From fat to fit..

Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: From fat to fit..

Indlægaf Akehurst2 » 6. sep 2016, 18:16

Karkluden skrev:Pt har jeg indset, at tråden bliver til mig selv, og at jeg er glad hvis nogen følger med. For jeg har travlt. Og det skal jo ikke være sådan at tråden bliver en stressfaktor.. Så nogle gange skriver jeg 2-3 gange på en dag, nogle gange går der 5 dage.

I dag har været en ok dag, synes jeg. Slet ikke nok grønt, men med hovedpine i 1,5 døgn, den travleste dag på job jeg nogensinde har oplevet og en syg mand, synes jeg sgu det er ok. Det er det med at lære, at det ikke enten er "totalt sundt" eller "ligegyldigt". Nogle gange skal dagen også bare klares ok fornuftigt, ikke?



Når man er i gang med et langvarigt projekt som en egentlig livsstilsomlægning er, så kan det også blive en meget lang tråd :-D Det er også meget forskelligt, hvor meget jeg får skrevet i min, men det er nu hyggeligt nok at have den alligevel, især til også at kunne læse tilbage i og se processen og tankerne undervejs og fremskridtet sort på hvidt.

Og til det andet: Hell yeah! Alle dage kan sgu ikke indeholde de helt korrekte mængder af grønt og fuldkorn og fisk og protein og sundt fedt og og og. Jeg er (var...) selv virkelig slem til det med at give helt slip ved et lille trin ved siden af, og arbejder konstant på ikke at give efter for det. Ja, jeg fik et par stykker fyldt chokolade til eftermiddagskaffen, og det havde da været bedre at lade være - men det betyder ikke, at så kan jeg lige så godt spise pizza til aftensmad. Nej, chokoladen er spist og nydt, og så videre med kikærtesalaten til aften som planlagt.
0
Brugeravatar
Ally
Indlæg: 4693
Tilmeldt: 2. sep 2015, 18:25
Kort karma: 892
Likede indlæg: 7687

Re: From fat to fit..

Indlægaf Ally » 6. sep 2016, 18:19

Karkluden skrev:[Det er det med at lære, at det ikke enten er "totalt sundt" eller "ligegyldigt". Nogle gange skal dagen også bare klares ok fornuftigt, ikke?

Netop, søde Karklud! :kys: :kram:
1
What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: From fat to fit..

Indlægaf Karkluden » 6. sep 2016, 18:19

Thitida-No-Chey skrev:Jeg kan anbefale dig en vægt-tracker-app til din telefon! Den jeg har hedder... AktiBMI, og man gemmer så vægten på datoer og så viser en fin lille graf, hvilken vej det går...

Jeg er vanvittigt glad for min efter jeg er begyndt med en ny omgang kostomlægning (har rådført mig med en diætist i denne omgang, ikke fordi, jeg ikke ved, hvad jeg skal spise, men fordi jeg altid er så vanvittigt uinspireret mht. mad...)... Især den skide graf, men der er nok fordi den er på vej mod syd :D Man kan jo ikke nødvendigvis se, man har tabt sig, men her kan man så se hvor man startede og hvor man tydeligvis er på vej hen, og det synes jeg er vildt motiverende :)

den har jeg allerede :kys: Men tak. Og ja, den er nemlig god.

Og så havde jeg en lang snak med kæresten forleden om, at jeg nok må acceptere, at når nu det har taget mig 10 år (og mere til) at få alle de her dårlige mønstre, vaner og tanker, ja, så tager det nok lidt mere end 30 uger at smide 30 kg. Agtigt.
Altså det ER jo ikke kun vægten, jeg skal ændre, hvis det skal holde denne gang. Jeg skal ændre mine spisemønstre, mit sociale forhold til mad, min overspisning, mine anoreksitendenser, mit skamfulde forhold til lyst og sult osv osv osv. Forstår I?
Det går pisselangsomt lige nu vægtmæssigt, men i januar startede jeg den mentale proces med at ændre mit FORHOLD til krop, mad og motion. Jeg har siden jeg var omkring 13 år kæmpet MOD min krop. I mange år med had. I et par år med resignation. Nu elsker jeg mig selv, og jeg gør mange gode ting. Men når man i 10+ år har overspist, sultet sig selv, trøstespist, skammet sig osv og ikke mærket reel sult, lyst og mæthed, så tager det jo for fanden mere end 1-2-20 uger at ændre.
Jeg er begyndt at have perioder uden lyst til sukker fx. Helt nyt. Jeg er begyndt at kunne sige "jeg er SULTEN" uden skam. Jeg drikker nok vand og får nok grønt. Jeg kan sige nej tak. Jeg overspiser meget mindre.
Jeg er begyndt at cykle meget. Det gjorde jeg ikke før, fordi "der er mange bakker i århus og det er pinligt, at jeg så sveder". Ved I hvad? de fleste andre sveder sgu også, når de har cyklet op ad bakke hurtigt! Også tynde mennesker. Og det stopper jo igen efter et par minutter. Så nu cykler jeg.

