FrøkenM's vægttabstråd

Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6778
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1215
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9782

Re: FrøkenM's vægttabstråd

Indlægaf FrøkenM » 9. apr 2024, 12:37

EmoJanice skrev:
FrøkenM skrev:
Kostmæssigt skal jeg også have et kærligt skub bagi. Jeg overvejer om vejen frem er en periode med måltidskasse, men på den anden side, så har jeg også ret meget tid, hvor det burde være muligt at preppe de sunde alternativer.



Jeg bruger salat til at lægge bunden, så jeg er lidt fyldt op inden jeg skovler resten af aftensmaden ned i krateret.

Jeg har en salat som jeg laver klar på forhånd. Grønkål skylles igennem. En stegepande startes op med hakket hvidløg og lidt salat. Få så meget af vandet ud af grønkålen og så steg den kort indtil den bliver mørkegrøn.

Det færdige produkt hældes over i en glasskål og så kastes der færdige kikærter ovenpå (Jeg køber dem færdigbehandlede da jeg er dårlig til at planlægge 24 timer frem madmæssigt). Ofte suppleres de med Edamamebønner. De kan godt komme direkte fra frost da grønkålen er varm. Ind i køleskabet med det hele indtil der skal spises. En portion holder 1-2 dage.

Alternativ salat. Iceberg, Rukula, tomat. Den kan laves on the fly på 10-15 minutter.

En simpel dressing: Creme Fraice 9%, meget lidt Mayo, citronsaft, salt (Nogle gange kommer jeg chill-flager i, så dressingen ikke bliver drukket af grådighed. Det skal være salt med dressing - ikke dressing med salat).

Ved at fylde maven op med en portion salat og have det klar inden maden, så får man ikke så meget af den øvrige mad fordi der er "optaget" i en del af mavesækken.

Pas på med portionerne. Jeg er opdraget med at spise op. Heller i underkanten på tallerkenen og så resten i køleskabet til frokost næste dag (hvis du kan få det med på arbejde).

Jeg bruger Myfitnesspal appen til at scanne fødevarer i supermarkedet, så de mest usunde ting ikke kommer i kurven. På uger hvor gifler er på tilbud, prøver jeg at undgå de supermarkeder, da en sådan pose kan blive kastet ned i krateret før posen bliver åbnet, hvilket ikke er sundt.

Jeg har tabt mig fra BMI 36 til BMI 29. Jeg har haft mange perioder hvor det har knebet, men da læge har truet al verdens ulykker, hvis jeg ikke gjorde noget ved det, så har jeg hevet mig op på benene hver gang.

Tusind tak for brugbare tips :)

Det er nemlig også truslen om alverdens ulykker (permanent kørestolsbruger, for mit vedkommende), der gør, at jeg er nødt til at gøre noget seriøst denne her gang.
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6778
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1215
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9782

Re: FrøkenM's vægttabstråd

Indlægaf FrøkenM » 11. apr 2024, 09:10

Jeg har første træningsuge med personlig træner i næste uge (to dage i streg, da det er det der lige giver bedst mening). Efterfølgende bliver det mandage og onsdage i foreløbig 4 uger. Det glæder jeg mig til :banan: og er meget taknemmelig for, at det er en mulighed.

Samtidig skal jeg mandag til lægen og tale yderligere om hvad der skal ske. Cykling bliver også snart en mulighed igen.

Madmæssigt afsøger jeg forskellige muligheder, men er også godt med.

