg overvejer at gå i gang med at skrive og se, hvad der sker, for inderst inde ved jeg godt, at jeg har styr på emnet og overblik over opgavens opbygning. Det irriterer mig bare, at mine kognitive vanskeligheder lige nu gør det svært for mig at tage nogle kvalificerede fravalg mht. læseplanen. Jeg er ikke flinkeskoletypen, der tænker, at jeg hellere må læse så meget som muligt, men når jeg ikke helt ved, om jeg nu sorterer noget fra pga. faglighed eller blot, fordi jeg er træt, bliver jeg lidt utryg. Der er ikke afsat mere vejledning til mit hold, så det er ikke en mulighed og ville næppe heller gøre en forskel, da det udslagsgivende er min tilstand. Er min hjerne klar og fokuseret, har jeg ikke noget problem med at vide, hvad jeg skal gøre.

I dag tror jeg, at jeg vil give intellektet lidt ro ved at fokusere på praktiske opgaver. Hellere det end at sætte sig passivt foran skriveprogrammets hvide tomhed. Jeg ved fra tidligere, at et rent og ryddeligt hjem har en positiv effekt på mine kognitive evner, så det er nok den bedste vej at gå.

/wall of text off
1
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf superboa » 4. jan 2016, 17:06

Guilded_Lily skrev:
superboa skrev:
Guilded_Lily skrev:
superboa skrev:Jeg har fået presset juice i dag (med rødbede, gulerod, appelsin, æble og citron), ryddet op i nogle papirbunker og da jeg var ude og handle, kom jeg lige til også at købe et balancebræt :D


Hvilken juicer har du? Jeg fik smoothiedimsen med to flasker fra OBH med en opskriftsbog til til jul, men mange af opskrifterne kræver yderligere en juicer.


Jeg har sådanne én her, som jeg er vældigt tilfreds med :) (og jeg putter altså også selve rivejernsdelen i opvaskemaskinen) :)

http://madmaskiner.dk/obh-nordica-6749- ... ftpresser/


Åh ja, den er så 400 W stærkere end den, jeg har kig på. Det har vel en del at sige?


Jeg har aldrig prøvet andre maskiner, så ved det ikke, men god og effektiv er den :)
1
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf superboa » 4. jan 2016, 17:19

Jeg fik taget 20 km på motionscyklen i dag og herefter brugt mine arm-loops samt lavet øvelser for ryggen/skuldrene/nakken :pompom:

Desuden har jeg fået gjort lidt rent, og maden har også været fornuftig (rugbrød, makrel, frugt, grønt og nødder - aftensmaden står på tærte med broccoli og ost :D )
2
Mjoedix
Indlæg: 12
Tilmeldt: 5. sep 2015, 13:45
Kort karma: 0
Likede indlæg: 17

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Mjoedix » 4. jan 2016, 17:58

Puha, det kan mærkes på skridtene, at arbejdsdagen i dag var 7 timer foran en computer. En MEGET uvant dag, og det forsætter resten af ugen, hmmm. Har dog akkurat nået mit mål om min 5000 skridt også i dag, så er 4 ud af 4 i de henseende.

Til gengæld går det knap så okay med morgenmaden. 2 ud af 4 dage har det lykkedes mig, og to dage er det blevet til formiddagsmad på arbejdet = en skive lyst franskbrød, ikke godt.

Det er vist bare med at kæmpe videre de næste dage.
2
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12726
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 916
Likede indlæg: 12457

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Guilded_Lily » 4. jan 2016, 18:18

Lykke skrev:
Tak! Nu er hun kommet udenfor. Der sover hun bare bedre.

Så nu fik jeg givet den gas 30 min på stepbænken.


Dejligt, det lykkedes - også med stepperen :rock:

(Mine børn gad ikke sove ude mere end max. 20 min. ad gangen - jo, knægten, men kun i dp :rulle: )
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12726
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 916
Likede indlæg: 12457

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Guilded_Lily » 4. jan 2016, 18:19

DSC - hvor ER jeg glad for den drejning, din mors sygdomsforløb har taget! Men ikke underligt, du er lidt rundt på gulvet oven på den gode nyhed. Krydser for, du får et godt skriveflow snart :kys:
1
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12726
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 916
Likede indlæg: 12457

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Guilded_Lily » 4. jan 2016, 18:22

GnueN skrev:Jeg er egentlig i ret god form og var tip-top til min årlige lægeundersøgelse i december med en kampvægt på 75 kg, men jeg er faldet alt for meget af på den henover julen, og har mistet fokus. Så jeg er med her:



Jamen, jamen - velkommen, Gnu. Første mand i tråden ever :rock:
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12726
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 916
Likede indlæg: 12457

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Guilded_Lily » 4. jan 2016, 18:25

Shit, en lang dag! Og den er ikke slut endnu.