Lige nu giver det ikke det store vægttab, for jeg battler stadig mange ting. Men overvej lige den mentale ændring og den store ændring i min krops sundhed, når den ikke skiftevis bliver sultet og proppet med mad!? Og hvor meget gladere jeg er.
Jeg har brugt ti år på mærkelige diæter, overspisning og kropshad. Det har fået mig til stor overvægt. Nu går jeg en anden vej. Det går ikke hurtigt, men det går godt.
13
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: From fat to fit..

Indlægaf Akehurst2 » 6. sep 2016, 18:33

Hvor kan jeg genkende mange af dine tanker! Jeg har været utilfreds med min vægt siden jeg var 18 (uanset om der var grund til det eller ej) og nu er jeg 36. Så mange års kamp kræver nok lidt tid før man finder ro med krop og vægt.

Jeg har tabt mig ca. 14 kg. på 13 måneder. Det er jo nærmest et latterligt lavt vægttab, men det er et tab og jeg håber virkelig, at det meget langsomme tempo betyder, at jeg har fundet en god måde, hvor det bliver en ny livsstil og ikke en kur. Det siger jeg i hvert fald også til mig selv, når jeg synes det går laaaangsomt.

Jeg er ellers dødgod til at være på kur. Det har jeg været rigtig mange gange og jeg har tabt mange, mange kilo. Og taget dem på igen... Fordi man jo ikke kan leve af kogt kylling for evigt.

Nå, jeg vil ikke hijacke din tråd :genert:
0
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: From fat to fit..

Indlægaf Thitida-No-Chey » 6. sep 2016, 19:02

Der ER nemlig rigtig mange ting, der skal ændre sig, når man har opbygget så usunde vaner, at det resulterer i høj overvægt... Jeg var for pokker næsten 40 kilo overvægtig, og den eneste grund til at jeg kunne smide de første 30 selv var fordi jeg var ledig og havde behov for en overspringshandling...

Men jeg tror, du er godt på vej! Du er opmærksom på hvad du spiser, du er opmærksom på, hvor meget du spiser, du dyrker motion, osv.

Det eneste jeg godt kan blive lidt bekymret over er dine "syndedage", af to årsager: 1: når først det kører, så skal der ikke særlig meget til for at en uges arbejde bliver ødelagt af én rigtig dårlig beslutning (som en hel pizza... Thit... hører du efter!) og 2: Og det er nok ren semantik, og jeg kommer sikkert til at lyde vanvittigt hellig, det er nemlig noget, jeg filosoferede meget over, da jeg gik i gang... Men bare ordet "synder" ... jeg ved ikke, om det bare er mig, men hvis der er en indlagt fast dag til "synd", så er det jo noget, du har bestemt, du må, og dermed er det ikke forbudt. Giver det mening? Diætisten, som har vejledt mig, har decideret indregnet "forbudte ting" i en såkaldt weekend pulje. Så der er plads til at jeg kan få et par glas Asti med min søster eller vingummi eller popcorn ... Jeg ELSKER popcorn og vingummi og jeg må stadig få det og at5 vide, at jeg stadig må få det, at det ikke er forbudt, det giver mig faktisk en følelse af kontrol. Og det at jeg MÅ spise det, gør det faktisk nemmere at holde mig fra det... Det er lidt mærkeligt... Hvis jeg spiser noget af det, skal mængden bare ikke være så stor, som den plejer, og jeg kan helt skippe at bruge min weekendpulje en weekend og gemme den til den næste... (jeg tænker eksempelvis på at gemme alle mine weekendpuljer i december til juleaften.. Ikke at jeg har tænkt mig at holde ædegilde, men jeg vil fanderme have noget sovs til min and!)

