Hvor mange kilo kan man realistisk set tabe sig på en måned

Liou
Indlæg: 327
Tilmeldt: 15. jul 2017, 15:49
Kort karma: 42
Geografisk sted: Esbjerg
Likede indlæg: 362

Re: Hvor mange kilo kan man realistisk set tabe sig på en måned

Indlægaf Liou » 23. mar 2020, 16:13

Afhænger fuldstændig af, hvor man starter. Hvis vi bevæger os ud i ekstremerne, kan man sige, at en stærk overvægtig person kan smide absurde mængder på meget kort tid, mens en person som allerede er på en lav fedtprocent selvfølgelig ikke kan diske op med tal, der på nogen måde ligner.

En ting er, hvor hurtig det kan lade sig gøre, og en helt anden er, hvad der overhovedet er forsvarligt. De fleste bør ikke tabe sig mere end 0,5 og op til 1 kg i ugen.

Jeg kan sagtens forstå at det er demotiverende, at man ikke bare lige kan tage det hele i et kortere men sejt træk. Men du vil blive så meget gladere for resultatet, hvis du væbner dig med tålmodighed. Som andre allerede har påpeget, giver det huden bedre muligheder for at følge med. Jeg har selv tabt mig rigtig meget, og jeg ville ønske, at jeg havde gjort det langsommere. Jeg skulle igennem 2 operationer for løs hud efterfølgende, og selvom det heldigvis hjalp rigtig meget, og jeg for længst har sluttet fred med min krop, ville strategien have været en anden, hvis jeg havde kendt omkostningerne ved at smide absurde mængder fedt på meget kort tid.

Et andet gode ved at tage det mere rolig er også, at det ikke føles som en lang pine af afsavn. Når man taber sig forsvarligt, er der stadig plads til, at man godt kan tillade sig at synde lidt i ny og næ. Hvis du derimod skal tabe dig hurtigt, heder det kylling, brocoli og protein shakes. Det kan man måske godt overkomme i starten, fordi man er topmotiveret, men det bliver lynhurtig kedeligt.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9010
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21827

Re: Hvor mange kilo kan man realistisk set tabe sig på en måned

Indlægaf Purple Haze » 11. mar 2021, 04:27

Jammerdalen skrev:Hvad er jeres personlige erfaringer? Jeg kunne virkelig godt tænke mig om at høre om jeres historier, hvor det rent faktisk er lykkedes jer at tabe en del kilo over en kortere periode :)


Hvordan gik det?

Nu er der gået et år.
Gav du op, eller har du nu tabt de 10 kg?
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
ninjabolette
Indlæg: 165
Tilmeldt: 13. sep 2015, 11:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 464

Re: Hvor mange kilo kan man realistisk set tabe sig på en måned

Indlægaf ninjabolette » 11. mar 2021, 08:27

Det er jo lidt en halvgammel tråd, men hvis man har et BMI på omkring 40, så er det ikke helt umuligt at tabe 8-10 kg på en måned. Det kræver et energiindtag på 1000-1200 kcal om dagen og daglig motion (som dog sagtens bare kan være gåture).
Hvis man kun er moderat overvægtigt er 1 kg om ugen nok mere realistisk.

Man kan forresten ikke sige definitivt, at det skulle være bedre eller sundere eller nemmere at vedligeholde vægttabet, hvis det går langsomt: https://vorespuls.dk/kost-sundhed/artik ... ttab-bedst
Nogle trives bedst med en kur med hurtige resultater og bliver motiveret af det (det gør jeg selv, og jeg kan holde vægttabet, fordi den lavere vægt gør det nemmere at dyrke mere motion) mens andre har det bedst med små ændringer ad gangen.
0
Jammerdalen
Indlæg: 776
Tilmeldt: 6. feb 2016, 19:14
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1001

Re: Hvor mange kilo kan man realistisk set tabe sig på en måned

Indlægaf Jammerdalen » 11. mar 2021, 10:33

Purple Haze skrev:
Jammerdalen skrev:Hvad er jeres personlige erfaringer? Jeg kunne virkelig godt tænke mig om at høre om jeres historier, hvor det rent faktisk er lykkedes jer at tabe en del kilo over en kortere periode :)


Hvordan gik det?

