Mit livs første kur

Brugeravatar
Maanii
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1762

Mit livs første kur

Indlægaf Maanii » 17. jun 2017, 16:51

Jeg har altid været sådan en der kunne spise og drikke hvad jeg ville og holde mig på nogenlunde samme (normal) vægt.

Så holdt jeg op med at ryge for 5 år siden og skiftede samtidig til et mere stillesiddende job. Siden da har min vægt stille og roligt sneget sig op på +10kg. Jeg har aldrig haft en vægt, så i starten opdagede jeg det ikke, og først da jeg så nogle ferie bikini billeder kunne jeg se at den ikke var helt god.

Eftersom jeg aldrig har haft problemer med min vægt før har det ligget mig meget fjernt at passe på hvad jeg spiser, og jeg har i perioder levet utrolig usundt. Det sidste år har været slemt. Takeout flere gange om ugen, sodavand dagligt, vin næsten dagligt og i weekenderne i ret store mængder.

Jeg har nok lidt prøvet at overbevise mig selv om kvinder har kurver, og det i virkeligheden er normalt og flot, men nu hvor jeg knap kan være i en str. 40 er jeg ikke særlig overbevist længere.

Så NU skal det være slut. Jeg vil være slank og sund!

Jeg tror ikke jeg dur til at gå all in på en specifik kur. Så taktikken er at leve fornuftigt, spise grønt og fedtfattigt, samt holde mig helt fra pizza, sodavand og vin i hverdagende og på et minimum i weekenderne.

Jeg har aldrig dyrket motion eller sport, og har i det store hele levet et meget inaktive liv. Jeg har prøvet lidt motionscenter og holdtræning, men er slet ikke til det. Så min plan er at starte med nogle lange gåture og lidt hjemme styrketræning.
Mig og min kæreste har aftalt at stå af to stationer før på vej hjem fra arbejde. Det giver en gåtur på omkring 6km. Det vil vi gøre 2 gange i hverdagene, og så tage en lidt længere længere tur i weekenden.

I sidste uge vejede jeg mig til 69,5kg. Det højeste jeg nogensinde har vejet, og det giver med mine små 156cm en BMI på 28,35.
Jeg tror en del af det har været væske, for her 1 uge inde i projektet siger vægten 66,6 kg, – og jeg kan nok (desværre) næppe regne med et ugentligt vægttab på 3kg.

Det ultimative mål er 55-57kg.

Jeg tror jeg vil prøve at dele det op i delmål på 3kg for bedre at kunne overskue det.

Så første mål er 63kg.

I virkeligheden ligger hele projektet mig og min inaktive, dovne og madglade natur meget fjent – Så jeg tror det vil være rigtig godt med en tråd til at holde mig lidt motiveret. :)

Råd, vejledning og hep er meget velkomment :)
0
At bane min vej i verden i dag, kræver alt jeg har.
jeanett88
Kort karma: 22
Likede indlæg: 187

Re: Mit livs første kur

Indlægaf jeanett88 » 17. jun 2017, 17:38

Jeg hepper og vil glæde mig til at følge med :pompom: :pompom:
2
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 483
Likede indlæg: 10424

Indlægaf Flora » 17. jun 2017, 20:00

Hep :pompom:

Det lyder til, at du har en fornuftig tilgang til det, så det skal nok lykkes :)
1
Brugeravatar
ManicNinja
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 9014

Indlægaf ManicNinja » 18. jun 2017, 14:04

Jeg har haft nøjagtigt de samme uvaner (dog knap så meget take-out). Jeg har i modsætning til dig vejet for meget det meste af mit voksne liv og er nu i gang med at tabe mig ret præcist det samme antal kilo som dig.

Anyway. Vil bare sige, at vægttab på mere end 500-700 gram om ugen normalt ikke er en god idé. Du stresser bare kroppen og taber nemt det forkerte, altså væske og muskelmasse. Ikke mindst er der større tendens til hurtigt at tage det (og mere til) på igen.

Så mit råd vil være at tage det stille og roligt.

