En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 13. okt 2015, 08:35

Log_Lady skrev:^ Jeg hopper (hepper) stadigvæk på dig! :D


Tak! Det hjalp - var på løbebåndet i morges inden arbejde og løb 25 minutter i træk. Meget langsomt, men var i egentligt løb, ikke gang hele tiden og var ret stolt af fremskridtet.
1
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 20. okt 2015, 07:56

Det går stadig godt med træningen - var endda dernede søndag med træneren på trods af, at jeg faldt af hesten lørdag og forstuvede to fingre (AV AV AV :tie: ). Men så var det jo netop godt, der var en træner, der hurtigt kunne omlægge øvelserne, så jeg ikke skulle bruge fingrene til at holde med.

Det er dog lige som om, det er gået lidt i stå med vægttabet. Jeg har fået for vane at veje mig hver dag de seneste 2-3 uger, hvilket jeg jo ikke helt ved om er en god ide, og jeg er stadig i tvivl. Siden 8. oktober (som er sidste vægttab, jeg har skrevet i startindlægget) har min vægt svinget mellem 73,3 og 74,5 og det er lige som om, den bare ikke gider videre ned af nu. Det er selvfølgelig kort tid at holde regnskab med, og jeg ved også godt, det meget vel kan ske i ryk frem for jævnt lidt af gangen, men hvis det fortsætter i ugevis endnu må jeg jo få set mere systematisk på kosten. For det kan jo godt være, at jeg har fået fjernet de allermest overflødige kilo, som forsvandt, da de allerdårligste vaner blev luget ud, og nu skal til de hårde, der vil kræve noget mere.

Men altså, kilo tabt er kilo tabt, og det vil jeg glæde mig over :) Især fordi, det jo slet ikke har været slemt kostmæssigt.

Og jeg er blevet meget bedre til at drikke vand, jeg har ikke rørt cola light i over to måneder (hurra!!) og savner det ikke og spiser langt, langt mindre junk, snacks og slik. Og det er SÅ skønt.

Så det går op og ned her :)
1
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Aima » 20. okt 2015, 08:20

Men heldigvis mest ned, det vigtigste er, at de gode vaner bliver :)

Så vidt jeg husker, fører du ikke regnskab med maden på nogen måde, vel? I såfald kan det nok meget nemt være den, der skal justeres lidt, hvis et yderligere vægttab skal sættes i gang, tror jeg. Mit indtryk er i hvert fald, at man indtager mere energi, end man umiddelbart tror, også selvom man træner og spiser forholdvis sundt det meste af tiden. Jeg kan sagtens tage 3-4 kilo på på en uges tid, hvis jeg går i ferie-mode f.eks. og når de skal af igen, er jeg nødt til at ændre lidt på kosten, også selvom den er tilbage til at være sund og normal, ellers står vægten bare stille.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 20. okt 2015, 15:44

Aima skrev:Men heldigvis mest ned, det vigtigste er, at de gode vaner bliver :)

Så vidt jeg husker, fører du ikke regnskab med maden på nogen måde, vel? I såfald kan det nok meget nemt være den, der skal justeres lidt, hvis et yderligere vægttab skal sættes i gang, tror jeg. Mit indtryk er i hvert fald, at man indtager mere energi, end man umiddelbart tror, også selvom man træner og spiser forholdvis sundt det meste af tiden. Jeg kan sagtens tage 3-4 kilo på på en uges tid, hvis jeg går i ferie-mode f.eks. og når de skal af igen, er jeg nødt til at ændre lidt på kosten, også selvom den er tilbage til at være sund og normal, ellers står vægten bare stille.


Nej, jeg holder netop ikke regnskab - og det er muligt, jeg skal prøve på at skrive ned, hvad jeg egentlig spiser og regne lidt på kalorier og sådan. Det har jeg aldrig rigtig prøvet (at tælle kalorier), så det er også noget jeg skal have sat mig ind i.

Men jeg mener egentlig, at det bør se fornuftigt ud. Holder mig fra for meget frugt (1-2, max 3 stykker på en dag), vejer grøntsager af til aften (og sjusser mig frem til frokost), holder mig fra kulhydrater i vidt omfang, sørger for godt med protein og holder antallet af "særlige lejligheder" nede, generelt ret langt nede. Men det kan jo sagtens være, der gemmer sig et eller andet et sted, som jeg vil opdage, hvis jeg holder regnskab.

Og der er jo også den mulighed, at jeg spiser for lidt, evt. for lidt fedt. Det er jo en fælde, det er let at falde i, når man skærer en masse ting fra - som selvfølgelig skal skæres fra, for pizza bidrager i hvert fald ikke til vægttab. Desværre :-D Men det skal jo erstattes af noget fornuftigt.