Nu er der gået et år.
Gav du op, eller har du nu tabt de 10 kg?


Jeg har ikke tabt en dyt! Jeg er ikke standhaftig nok.
0
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Hvor mange kilo kan man realistisk set tabe sig på en måned

Indlægaf Bergen » 11. mar 2021, 10:57

Jammerdalen skrev:
Purple Haze skrev:
Jammerdalen skrev:Hvad er jeres personlige erfaringer? Jeg kunne virkelig godt tænke mig om at høre om jeres historier, hvor det rent faktisk er lykkedes jer at tabe en del kilo over en kortere periode :)


Hvordan gik det?

Nu er der gået et år.
Gav du op, eller har du nu tabt de 10 kg?


Jeg har ikke tabt en dyt! Jeg er ikke standhaftig nok.


Få hjælp til en kostplan og evt. motion.

Dét er muligt at tabe ti kg relativt hurtigt og vedligeholde vægten og uden at ændre ting drastisk.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Re: Hvor mange kilo kan man realistisk set tabe sig på en måned

Indlægaf Ata » 11. mar 2021, 11:00

Bergen skrev:
Jammerdalen skrev:
Purple Haze skrev:
Jammerdalen skrev:Hvad er jeres personlige erfaringer? Jeg kunne virkelig godt tænke mig om at høre om jeres historier, hvor det rent faktisk er lykkedes jer at tabe en del kilo over en kortere periode :)


Hvordan gik det?

Nu er der gået et år.
Gav du op, eller har du nu tabt de 10 kg?


Jeg har ikke tabt en dyt! Jeg er ikke standhaftig nok.


Få hjælp til en kostplan og evt. motion.

Dét er muligt at tabe ti kg relativt hurtigt og vedligeholde vægten og uden at ændre ting drastisk.

Det synes jeg nu er en sandhed med modifikationer. At tabe 10 kg kræver, at du vedholdende er i kalorieunderskud i 10-20 uger. Det synes jeg bestemt kræver en temmelig stor indsats. For mig gør det i hvert fald. Jeg skal virkelig tænke over ALT hvad jeg spiser, for at være i kalorieunderskud. Og jeg spiser altså sundt og varieret...
6
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Hvor mange kilo kan man realistisk set tabe sig på en måned

Indlægaf Bergen » 11. mar 2021, 11:29

Ata skrev:
Bergen skrev:
Jammerdalen skrev:
Purple Haze skrev:
Jammerdalen skrev:Hvad er jeres personlige erfaringer? Jeg kunne virkelig godt tænke mig om at høre om jeres historier, hvor det rent faktisk er lykkedes jer at tabe en del kilo over en kortere periode :)


Hvordan gik det?

Nu er der gået et år.
Gav du op, eller har du nu tabt de 10 kg?


Jeg har ikke tabt en dyt! Jeg er ikke standhaftig nok.


Få hjælp til en kostplan og evt. motion.

Dét er muligt at tabe ti kg relativt hurtigt og vedligeholde vægten og uden at ændre ting drastisk.

Det synes jeg nu er en sandhed med modifikationer. At tabe 10 kg kræver, at du vedholdende er i kalorieunderskud i 10-20 uger. Det synes jeg bestemt kræver en temmelig stor indsats. For mig gør det i hvert fald. Jeg skal virkelig tænke over ALT hvad jeg spiser, for at være i kalorieunderskud. Og jeg spiser altså sundt og varieret...



10 kg er muligt over kortere tid at tabe.
Jeg ville så tænke i 6-12 måneder frem for 2.5-5 måneder.