Men jeg kan også aktivt vælge dem fra... Og det giver (for mig i al fald) en vanvittigt fed følelse af kontrol at vide "Jeg har 700 kalorier jeg kan snolde op... men jeg bruger kun halvdelen/jeg bruger ikke en eneste!"

Håber det gav bare lidt mening... :D
1
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: From fat to fit..

Indlægaf Karkluden » 6. sep 2016, 19:35

Thitida-No-Chey skrev:Der ER nemlig rigtig mange ting, der skal ændre sig, når man har opbygget så usunde vaner, at det resulterer i høj overvægt... Jeg var for pokker næsten 40 kilo overvægtig, og den eneste grund til at jeg kunne smide de første 30 selv var fordi jeg var ledig og havde behov for en overspringshandling...

Men jeg tror, du er godt på vej! Du er opmærksom på hvad du spiser, du er opmærksom på, hvor meget du spiser, du dyrker motion, osv.

Det eneste jeg godt kan blive lidt bekymret over er dine "syndedage", af to årsager: 1: når først det kører, så skal der ikke særlig meget til for at en uges arbejde bliver ødelagt af én rigtig dårlig beslutning (som en hel pizza... Thit... hører du efter!) og 2: Og det er nok ren semantik, og jeg kommer sikkert til at lyde vanvittigt hellig, det er nemlig noget, jeg filosoferede meget over, da jeg gik i gang... Men bare ordet "synder" ... jeg ved ikke, om det bare er mig, men hvis der er en indlagt fast dag til "synd", så er det jo noget, du har bestemt, du må, og dermed er det ikke forbudt. Giver det mening? Diætisten, som har vejledt mig, har decideret indregnet "forbudte ting" i en såkaldt weekend pulje. Så der er plads til at jeg kan få et par glas Asti med min søster eller vingummi eller popcorn ... Jeg ELSKER popcorn og vingummi og jeg må stadig få det og at5 vide, at jeg stadig må få det, at det ikke er forbudt, det giver mig faktisk en følelse af kontrol. Og det at jeg MÅ spise det, gør det faktisk nemmere at holde mig fra det... Det er lidt mærkeligt... Hvis jeg spiser noget af det, skal mængden bare ikke være så stor, som den plejer, og jeg kan helt skippe at bruge min weekendpulje en weekend og gemme den til den næste... (jeg tænker eksempelvis på at gemme alle mine weekendpuljer i december til juleaften.. Ikke at jeg har tænkt mig at holde ædegilde, men jeg vil fanderme have noget sovs til min and!)

Men jeg kan også aktivt vælge dem fra... Og det giver (for mig i al fald) en vanvittigt fed følelse af kontrol at vide "Jeg har 700 kalorier jeg kan snolde op... men jeg bruger kun halvdelen/jeg bruger ikke en eneste!"

Håber det gav bare lidt mening... :D

Du har helt ret mht. semantikken, og jeg prøver virkelig at undgå ordet "syndedage", men det sniger sig sgu bare ind. Men du har helt ret. Og faktisk har vi også talt om, at det simpelthen for nemt kører af sporet med både "forkert mad" og slik fx.
Så et af vores nye mål er faktisk i højere grad at se på det som en "weekendpulje" og så se på hvad vi kunne tænke os. Fx får vi den kommende weekend besøg af noget familie, der gerne vil prøve en kagebuffet her i byen. Jamen, så er det dét, vi bruger vores "ekstra" kalorier på, og så er aftensmaden de næste par dage planlagt ekstra low-cal (med ekstra grønt for mæthed) og så skal der ikke spises 10 stykker kage.
Jeg har besluttet, at jeg "må" spise et stykke kage, nogle stykker frugt og en portion af deres "sæsonting" (det er fx frugtgrød, koldskål el lignende). Det erstatter så frokost på lørdag, og så supplerer jeg med nogle gulerødder om eftermiddagen. Det er muligvis ikke næringsmæssigt smartest, men det giver mig livsglæde og er et aktivt valg. Det betyder, at jeg siger nej til lagkage fredag, kage på jobbet torsdag, rundstykker til kursus torsdag, dessert søndag osv. Men det er ok. Det er et AKTIVT valg og prioritering.
Og nogle uger kikser det så sikkert. Det kender du nok også. Det gør alle nok. Men bare det at jeg faktisk har en plan, og er blevet opmærksom på, at der simpelthen går for meget "synd" i den som du siger er godt. Og her mener jeg både helt bogstaveligt for mange kcal, men også at jeg skævvrider nydelsen. Så går der "what the hell" og derefter skam i den.

