En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 12. aug 2015, 21:25

Ja, den kryptiske overskrift skal signalere resultattråd. For så kan jeg passende stå lidt til ansvar for min beslutning og at komme i meget bedre form og tabe en hel del kilo.

Jeg har gennem de seneste tre år (+/-. Det er gået op og ned i perioden... Mest op) taget rigtig meget på. Alle mulige undskyldninger kan jeg sagtens komme med, men det væsentlige er bare, at jeg faktisk er blevet fed. Sådan BMI-fed. Og nu skal der ske noget på flere fronter.

Havregrynskuren læste jeg om i Politiken, men den er også beskrevet her: http://perbraendgaard.dk/2015/06/havregrynskuren/ Det var nærmest en åbenbaring, for jeg kan virkelig genkende det med at tænke alt for meget på mad. Spise for meget, ja, men især mit fokus på mad er for meget. Altså, hvor kan jeg bruge meget tid på at planlægge måltider, tale om mad, læse om mad og ikke mindst finde på undskyldninger for at spise. Så tanken om bare at spise havregryn morgen og aften og så frokost på arbejdet og ikke mere fokus på det i en længere periode tænker jeg vil være rigtig sundt.

For at holde motivationen og gøre noget ved formen har jeg købt en skrækkelig masse urefunderbare klip til en personlig træner og haft min første time (og er nu mørbanket i en helt særlig grad). Slut med mormorarme, lasket mave og hiven efter vejret, når jeg går op af trappen. Træneren har også målt og vejet og gjort ved. Skal lige komme mig over det, og så laver jeg mig et indlæg med de alt for afslørende tal så jeg kan se det sort på hvidt. Og forhåbentligt inden for en overskuelig fremtid får lov til at skrive nogle nye og bedre tal.

Og så kan jeg måske komme ned i det jakkesæt, jeg købte i februar :8: og siden har hængt der i skabet og hånet mig. Det er første mål - men der er nogle kilo derned. Så - sæt i gang!

Edit: Jeg indsætter lige en oversigt over det forhåbentligt kommende og varige vægttab:

13. august 2015: 78,9 kg.
1. september 2015: 77,1 kg.
15. september 2015: 75,9 kg.
8. oktober 2015: 73,4 kg.
26. oktober 2015: 71,4 kg.
16. november 2015: 70,0 kg.
28. december 2015: 68,1 kg.
10. januar 2016: 69,6 kg. (slemme juleferie!)
10. februar 2016: 67,1 kg.
Senest rettet af Akehurst2 10. feb 2016, 09:09, rettet i alt 6 gange.
2
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Aquadorable » 13. aug 2015, 04:47

Jeg hepper! :banan:
Hvordan fik du fat i klippekort til personlig træner, og hvad gav du for det? Er det pengene værd? :)
0
K - 12.06.18 :love:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 13. aug 2015, 08:09

Skumfidusen skrev:Jeg synes det lyder som en rædselsfuld ide, som er skabt næsten med det formål at være umulig at følge. Kure er noget skrammel - alle overvægtige har været på kur og næsten ingen slanke har. Om noget burde det vise at kure GIVER overvægt; de forhindrer det ikke.

Især kure som er afsindigt sure at følge er sikre fiaskoer. Bevares, man skal nok tabe sig så længe man lever af havregryn eller "rigshospitalets suppe" eller hvad der nu er ugens hit, men langt, langt de fleste opnår ikke ret meget andet end at have det rædderligt mens de lever af røvkedelig møgmad og når de så begynder at spise igen, tager de alt det på de har tabt og kan så for alvor føle sig som fiaskoer.

Slankekure er noget skrammel. Du skal ændre din dagligdag. Dine vaner. Det kan virke. Slankekure er noget nær den sikreste fiasko der findes for alle andre end dem der sælger dem.


Det virker ikke som om, du har læst hvad det med havregrynene går ud på. Det handler ikke om at leve af havregryn - det handler om at holde op med at fokusere på mad. Tænke, overveje, spekulere, kredse omkring mad. Og derfor spise alt for meget, som er mit største problem. Ikke hvad jeg spiser, men hvor meget jeg spiser. Og det er noget med at spise til jeg er propmæt.