Jeg ville bruge professionel støtte, hvis der var et stort ønske og udfordringen lidt svær (hvad der er helt reelt) - for dét er en reel mulighed at tabe 10 kg uden at ændre hele hverdagen. Eller det er min oplevelse og erfaring.
0
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Hvor mange kilo kan man realistisk set tabe sig på en måned

Indlægaf Mette » 11. mar 2021, 11:33

Jeg har netop tabt 10 kg på 5 mdr. Uden at være overvægtig, uden nævneværdig motion og uden at undvære noget i kosten.
Har selvfølgelig været standhaftig og det er dét der har givet pote.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Re: Hvor mange kilo kan man realistisk set tabe sig på en måned

Indlægaf Ata » 11. mar 2021, 11:43

Mette skrev:Jeg har netop tabt 10 kg på 5 mdr. Uden at være overvægtig, uden nævneværdig motion og uden at undvære noget i kosten.
Har selvfølgelig været standhaftig og det er dét der har givet pote.

Men har du så ikke virkelig skullet vogte hver et stykke brød eller pastaskrue, du har indtaget? For det er min oplevelse, at jeg kan være standhaftig i 5 dage og så spise to boller den 6. dag og så er de 5 første dages indsats ødelagt!
3
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Hvor mange kilo kan man realistisk set tabe sig på en måned

Indlægaf Mette » 11. mar 2021, 14:11

Ata skrev:
Mette skrev:Jeg har netop tabt 10 kg på 5 mdr. Uden at være overvægtig, uden nævneværdig motion og uden at undvære noget i kosten.
Har selvfølgelig været standhaftig og det er dét der har givet pote.

Men har du så ikke virkelig skullet vogte hver et stykke brød eller pastaskrue, du har indtaget? For det er min oplevelse, at jeg kan være standhaftig i 5 dage og så spise to boller den 6. dag og så er de 5 første dages indsats ødelagt!

Slet ikke.
Og den oplevelse du beskriver, er også sådan jeg altid har haft det. Men hvordan i alverden skulle 2 boller ødelægge 5 dages kalorieunderskud?
Men har virkelig lært, at der er 7 dage på en uge og kalorie-budgettet skal passe på ugebasis. Og at 2 boller ikke vælter læsset. Problemet er, hvis man tænker Fuck det, og så også kører en plade chokolade ind, fordi man tror alt alligevel er ødelagt. Jeg har vejet mig hver dag og det er sindsygt som den svinger.
Jeg har spist fuldstændig som jeg plejer, har bare passet den ind med kalorierne. Jeg har snacket, fået takeaway, været ude at spise, drukket øl osv.
Det passer ikke helt, at jeg har spist som jeg plejer. For fx nødder, avocado og ost, har for mig kostet for meget i kalorier.
1
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Hvor mange kilo kan man realistisk set tabe sig på en måned

Indlægaf Mette » 11. mar 2021, 14:14

Det skal siges, at jeg har fået hjælp af en coach. Alle pengene værd!
Jeg har siden gymnasiet været på utallige kure, for liiige at tabe mig 5 kg, og det er lykkedes mange gange, det er dog røget på med det samme igen.
Og nu i en alder af 39 og med 2 børn, er det endelig lykkedes. På den helt gode måde. Kan slet ikke forstå, at jeg ikke har gjort det sådan her noget før.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Hvor mange kilo kan man realistisk set tabe sig på en måned

Indlægaf Aima » 11. mar 2021, 14:39

Ata skrev:
Mette skrev:Jeg har netop tabt 10 kg på 5 mdr. Uden at være overvægtig, uden nævneværdig motion og uden at undvære noget i kosten.
Har selvfølgelig været standhaftig og det er dét der har givet pote.

Men har du så ikke virkelig skullet vogte hver et stykke brød eller pastaskrue, du har indtaget? For det er min oplevelse, at jeg kan være standhaftig i 5 dage og så spise to boller den 6. dag og så er de 5 første dages indsats ødelagt!


Hvis man spiser, så man ligger i kalorieunderskud i fem dage, så ødelægger det ikke noget at spise to boller på sjettedagen. Er man fortsat i kalorieunderskud vil man jo endda fortsat tabe sig, altså forudsat man ikke har bøvl med stofskiftet. Kroppen kan godt reagere ved at hobe væske, hvis man pludselig får hurtigt kulhydrat, men det burde fortage sig igen ret hurtigt.