Derudover lyder din fremgangsmåde ret fornuftig. Prøv at overveje, at den måde, du indretter dig på, skal være noget, du kan leve (godt!) med resten af livet. Det er ikke bare for nogle uger eller måneder. Det her skal være "grundreglen", som du så ind imellem kan afvige lidt fra ved særlige lejligheder. Derfor skal din kost helst heller ikke være noget, som får dig til at føle, du lider afsavn. Det skal være holdbart at leve på den måde, du finder frem til.

Ikke at det følgende nødvendigvis gælder dig, men jeg tror, at en del af os, der kæmper for at tabe sig, mere eller mindre bevidst lever efter, at om 3-6 måneder kan vi heeeldigvis vende tilbage til det gamle mønster ... Suk. Det er ret vigtigt at få tænkt over, at hvis det tyder på, at man fx også fremover vil være røgfri og have stillesiddende arbejde, ja, så må man tilsvarende også fremover stoppe færre kalorier indenbords, gå lidt mere og spurte noget mere op ad trapperne. :)
1
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
ManicNinja

Indlægaf ManicNinja » 18. jun 2017, 14:59

I øvrigt - mht træning:

Forstår godt hvis det ikke siger dig så meget - jeg træner selv udelukkende pga velværet bagefter.

OG så liiidt af en anden grund: Undervurder ikke den motivation, det kan give. Især i de perioder, hvor vægten står stille eller måske ligefrem stiger, er det SÅ vigtigt at kunne føle sig succesfuld og vellykket pga noget andet. Og det gør man altså nærmest, bare man kommer af sted til træning, ud at løbe, forbedrer en tid med 20 sekunder, kan løfte mere, eller hvad hulen man nu gør af fremskridt.

Derfor ville jeg nok overveje at gøre andet og mere end at gå (fx løb eller cykling, som begge nemt kan bakses ind i et almindeligt dagligdags program).
2
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
Maanii

Indlægaf Maanii » 18. jun 2017, 15:21

ManicNinja skrev:Jeg har haft nøjagtigt de samme uvaner (dog knap så meget take-out). Jeg har i modsætning til dig vejet for meget det meste af mit voksne liv og er nu i gang med at tabe mig ret præcist det samme antal kilo som dig.

Anyway. Vil bare sige, at vægttab på mere end 500-700 gram om ugen normalt ikke er en god idé. Du stresser bare kroppen og taber nemt det forkerte, altså væske og muskelmasse. Ikke mindst er der større tendens til hurtigt at tage det (og mere til) på igen.

Så mit råd vil være at tage det stille og roligt.

Derudover lyder din fremgangsmåde ret fornuftig. Prøv at overveje, at den måde, du indretter dig på, skal være noget, du kan leve (godt!) med resten af livet. Det er ikke bare for nogle uger eller måneder. Det her skal være "grundreglen", som du så ind imellem kan afvige lidt fra ved særlige lejligheder. Derfor skal din kost helst heller ikke være noget, som får dig til at føle, du lider afsavn. Det skal være holdbart at leve på den måde, du finder frem til.

Ikke at det følgende nødvendigvis gælder dig, men jeg tror, at en del af os, der kæmper for at tabe sig, mere eller mindre bevidst lever efter, at om 3-6 måneder kan vi heeeldigvis vende tilbage til det gamle mønster ... Suk. Det er ret vigtigt at få tænkt over, at hvis det tyder på, at man fx også fremover vil være røgfri og have stillesiddende arbejde, ja, så må man tilsvarende også fremover stoppe færre kalorier indenbords, gå lidt mere og spurte noget mere op ad trapperne. :)

Tak for svar og rigtig god pointer! :)

Jeg har været forfærdeligt hævet over hele kroppen, så jeg tror det er dér de 3 kilo er forsvundet fra – Og det er dejligt, men jeg håber/satser slet ikke på det går så hurtigt fremover.