Mit arbejde har en virkelig glimrende kantine, hvor jeg hver dag til frokost får et afbalanceret varmt måltid med kød/fisk, grønt, kartofler/ris/pasta, pålæg, brød og det hele, og så har jeg ikke brug for et stort måltid igen om aftenen. Jeg skal bare have noget - og det er så havregryn med nødder og letmælk, hvor det om morgenen er havregryn med banan og letmælk. Så er det besluttet, jeg skal ikke lave mad, jeg skal ikke tænke over det. Og selvom jeg rigtig godt kan lide havregryn, så er det ikke noget, der inviterer til overspisning, for det er også hældt op i en passende portion.

Det er ikke en slankekur. Jeg har tænkt mig at spise helt almindeligt til frokost, at spise som vanligt når jeg er inviteret ud og har gæster, men i det daglige skal mad fylde mindre og være nemt. Og det er nemt og ikke spor surt, og jeg sulter ikke.

Jeg forstår sådan set godt, hvad du mener, for jeg ved lige så godt som dig, at slankekure ikke virker. Det er derfor, jeg ikke går på slankekur.
1
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Pjeps » 13. aug 2015, 08:12

Jeg hæfter mig ved at kuren beskrives helt uden natrium, det er mindst ligeså galt som for meget natrium, og kan også være direkte skadeligt. https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... natriaemi/

Jeg tænker at forholdet mellem vitaminer og mineraler bliver ret tilfældigt, med mindre man bruger en madberegner og tænker godt over hvad man tilsætter kuren ellers.

Hvis det skulle være en hurtig booster kur! tog jeg hellere en nupokur, der er i det mindste tænkt over netop disse ting, selv om det smager rædselsfuldt. Det har dog en fordel, man holder ret hurtigt op med at glæde sig til måltiderne :lol2:
1
:ninja:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 13. aug 2015, 08:15

Aquadorable skrev:Jeg hepper! :banan:
Hvordan fik du fat i klippekort til personlig træner, og hvad gav du for det? Er det pengene værd? :)



Tak! :)

Jeg har købt mig til personlig træning hos fitness.dk. Det koster 19.950 for 48 klip af en time. Jeg var lige ved at besvime, da jeg kørte kortet igennem :scary: Men jeg har indstillet mig på, at det vil være en lang proces, når man er så utrænet som jeg, så jeg kunne lige så godt få mængderabatten.

Det virker rigtig godt indtil videre. Træneren er meget motiverende, fagligt dygtig og meget helhedsorienteret i forhold til at det ikke er gjort med to gange om ugen i fitnesscenteret, men at jeg er nødt til at blive mere aktiv helt generelt og få nogle bedre vaner. Jeg er en skrækkelig sofakartoffel, så han har helt ret :genert:
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 13. aug 2015, 08:16

Pjeps skrev:Jeg hæfter mig ved at kuren beskrives helt uden natrium, det er mindst ligeså galt som for meget natrium, og kan også være direkte skadeligt. https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... natriaemi/

Jeg tænker at forholdet mellem vitaminer og mineraler bliver ret tilfældigt, med mindre man bruger en madberegner og tænker godt over hvad man tilsætter kuren ellers.

Hvis det skulle være en hurtig booster kur! tog jeg hellere en nupokur, der er i det mindste tænkt over netop disse ting, selv om det smager rædselsfuldt. Det har dog en fordel, man holder ret hurtigt op med at glæde sig til måltiderne :lol2:


Det er ikke en hurtig kur :)

Som jeg også skrev til Skumfidusen handler det om at fjerne fokus fra mad - ikke om lynvægttab.
0
Brugeravatar
Mholle
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:44
Kort karma: 18
Likede indlæg: 94

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Mholle » 13. aug 2015, 08:21

Jeg hepper også :klap:
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Pjeps » 13. aug 2015, 08:31

Akehurst2 skrev:
Det er ikke en hurtig kur :)

Som jeg også skrev til Skumfidusen handler det om at fjerne fokus fra mad - ikke om lynvægttab.


Det så jeg godt bagefter, men tænkte at oplysningen skulle blive stående, hvis nogen tænkte at de vil følge kuren som beskrevet i linket.

Min tanke er at du bliver pænt træt af havregryn, forstår udemærket at fokus skal væk fra mad. Og hvad så når du har tabt dig og er kommet i form og holder op med havregrynene i to hovedmåltider om dagen? Eller er det forever. Jeg ser spændt med på sidelinien og hepper med.

