Dit daglige trafiklys - kost/sundhed

Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18167

Dit daglige trafiklys - kost/sundhed

Indlægaf Mi55y » 19. jan 2022, 07:30

Jeg har jo fået mig en personlig træner og vanecoach, og han har introduceret mig til mestringsprincippet eller trafiklyset ifm. sundere kost og levestil.
Jeg arbejder nu med at få det inkorporeret i min dagligdag, så jeg bliver mere bevidst om de valg, jeg foretager mig.
Derfor har jeg oprettet denne tråd for at hjælpe mig med at få det indarbejdet - men også så jeg forhåbentlig kan blive inspireret af jer andre ift. de valg I dagligt tager.

Det går kort sagt ud på at inddele de daglige valg i et trafiklys;
Grøn - erstatte "kagen" med gnavegrønt/en gåtur/etc.
Gul - OK, så bare et lille stykke kage og en gulerod/gåtur ved siden af
Rød - lige denne gang spiser jeg kagen

Jeg håber, at der er nogen, der vil være med :)
3
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18167

Re: Dit daglige trafiklys - kost/sundhed

Indlægaf Mi55y » 19. jan 2022, 07:32

Jeg vidste, at der ville være morgenbrød på job i dag. Normalt ville jeg spise et helt rundstykke med smør, ost og pålægschokolade samt et stykke wienerbrød = rød. Andre gange har jeg begrænset mig til et halvt rundstykke med ost uden smør og ingen kage = gul. I dag har jeg spist rugfras hjemmefra og springer derfor over = grøn.
4
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18167

Re: Dit daglige trafiklys - kost/sundhed

Indlægaf Mi55y » 20. jan 2022, 07:35

I går aftes havde jeg sådan en lyst til alt muligt forkert. Så jeg tog et gult valg, og spiste en lille rest lakrids - mit behov blev stillet, og så er den pose også udryddet :-D
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18167

Re: Dit daglige trafiklys - kost/sundhed

Indlægaf Mi55y » 24. jan 2022, 09:27

Nå, men weekenden var et stort rødt flag, da vi var i sommerhus.
Men i går gik jeg den grønne vej med rå gulerødder til maden i stedet for at tage to gange.

I dag er der chokolade og choko-müslibarer på snacks-disken på job, men jeg har nuppet en banan og en spiseskefuld nødder i stedet.
4
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Fruity
Indlæg: 4015
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7264

Re: Dit daglige trafiklys - kost/sundhed

Indlægaf Fruity » 24. jan 2022, 09:32

Hvordan hjælper farvekoder dig i at træffe bedre valg?
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18167

Re: Dit daglige trafiklys - kost/sundhed

Indlægaf Mi55y » 24. jan 2022, 10:11

Fruity skrev:Hvordan hjælper farvekoder dig i at træffe bedre valg?


Det hjælper mig til ikke kun at skelne mellem det gode og det dårlige valg og til at tage bevidste valg mht. min kost.

Jeg har en tendens til at tænke, at så kan det også bare være lige meget. Hvis vi f.eks. bestiller takeaway, så ville jeg før tænke i pizza eller salat - det røde eller det grønne valg. Men ved at indføre et gult valg også, det kunne være at dele en børnepizza med ungerne og så tage en salat ved siden af, så får jeg tilfredstillet mit behov for pizza, samtidig med at jeg ikke smider alt overbord men tager et bevidst valg. Ofte hvis jeg erstatter det mindre sunde, jeg har lyst til, helt med noget sundt, så bliver min lyst ikke stillet, og så resulterer det alt for ofte i, at jeg bare falder i senere på dagen. Tanken at nu spiste jeg jo noget sundt tidligere, og så må jeg gerne nu...

Så det er en øvelse i at blive bevidst om og blive bedre til at balancere de valg, jeg dagligt træffer. Rød er ikke forbudt, men så tager jeg i det mindste et bevidst valg om at fravælge den gule vej. Det tvinger mig til at tænke over det - har jeg egentlig lyst til chokolade, eller er det bare fordi, at jeg er småsulten og lige så godt kunne blive tilfredsstillet af en banan?

Jeg bruger det for eksempel også, når jeg planlægger aftensmad. Så tænker jeg i farver, og hvis en ret er lige lovlig rød - f.eks. hotdogs, så kan jeg lave noget gnavegrønt eller nogle rodfrugtfritter til for at trække den over i den gule kategori. Eller har jeg egentlig overhovedet lyst til hotdogs? Måske vil jeg egentlig hellere spise resten af den salat fra i går og gå helt grøn.
6
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Dit daglige trafiklys - kost/sundhed

Indlægaf Luffegås » 24. jan 2022, 10:23

Det vil være alt for meget som i virkeligheden for mig: Rødt lys hele vejen ind i byen og man er den eneste på vejen :lol: Jeg er en alt eller intet type, men kudos for at prøve noget alternativt :) Jeg tænker godt det kan fungere som sundhed i form af hele vejen rundt, såsom humør, mental sundhed, der kunne jeg godt blive inspireret til at notere. Især på området motion, der er jo klart også nogle valg. For at man ikke har dårlig samvittighed over at ligge på sofaen om aftenen kunne det jo være man kunne smule lidt over al den motion man fik i morges, ligesom du nævner med mad.
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18167

Re: Dit daglige trafiklys - kost/sundhed

Indlægaf Mi55y » 24. jan 2022, 10:33

Luffegås skrev:Det vil være alt for meget som i virkeligheden for mig: Rødt lys hele vejen ind i byen og man er den eneste på vejen :lol: Jeg er en alt eller intet type, men kudos for at prøve noget alternativt :) Jeg tænker godt det kan fungere som sundhed i form af hele vejen rundt, såsom humør, mental sundhed, der kunne jeg godt blive inspireret til at notere. Især på området motion, der er jo klart også nogle valg. For at man ikke har dårlig samvittighed over at ligge på sofaen om aftenen kunne det jo være man kunne smule lidt over al den motion man fik i morges, ligesom du nævner med mad.


Ja, lige præcis. Min coach opfordrer også til, at jeg hægter motion på. En gåtur kan f.eks. gøre et rødt valg gult, hvis jeg bevidst vælger at gå en tur, inden jeg spiser chokoladen.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18167

Re: Dit daglige trafiklys - kost/sundhed

Indlægaf Mi55y » 26. jan 2022, 07:53

I går havde min kæreste planlagt hakkebøffer med ovnkartofler og bearnaise.
Jeg smed nogle rodfrugtfritter og en bunke ærter ind i ligningen, så vi landede i gul kategori.
2
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:

Tilbage til "Sund og/eller slank"