Jeg vejede mig ind i tirsdags til svimlende 82,7 kg. Det var ret meget som forventet, men shit, der er plads til forbedring :genert:
5
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6778
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1215
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9782

Re: FrøkenM's vægttabstråd

Indlægaf FrøkenM » 16. apr 2024, 05:15

Jeg er godkendt til Wegovy med opstart hos sygeplejersken i mit lægehus i næste uge. Jeg skal følge op med min læge om en måned. Jeg er på sin vis lettet og glad, men omvendt er det også bare lidt en falliterklæring at jeg ikke er lykkes selv. Hun var ikke som sådan bekymret for mig for jeg har fine blodprøver dog højt BMI og i kombination med mit handicap, var hun helt med på, at noget måtte ske. Fordi min finmotorik ikke er til stik hver dag blev det Wegovy og opstart hos læge (de vil også give mig efterfølgende stik hvis nødvendigt)

I dag har jeg samtidig første træning med min nye PT. Jeg er ret sikker på at det bliver interessant at se hvor elendig min form er. Men jeg glæder mig over, at muligheden er der. Det skal nok blive godt.

Fys er helt med i processen fordi det her på absolut ingen måde må resultere i skader eller forværring af allerede elendige led. Han har sågar tilbudt at give medicinen hvis det kom dertil,.

Jeg er forsigtig optimist og håber ret meget at jeg i løbet af året kommer under 60 kg :banan:
15
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 332
Kontakt:

Re: FrøkenM's vægttabstråd

Indlægaf EmoJanice » 16. apr 2024, 13:54

Jeg synes ikke at du skal betragte det som en falliterklæring. Jeg har tabt mig med egen hjælp, men jeg betaler en stor pris dagligt i form af et socialt liv som jeg afstår fra for at skabe tid til træning og madlavning.

Hvis man også skal sove nok så må man lave aktive valg og jeg synes godt nok at fødevareindustrien ikke gør det let for os. Nogle ting siger sig selv, men der er mange varer som rummer mere salt og sukker end man skal tro. Vi må alle lave vores valg baseret på det liv og de ressourcer vi har. Det gør andre acceptere selvom de vil gøre det anderledes.
0
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6778
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1215
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9782

Re: FrøkenM's vægttabstråd

Indlægaf FrøkenM » 16. apr 2024, 15:11

EmoJanice skrev:Jeg synes ikke at du skal betragte det som en falliterklæring. Jeg har tabt mig med egen hjælp, men jeg betaler en stor pris dagligt i form af et socialt liv som jeg afstår fra for at skabe tid til træning og madlavning.

Hvis man også skal sove nok så må man lave aktive valg og jeg synes godt nok at fødevareindustrien ikke gør det let for os. Nogle ting siger sig selv, men der er mange varer som rummer mere salt og sukker end man skal tro. Vi må alle lave vores valg baseret på det liv og de ressourcer vi har. Det gør andre acceptere selvom de vil gøre det anderledes.

Jeg er enig. Jeg betaler også en pris socialt fordi min udtrætning kommer til at gøre, at mange sociale ting, ryger længere ned i rækken af prioriteringer, hvis der skal skabes plads til de gode vaner. Sådan må det så bare være i en periode.
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6778
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1215
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9782

Re: FrøkenM's vægttabstråd

Indlægaf FrøkenM » 16. apr 2024, 15:16

Min første session med PT gik bedre end forventet og hun er simpelthen så nice!
At være spastisk lammet og ramt på koordinering gør, at det føles som en mega sejr at kunne træne med vægte (okay, kun 3 kg) men stadig. og komme ned i et ret vildt squat med 10 x 3 gentagelser :love: :banan:

Min skæve fodstilling ER en udfordring i nogle øvelser, men det kan hun hjælpe mig til at rette og udbedre. Vi træner igen i morgen og så mandag og onsdag i de næste tre uger.

Jeg føler mig faktisk lidt sej :genert:

Jeg kan dog godt mærke, at jeg lige skal ind i maden igen, for jeg får ikke umiddelbart nok mad og skal stadig tænke over ikke at bruge dårlige vaner. Men hey: Jeg gik forbi diverse takeaway steder på vej hjem. Købte intet og endte med en enkelt rugbrød. Og om lidt går jeg i køkkenet for at lave mad fra bunden.
11
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11715
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 922
Likede indlæg: 18917

Re: FrøkenM's vægttabstråd

Indlægaf PaleSeptember » 16. apr 2024, 15:42

Jeg hepper på dig :banan:
1
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6778
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1215
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9782

Re: FrøkenM's vægttabstråd

Indlægaf FrøkenM » 16. apr 2024, 15:53

PaleSeptember skrev:Jeg hepper på dig :banan:

Tak :kys:
Synes godt nok det her motivations-show er lidt svært alene. Jeg bor jo alene og spiser stort set alle måltider alene. Min tante og min far er super gode supportere på træning og Wegovy-opstart, men øv, det føles ensomt nogle gange.