Jeg håber, at denne nye tankegang, som jeg lidt kan forstå du også foreslår/følger, måske kan hjælpe mig til at spise mindre ufornuftig mad, men så virkelig NYDE det og sætte PRIS på det. Uden skam.

Fx valgte vi også i dag at have ekstremt få kulhydrater i aftensmaden. For vi havde mere lyst til noget feta og lidt pesto i salaten. Mængderne blev mindre, fordi fedt er meget energirigt, men det gav livsglæde, og vi følte at vores kroppe trængte mere til noget fornuftigt fedt, en masse grønt og lidt protein end kulhydrat.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: From fat to fit..

Indlægaf Karkluden » 6. sep 2016, 19:37

Og jeg ved godt allerede nu, at jeg sikkert vil falde i indimellem resten af mit liv. Fordi.. ellers var jeg næppe endt her. Men når jeg har en opmærksomhed på dét, tænker jeg også det er nemmere at dreje blikket væk fra kagen på jobbet eller stoppe efter nogle tern chokolade fremfor at inhalere pladen.
Det er ikke nemt, og det vil tage tid - ligesom det tog at opbygge vanerne, men jeg er ærlig overfor mig selv omkring mine mønstre, og det er en stor fremgang.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: From fat to fit..

Indlægaf Karkluden » 6. sep 2016, 19:39

Ej, nu rabler jeg, men fx har jeg også besluttet, at på fredag hvor min familie kommer, og vi skal have forloren hare, der vil jeg spise lidt kød, godt med dampet blomkål og ærter, en enkelt kartoffel og en smule sovs. Det er ting, jeg kan lide, og som vil gøre godt for min krop, og give kcal-mæssigt bedre plads til kage lørdag uden at ødelægge noget. Og så havregryn til morgen + frokost med grønt til.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: From fat to fit..

Indlægaf Karkluden » 7. sep 2016, 07:53

I dag har jeg fri. En fridag helt til mig selv :D
Jeg har sovet til kl 8.20 (jeg står op 5.30 normalt, når jeg skal i dagvagt, så det er jo lige tre timer mere), har ligget med telefonen i sengen lidt og hygget.
Resten af dagen står på en masse praktiske ting herhjemme, træning og afslapning. Har lavet en god plan, hvor vasketøj og udluftning er sat i gang, og jeg har fået puttet lagervarer i skuret, og nu vil jeg så se et afsnit Dicte og spise morgenmad :lol:
Så fortsætter jeg ved 11-tiden :D

Dagens indtag:
Morgen (nu): 1 dåse tun i olie godt drænet, 1 spsk creme fraiche 9%, 5 blade hjertesalat, to gulerødder og en grøn peberfrugt.
Frokost: 1 dl havregryn lavet til grød med vand. Derpå zero topping og lidt mandler. En gulerod til.
Aften: Hjemmelavet pizza med tomatsalat. Regner med at spise en halv pizza med hjemmelavet tomatsauce uden fedt, fedtfattig skinke og en lille håndfuld ost på. Og så tomatsalat til.
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: From fat to fit..

Indlægaf Thitida-No-Chey » 7. sep 2016, 11:43

Hey, det skal være i orden at falde i engang imellem! Når man engang har nået sit mål og er færdig og tilfreds med sit vægttab! Livet bliver fanderme kedeligt (for mig i al fald) hvis jeg skal undvære søde ting resten af mine dage. Når jeg er færdig vil jeg have LOV til at spise hvad jeg vil, også selvom det er pizza...

Men jeg vil aldrig nogensinde tilbage til det, der gjorde at jeg tog så meget på: Pizza næsten hver dag, almindelig cola i grådige mængder, en hel bøtte Cookies and cream til football sunday, kage hver dag fordi jeg kunne, is ofte fordi jeg har lyst, bare ædeædeæde, et vanvittigt kalorieindtag, uden nogen form for omtanke... Nu har jeg på egen krop følt og set resultatet af den form for skødesløshed ... og jeg vil aldrig derhen igen!

