Fra tyk og trist til slank og glad!

Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5071
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9827

Re: Fra tyk og trist til slank og glad!

Indlægaf Tilly » 14. apr 2017, 07:57

Det går fortsat stille og roligt fremad. Vægten i dag sagde 82,0 kg. Håber at nå under 80 inden 3. juni hvor jeg skal på en uges ferie i Athen :)
6
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5071
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9827

Re: Fra tyk og trist til slank og glad!

Indlægaf Tilly » 5. maj 2017, 18:57

Lille opdatering...

Har desværre ikke tabt mig de sidste 3 uger, derimod havde jeg faktisk taget næsten et kilo på i sidste uge :trist: Og det til trods for at jeg fortsat faster 2 gange ugentligt. Denne uge har jeg tabt det jeg tog på i sidste uge, så nu håber jeg virkelig at der er bare et lille vægttab i næste uge. Ellers er jeg måske nødt til at gøre noget andet for at opnå et fortsat vægttab. Jeg tænker at jeg foreløbig lige giver det et par uger mere med 5:2 og så vil jeg beslutte om jeg skal gøre noget andet fremover. Overvejer evt at spørge min læge om en henvisning til en diætist, eller evt se hvad jeg selv kan finde af muligheder for hjælp. For hvis jeg skal til at leve efter en kostplan hver dag, så er jeg nødt til at få hjælp til at lave den, kan ikke overskue det selv.

Overvejer også lidt om jeg de næste uge skal forsøge mig med 3 ugentlige fastedage, bare for lige at give et lille boost. Jeg vil SÅ gerne under 80 kilo snart!


Noget helt andet er at det halter gevaldigt med motionen, har så svært ved at finde motivation til at komme af sted i træningscentret. Til gengæld har jeg besluttet mig for at jeg skal gå en tur hver dag når jeg kommer hjem fra arbejde (og selvfølgelig også på fridage) af minimum en halv times varighed. Jeg ved godt det ikke er meget, men når jeg hidtil blot har placeret mig på sofaen fra jeg kommer hjem til jeg skal i seng, så er det jo et skridt i den rigtige retning. Og i denne uge er det gået rigtig godt med gåturene. Og jeg er begyndt at overveje om jeg skal investere i et par løbesko, så gåturene kan udvikle sig til løbeture med tiden.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Fra tyk og trist til slank og glad!

Indlægaf IrmaPigen » 5. maj 2017, 19:23

Jeg synes faktisk ikke man bør have en henvisning til diætist, fordi man vejer par og firs kilo.

Og så tror jeg ikke du skal betragte det som "noget helt andet" at det halter med motionen. Der er temmelig stor sammenhæng mellem vægttab og motion.
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5071
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9827

Re: Fra tyk og trist til slank og glad!

Indlægaf Tilly » 5. maj 2017, 20:48

IrmaPigen skrev:Jeg synes faktisk ikke man bør have en henvisning til diætist, fordi man vejer par og firs kilo.

Og så tror jeg ikke du skal betragte det som "noget helt andet" at det halter med motionen. Der er temmelig stor sammenhæng mellem vægttab og motion.

Det er da ok du synes det, jeg har dog en veninde der havde et væsentligt mindre problem med overvægt end mig, og hendes læge gav hende en henvisning til diætist, så det er egentlig bare derfor jeg har overvejelsen. Jeg aner intet om hvorvidt der er generelle retningslinjer for hvornår man kan forvente en henvisning. Det er jo ikke sådan at jeg bliver sur eller synes det er for dårligt hvis jeg ikke kan få en henvisning. Men min overvægt påvirker altså min sundhed væsentligt, så jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle være ok at spørge.

Og jeg ved godt at motionen kan have en positiv indvirkning, grundet til at jeg kalder det "noget helt andet" er såmænd bare at jeg ikke rigtig har opdateret om hvordan det gik med motionen siden jeg oprettede tråden. Så jeg er ikke blind for at jeg også kan nå længere med mit vægttab hvis den del kommer til at fungere for mig :) Det er jo netop derfor jeg allerede har taget initiativ til en lille ændring i denne uge og ønsker at det skal udvikle sig til noget mere. Det bliver dog nødt til at være i et tempo jeg kan følge med til, så jeg ikke giver op endnu en gang, fordi jeg vil for meget for hurtigt.
Senest rettet af Tilly 5. maj 2017, 21:01, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5071
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9827

Re: Fra tyk og trist til slank og glad!