Mit 2024-mål må være at blive glad når jeg ser mig selv i spejlet.
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11715
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 922
Likede indlæg: 18917

Re: FrøkenM's vægttabstråd

Indlægaf PaleSeptember » 16. apr 2024, 16:03

FrøkenM skrev:
PaleSeptember skrev:Jeg hepper på dig :banan:

Tak :kys:
Synes godt nok det her motivations-show er lidt svært alene. Jeg bor jo alene og spiser stort set alle måltider alene. Min tante og min far er super gode supportere på træning og Wegovy-opstart, men øv, det føles ensomt nogle gange.

Mit 2024-mål må være at blive glad når jeg ser mig selv i spejlet.


Det ER også svært det med motivation. Jeg kæmper selv med det, og det går lidt op og ned.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6778
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1215
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9782

Re: FrøkenM's vægttabstråd

Indlægaf FrøkenM » 17. apr 2024, 16:29

To dage i træk med PT - ikke helt optimalt, men sådan blev det lige i denne uge: Hun er fandeme for sej til at se muligheder frem for begrænsninger. I like :love:
Glæder mig faktisk til at træne igen mandag og det kommer fra én, der faktisk ikke har været stor fan af at træne tidligere :genert:

Nu magler jeg kun at få min cykel hjem så jeg igen kan komme rundt omkring uden at skulle køre med bus.
5
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6778
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1215
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9782

Re: FrøkenM's vægttabstråd

Indlægaf FrøkenM » 21. apr 2024, 09:58

82 kg :banan: :love:

Denne uge har jeg træning med PT mandag og onsdag. Jeg har opstart med Wegovy tirsdag eftermiddag hos min læge.

Fredag morgen flyver jeg til KBH frem til lørdag aften og så skal jeg til min fætters konfirmation om søndagen. Torsdag skal jeg på en eller anden måde fejre min farmors fødselsdag og hun har ønsket pizza. Hvilket jeg har nedstemt, da jeg endnu ikke har cykel til rådighed til at skulle hente. Jeg kan ikke lave mad og medbringe, så der skal lige findes et godt alternativ, som også glæder hende.

Jeg ved, at den kommende uge er en udfordring på madfronten, fordi det ofte er de hurtige løsninger og bunkevis af snacks på de lange ture og når dagene bliver lange. Samtidig frygter jeg lidt hvordan opstarten på medicin bliver, da det ikke just er en uge, hvor jeg har tid til at deale med mange bivirkninger.

Det skal nok blive en udfordrende uge :genert:
2
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14798
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 689
Likede indlæg: 19237

Re: FrøkenM's vægttabstråd

Indlægaf Flora » 21. apr 2024, 10:26

FrøkenM skrev:82 kg :banan: :love:

Denne uge har jeg træning med PT mandag og onsdag. Jeg har opstart med Wegovy tirsdag eftermiddag hos min læge.

Fredag morgen flyver jeg til KBH frem til lørdag aften og så skal jeg til min fætters konfirmation om søndagen. Torsdag skal jeg på en eller anden måde fejre min farmors fødselsdag og hun har ønsket pizza. Hvilket jeg har nedstemt, da jeg endnu ikke har cykel til rådighed til at skulle hente. Jeg kan ikke lave mad og medbringe, så der skal lige findes et godt alternativ, som også glæder hende.