Jeg vil gerne nå et punkt, hvor jeg onsdag må tage et stykke "Nårh, hvor er det synd for os at vi skal være her HELE dagen"-trøstekage med min kollega... men kage og pizza og sukkerholdige drikkevarer vil aldrig igen blive en fast del af min daglige kost... for jeg så ikke, at det gik galt, før det var gået RIGTIGT galt...!

Summa summarum: Man skal sq også have lov til at NYDE livet og NYDE nogle knap så sunde ting... men alt med måde :)
2
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: From fat to fit..

Indlægaf Karkluden » 8. sep 2016, 19:19

I dag har været en virkelig god dag! På kursus med job, et par timer på job, træning, praktiske ting til familiebesøg i weekenden og afslapning. Altsammen klaret med pms og mens-smerter. Uden at overskride kcal.

Morgen: 1 hjemmebagt grovbolle med 1 lille banan og lidt smør, et stort glas vand.
Formiddag: Vand.
Frokost: 2 gulerødder, 2 tomater, en halv grovbolle, en halv banan, 5 gram smør.
Eftermiddag: Vand og 1 kugle is (derfor blev frokosten så smal, blev inviteret af en veninde)
Aften:en stor portion salat, en dåse tun, et halvt æg, lidt creme fraiche, en lille tsk pesto, et lille stykke hjemmebagt pizza der ikke drev af fedt. vand og sukkerfri saft.

Motion: 12 km cykling og 35 minutters styrketræning med cardio indbygget.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: From fat to fit..

Indlægaf Karkluden » 13. sep 2016, 12:42

Weekenden gik rigtig godt. Jeg overholdt alle aftaler med mig selv, og kcalforbruget i weekenden har været tiptop. Vi spiste på mcd søndag aften, men jeg havde afstemt hele søndagens indtag efter det sådan at jeg kunne gøre det uden at gå over i kcal .

Ogøh. Så blev jeg friet til søndag aften. Så det var ligesom pænt dejligt :lun:

Nu har jeg lige nogle nattevagter og det fungerer ok. Spiser et lille måltid med meget grønt her ved 14-15 tiden når jeg vågner, aftensmad ved 19-tiden og et lille måltid uden sukker eller lignende ved 4-tiden.

Jeg går i gang med et forløb ved en psykolog den 22. Ikke kun ift vægttab, men flere issues jeg har brug for at tale om og få copingmekanismer til, men meget af det hænger sammen med mit forhold til mad også, så det glæder jeg mig til. :D :gogo:
8
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4792
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: From fat to fit..

Indlægaf MyGirl » 15. sep 2016, 05:34

Guuud, tillykke!!!! Hvor fantastisk :lun:

Det lyder til, det går rigtig rigtig godt for dig for tiden - skøn læsning!

Ih, nu må min kæreste sgi også godt snart komme på knæ :D
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: From fat to fit..

Indlægaf Karkluden » 15. sep 2016, 14:01

MyGirl skrev:Guuud, tillykke!!!! Hvor fantastisk :lun:

Det lyder til, det går rigtig rigtig godt for dig for tiden - skøn læsning!

Ih, nu må min kæreste sgi også godt snart komme på knæ :D

Tak :lun:
Det gør det virkelig. Jeg er virkelig glad, og har det godt.
Jeg var lige på vægten, og tror sgu vi skal investere nogle penge i en god, dyr vægt. Jeg vejede mig 5 gange, alle med forskelligt resultat (vejede mig 2. gang, fordi den blinkede lidt). Der var 3 kgs forskel på målingerne :rulle: Jeg vælger dog at regne med den første.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: From fat to fit..

Indlægaf Thitida-No-Chey » 15. sep 2016, 14:06

Ja, det lyder som om I skal have en ny vægt. Da min den gamle begyndte at sætte ud vejede den mig en dag til 77.9 kilo (dagen forinden havde jeg vejet 85...!) Stod af igen.. undrede mig... Stod på igen... 189,4.... Meget forvirret, af igen, 67,9... Sidst 17,8... Så røg den altså ud!
2
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede

Tilbage til "Sund og/eller slank"