Om ikke andet så er det jo også fint at have en ide om, hvordan man skal spise, hvis man skal holde vægten :) Der skulle jeg jo også gerne nå til en dag - og det er ubetinget den største udfordring i mit (og vist de fleste andres) vægttab. Det med at holde den.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Aima » 20. okt 2015, 15:53

2-3 stykker frugt er ret meget, hvis man skal tabe sig. Hvis du gerne vil undgå at skulle bøvle med kalorietælling (ikke at det egentlig er så bøvlet), tror jeg faktisk, du kan nøjes med at skære frugten væk eller holde dig til et enkelt stykke dagligt. Udskift evt. med en lille håndfuld nødder eller en gulerod eller agurk hvis du føler, du mangler noget.
Jeg vil vædde med, du kan se det på vægten om max. 14 dage, så :)
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 20. okt 2015, 16:25

Aima skrev:2-3 stykker frugt er ret meget, hvis man skal tabe sig. Hvis du gerne vil undgå at skulle bøvle med kalorietælling (ikke at det egentlig er så bøvlet), tror jeg faktisk, du kan nøjes med at skære frugten væk eller holde dig til et enkelt stykke dagligt. Udskift evt. med en lille håndfuld nødder eller en gulerod eller agurk hvis du føler, du mangler noget.
Jeg vil vædde med, du kan se det på vægten om max. 14 dage, så :)


Det kan godt være, det faktisk er det :gruble: Og det er i hvert fald let at teste at holde det til et enkelt stykke om dagen (min banan om morgenen, som der er lidt "from my cold dead hands" over :blush: )

Er en avocado en frugt?
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Aima » 20. okt 2015, 16:43

Akehurst2 skrev:
Aima skrev:2-3 stykker frugt er ret meget, hvis man skal tabe sig. Hvis du gerne vil undgå at skulle bøvle med kalorietælling (ikke at det egentlig er så bøvlet), tror jeg faktisk, du kan nøjes med at skære frugten væk eller holde dig til et enkelt stykke dagligt. Udskift evt. med en lille håndfuld nødder eller en gulerod eller agurk hvis du føler, du mangler noget.
Jeg vil vædde med, du kan se det på vægten om max. 14 dage, så :)


Det kan godt være, det faktisk er det :gruble: Og det er i hvert fald let at teste at holde det til et enkelt stykke om dagen (min banan om morgenen, som der er lidt "from my cold dead hands" over :blush: )

Er en avocado en frugt?


Det ved jeg faktisk ikke, men avocado er, så vidt jeg husker, meget fint rent næringsmæssigt, fattig på kulhydrat og rig på fedt og protein, vistnok. Til gengæld 'koster' den så også lidt på kaloriekontoen, lissom med nødder, så når du ikke holder regnskab, bør du nok være lidt varsom. Jeg ville nøjes med en halv ad gangen hvis det er som snack.

Jeg plejer også at snacke hytteost som mellemmåltid. Sådan hvad der svarer til tre skefulde og så lidt peber på og en teske i. Haps! :)
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf FruKuk » 21. okt 2015, 15:28

Ikke fordi, at det ikke sagtens kan være, at du får lidt flere kalorier, end du regner med - men hvis du er begyndt at træne markant mere end tidligere, kan det måske tænkes, at du opbygger mere muskelmasse, end du taber fedt. Eller det er status quo. Og så kan man ikke se det på kiloerne. Har dit træningscenter måske mulighed for at måle din fedtprocent? Jeg har i nogle uger tabt fx 500 gram ren fedt, men har så samtidig lavet 400 gram muskelmasse. Og hvis jeg kun kigger på de samlede 100 gram tabt vægt, så synes jeg, at det er pænt dumt. Men hvis jeg husker at glæde mig over fordelingen af fedt og muskler, så er det lidt mere ok med det langsomme vægttab.

Men jeg ville da elske, hvis jeg smed 1 kg fedt mere, end jeg lavede muskler, samtidig med at jeg blev stram og trænet:D
2
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 21. okt 2015, 16:15

FruKuk skrev:Ikke fordi, at det ikke sagtens kan være, at du får lidt flere kalorier, end du regner med - men hvis du er begyndt at træne markant mere end tidligere, kan det måske tænkes, at du opbygger mere muskelmasse, end du taber fedt. Eller det er status quo. Og så kan man ikke se det på kiloerne. Har dit træningscenter måske mulighed for at måle din fedtprocent? Jeg har i nogle uger tabt fx 500 gram ren fedt, men har så samtidig lavet 400 gram muskelmasse. Og hvis jeg kun kigger på de samlede 100 gram tabt vægt, så synes jeg, at det er pænt dumt. Men hvis jeg husker at glæde mig over fordelingen af fedt og muskler, så er det lidt mere ok med det langsomme vægttab.