Jeg svinger med fem kilo et par gange om året, hvoraf en betydelig mængde er væske, så når jeg går fra en periode med masser af kulhydrat til mindre kulhydrat og derudover skærer slik og kage fra, ryger de fem kilo af på 2-3 uger.
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Re: Hvor mange kilo kan man realistisk set tabe sig på en måned

Indlægaf Ata » 11. mar 2021, 15:32

Mette skrev:Det skal siges, at jeg har fået hjælp af en coach. Alle pengene værd!
Jeg har siden gymnasiet været på utallige kure, for liiige at tabe mig 5 kg, og det er lykkedes mange gange, det er dog røget på med det samme igen.
Og nu i en alder af 39 og med 2 børn, er det endelig lykkedes. På den helt gode måde. Kan slet ikke forstå, at jeg ikke har gjort det sådan her noget før.

Kan du ikke skrive lidt mere om hvad du har gjort anderledes denne gang? :)
0
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Hvor mange kilo kan man realistisk set tabe sig på en måned

Indlægaf Mette » 11. mar 2021, 15:48

Ata skrev:
Mette skrev:Det skal siges, at jeg har fået hjælp af en coach. Alle pengene værd!
Jeg har siden gymnasiet været på utallige kure, for liiige at tabe mig 5 kg, og det er lykkedes mange gange, det er dog røget på med det samme igen.
Og nu i en alder af 39 og med 2 børn, er det endelig lykkedes. På den helt gode måde. Kan slet ikke forstå, at jeg ikke har gjort det sådan her noget før.

Kan du ikke skrive lidt mere om hvad du har gjort anderledes denne gang? :)

Jeg har holdt ved. Også selvom vægten gik op eller ikke rykkede sig.
Og har talt kalorier.
Det har jeg gjort før, men så har jeg fået ca 1200 kalorier om dagen, været sulten og irriteret, og til sidst "faldet i"
Denne gang har det været 15-1700 kalorier, jeg har været mæt, og har kunne holde det alle ugens 7 dage og ikke "faldet i"
Hvis jeg har spist slik, har det været regnet ind i planen. Når der har været dage jeg vidste ville være kalorietunge, så har jeg sparet op til de dage.
Jeg har udskiftet enkelte fødevarer til lettere alternativer. Fx mayo, remo, ost, marmelade.
Det er vist det.
Er du på IG? Så er der nogle profiler der er værd at følge.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Hvor mange kilo kan man realistisk set tabe sig på en måned

Indlægaf HappyPaww » 11. mar 2021, 15:56

Mette skrev:
Ata skrev:
Mette skrev:Det skal siges, at jeg har fået hjælp af en coach. Alle pengene værd!
Jeg har siden gymnasiet været på utallige kure, for liiige at tabe mig 5 kg, og det er lykkedes mange gange, det er dog røget på med det samme igen.
Og nu i en alder af 39 og med 2 børn, er det endelig lykkedes. På den helt gode måde. Kan slet ikke forstå, at jeg ikke har gjort det sådan her noget før.

Kan du ikke skrive lidt mere om hvad du har gjort anderledes denne gang? :)

Jeg har holdt ved. Også selvom vægten gik op eller ikke rykkede sig.
Og har talt kalorier.
Det har jeg gjort før, men så har jeg fået ca 1200 kalorier om dagen, været sulten og irriteret, og til sidst "faldet i"
Denne gang har det været 15-1700 kalorier, jeg har været mæt, og har kunne holde det alle ugens 7 dage og ikke "faldet i"
Hvis jeg har spist slik, har det været regnet ind i planen. Når der har været dage jeg vidste ville være kalorietunge, så har jeg sparet op til de dage.
Jeg har udskiftet enkelte fødevarer til lettere alternativer. Fx mayo, remo, ost, marmelade.
Det er vist det.
Er du på IG? Så er der nogle profiler der er værd at følge.

Har du brugt en kalorietracker?
0

Tilbage til "Sund og/eller slank"