Indlægaf Tilly » 5. maj 2017, 20:57

Ja ok, har lige googlet det, kan godt se at jeg ikke skal regne med at jeg er berettiget til det. Som sagt var min overvejelse baseret på min venindes henvisning til diætist. Jeg havde såmænd ikke undersøgt det nærmere, mht hvad en henvisning krævede.

Jeg må undersøge selv om der findes en god diætist i mit nærområde :)
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Fra tyk og trist til slank og glad!

Indlægaf Pandesteg » 5. maj 2017, 21:06

IrmaPigen skrev: Der er temmelig stor sammenhæng mellem vægttab og motion.


90% af et vægttab ligger i kosten, så det passer altså ikke.
8
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5071
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9827

Re: Fra tyk og trist til slank og glad!

Indlægaf Tilly » 12. maj 2017, 06:06

ENDELIG er de ti første stædige kilo væk, og jeg har endda lige præcis nået et BMI under 30. Så nu tilhører jeg ikke længere fedme klasse 1, nu er jeg "bare" overvægtig :D


081E6752-07A7-41EF-A64B-99E827BC8B66L0001.jpg


Jeg har snakket med en veninde og kollega som løber og fået gode tips til også at komme i gang med at løbe. I dag står på hovedrengøring, men i morgen tager jeg i H&M og får købt lidt løbetøj, så jeg kan starte med et løbeprogram denne weekend :)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
5
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5071
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9827

Re: Fra tyk og trist til slank og glad!

Indlægaf Tilly » 14. maj 2017, 14:59

Havde min debut løbetur i dag :D Købte lidt nyt træningstøj i går og ville have været ude at løbe i går, men så begyndte det at tordne og lyne, så udskød det til i dag ;)

Jeg har hentet en app der hedder 5K, den har et løbeprogram hvor man får dikteret hvornår man skal gå og hvornår man skal løbe. Så man bliver trænet til at kunne løbe 5 km via intervaltræning. Den er baseret på at man løber 3 gange ugentligt, og målet om de 5 km skulle kunne indfries efter 9 uger. Jeg satser dog på 10 uger, da jeg har en uges ferie undervejs. Og ved ikke lige om jeg vil løbe rundt i Athen hehe. Men skal da nok få gået meget når jeg skal på ferie.

Jeg tænker at en midtvejs gave til mig selv, hvis jeg formår at holde fastholde mig selv i dette løbeprojekt, skal være nogle trådløse høretelefoner :)
4
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Fra tyk og trist til slank og glad!

Indlægaf Akehurst2 » 15. maj 2017, 07:28

Tilly skrev:Havde min debut løbetur i dag :D Købte lidt nyt træningstøj i går og ville have været ude at løbe i går, men så begyndte det at tordne og lyne, så udskød det til i dag ;)

Jeg har hentet en app der hedder 5K, den har et løbeprogram hvor man får dikteret hvornår man skal gå og hvornår man skal løbe. Så man bliver trænet til at kunne løbe 5 km via intervaltræning. Den er baseret på at man løber 3 gange ugentligt, og målet om de 5 km skulle kunne indfries efter 9 uger. Jeg satser dog på 10 uger, da jeg har en uges ferie undervejs. Og ved ikke lige om jeg vil løbe rundt i Athen hehe. Men skal da nok få gået meget når jeg skal på ferie.

Jeg tænker at en midtvejs gave til mig selv, hvis jeg formår at holde fastholde mig selv i dette løbeprojekt, skal være nogle trådløse høretelefoner :)


Sådanne små delmål synes jeg virker rigtig godt. Der kan synes langt til målet og nogle gange orker man bare ikke at holde fokus på kost og træning og det hele på en gang, men man kan som regel godt overskue at passe en ting til punkt og prikke. Og så rykker det jo også.

Du må meget gerne fortælle om løbeapp'en er god :)
3
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5071
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9827

Re: Fra tyk og trist til slank og glad!

Indlægaf Tilly » 19. maj 2017, 10:18

I denne uge står vægten stille, men har nok givet den lidt for meget gas med sukkerindtag på mine spisedage, og så har jeg også menstruation og synes efterhånden at jeg har erfaret at omkring min cyklus oplever jeg ikke rigtigt noget vægttab.

Til gengæld har jeg lige gennemført løbetur nr 3, så uge 1 af mit løbeprogram er hermed gennemført :D
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5071
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9827

Re: Fra tyk og trist til slank og glad!

Indlægaf Tilly » 19. maj 2017, 10:28

Akehurst2 skrev:
Sådanne små delmål synes jeg virker rigtig godt. Der kan synes langt til målet og nogle gange orker man bare ikke at holde fokus på kost og træning og det hele på en gang, men man kan som regel godt overskue at passe en ting til punkt og prikke. Og så rykker det jo også.