Jeg var hjemme kl. 18, skulle lige stege noget grønt til et stykke kylling, og nu er jeg klar til at gå i seng! Men datteren var ikke til at vække, så hun har ikke spist, køkkenet ligner lort, og jeg skal have læst op på Ludvig d. 14. til i morgen, inden jeg skal se EE og på hovedet i seng. Manden er kørt til bestyrelsesmøde...

Helt mærkeligt ikke at træne på en fd.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Aima » 4. jan 2016, 18:42

Jeg har fået trænet i dag. En time på crosstrainer med nogenlunde intensitet og uden pause. Jeg er snart tilbage i kampform :)

Aftensmaden bliver chili con carne med blomkålsmos og lidt ris. Jeg overvejer om jeg skal gå en tur inden, det er så nice at komme hjem til den slags vintermad efter en gåtur, men det er også bare SÅ koldt at det næsten ikke er til at overskue at skulle mere ud i.
3
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2974
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6643

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Sophaya » 4. jan 2016, 18:47

Jeg har holdt en fastedag - kl 17 gik det op for mig, at jeg hverken havde drukket eller spist i dag. Har hældt en masse vand og noget cola ned, og tager nu tilløb til en pære.

Jeg var ude for at gå en lang tur, og ville hente en pakke med hjem ca halvvejs, men så kom jeg i tanke om at jeg også burde købe ind, og så havde jeg bare for meget at slæbe på, så jeg tog en taxa hjem - såeh, en halv gåtur :lol:
4
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Lykke
Indlæg: 6936
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Lykke » 4. jan 2016, 19:00

Guilded_Lily skrev:
Lykke skrev:
Tak! Nu er hun kommet udenfor. Der sover hun bare bedre.

Så nu fik jeg givet den gas 30 min på stepbænken.


Dejligt, det lykkedes - også med stepperen :rock:

(Mine børn gad ikke sove ude mere end max. 20 min. ad gangen - jo, knægten, men kun i dp :rulle: )


Øv! Kan godt se vi er priviligeret på det punkt. Hun snupper nogle ordentlige lure derude i sin vogn. Natten er dog lidt rodet, og lidt for tidligt om morgenen til min smag ;) Men hva pokker, det er også dejligt at komme op i ordentlig tid ;)
1
Brugeravatar
Julie
Indlæg: 605
Tilmeldt: 10. sep 2015, 14:56
Kort karma: 55
Likede indlæg: 865

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Julie » 4. jan 2016, 21:04

Har besluttet mig for, at i morgen er dagen, hvor jeg dyrker noget motion! Har ikke helt besluttet om jeg går en lang tur, eller tager til spinning eller yoga! Selvom motionen halter, så går det rigtig godt på madfronten. Har fået blomkålssuppe her til aftens, som om vejret er til andet!
1
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12397

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Joe » 4. jan 2016, 21:12

Jeg hopper lige lidt forsinket på, havde ikke set at den var oprettet.
Har ikke rigtigt været med før, tror jeg skrev ét indlæg i en af trådene for et års tid siden, men nu tage jeg mig lidt sammen.
Jeg har været til sundhedstjek på arbejdet, og har seriøst ambitiøse mål for det næste halve år. Jeg starter dog i det realistiske ved den første periode her.

Så:
- Ingen cigaretter. Overhovedet.
- Maks. tre kopper kaffe om dagen, vand for resten.
- Træning to gange.
5
HappyHippo
Indlæg: 2538
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4394

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf HappyHippo » 4. jan 2016, 21:23

Jeg vil også være med, men jeg ammer så jeg kan ikke gå helt amok.

Jeg vil:
- skære kraftigt ned på sukkeret
- undgå hvedemel og mælk (som i alt der indeholder mælk, skummetmælkspulver osv)
- kun spise usundt 1 gang om ugen
- huske mit daglige olieshot
1

Tilbage til "Sund og/eller slank"