Også god pointe med at skulle kunne leve med det som "new normal" og ikke som en kur. Jeg tror det kommer til at give sig selv, for jeg har slet ikke rygrad til at gå all-in. :genert:

Her i opstarten har det mest været noget med at skære det fra jeg føler jeg sagtens kan undværer og mest spiser af vane. F.eks pizzaer som vi primært spiser fordi vi er presset på tid og alligevel ikke rigtig nyder, og kage som jeg ikke engang kan lide men mest af alt spiser fordi jeg føler en social pligt overfor den der serverer.
Og så lære at spise i mængder der er mere passende til min lave krop. Jeg ender ofte med at spise til jeg har det dårligt, bare fordi maden er der. :rulle:

Du har nok også ret mht. motion.
Jeg tror det må være noget der kan komme på senere. Tanken er virkelig dræbende for mig. Jeg synes træning er decideret modbydeligt og kedeligt. :(
0
Lykke
Kort karma: 139
Likede indlæg: 2901

Indlægaf Lykke » 18. jun 2017, 15:55

Men hvis træning er kedeligt, så lad være! Hvis du kan lide at gå ture, er det da rigeligt fint. Måske der er andre ting som du kunne få pulsen op ved på en naturlig måde.
Fx ved havearbejde, gulvvask eller andet i den dur.
Måske cykle på arbejde.
Det er bestemt sundt at få pulsen op, men i forhold til vægttab er det kalorieoptag det handler om.

Jeg synes det lyder ganske fornuftigt at vælge de ting ud, som har størst indvirkning på kaloriemængden. Fx pizza du ikke nyder osv.
2
Brugeravatar
ManicNinja

Indlægaf ManicNinja » 18. jun 2017, 16:10

[quote="Maanii"]

Hævet: Lyder som om du har tabt en del væske ... Men jeg er ikke på nogen måde kostekspert og ved ikke meget om fysiologi.

Bare af nysgerrighed: Hvad mener du med at gå "all in"? Hvis det er at være i kontrol på ALT og leve af broccoli :D eller undgå ALLE kulhydrater fx, så må jeg sige: Jeg tror ikke på, det er sundt - og jeg tror heller ikke på, at det er holdbart på længere sigt. :) Ligesom jeg bestemt heller ikke kan forestille mig, at det er sundt for kroppen at vælge ALT fedt fra. Eller KUN leve af protein. Eller hvad nu folk disker op med.
Forbud af enhver slags gør erfaringsmæssigt før eller siden, at man ender med at gå bonkers, have lyst til at drikke sovs og plyndre en slikbutik plus en vinforrretning.

Så jeg synes, du skal fortsætte, som du her beskriver. Det lyder utroligt fornuftigt, at du ikke abonnerer på en eller anden færdigsyet kur, men i stedet tager udgangspunkt i, hvad netop DINE uvaner var. Fx den dér med at spise "af høflighed" og i det hele taget overspise. (Der er - måske - også lidt angående selve dét at sige nej og sige fra, som du helt generelt skal have kigget på? På den måde kan kostomlægning også komme til at handle om selvudviklingsemner - det kan føre mange spændende ting med sig :) )

Angående overspisning: Jeg har selv helt klart haft en stærk tendens til at spise tre portioner aftensmad 3-4 aftener ud af syv - og desværre som oftest ikke af sult, men blot som "hygge" eller af dårlig vane, eller måske fordi jeg egentlig kedede mig lidt og savnede selskab :stoned: :tie: Nu gør jeg virkelig meget ud af at mærke efter og fx lige sidde 20-25 minutter, efter at jeg har spist en portion. Er jeg så stadig sulten, spiser jeg da bare lidt mere. Men ingen grund til at skovle ind af ren vane, og uden at kroppen får en chance for at følge med.
Kage/slik og is plus chips har det derimod aldrig været svært for mig at holde mig fra. Sodavand kan jeg slet ikke lide.

Min pointe er, at jeg tror meget fast på, man bør kigge realistisk og helt ærligt på sin hidtidige livsstil, inden man går i gang med at ændre vaner i håb om at tabe sig og blive sundere - og så tager man sine beslutninger om ændringer ud fra det: Jeg holder selv meget af fede mejeriprodukter og gode oste, dip og andet snask, lækkert brød med en saftig krumme og maaaasser af smør + fede sydeuropæiske spegepølser på, (friture-)stegt mad samt vin. Guffeliguf, du! Og så spiser jeg typisk for meget. Så det er nogle af de punkter, hvor JEG har skærpet opmærksomheden. En anden, der æder chips og slik hver dag, bør i min optik sætte ind nogle andre steder.