Du må meget gerne fortælle om løbeapp'en er god :)

Ja det virker i hvert fald rigtig godt for mig :)

Løbe appen er meget simpel, den fortæller bare hvornår man skal løbe og hvornår man skal gå, og så bliver man gjort opmærksom på hvornår man er halvvejs. Og så får man et par rosende ord undervejs :D
Og så er den opbygget sådan at man skal løbe 3 gange om ugen, og så skal man gradvis løbe mere fra uge til uge. Jeg er helt tilfreds med appen da jeg selv slipper for at holde øje med tiden :)
2
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5071
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9827

Re: Fra tyk og trist til slank og glad!

Indlægaf Tilly » 14. jul 2017, 06:20

Det er ikke gået så godt de sidste par måneder. Men jeg har endelig nået mit andet delmål i dag om at komme under 80 kg, vægten stod på 79,7 kg i dag.

Jeg gik jo i gang med at løbe for et par måneder siden, og det gik også godt omkring 3-4 uger hvor jeg kom af sted 3 gange ugentligt. Men så sagde mine knæ altså stop :( :trist:

Den sidste lille måneds tid er jeg dog begyndt at træne i fitnesscenter to gange ugentligt, hvor jeg træner primært på crosstrainer og romaskine indtil videre. Det belaster heldigvis ikke mine knæ på samme måde som løb. Vil også gerne i gang med spinning snart, har dog ikke helt mod på det endnu.

Det er heller ikke gået så godt med kosten de sidste par måneder, men jeg er ved at være tilbage på sporet. Så nu vil jeg arbejde frem mod næste delmål, som er at komme under 75 kg :)
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Fra tyk og trist til slank og glad!

Indlægaf Akehurst2 » 14. jul 2017, 06:53

Men det går da fremad - det skal du holde fast i :kys:

Spinning er rigtig godt til at få noget sved på panden, og man kan ret let selv styre belastningen, og fx lade være med at stå for meget op, hvis knæene ikke er til det. Og hvis du synes, det er lidt en overvindelse at komme derned, når du er uøvet i den del af træningen, så bare vær der i god tid og nap en cykel nede i et hjørne bagi, så du ikke føler dig totalt on display til du har fået styr på det hele.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Fra tyk og trist til slank og glad!

Indlægaf Akehurst2 » 14. jul 2017, 07:09

Og kiggede i øvrigt lige din tråd igennem - jeg synes virkelig, det er et flot vægttab, du har opnået, og især at det er gået så fint og jævnt siden du startede tråden.

Det tyder på, at du har fundet en god metode, så det er bare at holde fast :klap:
1
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5071
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9827

Re: Fra tyk og trist til slank og glad!

Indlægaf Tilly » 16. jul 2017, 13:21

Akehurst2 skrev:Men det går da fremad - det skal du holde fast i :kys:

Spinning er rigtig godt til at få noget sved på panden, og man kan ret let selv styre belastningen, og fx lade være med at stå for meget op, hvis knæene ikke er til det. Og hvis du synes, det er lidt en overvindelse at komme derned, når du er uøvet i den del af træningen, så bare vær der i god tid og nap en cykel nede i et hjørne bagi, så du ikke føler dig totalt on display til du har fået styr på det hele.


Har gået en del til spinning for år tilbage, og var rigtig glad for det. Grunden til at jeg har svært ved at komme af sted nu er at jeg er bange for at blive konfronteret med hvor elendig min kondition er :ninja: :blush2:

Men ja, det bliver nok noget med at holde igen med belastningen og evt holde igen med at stå op. Planlægger at tage til spinning i morgen eftermiddag, så det bliver spændende!

Akehurst2 skrev:Og kiggede i øvrigt lige din tråd igennem - jeg synes virkelig, det er et flot vægttab, du har opnået, og især at det er gået så fint og jævnt siden du startede tråden.

Det tyder på, at du har fundet en god metode, så det er bare at holde fast :klap:

Tusind tak skal du have. Og ja, jeg tror også jeg har fundet den metode som er den rigtige for mig. Og selvom det har gået langsomt fremad på det seneste, så går det trods alt fortsat fremad :) Jeg har heller ikke sat noget mål for hvornår jeg gerne vil være i hus med mit vægttab, jeg bliver ved med at koncentrere mig om 5 kilos intervaller :) og ved faktisk heller ikke helt hvad mit endelig mål er vægtmæssigt, men hvis jeg kan komme til at passe str 38-40 i bukser, så vil jeg blive overlykkelig :genert:
0

Tilbage til "Sund og/eller slank"