Jeg ved, at den kommende uge er en udfordring på madfronten, fordi det ofte er de hurtige løsninger og bunkevis af snacks på de lange ture og når dagene bliver lange. Samtidig frygter jeg lidt hvordan opstarten på medicin bliver, da det ikke just er en uge, hvor jeg har tid til at deale med mange bivirkninger.

Det skal nok blive en udfordrende uge :genert:


Kan I ikke bare få pizzaen leveret? :gruble:
0
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6778
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1215
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9782

Re: FrøkenM's vægttabstråd

Indlægaf FrøkenM » 21. apr 2024, 10:34

Flora skrev:
FrøkenM skrev:82 kg :banan: :love:

Denne uge har jeg træning med PT mandag og onsdag. Jeg har opstart med Wegovy tirsdag eftermiddag hos min læge.

Fredag morgen flyver jeg til KBH frem til lørdag aften og så skal jeg til min fætters konfirmation om søndagen. Torsdag skal jeg på en eller anden måde fejre min farmors fødselsdag og hun har ønsket pizza. Hvilket jeg har nedstemt, da jeg endnu ikke har cykel til rådighed til at skulle hente. Jeg kan ikke lave mad og medbringe, så der skal lige findes et godt alternativ, som også glæder hende.

Jeg ved, at den kommende uge er en udfordring på madfronten, fordi det ofte er de hurtige løsninger og bunkevis af snacks på de lange ture og når dagene bliver lange. Samtidig frygter jeg lidt hvordan opstarten på medicin bliver, da det ikke just er en uge, hvor jeg har tid til at deale med mange bivirkninger.

Det skal nok blive en udfordrende uge :genert:


Kan I ikke bare få pizzaen leveret? :gruble:

Jo, hvis de gode pizzariaer i området havde levering :)
Og jeg gider ikke spilde kalorier på en dårlig pizza, hvis vi endelig skal have det :genert:
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14798
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 689
Likede indlæg: 19237

Re: FrøkenM's vægttabstråd

Indlægaf Flora » 21. apr 2024, 10:50

FrøkenM skrev:
Flora skrev:
FrøkenM skrev:82 kg :banan: :love:

Denne uge har jeg træning med PT mandag og onsdag. Jeg har opstart med Wegovy tirsdag eftermiddag hos min læge.

Fredag morgen flyver jeg til KBH frem til lørdag aften og så skal jeg til min fætters konfirmation om søndagen. Torsdag skal jeg på en eller anden måde fejre min farmors fødselsdag og hun har ønsket pizza. Hvilket jeg har nedstemt, da jeg endnu ikke har cykel til rådighed til at skulle hente. Jeg kan ikke lave mad og medbringe, så der skal lige findes et godt alternativ, som også glæder hende.

Jeg ved, at den kommende uge er en udfordring på madfronten, fordi det ofte er de hurtige løsninger og bunkevis af snacks på de lange ture og når dagene bliver lange. Samtidig frygter jeg lidt hvordan opstarten på medicin bliver, da det ikke just er en uge, hvor jeg har tid til at deale med mange bivirkninger.

Det skal nok blive en udfordrende uge :genert:


Kan I ikke bare få pizzaen leveret? :gruble:

Jo, hvis de gode pizzariaer i området havde levering :)
Og jeg gider ikke spilde kalorier på en dårlig pizza, hvis vi endelig skal have det :genert:


Nej, det kan jeg godt forstå. Den skal da være kalorierne værd. Hvis de gode steder ikke leverer, dur det selvfølgelig ikke :)
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14798
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 689
Likede indlæg: 19237

Re: FrøkenM's vægttabstråd

Indlægaf Flora » 21. apr 2024, 10:58

Et alternativ kunne være at lave pizzaen selv hos din farmor. Evt. med købedej, så det er nemt at have med at gøre. Så kan du også bedre vælge kalorielet fyld og lave den i en størrelse, der er mere passende end en pizzariapizza typisk er. Bare et forslag :)
1

Tilbage til "Sund og/eller slank"