Det lyder nok hjerteskærende banalt og selvindlysende, når jeg skriver det sådan. Men jeg undrer mig bare, når jeg fx ser folk vælge alt kulhydrat/stivelse fra som sådan et "orakelsvar" på, hvordan de taber sig. Hvis de tidligere har levet for fedt, mener jeg, det er dér, de bør skære. Endelig må man ikke glemme, at kroppen jo altså har brug for noget kulhydrat for at kunne fungere optimalt. Så man kan jo i stedet forsøge sig med nogle langsommere kulhydrater - fx ved at vælge fuldkornsprodukter og så hoppe kartofler og sovs ved frokosten i kantinen over og erstatte med grøntsager. :)

Alt i alt er din fremgangsmåde da den helt rigtige - så lad du bare være med at slå dig selv i hovedet med, at du "burde gå all in". :)
Senest rettet af ManicNinja 18. jun 2017, 17:00, rettet i alt 1 gang.
0

Winston Churchill
Brugeravatar
ManicNinja

Indlægaf ManicNinja » 18. jun 2017, 16:16

Lykke skrev:Men hvis træning er kedeligt, så lad være! Hvis du kan lide at gå ture, er det da rigeligt fint. Måske der er andre ting som du kunne få pulsen op ved på en naturlig måde.
Fx ved havearbejde, gulvvask eller andet i den dur.
Måske cykle på arbejde.
Det er bestemt sundt at få pulsen op, men i forhold til vægttab er det kalorieoptag det handler om.

Jeg synes det lyder ganske fornuftigt at vælge de ting ud, som har størst indvirkning på kaloriemængden. Fx pizza du ikke nyder osv.

Meget enig! Det skal jo ikke være noget, der piner én.

Jeg lurede bare på ting, der kan give én små sejre - men på gåturene kan det fx så være "hey, jeg kom af sted to gange i denne uge" eller "lækkert, jeg gik min faste rute hurtigere i dag" eller whatnot. Behøver absolut ikke være træning.

Tja. Vi er jo forskellige. Selv har jeg bare brug for at mærke en eller anden form for succes eller progression ud over den, der måtte være på vægten, og den mærker jeg tydeligst i træningslokalet.
0

Winston Churchill
Brugeravatar
Maanii

Indlægaf Maanii » 18. jun 2017, 16:49

Generelt er min udfordring omkring motion nok lidt at jeg ikke rigtig kan blive motiveret af det. Jeg har ikke rigtig nogen sådan konkurrence ånd.

Jeg er meget mere til hygge, og det er der gåturene gør noget for mig, fordi vi kan gøre det sammen, holde lidt i hånd i mens og få snakket en masse. Ligesom jeg også kun kan lokkes på cyklen hvis det er fordi vi sammen skal ned til stranden.

Men hey, det blev til 20km (udover alm hverdags gang) i sidste uge, og det er tid jeg ellers havde ligget på sofaen, så det er i hvertfald bedre end ingenting. :)
4
Brugeravatar
Maanii

Indlægaf Maanii » 20. sep 2017, 10:28

Nå, men her går det egentlig ikke specielt godt.
Jeg mistede fokus hen over sommeren, og vægten har stået ret stille siden – Men jeg kan mærke at motivationen er ved at være tilbage, så jeg tænker det er et godt tidspunkt at få gang i tråden igen.

I denne uge har jeg fået lidt gang i motionen igen. så det er godt.

Mit motions mål er:

Gå-ture af ca. 7km omkring 2-3 gange om ugen.
Træningsvideo på ca. 30 min med 3xkardio og 3xstyrketræningsøvelser som jeg vil forsøge at lave 2-3 gange om ugen.

Det er ca. det motion jeg tror jeg kan overskue, i hvertfald indtil videre.

Og så skal der sættes ind på mad-fronten.
Vin og sodavand er allerede cuttet helt ud af hverdagene, så det skal bare vedligeholdes.
Junkfood derhjemme har jeg skåret kraftigt ned på, men det kan godt gøres bedre.