Jeg er selv overvægtig er skal i gang med madlog (igen :rulle:) - jeg er nødt til at lave en kostomlægning der indebærer "rigtig og varieret" kost til alle måltider, ellers dør min motivation efter 2 uger. Og jeg skal kunne leve på den måde resten af mit liv, jeg tager på bare jeg overvejer at spise en kage. og det er her jeg ser det smarte i at fjerne fokus fra mad, for jeg har konstant en lille kcal tæller oppe i mit hoved og synes det kan tangere en spiseforstyrrelse.
Så min udfordring denne gang er en plan der gør at jeg ikke bliver en omvandrende kcal tæller. Og der har jeg netop tænkt at jeg vil tage 1-2 nupodage et par gange om måneden, netop for at fjerne det tælleri og være balancerende til kuk i kysen.
0
:ninja:
Brugeravatar
Anigav
Indlæg: 103
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:55
Kort karma: 22
Likede indlæg: 177

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Anigav » 13. aug 2015, 08:43

kan du ikke få noget kostvejledning af træneren? :)
0
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Aquadorable » 13. aug 2015, 08:48

Ja, hold nu op, det er mange penge :scary: Men vildt sejt, du har gjort det, så er der ligesom ikke så mange veje udenom :gogo:
0
K - 12.06.18 :love:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 13. aug 2015, 09:07

Anigav skrev:kan du ikke få noget kostvejledning af træneren? :)


Ikke i forhold til konkret at sammensætte en madplan - der skal jeg i givet fald tale med en diætist i forhold til portionsstørrelser og sammensætning af kostplan. Han kan selvfølgelig godt fortælle mig, at rødvin, pizza, tebirkes, pomfritter og pasta med flødesovs nok skal begrænses en del, men det ved jeg jo godt.

Det kan godt være, jeg vil gå til en diætist på et tidspunkt. Jeg er bare lidt bekymret for det med at skulle følge en plan, for jeg spiser en hel del måltider ude.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 13. aug 2015, 09:13

Skumfidusen skrev:
Underligt - jeg syntes jeg svarede på det her, men jeg må have trykket forkert.

Jeg må have misforstået noget - jeg læste linket og syntes mest det gik ud på at spise havregryn med nødder til flest muligt måltider. Det ville være en stensikker måde at få mig til at tænke på mad hele tiden. Uafbrudt og hele tiden. At spise havregryn er nærmest definitionen på kedelig møgmad for mig. Små skiver pap med mælk på...

Men hvis det virker for dig, så er alt jo godt og jeg håber på succes :)


Men flest mulige måltider er jo begrænset - jeg spiser frokost på arbejdet og ude mindst to-tre gange om ugen, og skal jeg ikke ud i weekenden vil jeg da spise almindelig aftensmad med min mand.

Så det er højst en 14 ud af 21 hovedmåltider, og om morgenen havde jeg jo sagtens kunne finde på at spise havregryn alligevel. Jeg synes nemlig, havregryn med mælk smager godt, så det føles ikke som en straf :-D
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf kidkomb » 13. aug 2015, 09:59

Jeg hepper, Ake :wave2:
Jeg har samme problem som dig. Jeg tænker, i perioder, nærmest ikke på andet end mad. Hele tiden. Og mens jeg spiser tænker jeg på, hvad jeg skal spise næste gang eller lige bagefter. Jeg er ikke voldsomt overvægtig, men det bliver jeg jo nok, hvis jeg ikke gør noget.
Så havregrynskur lyder faktisk næsten tiltalende.
Jeg glæder mig til at høre hvordan det går dig og god vind! :banan:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 16. aug 2015, 16:39

Man skal ikke gå ned på udstyr :-D Så nu har jeg fået en app til intervaltræning, så telefonen kan holde styr på tiden uden at man skal kigge på den undervejs. Så jeg har været i fitnesscenter og på løbebåndet - nu med kunstig damestemme til med jævne mellemrum at sige 3-2-1 Exercise og 3-2-1 Rest. Vældig fint og jeg var ret tilfreds med, at jeg var kommet af sted - men det havde jeg jo lovet træneren... Det virker godt at have nogen at stå til regnskab overfor, faktisk.

I morgen skal jeg til træning med træneren, og så skal jeg have bedt om alle mine startmål, så jeg kan skrive dem her.
2
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 16. aug 2015, 19:02

Log_Lady skrev:
Log_Lady skrev:Hvor er du sej! Jeg hopper på dig :gogo:


Der skulle så have stået 'hepper' ...


Haha - hop løs! Det trænger jeg til :lol:
0

Tilbage til "Sund og/eller slank"