Men jeg ville da elske, hvis jeg smed 1 kg fedt mere, end jeg lavede muskler, samtidig med at jeg blev stram og trænet:D


Det er en god pointe :)

Jeg blev heldigvis målt og fik målt fedtprocent, da jeg startede og efter den første måned, så det bliver der fulgt med i, og det jo meget vel være, det giver et andet billede, når jeg bliver målt næste gang. Bliver lidt spændende :genert:
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 26. okt 2015, 11:50

Nå, nu skulle jeg så til at skære lidt ned på frugt og erstatte det med noget andet. Det var så nok ikke tanken med det fornuftige og velmenende forslag, at jeg de første tre dage holdt mig til ét stk. frugt og erstattede det med henholdsvis chokoladeis, en durumrulle og scones med lemon curd og clotted cream....

Men det virkede åbenbart alligevel, for vægten sagde 71,4 i morges. Hurra :-D

Men jeg har også haft fornuftig weekend både i forhold til mad og motion, så jeg kører glad og tilfreds videre. Stadig med fokus på kosten, på at spise fornuftigt uden svinkeærinder og så prøve at sætte mig lidt ind i, hvad de forskellige ting koster på kalorier (for der er jo forskel, så selvom tingene isoleret set er fine nok i forhold til sund kost, så er der begrænsninger på fx frugt, avocado, nødder og mælk - som lige er de punkter, hvor jeg tror, jeg godt kunne indtage flere kalorier end godt er).
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 26. okt 2015, 12:21

Log_Lady skrev:Juhuu! Godt gået :) Hvor meget har du tabt dig indtil videre, hvis det er okay, at jeg spørger?


Det må du i hvert fald (jeg har også lavet en oversigt i det første indlæg, så det er ikke spor hemmeligt :)). Jeg har tabt 7 kg. på ca. 2,5 måned.

Jeg er meget tilfreds!
5
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf FruKuk » 26. okt 2015, 19:51

Akehurst2 skrev:
Log_Lady skrev:Juhuu! Godt gået :) Hvor meget har du tabt dig indtil videre, hvis det er okay, at jeg spørger?


Det må du i hvert fald (jeg har også lavet en oversigt i det første indlæg, så det er ikke spor hemmeligt :)). Jeg har tabt 7 kg. på ca. 2,5 måned.

Jeg er meget tilfreds!


Hvor er det skide godt gået :banan:
1
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14591

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Pjeps » 3. nov 2015, 07:26

:gogo: :banan: Det er virkelig godt gået , jeg ville ønske at jeg magtede at træne som dig :gogo:

Hvordan går det med havregrynene, er det stadig primær kost?
0
:ninja:
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 3. nov 2015, 12:38

Pjeps skrev::gogo: :banan: Det er virkelig godt gået , jeg ville ønske at jeg magtede at træne som dig :gogo:

Hvordan går det med havregrynene, er det stadig primær kost?


Hvis det ikke var fordi, jeg havde forpligtet mig så meget i forhold til træneren og betalt så mange penge, så gik det heller ikke så "let". Jeg er heldigvis meget autoritetstro og tør ikke lade være med at træne, når jeg nu har en aftale, og det er det, der holder mig til. Forpligter jeg mig kun over for mig selv har jeg en milliard gode undskyldninger for at skulke hver gang.

Det er nærmest pinligt at følge den dialog, der kører i mit hoved, lige fra jeg skal overbevise mig selv om at gå ned i fitnesscenteret, forlade opvarmningen og gå i gang med den rigtige træning og gennemføre alle øvelser. Har indført forskellige regler for at imødegå min manglende rygrad - fx er det meningen, jeg skal løbe efter styrketræningen, og der er jeg rigtig god til at synes, at det er nok lige lidt for hårdt, når jeg nu har løftet SÅ meget, så reglen er, at jeg skal stå på løbebåndet i 20 minutter, uanset hvad og så må jeg gå på båndet, hvis jeg virkelig ikke orker andet, og så bliver det jo som regel også til løb undervejs. Men jeg skal virkelig holde mig selv til hele vejen igennem.

Jeg spiser stadig masser af havregryn - men primær kost bliver det vist aldrig med mit liv i øvrigt. Det fungerer egentlig sådan, at hvis jeg ikke spiser andet, så spiser jeg havregryn - forstået således at frokost på kontoret og middage (og øvrige måltider) ude, det er så, hvad der bliver serveret (men med fokus på ikke for store portioner, godt med grønt, ikke noget/ganske lidt ris/kartofler/pasta/brød). Så med 21 hovedmåltider på en uge, så er det gennemsnitligt 6 gange morgenmad (spiser morgenmad en gang om ugen på kontoret) og ca. 5 gange aftensmad, der er havregryn. Så det er ikke helt det havregrynsorgie, jeg havde regnet med - men det fungerer vildt godt, at jeg ikke skal tænke over mad, og havregrynene har givet mig god opmærksomhed på, hvad der er en passende portion aftensmad, når man som jeg spiser god frokost.
2
FitBrideToBE
Likede indlæg: 20787

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf FitBrideToBE » 3. nov 2015, 13:01

Tillykke med vægttabet.. Det er bare sejt !! :) :gogo:
1

Tilbage til "Sund og/eller slank"