Der hvor jeg for alvor skal lære at sige nej, er på arbejdet – Vi har en virkelig voldsom snack-kultur.
Lige nu, som er en helt alm. hverdag, har vi i min afdeling kiks, småkager, nødder, chokolade, nødder og chips åbent, som går på runde.
Til frokost er der dagligt hvidt brød og fede oste, og ugentlig kagedag. Vi er 60 mennsker så der er altid en der har fødselsdagskage med, eller noget der skal fejres med champagne og snacks.

Det er én lang udfordring at sige nej hver dag.

Vægt i dag er 67,5 kg
Senest rettet af Maanii 20. sep 2017, 13:38, rettet i alt 3 gange.
0
Brugeravatar
sansera
Kort karma: 32
Likede indlæg: 839

Indlægaf sansera » 20. sep 2017, 11:18

hep :banan:
1
Brugeravatar
Afskylia
Kort karma: 9
Likede indlæg: 255

Indlægaf Afskylia » 20. sep 2017, 11:31

Jeg hepper også. :gogo: Jeg er lige så høj eller lav som dig og står overfor nogle at de samme udfordringer som dig.

Jeg begyndte også at gå da jeg ville tabe og det har hjulpet mig. Jeg købte en fitbit til at tælle mine skridt og det synes jeg har været en god måde at få motivation på. Jeg er heller ikke konkurrencemenneske og er slet ikke drevet af at kunne løbe noget 20 sek hurtigere. Der hjalp min skridttæller mig til at få gået de ture. Jeg har en lydbog i ørerne og elsker mine gåture nu.

Vi får også meget kage på arbejdet og det har været virkelig svært at skulle sige nej. Samtidig er vores frokostbuffet også ret lækker og jeg slet ikke har kunne styre potionsstørelserne. Her har det hjulpet mig er at beslutte at jeg må få 2 håndfulde med grønt, 1 håndfuld med kød og 1 håndfuld med kulhydrater, sadan ca. Efter jeg har gjort det, er det i hvert fald meget tydeligt for mig når mine potioner er for store.

Jeg mangler selv 6 kg og mit vægttab går ret langsomt, men jeg er ved at få styr på min overspisning.
2
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 214
Likede indlæg: 2464

Indlægaf girl_beat » 20. sep 2017, 13:22

Vi har også en temmelig udpræget kage- og snackkultur på mit arbejde, og her har det hjulpet at prioritere de ting, jeg virkelig godt kan lide og så lader jeg resten være. Fx er jeg i dag blevet tilbudt noget snasket morgenbrød, men takkede nej og har i stedet spist lidt chokolade. Forleden var det en kage, der ikke så specielt indbydende ud, som jeg lod stå og i stedet tog et stykke tyggegummi.

Mere så man husker at mærke efter, hvornår man egentlig craver noget sødt, og hvornår man bare snacker for at være social :)
2
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Maanii

Indlægaf Maanii » 20. sep 2017, 13:44

girl_beat skrev:Vi har også en temmelig udpræget kage- og snackkultur på mit arbejde, og her har det hjulpet at prioritere de ting, jeg virkelig godt kan lide og så lader jeg resten være. Fx er jeg i dag blevet tilbudt noget snasket morgenbrød, men takkede nej og har i stedet spist lidt chokolade. Forleden var det en kage, der ikke så specielt indbydende ud, som jeg lod stå og i stedet tog et stykke tyggegummi.

Mere så man husker at mærke efter, hvornår man egentlig craver noget sødt, og hvornår man bare snacker for at være social :)

Det mest åndsvage er at jeg ikke engang specielt godt kan lide kage/søde sager, og jeg altid bliver kvalm efterfølgende. Jeg kunne aldrig drømme om selv at købe en kage i min fritid – Jeg ender bare ofte med at falde i, fordi jeg har lyst til noget og så står det lige der.

Mange dage lykkes det egentlig fint at sige nej tak, men når jeg er stresset (hvilket ikke er helt sjældent i mit job) falder jeg i.

Jeg tænker jeg skal have fundet et sundere alternativ, som jeg kan have stående til de situationer.
0

Tilbage til "Sund og/eller slank"