Blodtryksnedsættende mad

Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 328
Kontakt:

Blodtryksnedsættende mad

Indlægaf EmoJanice » 29. sep 2023, 07:52

Mit blodtryk er hvad man kategoriserer som Grad 1 hypertension. Den var oppe og ringe på grad 2, før jeg tog fat på kostomlægning og motion.

Alle andre værdier retter sig pænt ind. Min hvilepuls er under 60 jævnfør mit smartwatch (Måske ikke præcis, men det er det jeg har)
Min vægt er gået godt ned.

Men jeg kunne godt tænke mig at sænke blodtrykket mere.

Jeg har fundet nogle opskrifter med bladselleri, som jeg laver salater af. Salat har erstattet kartofler og pasta 90 procent i min kost.

Rødbedejuice nævnes. Også noget ekstrakt fra Rauvolfia som koster kassen.

Men jeg er forvirret. Laver man en google søgning, så er der en artikel som hedder at man ikke kan fixe det på 14 dage, men en bog skriver at det kan lade sig gøre. Hvad skal man tro på? Hjertet eller hjernen?

Sundt blodtryk på 14 dage (Hjernesagen)
Forhøjet blodtryk kan ikke fixes med lynkur på 14 dage (Hjerte Foreningen)
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15663
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21063

Re: Blodtryksnedsættende mad

Indlægaf 2SHY » 29. sep 2023, 08:48

Jeg tænker man skal tænke mere langsigtet. Personligt opfatter jeg diverse opskrifter på tab x antal kg, fix dit og fix dat på x antal dage som noget pop. Selv hvis det er muligt at gøre en forskel, så er det vel ønsket at resultatet skal bevares? Man er jo ikke “færdig” når man er forbi de der 14 dage, så man skal alligevel fortsætte med sin ændrede livsstil frem for bare at vende tilbage til hvad man kom fra
3
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Campanule
Indlæg: 221
Tilmeldt: 30. jan 2018, 18:27
Kort karma: 4
Likede indlæg: 94

Re: Blodtryksnedsættende mad

Indlægaf Campanule » 30. sep 2023, 14:47

Den bog der hedder "sundt blodtryk på 14 dage" af Jerk W. Langer (m.fl.?) kan måske hjælpe. En ven prøvede, og hans blodtryk gik lidt ned. Men han er ikke medincinfri, og jeg ved ærligt ikke om han benytter de opskrifter mere. Der var en masse rødbeder involveret, kan jeg huske
0
:banan:
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8592

Re: Blodtryksnedsættende mad

Indlægaf Raenil » 30. sep 2023, 17:06

EmoJanice skrev:Mit blodtryk er hvad man kategoriserer som Grad 1 hypertension. Den var oppe og ringe på grad 2, før jeg tog fat på kostomlægning og motion.

Alle andre værdier retter sig pænt ind. Min hvilepuls er under 60 jævnfør mit smartwatch (Måske ikke præcis, men det er det jeg har)
Min vægt er gået godt ned.

Men jeg kunne godt tænke mig at sænke blodtrykket mere.

Jeg har fundet nogle opskrifter med bladselleri, som jeg laver salater af. Salat har erstattet kartofler og pasta 90 procent i min kost.

Rødbedejuice nævnes. Også noget ekstrakt fra Rauvolfia som koster kassen.

Men jeg er forvirret. Laver man en google søgning, så er der en artikel som hedder at man ikke kan fixe det på 14 dage, men en bog skriver at det kan lade sig gøre. Hvad skal man tro på? Hjertet eller hjernen?

Sundt blodtryk på 14 dage (Hjernesagen)
Forhøjet blodtryk kan ikke fixes med lynkur på 14 dage (Hjerte Foreningen)


Hvad spiser du?

Men der er jo mennesker der har brug for blodtrykssænkende medicin, uanset hvor sundt de lever. Overvej om du er en af dem.

Når det er sagt, når jeg lever på en kost af grove grønsager (hvidkål, blomkål, grønkål), andre grønsager, lidt frugt, groft brød og magert kød/fisk - og primært drikker vand til - og dyrker motion hvor jeg bliver forpustet hver dag - så arter mit blodtryk sig efter lægens kurve.

Desværre kan jeg ikke leve sådan, så jeg tager medicin udover en almindelig sund kost.
0
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 328
Kontakt:

Re: Blodtryksnedsættende mad

Indlægaf EmoJanice » 8. nov 2023, 09:51

Jeg har omlagt min kost til at bestå af 70 procent salat. Det var også et spørgsmål om økonomi da kød og fisk er blevet meget dyrt. Jeg har lige afleveret 3 dages målinger til lægen og jeg må konstatere et fald mod normalen i forhold til de tal, jeg afleverede for et halvt år siden, men jeg er også tættere på normalt BMI end dengang. Det kan selvfølgelig være at kombinationen af styrke og cardio-træning er medvirkende til at det går den rigtige vej.

Så nu ligger jeg ikke i hypertension klassen mere. Jeg har "kun" forhøjet blodtryk. Jeg er på ingen måde færdig med at tabe mig, så jeg har aftalt en ny måling om et halvt år.
1
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4898
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6495

Re: Blodtryksnedsættende mad

Indlægaf Stars » 8. nov 2023, 17:35

EmoJanice skrev:Jeg har omlagt min kost til at bestå af 70 procent salat. Det var også et spørgsmål om økonomi da kød og fisk er blevet meget dyrt. Jeg har lige afleveret 3 dages målinger til lægen og jeg må konstatere et fald mod normalen i forhold til de tal, jeg afleverede for et halvt år siden, men jeg er også tættere på normalt BMI end dengang. Det kan selvfølgelig være at kombinationen af styrke og cardio-træning er medvirkende til at det går den rigtige vej.

Så nu ligger jeg ikke i hypertension klassen mere. Jeg har "kun" forhøjet blodtryk. Jeg er på ingen måde færdig med at tabe mig, så jeg har aftalt en ny måling om et halvt år.


Da jeg tabte mig 20 kg i foråret ‘21, skar jeg 75% af min blodtryksmedicin væk.

Bedre kondition er også godt for blodtrykket.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?

Tilbage til "Sund og/eller slank"